'HD Vinyl' på intåg...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

HD Vinyl, hakar du på?

Ja för f-n, självklart!
14
41%
Jag är skeptisk...
11
32%
Och bilen går bra?
9
26%

Antal röster : 34

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

'HD Vinyl' på intåg...

Inläggav Objektivisten » 2016-03-17 18:51

High Definition Vinyl ska bli nästa superformat, kommer ni haka på? http://www.digitalmusicnews.com/2016/03/15/high-definition-vinyl-will-soon-become-a-reality/
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: 'HD Vinyl' på intåg...

Inläggav darkg » 2016-03-17 18:59

Det verkar iofs inte vara ett superformat typ jättebättre, främst en annan tillverkningsapproach. Det återstår väl att se om de får till det :-) om det är sant att konventionell teknik innebär en flaskhals är det ju kul att alternativ testas!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-17 19:39

Så länge signalen in till graververket är digital finns det inget att vinna på extra upplösning på en vinylskiva. Då är det bättre att skicka den digitala signalen till konsumenten ograverad (no pun intended!).
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2016-03-17 19:41

Bild

Visserligen brukar jag säga att vinyl är bättre än CD på allt, förutom ljudkvaliteten. Så visst, om nu vinylen blir bättre med "HD" (suck) kanske det är något? Men samtidigt: när man redan sedan flera decennier praktiskt taget har fulländat digital sampling som erbjuder åtskilliga fördelar framför alla analoga format, well... Why bother? Download är framtiden, och finns redan idag.
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2016-03-17 19:42

PerStromgren skrev:Så länge signalen in till graververket är digital finns det inget att vinna på extra upplösning på en vinylskiva. Då är det bättre att skicka den digitala signalen till konsumenten ograverad (no pun intended!).

Word, som dom säger.
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-17 19:43

Att man kan förbättra vinyltekniken tvivlar jag inte på, men jag känner dock inte att det är speciellt nödvändigt då det redan finns bättre system. Drabbar ju iof ingen så visst, kör på.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-17 20:47

Telarc digital har ju redan en produktion av UHQR-pressade vinyler.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-17 23:44

Jag köper en sådan där skiva direkt när kommer ut. Man blir ju nyfiken. Lika bra som CD blir det såklart inte på långa vägar.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-17 23:58

Ja, spelar man vinyl förstår jag inte varför man inte skulle prova!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-18 00:21

Eftersom vinyl är helt överlägset CD så är väl detta spiken i kistan för CD. En vinylspelare har ju betydligt längre livslängd än en CD-laser. Vinyl har mindre jitter. Vinyl har mindre dither. Vinyl har 20 dB högre dynamik. Vinyl har oftast bättre master. Vinyl har rakare amplitudkurva och speciellt i diskanten.

Här är ett traditionellt digitalt filter som används i en del DACar.

Bild
Här är ett typiskt fall av interpolationsfilter i CD.

Detta är ett typiskt fall av en cd.
Bild

Vinyl är bättre. Det är bara att gilla läget.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2016-03-18 00:36

petersteindl skrev:Eftersom vinyl är helt överlägset CD så är väl detta spiken i kistan för CD. En vinylspelare har ju betydligt längre livslängd än en CD-laser.

CD:n är död. Länge leve dess innehåll! Spiken i kistan kom med FLAC och feta hårddiskar.

petersteindl skrev:Detta är ett typiskt fall av en cd.

Så är även detta:

Bild

:P
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-18 10:13

peh skrev:CD:n är död. Länge leve dess innehåll! Spiken i kistan kom med FLAC och feta hårddiskar.

:P

Men det där är ju bara trams eftersom du måste köpa CD'n för att sedan rippa den till din HD.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-18 10:15

petersteindl skrev:Eftersom vinyl är helt överlägset CD så är väl detta spiken i kistan för CD. En vinylspelare har ju betydligt längre livslängd än en CD-laser. Vinyl har mindre jitter. Vinyl har mindre dither. Vinyl har 20 dB högre dynamik. Vinyl har oftast bättre master. Vinyl har rakare amplitudkurva och speciellt i diskanten.

[ Bild ]

[ Bild ]

Peter, jag tror inte ironin i ditt inlägg framgår och filtret är inte typiskt då du valt att visa frekvensgången i "slow rolloff"-läge.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-18 10:16

darkg skrev:Ja, spelar man vinyl förstår jag inte varför man inte skulle prova!

Det är så förbannat svårt att hitta välljudande vinyl, så jag ger det gärna en chans.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-18 10:25

Morello skrev:
petersteindl skrev:Eftersom vinyl är helt överlägset CD så är väl detta spiken i kistan för CD. En vinylspelare har ju betydligt längre livslängd än en CD-laser. Vinyl har mindre jitter. Vinyl har mindre dither. Vinyl har 20 dB högre dynamik. Vinyl har oftast bättre master. Vinyl har rakare amplitudkurva och speciellt i diskanten.

[ Bild ]

[ Bild ]

Peter, jag tror inte ironin i ditt inlägg framgår och filtret är inte typiskt då du valt att visa frekvensgången i "slow rolloff"-läge.

:D Du har uppfattat ironin och det verkar som peh också uppfattat ironin. Slow roll off är ju gillaanalogtläget. Det måste ju vara representativt då man skall jämföra med vinyl, eller? :wink:

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-18 10:45

AndreasArvidsson skrev:Att man kan förbättra vinyltekniken tvivlar jag inte på, men jag känner dock inte att det är speciellt nödvändigt då det redan finns bättre system. Drabbar ju iof ingen så visst, kör på.

Visst, men det är väl kul att ha en bra demoplatta att lira när polarna kommer över på en pilsner? Vad skall man annars ha 100 000 SEK-spelaren till? :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-18 11:02

Morello skrev:
AndreasArvidsson skrev:Att man kan förbättra vinyltekniken tvivlar jag inte på, men jag känner dock inte att det är speciellt nödvändigt då det redan finns bättre system. Drabbar ju iof ingen så visst, kör på.

Visst, men det är väl kul att ha en bra demoplatta att lira när polarna kommer över på en pilsner? Vad skall man annars ha 100 000 SEK-spelaren till? :mrgreen:

Ja du, beundra?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-18 11:27

AndreasArvidsson skrev:
Morello skrev:

Ja du, beundra?

Spela musik med kanske?
Var på en demo hos High Fidelity igår där det demades ett Majik-system (när presentatören från Canada/Skottland pratade lät det som han sade Magic) och där man visade skillnaden mellan ett passivt system (dvs med ett slutsteg via det inbyggda filtret i högtalaren) jämfört med ett aktivt Exakt-system (där det passiva filteret var förbikopplat, drevs av separata förstärkare där signalen delades med Exakt-tekniken). Bland annat lyssnades det på ett klassiskt stycke från vinyl och jag vågar påstå att det var världsklass på återgivningen, trots lite knaster. Vad som slog mig var hur mycket bättre man upplevde musikerna, dvs man upplevde musikerna som bättre, med Exaktsystemet. Så visst finns det fog för att använda en skivspelare för 100k. Att samma inspelning från en CD eller digital strömning låter lika bra är nog en kvalificerad gissning men det förtar ändå inte hur mycket musikalisk glädje som kan utvinnas ur de gamla vinylerna.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2016-03-18 11:50

Bill50x skrev:
AndreasArvidsson skrev:
Morello skrev:

Ja du, beundra?

Spela musik med kanske?
Var på en demo hos High Fidelity igår där det demades ett Majik-system (när presentatören från Canada/Skottland pratade lät det som han sade Magic) och där man visade skillnaden mellan ett passivt system (dvs med ett slutsteg via det inbyggda filtret i högtalaren) jämfört med ett aktivt Exakt-system (där det passiva filteret var förbikopplat, drevs av separata förstärkare där signalen delades med Exakt-tekniken). Bland annat lyssnades det på ett klassiskt stycke från vinyl och jag vågar påstå att det var världsklass på återgivningen, trots lite knaster. Vad som slog mig var hur mycket bättre man upplevde musikerna, dvs man upplevde musikerna som bättre, med Exaktsystemet. Så visst finns det fog för att använda en skivspelare för 100k. Att samma inspelning från en CD eller digital strömning låter lika bra är nog en kvalificerad gissning men det förtar ändå inte hur mycket musikalisk glädje som kan utvinnas ur de gamla vinylerna.

/ B

För en person som tänker svart-vitt fungerar det inte så.

Vetskapen att världen inte alltid är konsekvent kan te sig obegriplig.
Att något inte alltid är antingen eller, utan både och, krånglar till det och gör att man undviker att förutsättningslöst ta reda på hur saker kan förhålla sig. Det är ett val som får respekteras.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-18 11:55

Skillnaden mellan vinyl och CD kan jämnföras med skillnaden att röka cigarett och pipa.
CD'n och ciggen är igång på ingen tid alls medans pipan och vinyler är meditativt att ta fram, lägga på plats, ta dammborsten och sedan lägga nålen i spåret.
Pipan ska rensas oljas ur, stoppas om och tändas.
Man får inte glömma känslan av att vara en del av upplevelsen som jag anser vara en stor del i njutningen. Båda att fippla med pipan och att plocka fram en vinyl.
Men det är jag det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-18 12:13

Objektivisten skrev:High Definition Vinyl ska bli nästa superformat, kommer ni haka på? http://www.digitalmusicnews.com/2016/03/15/high-definition-vinyl-will-soon-become-a-reality/

Redan vanlig vinyl är ju rätt så högupplöst (motsvarar siådär 14-15 bitar i bästa fall, utom i basområdet där det inte går att nå så långt) och den huvudsakliga begränsningen ligger faktiskt i själva materialet vinyl.

Det här är ju heller inget nytt system heller, alls, utan bara lite justeringar i produktionsprocessen, och sådana har vi ju sett förr - direktgraveringar, halvfartsgraveringar, DMM, Virgin Vinyl, 45 rpm...

Så svaret på frågan för mig del är - jag har inget att "haka på", eller hoppa på för den delan - jag har varit på tåget hela tiden. Har spelat vinyl kontinuerligt sedan barnsben.

- - -

Men vinyl är trevligt, och det bästa med det är kanske alla begränsningar systemet har, som gör att det är svårt att gravera illa söndermastrade inspelningar, så man gör helt enkelt ett bättre jobb när slutstationen är en LP-skiva.

Det jag gillar allra mest med vinyl är känslan av pickupskalets böjda fingertag, vilanden på pekfingret, och ljudet då de landar först på vinylytan och sen hittar ned i spåret. Gluck. I like!

- - -

Ljudkvalitetsmässigt är mekanisk lagring på Vinyl inte bättre än CD, potentiellt alltså, men i praktiken är ju det mesta som ges ut på CD illa söndermastrat, så...

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2016-03-18 12:21, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-18 12:16

[ Bild ]

[ Bild ]

:lol: :lol: :lol:

Härligt skruvat!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-18 12:21

Jo alltså, jag gillar vinyl också och köper fortfarande LP lite då och då, men 14-15 bitar i diskantregistret?
Det skulle jag gärna se en mätning på.

Var hittar man en bra test-LP?

Jag har ju extremt lågbrusig LP-avspelning i kraft av MM-avkännare (OM40) med hög nivå jämte ultralågbrisg RIAA-förstärkning (O&G PP-1), så det skulle vara kul att mäta lite på spår graverade nedåt något som motsvarar 84-90 dB under full utstyrning.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-18 12:22

Bill50x skrev:
AndreasArvidsson skrev:
Morello skrev:

Ja du, beundra?

Spela musik med kanske?

/ B

Missade du den gapflabbande gubben, Bill?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-18 12:23

Bill50x skrev:Spela musik med kanske?

Självklart. Det är ganska uppenbart att man kan spela musik med en vinylspelare. Jag tror nog att vi kan anta att Morello var ironisk.

Jag kommer dock aldrig ha råd med en spelare för 100kkr så för mig är frågan i bästa fall retorisk och i värsta fall lite löjlig.

Jansson skrev:För en person som tänker svart-vitt fungerar det inte så.

Att något inte alltid är antingen eller, utan både och, krånglar till det och gör att man undviker att förutsättningslöst ta reda på hur saker kan förhålla sig. Det är ett val som får respekteras.

Eller så kan det vara så att man mycket väl vet hur saker förhåller sig, men gjort ett aktivt val att inte krångla till saker i onödan. Att bara anta att personer som inte tycker som du är oupplysta eller tänker i "svart och vitt" är minst sagt oupplyst i sig.

Jag tycker vinylspelare kan vara väldigt snygga och jag samlar hellre på vinyl än CD, men för att spela musik så är alla fysisk media onödigt krångligt enligt mig. Att samla och beundra saker kan jag absolut förstå, men då är det förmodligen inte musiken man primärt(eller iaf uteslutande) är ute efter.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-18 13:00

Morello skrev:Missade du den gapflabbande gubben, Bill?

?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-18 13:28

Denna gubbe: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2016-03-18 13:33

AndreasArvidsson skrev:

Självklart. Det är ganska uppenbart att man kan spela musik med en vinylspelare. Jag tror nog att vi kan anta att Morello var ironisk.

Jag kommer dock aldrig ha råd med en spelare för 100kkr så för mig är frågan i bästa fall retorisk och i värsta fall lite löjlig.

Eller så kan det vara så att man mycket väl vet hur saker förhåller sig, men gjort ett aktivt val att inte krångla till saker i onödan. Att bara anta att personer som inte tycker som du är oupplysta eller tänker i "svart och vitt" är minst sagt oupplyst i sig.

Jag tycker vinylspelare kan vara väldigt snygga och jag samlar hellre på vinyl än CD, men för att spela musik så är alla fysisk media onödigt krångligt enligt mig. Att samla och beundra saker kan jag absolut förstå, men då är det förmodligen inte musiken man primärt(eller iaf uteslutande) är ute efter.

Mitt sista inlägg var klumpigt skrivet och jag ber om ursäkt.

I klarspråk:

- Nej, ingen som avstår från vinylavspelning anser jag är mindre vetande. Jag ser inte på människor på det sättet.
Därför är det olyckligt att jag skrev som jag skrev eftersom det måste tolkas så.
Tvärtom, var och en gör de val de anser kloka och bra.

-Jag blir provocerad av sådant här raljerande som jag läste i de inläggen från dig och Morello.
Det är tämligen respektlöst, som jag ser det, gentemot den individ som faktiskt har gjort en sådan investering i vinylmediet.

Jag tror att orsaken till att man gör en sådan investering har noga övervägts.

Beundran; det är bara trams, anser jag.

Jag tror valet att använda vinylmediet baseras på helt andra grunder för de allra flesta.
Det primära för mig är musiklyssning ; läs faktiskt ljudåtergivning.
Om du verkligen är intresserad av att veta varför jag anser det, vilket jag inte tror, kan jag utveckla saken.
Om inte, så gör det inget heller.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-18 14:47

Kan inte annat än att hålla med Jansson här . . . trots att jag inte spelar på en vinylrigg som
ens är i närheten av 100K så är numera min aktiva musiklyssning till minst 90% från vinyl. :)
Att köpa CD innehållande nyutgiven populärmusik* är som jag ser det helt meningslöst . . . typ. :(

*Inte för att jag lyssnar speciellt mycket på populärmusik men det liasom "sätter standarden" mentalt även för övrig musik som ges ut på mediet.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-18 14:57

Jansson skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Mitt sista inlägg var klumpigt skrivet och jag ber om ursäkt.

I klarspråk:

- Nej, ingen som avstår från vinylavspelning anser jag är mindre vetande. Jag ser inte på människor på det sättet.
Därför är det olyckligt att jag skrev som jag skrev eftersom det måste tolkas så.
Tvärtom, var och en gör de val de anser kloka och bra.

-Jag blir provocerad av sådant här raljerande som jag läste i de inläggen från dig och Morello.
Det är tämligen respektlöst, som jag ser det, gentemot den individ som faktiskt har gjort en sådan investering i vinylmediet.

Jag tror att orsaken till att man gör en sådan investering har noga övervägts.

Beundran; det är bara trams, anser jag.

Jag tror valet att använda vinylmediet baseras på helt andra grunder för de allra flesta.
Det primära för mig är musiklyssning ; läs faktiskt ljudåtergivning.
Om du verkligen är intresserad av att veta varför jag anser det, vilket jag inte tror, kan jag utveckla saken.
Om inte, så gör det inget heller.

Du måste ha uppfattat min ståndpunkt helt fel. Jag spelar ju vinyl och köper vinyl än idag!
Jag har dessutom konstruerat flertalet RIAA-steg - det senaste är O&G PP-1.

Mitt inlägg om polare, pilsner och 100 kSEK var ju för böveln ett skämt!

Vinylspelning är trevligt, det zappas mindre och dessutom är en fin LP-spelare något av en möbel att se på.
Tycker jag.
-Innehar F-skattsedel-

Nästa

Återgå till Generellt om hifi