MasVis - masteringsvisualisering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Bill50x » 2016-03-22 17:15

Köpte en skiva nyligen, så här ser den ut. Vad säger ni andra? Ljudet är ändå ganska klart och rent, men visst är det lite ihoppressat, eller? Det är rock-musik men jag valde att inte visa namn på låten, för att slippa förutfattade meningar...
Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-22 17:32

"Klart och rent" kan jag tro att det låter med den diskanthöjningen. Rejält mycket dynamisk kompression också så säkert låter det maffigt ända tills man vrider upp volymen lite och öronen börjar blöda av fyrkantvågen (som dessutom säkert bidrar med lite högfrekvent "glitter" som artefakt). Standard tokmastring mao. ;)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-23 01:17

Bill50x skrev:Köpte en skiva nyligen, så här ser den ut. Vad säger ni andra? Ljudet är ändå ganska klart och rent, men visst är det lite ihoppressat, eller? Det är rock-musik men jag valde att inte visa namn på låten, för att slippa förutfattade meningar...
[ Bild ]

/ B

Jag tror det låter trist. Spektrum faller över 10 kHz, vilket får mig att tro att det är en gammal inspelning som har tokmaximerats. Remaster?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-03-23 08:40

Det ser ut att vara väldigt dåligt gjord komprimering, dessutom. Fult klippta toppar och en massa dist.

Ja, troligt med en remastring av en äldre skiva, det är ganska lite bas om man jämför med moderna produktioner.

En topp vid 40 Hz implicerar en rockdänga i E. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-03-25 23:22

Inte riktigt en äpple vs. äpple jämförelse (youtube-varianten är ett akustiskt liveframträdande), men ÄNDÅ! Spotify-versionen (albumversionen förmodligen) är sorgligt misshandlad. Det låter "processad musik" på liknande sätt som euroshopper-choklad smakar choklad men ändå inte.

Bild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-26 00:04

Almen, Svante mfl... Den låt jag lagt upp är Selsius "Lights". En alldeles färsk sak från 2016, inte alls en remaster från någon gammal skiva som ni gissade :-)

Tyvärr finns inte just denna låt för avlyssning, men här kan man titta på hur den såg ut före mastring - och efter (tack HCL för bild).

Bild

Så här låter ett litet utsnitt (av den mastrade låten)
https://www.dropbox.com/s/kinkl9ib0a432 ... .flac?dl=0

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-03-26 00:12

Bill50x skrev:Tyvärr finns inte just denna låt för avlyssning, men här kan man titta på hur den såg ut före mastring - och efter (tack HCL för bild).
/ B

Båda versionerna verkar av bilderna att döma vara hårt masteringprocesserade. Varifrån kommer uppgiften att den ena inte skulle vara det?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-26 00:17

PekkaJohansson skrev:
Bill50x skrev:Tyvärr finns inte just denna låt för avlyssning, men här kan man titta på hur den såg ut före mastring - och efter (tack HCL för bild).
/ B

Båda versionerna verkar av bilderna att döma vara hårt masteringprocesserade. Varifrån kommer uppgiften att den ena inte skulle vara det?

Med vänlig hälsning

Pekka

Så här skriver HCL (inblandad i produktionen):
"Så här ser skillnaden mellan pre- och post-master ut. ('Lights' hade annat namn och plats i denna version, men det är samma låt). Medelnivå är höjd 1.3 dB i ena kanlen och 0.5 dB i andra kanalen. Inga stora ingrepp där alltså. De största skillanderna är nog att max-nivån sänkts och att kanalbalansen ändrats lite. Sådant som också typiskt hanteras vid mastring (vid sidan om låtordning, in- och utfading, formatering för olika media, ...). Inga delar av plattan är "normalt" nivåmaximerad (0 db toppnivå) utan det finns några tiondels dB marginal på samtliga låtar.

Vi har för närvarande tyvärr inte tillåtelse att distribuer några pre-masters, men jag har lyssnat och jämfört olika versioner, bl.a. dessa och jag skulle gissa att åsikterna skulle gå isär lika mycket här som så mycket annat i livet."

/ B

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2016-03-26 00:19

Nån som masvisat Freddie Wadlings nya skiva efter regnet?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-26 00:25

Bill50x skrev:
PekkaJohansson skrev:
/ B

Med vänlig hälsning

Pekka

"Så här ser skillnaden mellan pre- och post-master ut. ('Lights' hade annat namn och plats i denna version, men det är samma låt). Medelnivå är höjd 1.3 dB i ena kanlen och 0.5 dB i andra kanalen. Inga stora ingrepp där alltså. De största skillanderna är nog att max-nivån sänkts och att kanalbalansen ändrats lite. Sådant som också typiskt hanteras vid mastring (vid sidan om låtordning, in- och utfading, formatering för olika media, ...). Inga delar av plattan är "normalt" nivåmaximerad (0 db toppnivå) utan det finns några tiondels dB marginal på samtliga låtar.

Vi har för närvarande tyvärr inte tillåtelse att distribuer några pre-masters, men jag har lyssnat och jämfört olika versioner, bl.a. dessa och jag skulle gissa att åsikterna skulle gå isär lika mycket här som så mycket annat i livet."

/ B

Det är ingen tvekan om att även den högra versionen har utsatts för signalbehandling på slutmixen. Om inte annat ser man det på att den är toppklippt (loudest part) om man nu inte tror på allpassgrafen. Att den har gått en masteringsvända till gör inte saken bättre.

Det börjar dessvärre bli vanligt att man lägger en kompressor/limiter på mastern även vid mix. Det är kanske det som har hänt här.

Jag ska lyssna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-26 00:25

Bill50x skrev:
PekkaJohansson skrev:
/ B

Med vänlig hälsning

Pekka

/ B

Sinnes att sänka toppnivå och samtidigt höja medelnivå på en redan dynamiskt komprimerad ljudfil (för komprimerad är den annars hade den inte haft så fula platta toppar och taggar ute i kanterna på histogrammet). "Före" har i alla fall lite tillstymmelse till liv kvar men efter är ju bara en jämn och fin korv.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-26 00:33

icko skrev:Nån som masvisat Freddie Wadlings nya skiva efter regnet?

Stickprov, men gissar att kompressortoken varit framme på samtliga låtar. :P

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-26 00:34

Ja, det lät ju ungefär som MasVis visade.

Delen du har valt ut var lite tystare på mitten, men början och slutet när det är starkt och masterprocessningen sätter in låter det verkligen trist. Jag hade kunnat använda den här låten som en demo på loudness war faktiskt, just för att den växlar mellan svagt och starkt (fast det inte längre är så stor skillnad mellan svagt och starkt annat än i oljudsgrad).

Hmm, jag börjar faktiskt tvivla på ditt omdöme, Bill... ;)

Edit: Det kom några inlägg emellan, det gäller alltså klippet som Bill50x lade upp.
Senast redigerad av Svante 2016-03-26 00:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2016-03-26 00:35

Tack. Om än nedslående resultat.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-26 00:40

Svante skrev:Ja, det lät ju ungefär som MasVis visade.

Delen du har valt ut var lite tystare på mitten, men början och slutet när det är starkt och masterprocessningen sätter in låter det verkligen trist. Jag hade kunnat använda den här låten som en demo på loudness war faktiskt, just för att den växlar mellan svagt och starkt (fast det inte längre är så stor skillnad mellan svagt och starkt annat än i oljudsgrad).

Hmm, jag börjar faktiskt tvivla på ditt omdöme, Bill... ;)

Edit: Det kom några inlägg emellan, det gäller alltså klippet som Bill50x lade upp.

Nu är jag inte med alls, i vad tvivlar du på mitt omdöme? menar du avsnittet av Selsius så valde jag med vilje ut det mest dynamiska avsnittet av låten, alltså av det som du fick lyssna på. Av hänsyn till HCL vill jag inte lägga ut hela låten.

Eller vad det något annat du menade?

/ B

Ytterligare ett prov...
https://www.dropbox.com/s/8j162czdv8p31 ... .flac?dl=0

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-26 01:11

Det var det här jag syftade på:

Bill50x skrev:Köpte en skiva nyligen, så här ser den ut. Vad säger ni andra? Ljudet är ändå ganska klart och rent, men visst är det lite ihoppressat, eller? Det är rock-musik men jag valde att inte visa namn på låten, för att slippa förutfattade meningar...
[ Bild ]

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-26 01:20

Bill50x skrev:Så här skriver HCL (inblandad i produktionen):

Det verkar vara en "tvåstegsmastering", och då är det sant att man bara har tagit någon dB i sista masteringen. Och det är intressant att HCL väljer att framhålla det, men totalt sett vågar jag lova att det har försvunnit betydligt mer. Att nivån efter mastering ligger någon tiondels dB ner spelar mycket liten roll jämfört med att topparna om de hade varit kvar hade legat på gissningsvis + 5-8 dB.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-26 01:21

Svante skrev:Det var det här jag syftade på:

[ Bild ]

Och i vad tvivlar du på mitt omdöme?

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-26 01:30

Bill50x skrev:

[ Bild ]

/ B

Alltså, det låter ju allt annat än klart och rent, tvärtom låter det rejält mosat och distat. Därav mitt tvivlande.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-03-26 02:52

Bill50x skrev:

[ Bild ]

/ B

Med risk för att klampa i klaveret när jag går in en diskussion som jag inte har följt i detalj så tror jag ändå att Svante skämtade när han skrev att han tvivlade på ditt omdöme :)
Senast redigerad av arkman 2016-03-26 03:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-03-26 03:04

Jag gjorde en Masvis test på en låt från en artist som jag tycker är bra och då blev jag ganska överraskad. Artist och album heter Tingvall Trio – Vägen. Med tanke på genre så trodde jag att det skulle vara mycket bra (och jag har tittat på flera av Tingvalls album och dom ser exemplariska ut), men det här tycker inte jag ser så bra ut. Vad säger ni?

Låten är alltså från Albument Tingvall Trio – Vägen och låten heter ”Tuc-Tuc man”
Bilagor
Tuc-Tuc.gif
Tuc-Tuc.gif (28.93 KiB) Visad 14046 gånger

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2016-03-26 03:28

arkman skrev:Jag gjorde en Masvis test på en låt från en artist som jag tycker är bra och då blev jag ganska överraskad. Artist och album heter Tingvall Trio – Vägen. Med tanke på genre så trodde jag att det skulle vara mycket bra (och jag har tittat på flera av Tingvalls album och dom ser exemplariska ut), men det här tycker inte jag ser så bra ut. Vad säger ni?

Låten är alltså från Albument Tingvall Trio – Vägen och låten heter ”Tuc-Tuc man”

Aj, det gör ont i öronen att bara titta på den MasVisgrafen.
Intressant är att man trots den extrema digitala överstyrningen, valt att lägga toppnivån på -0,5 dB.
Visst en halv dB gör ingen stor skillnad, men principiellt känns det fel, först tok komprimerar man för att få så hög medelnivå som möjligt, sedan sänker man nivån för att få "lite marginal" vilket är helt o nödigt i den digitala domänen...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-26 03:43

Kaha skrev:
arkman skrev:Jag gjorde en Masvis test på en låt från en artist som jag tycker är bra och då blev jag ganska överraskad. Artist och album heter Tingvall Trio – Vägen. Med tanke på genre så trodde jag att det skulle vara mycket bra (och jag har tittat på flera av Tingvalls album och dom ser exemplariska ut), men det här tycker inte jag ser så bra ut. Vad säger ni?

Aj, det gör ont i öronen att bara titta på den MasVisgrafen.
Intressant är att man trots den extrema digitala överstyrningen, valt att lägga toppnivån på -0,5 dB.
Visst en halv dB gör ingen stor skillnad, men principiellt känns det fel, först tok komprimerar man för att få så hög medelnivå som möjligt, sedan sänker man nivån för att få "lite marginal" vilket är helt o nödigt i den digitala domänen...

Är du säker på att materialet är digitalt överstyrt? För mig är digital överstyrning i princip ungefär samma sak som toppklippning. Det skulle inte jag skriva under på. Däremot är materialet komprimerat.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-26 04:31

arkman skrev:Med risk för att klampa i klaveret när jag går in en diskussion som jag inte har följt i detalj så tror jag ändå att Svante skämtade när han skrev att han tvivlade på ditt omdöme :)

Ja, det var väl menat som "en vänlig armbåge i sidan" :) .

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-26 11:44

Svante skrev:
Bill50x skrev:

Alltså, det låter ju allt annat än klart och rent, tvärtom låter det rejält mosat och distat. Därav mitt tvivlande.

Ahhaaa :-)

Ja, alltså, rent klangligt är det i mitt tycke rent och klart, själva ljudbilden är mixad så. Ljudmässigt är det som du säger.

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-26 13:44

Bill50x skrev:
Svante skrev:
Bill50x skrev:Och i vad tvivlar du på mitt omdöme?

Ahhaaa :-)

Ja, alltså, rent klangligt är det i mitt tycke rent och klart, själva ljudbilden är mixad så. Ljudmässigt är det som du säger.

/ B

Ok... Då känner jag att jag missar något när du pratar om klang och ljudmässighet som olika saker. Kan du beskriva vad du menar med klang (som är ren och klar), om det inte är en ljudkvalitetsaspekt? Jag hittar inte alls det där rena och klara.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-04-02 23:37

Såja, nu får man Infected Mushroom färger i PyMasVis om man analyserar surroundljudfiler. :mrgreen:

Bild

Måste skyffla om lite mer kod för att rita upp "korvarna" för alla ljudspåren också. Det går nu även att analysera annat än 16-bitars filer. Orkade dessutom få tummen ur och implementerade "overview" grafer.

Bild

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2016-04-04 01:19

joakimfors skrev:
icko skrev:Nån som masvisat Freddie Wadlings nya skiva efter regnet?

Stickprov, men gissar att kompressortoken varit framme på samtliga låtar. :P

http://img.fo.rs/joakim/public/masvis/F ... masvis.png

Tyckte väl att det lät jävligt platt när jag lyssnade häromdan... Trist att dom kände sig tvugna att komprimera så hårt.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-06 10:13

Men ibland blir man glad, så här ser ett spår ut på Harry Belafontes skiva Live at Carnegie Hall (1959)...

Bild
Jag har flera varianter från denna konsert men denna är den som verkar vara minst fixad med. Det är en skiva som är återutgiven 1993, jag har hittat två versioner från den utgivningen, med lite olika omslag. Den ena ser ut som ovan, den andra har lite sämre dynamik med knappt 4 dB. Denna sämre har ett sådant här omslag

Bild

medan den som visas ovan ser ut så här

Bild

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-06 16:35

Har också den sist visade. Valde efter att lyssnat på flera utgåvor som fanns på Spotify.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi