Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Tre hifi-butiker där jag nästan alltid har blivit mycket trevligt bemött är Reference Audio på söder, Veteran HiFi i vasastaden och HiFi Art/Boys Toys på östermalm.
Men av alla butiker som funnits finns det en, för mig, som tagit alla rekord i trevlighet, nämligen Tesserakt!*
Alla här kanske inte minns den, men den drevs under en tid av den helt igenom trevlige och entusiastiske Anders Edenholm (och en sot hette Leif men hans efternamn ahr jag nog aldrig kunnat). Verksamheten var den mest underliga man kan tänka sig - import av franska "extrem-gör-det-själv-hifi-byggsatser"!
Det var mycket mer än en butik, för det blev en mötesplats för hifi-människor! Dit kunde man åka när som helst och bara prata hifi med en massa kul typer som också råkat hamna där. Nästan varje gång gick det dessutom att hitta någon kul skiva som man ville köpa.
Om det var ett Mekka eller en oas vet jag inte, men det är få saker jag saknar mer än den lilla butiken Tesserakt och för all del även personen Anders Edenholm (som bor i England sedan många år tillbaka).
Vh, iö
- - - - - -
*En tesserakt är en geometrisk form som kan sägas vara en fläkt fyrdimensionell illustration. Tittar man på den noga, och koncentrerar sig, så kan man faktiskt konvertera till fyrdimensionalitet, och förstå universums eventuella konstruktion! (Ändlöshet trots begränsad volym.)
UrSv skrev:Det var såvitt jag minns Tesserakt Media Förlag som gav ut Rörförstärkarboken som fortfarande säljs per annons i HF&Musik med jämna mellanrum.
Naqref™ skrev:UrSv skrev:Det var såvitt jag minns Tesserakt Media Förlag som gav ut Rörförstärkarboken som fortfarande säljs per annons i HF&Musik med jämna mellanrum.
Tidningen High Fidelity brukar sälja den på mässor i sin monter. Har ett ex men minns tusanimig inte hur jag köpte den. Så kan det gå med åren...
paa skrev:Tror Anders har översatt Hiragas högtalarbok från franskan också, men ligger på manuskripten (eller om nån annan har rätten nu.) Den blev nästan tryckt, tror den t.om fanns i Elfakatalogen, men hann inte ut innan det tog det tvärt slut med Tesserakt Media Förlag av någon anledning.
IngOehman skrev:Hej alla. I denna tråd är det meningen att man skall säga bra saker om olika hifi-butiker.
Grundprincipen är att man inte får säga något dåligt om en butik som första inlägg om butiken. En butik som någon sagt något bra om får man dock inlägga invändningar emot, om man har dåliga erfarenheter.
Mårten Center i Göteborg håller på att utvecklas lite åt det hållet, det är trevligt tycker jag. Det är ju dessutom Leif Olofssons bostad.Det var mycket mer än en butik, för det blev en mötesplats för hifi-människor! Dit kunde man åka när som helst och bara prata hifi med en massa kul typer som också råkat hamna där.
guldfisk skrev:Ljudmakarn låg tydligen på Norrlandsgatan när de startade 1973 och flyttade sedan via Östermalm och Vasastan till Drottninggatan 1988.
Nu finns Pause Ljud & Bild, som tidigare hette Ljudbutiken, på Norrlandsgatan (samt Sveavägen/Hötorghusen).
IngOehman skrev:Vad är Ringen?
Är det där i korsningen Götgatan och Ringvägen?
Vh, iö
mats skrev:Har inte varit på så många hifibutiker. Men Hifiskåne tycker jag har bra personal och det känns trivsamt. Fast jag råkade smälla säkringarna på min Arcam så blev jag inte hånad.
Men en gång på slutet av 80 talet, ja det var i den vevan Pioneer lancerade sin nya produkt den inspelbara cdspelaren som kostade 15000 kr. Jag var därinne och tittade och genast kom det en surförsäljare och frågade om jag hade råd med en sådan fin produkt som är riktigt high End (jag visste inte bättre och trodde det var gudomlig highEnd). Nej, svarade jag. Då ber jag dig att stiga ut ur butiken, sa försäljaren. Vi säljer endast till de som har råd och kunskap.
IngOehman skrev:mats skrev:Har inte varit på så många hifibutiker. Men Hifiskåne tycker jag har bra personal och det känns trivsamt. Fast jag råkade smälla säkringarna på min Arcam så blev jag inte hånad.
Men en gång på slutet av 80 talet, ja det var i den vevan Pioneer lancerade sin nya produkt den inspelbara cdspelaren som kostade 15000 kr. Jag var därinne och tittade och genast kom det en surförsäljare och frågade om jag hade råd med en sådan fin produkt som är riktigt high End (jag visste inte bättre och trodde det var gudomlig highEnd). Nej, svarade jag. Då ber jag dig att stiga ut ur butiken, sa försäljaren. Vi säljer endast till de som har råd och kunskap.
...Som har råd och kunskap!?!?!?
När jag hör om sådant där skitbeteende mot kunder bli jag nästan förbannad.
Stå på dig nästan gång Mats! INGEN säljare har rätt att slänga ut någon ur butiken på sådana pucko-grunder. Och vad tusan menar han med kunskap? En hifi-apparat köper man väl för att man vill använda den, inte för att "veta något om den". Och om en säljare vill att man skall ha någon kunskap om produkterna, vem är bättre lämpad att ta uppdraget att ge kunskap till kunden är säljaren själv?
Nä, för tusan. Hoppas de gått i konkurs!
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster