/ B
Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Köpte en skiva nyligen, så här ser den ut. Vad säger ni andra? Ljudet är ändå ganska klart och rent, men visst är det lite ihoppressat, eller? Det är rock-musik men jag valde att inte visa namn på låten, för att slippa förutfattade meningar...
[ Bild ]
/ B
Bill50x skrev:Tyvärr finns inte just denna låt för avlyssning, men här kan man titta på hur den såg ut före mastring - och efter (tack HCL för bild).
/ B
PekkaJohansson skrev:Bill50x skrev:Tyvärr finns inte just denna låt för avlyssning, men här kan man titta på hur den såg ut före mastring - och efter (tack HCL för bild).
/ B
Båda versionerna verkar av bilderna att döma vara hårt masteringprocesserade. Varifrån kommer uppgiften att den ena inte skulle vara det?
Med vänlig hälsning
Pekka
Bill50x skrev:PekkaJohansson skrev:Bill50x skrev:Tyvärr finns inte just denna låt för avlyssning, men här kan man titta på hur den såg ut före mastring - och efter (tack HCL för bild).
/ B
Båda versionerna verkar av bilderna att döma vara hårt masteringprocesserade. Varifrån kommer uppgiften att den ena inte skulle vara det?
Med vänlig hälsning
Pekka
Så här skriver HCL (inblandad i produktionen):
"Så här ser skillnaden mellan pre- och post-master ut. ('Lights' hade annat namn och plats i denna version, men det är samma låt). Medelnivå är höjd 1.3 dB i ena kanlen och 0.5 dB i andra kanalen. Inga stora ingrepp där alltså. De största skillanderna är nog att max-nivån sänkts och att kanalbalansen ändrats lite. Sådant som också typiskt hanteras vid mastring (vid sidan om låtordning, in- och utfading, formatering för olika media, ...). Inga delar av plattan är "normalt" nivåmaximerad (0 db toppnivå) utan det finns några tiondels dB marginal på samtliga låtar.
Vi har för närvarande tyvärr inte tillåtelse att distribuer några pre-masters, men jag har lyssnat och jämfört olika versioner, bl.a. dessa och jag skulle gissa att åsikterna skulle gå isär lika mycket här som så mycket annat i livet."
/ B
Bill50x skrev:PekkaJohansson skrev:Bill50x skrev:Tyvärr finns inte just denna låt för avlyssning, men här kan man titta på hur den såg ut före mastring - och efter (tack HCL för bild).
/ B
Med vänlig hälsning
Pekka
Så här skriver HCL (inblandad i produktionen):
"Så här ser skillnaden mellan pre- och post-master ut. ('Lights' hade annat namn och plats i denna version, men det är samma låt). Medelnivå är höjd 1.3 dB i ena kanlen och 0.5 dB i andra kanalen. Inga stora ingrepp där alltså. De största skillanderna är nog att max-nivån sänkts och att kanalbalansen ändrats lite. Sådant som också typiskt hanteras vid mastring (vid sidan om låtordning, in- och utfading, formatering för olika media, ...). Inga delar av plattan är "normalt" nivåmaximerad (0 db toppnivå) utan det finns några tiondels dB marginal på samtliga låtar.
Vi har för närvarande tyvärr inte tillåtelse att distribuer några pre-masters, men jag har lyssnat och jämfört olika versioner, bl.a. dessa och jag skulle gissa att åsikterna skulle gå isär lika mycket här som så mycket annat i livet."
/ B
icko skrev:Nån som masvisat Freddie Wadlings nya skiva efter regnet?
Svante skrev:Ja, det lät ju ungefär som MasVis visade.
Delen du har valt ut var lite tystare på mitten, men början och slutet när det är starkt och masterprocessningen sätter in låter det verkligen trist. Jag hade kunnat använda den här låten som en demo på loudness war faktiskt, just för att den växlar mellan svagt och starkt (fast det inte längre är så stor skillnad mellan svagt och starkt annat än i oljudsgrad).
Hmm, jag börjar faktiskt tvivla på ditt omdöme, Bill...
Edit: Det kom några inlägg emellan, det gäller alltså klippet som Bill50x lade upp.
Bill50x skrev:Köpte en skiva nyligen, så här ser den ut. Vad säger ni andra? Ljudet är ändå ganska klart och rent, men visst är det lite ihoppressat, eller? Det är rock-musik men jag valde att inte visa namn på låten, för att slippa förutfattade meningar...
[ Bild ]
/ B
Bill50x skrev:Så här skriver HCL (inblandad i produktionen):
Svante skrev:Det var det här jag syftade på:Bill50x skrev:Köpte en skiva nyligen, så här ser den ut. Vad säger ni andra? Ljudet är ändå ganska klart och rent, men visst är det lite ihoppressat, eller? Det är rock-musik men jag valde att inte visa namn på låten, för att slippa förutfattade meningar...
[ Bild ]
Bill50x skrev:Svante skrev:Det var det här jag syftade på:Bill50x skrev:Köpte en skiva nyligen, så här ser den ut. Vad säger ni andra? Ljudet är ändå ganska klart och rent, men visst är det lite ihoppressat, eller? Det är rock-musik men jag valde att inte visa namn på låten, för att slippa förutfattade meningar...
[ Bild ]
Och i vad tvivlar du på mitt omdöme?
/ B
Bill50x skrev:Svante skrev:Det var det här jag syftade på:Bill50x skrev:Köpte en skiva nyligen, så här ser den ut. Vad säger ni andra? Ljudet är ändå ganska klart och rent, men visst är det lite ihoppressat, eller? Det är rock-musik men jag valde att inte visa namn på låten, för att slippa förutfattade meningar...
[ Bild ]
/ B
arkman skrev:Jag gjorde en Masvis test på en låt från en artist som jag tycker är bra och då blev jag ganska överraskad. Artist och album heter Tingvall Trio – Vägen. Med tanke på genre så trodde jag att det skulle vara mycket bra (och jag har tittat på flera av Tingvalls album och dom ser exemplariska ut), men det här tycker inte jag ser så bra ut. Vad säger ni?
Låten är alltså från Albument Tingvall Trio – Vägen och låten heter ”Tuc-Tuc man”
Kaha skrev:arkman skrev:Jag gjorde en Masvis test på en låt från en artist som jag tycker är bra och då blev jag ganska överraskad. Artist och album heter Tingvall Trio – Vägen. Med tanke på genre så trodde jag att det skulle vara mycket bra (och jag har tittat på flera av Tingvalls album och dom ser exemplariska ut), men det här tycker inte jag ser så bra ut. Vad säger ni?
Låten är alltså från Albument Tingvall Trio – Vägen och låten heter ”Tuc-Tuc man”
Aj, det gör ont i öronen att bara titta på den MasVisgrafen.
Intressant är att man trots den extrema digitala överstyrningen, valt att lägga toppnivån på -0,5 dB.
Visst en halv dB gör ingen stor skillnad, men principiellt känns det fel, först tok komprimerar man för att få så hög medelnivå som möjligt, sedan sänker man nivån för att få "lite marginal" vilket är helt o nödigt i den digitala domänen...
arkman skrev:Med risk för att klampa i klaveret när jag går in en diskussion som jag inte har följt i detalj så tror jag ändå att Svante skämtade när han skrev att han tvivlade på ditt omdöme
Svante skrev:Bill50x skrev:Svante skrev:Det var det här jag syftade på:
Alltså, det låter ju allt annat än klart och rent, tvärtom låter det rejält mosat och distat. Därav mitt tvivlande.
Bill50x skrev:Svante skrev:Bill50x skrev:Och i vad tvivlar du på mitt omdöme?
Alltså, det låter ju allt annat än klart och rent, tvärtom låter det rejält mosat och distat. Därav mitt tvivlande.
Ahhaaa
Ja, alltså, rent klangligt är det i mitt tycke rent och klart, själva ljudbilden är mixad så. Ljudmässigt är det som du säger.
/ B
joakimfors skrev:icko skrev:Nån som masvisat Freddie Wadlings nya skiva efter regnet?
Stickprov, men gissar att kompressortoken varit framme på samtliga låtar.
http://img.fo.rs/joakim/public/masvis/F ... masvis.png
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster