Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Peter Steindl?

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-04 08:05

Hur många Bell skulle han blivit? I varje fall mera än deci...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-23 22:44

Just nu är det mycket som händer i världen. Det här är en del av vardagen på planeten Jorden.

Varning för starka scener

Vad är det som fostras egentligen? Hur lätt är det att bli såsom en galning och vilja visa på galenskaperna där man själv stryker med? Man behöver inte visa galenskaperna i mellanöstern. Det är utanför mellanöstern som galenskaperna som sker i mellanöstern behöver visas. Frågan är om någon förstår? Går det ens att förstå utan att man själv varit i denna situation själv?

Nåväl, jag har sett videon 2 ggr och funderat en del innan jag slutgiltigt beslutat att länka till denna video.

Jag funderade på om det fanns någon annan tråd som jag kunde lägga inlägget i. Men eftersom det vore att gömma sig något så blir det i denna tråd. Det får konstituera en del av mitt tänk där jag funderar på vad som egentligen finns i människors hjärnor och framför allt varför det finns? Det är ju enkom några nervimpulser i några styrande människors hjärnor. Det är alltså elektrokemiska processer i fel nervbanor. Mer än så är det inte, eller?

Ser ni den så hoppas jag för er egen skull att ni kommer in i tänkandets värld där mer så kallade väsentligheter än man ansett före tittandet kommer att te sig tämligen betydelselöst i det stora hela. Jag väljer att länka i denna tråd och jag väljer också att helt och hållet bortse från de kommentarer som Svenskar häver ur sig i samband med videon.

Med ytterst sorgliga hälsningar
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-24 00:30

Jag väljer att inte titta på klippet, men trots det vågar jag säga att jag delar den sorg du känner.

Vart är världen på väg?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-03-24 00:43

Jag undrar, som Farbror Barbro, vad har de för ljudanläggningar egentligen!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-24 02:40

Jag tittar inte heller. Det finns sannerligen mörker. Men även ljus.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-24 09:35

hifikg skrev:Jag undrar, som Farbror Barbro, vad har de för ljudanläggningar egentligen!?

Då kan jag berätta det:
Bomber och granater och skrikande lemlästade barn, och sörjande och förtvivlade föräldrar står för deras ljudupplevelse.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-24 10:09

petersteindl skrev:Just nu är det mycket som händer i världen. Det här är en del av vardagen på planeten Jorden.

Varning för starka scener

Går inte att titta på...
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-24 10:40

Man behöver inte titta. Det är nämligen enkelt att föreställa sig vad som händer om man låter bomber, granater etc brisera i närhet av människor - det blir trasiga människor och blodpölar. Fruktansvärt är bara förnamnet, men tyvärr förekommer sådant dagligen runt om i världen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-24 11:20

Morello skrev:Man behöver inte titta. Det är nämligen enkelt att föreställa sig vad som händer om man låter bomber, granater etc brisera i närhet av människor - det blir trasiga människor och blodpölar. Fruktansvärt är bara förnamnet, men tyvärr förekommer sådant dagligen runt om i världen.

Nej Morello, du har fullständigt och fullkomligt fel. Det är omöjligt att föreställa sig det lidande som uppstår om man inte själv genomgått det. En liten bit på vägen kan vara att aktivera sitt synsinne och se. Kan man dessutom aktivera sitt hörselsinne och höra så ger det mer. Vill man även aktivera sitt känselsinne d v s sin känsel så måste man vara där och då aktiveras även lukt och smak av blod och lik.

Det sker ett totalt folkmord där västvärlden med USA och Europa och Putin och Syriens sittande president urskiljningslöst bombar och gasar ihjäl den Syriska befolkningen som inte har en tillstymmelse att kunna försvara sig. Hur skall de uppmärksamma världen på det som pågår? Och om de vill fly därifrån, vart skall de ta vägen?

Det finns 3 apor. Den ena håller för ögonen. Den andra håller för öronen. Den tredje håller för munnen och är tyst. Jag vill helst inte tillhöra någon av dem.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-24 11:25

Största humanitära katastrofen sedan andra världskriget. Det är för mycket för att begripa, men orätt att förminska.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-24 11:35

+1, tyvärr . . . :cry:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-03-24 11:39

IngOehman skrev:Jag väljer att inte titta på klippet, men trots det vågar jag säga att jag delar den sorg du känner.

Vart är världen på väg?

+1. I en parallell värld skulle jag vilja testa att istället för vapen och aggression mot illdåden överösa dessa människor med kärlek, mat, utbildning, mobiltelefoner, surfplattor, datorer och massor av gratis wifi. Vad skulle hända då? Vi har ett gemensamt ansvar för vår överlevnad på detta jordklot och ju snarare vi förstår det tillsammans desto bättre tänker jag.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-24 11:43

petersteindl skrev:
Morello skrev:Man behöver inte titta. Det är nämligen enkelt att föreställa sig vad som händer om man låter bomber, granater etc brisera i närhet av människor - det blir trasiga människor och blodpölar. Fruktansvärt är bara förnamnet, men tyvärr förekommer sådant dagligen runt om i världen.

Nej Morello, du har fullständigt och fullkomligt fel.

Mvh
Peter

:?:

Det var en fantasifull tolkning av det jag skrev.
(du får knappast en bättre förståelse för lidande genom att titta på videon)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-24 12:18

Morello skrev:
petersteindl skrev:

Nej Morello, du har fullständigt och fullkomligt fel.

Mvh
Peter

:?:

Det var en fantasifull tolkning av det jag skrev.
(du får knappast en bättre förståelse för lidande genom att titta på videon)

Morello, jag ser att du använder ordet du. Morello, du har dina egna känslor och försöker överföra dessa såsom det vore lika för mig eller andra. Du får gärna tala i egen sak för dig själv. Det är din integritet. Men, vänligen blanda inte in mig eller andra såsom vi skulle ha likadant personligt känsloliv som du eller som varandra, såsom vi skulle känna samma som du. Vi är individer. Jag råder dig att istället skriva enligt nedan så slipper du ljuga eller fantisera om andra.

Morello skrev:Jag Morello får knappast en bättre förståelse för lidande genom att jag tittar på videon.

Det må vara hänt. Sedan vill jag än en gång med emfas poängtera, genom att aktivera ens hjärna så mycket som möjligt, gärna genom flera modala system, så ökar insikt och förståelse. Det gäller alla som har sin hjärna i behåll. Det går inte att enbart tänka fram upplevelser och tro att den blir total, vare sig sina egna eller andras. Däremot har jag förståelse för att en persons empati och medlidande blir så starkt att man helt enkelt inte kan klara sin egen situation så agerar det psykologiska försvarssystemet och blockerar eller förminskar dessa djupa känslor. Detta gäller alla människor eftersom det är en fördel för överlevnad och speciellt i en värld som denna där människan förvandlar sitt hem d v s planeten Jorden till ett levande helvete. Det är min syn på saken.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-24 12:32

Alltså, det enda jag skrev är att det är enkelt att föreställa sig att vad som händer rent fysiskt när man låter bomebr brisera - jag talade inte om att föreställa sig hur människor i kaatstrofområdet känner.

Varpå du skriver att jag har fullkomligt fel etc , vilket fick mig att anta - på goda grunder- att du helt missförstått det jag skrev. Jag hoppas allt är solkalrt nu.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-24 12:45

Morello skrev:Alltså, det enda jag skrev är att det är enkelt att föreställa sig att vad som händer rent fysiskt när man låter bomebr brisera - jag talade inte om att föreställa sig hur människor i kaatstrofområdet känner.

Varpå du skriver att jag har fullkomligt fel etc , vilket fick mig att anta - på goda grunder- att du helt missförstått det jag skrev. Jag hoppas allt är solkalrt nu.

Solklart. Men i senare inlägg använde du dock just orden "förståelse för lidande". Det är det jag poängterade i mitt svar angående just detta. Jag tror att själva förståelsen för lidandet är själva poängen. Det fungerar som ett såll mellan de med friskt tänkande från de som vill uppnå andras lidande. Barn kan göra dumma saker för att de inte förstår den andras lidande. Hos vuxna borde dock denna förståelse finnas.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-03-24 12:54

Precis som Ingvar behöver jag inte titta. Det innebär inte att jag är omedveten eller oberörd, det betyder bara att jag helt enkelt inte behöver må än sämre för att mina känslor skall bli starkare.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-24 13:04

Jag tror att det är bra för vissa att titta, sämre för andra.

För vissa kan nog tittande vara avtrubbande, något som gör att man inte orkar eller vill tänka mera på det alls, för andra kan det vara vad som behövs för att inse att vi måste göra något.

Från att inse det till att det verkligen händer något kan dock steget vara mycket långt likt förbaskat. Problemet är ju att det som måste göras, måste göras tillsammans. Och just nu finns det inte ens något ordentligt konkret att sluta upp bakom.

Det kanske låter dumt och ologiskt, men just nu så tänker jag att ett bra första steg kanske vore att helt sluta köpa olja av SaudiArabien. Om hela världen tog det beslutet så tror jag mycket skulle ändras.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-24 13:16

IngOehman skrev:Det kanske låter dumt och ologiskt, men just nu så tänker jag att ett bra första steg kanske vore att helt sluta köpa olja av SaudiArabien. Om hela världen tog det beslutet så tror jag mycket skulle ändras.

Om alla enskilda individer slutade att använda vapen mot varandra skulle mycket ändras.

/ B

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2016-03-24 13:20

Varken behöver eller orkar titta, om innehållet är vad jag tror. Finns det någon som tror att alla måste bevittna våldet på plats eller kanske med VR-glasögon för att förstå andras lidande? Kanske måste man rentav utsättas för det själv både fysiskt och psykiskt? Eller riskerar man då bara att fyllas av ondska?

Men vad göra när man inte ens med till synes civiliserade människor i sin närmaste omgivning kan komma överens om att det exempelvis är fel att straffa människor som man tycker illa om för att de har betett sig illa eller i varje fall brutit mot någon regel utan att någon ondska uppstod. Eller att demokrati är något annat än det styrelseskick vi har här. Eller att ... Hopplösheten är liksom för överväldigande.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-24 13:27

E skrev:Varken behöver eller orkar titta, om innehållet är vad jag tror. Finns det någon som tror att alla måste bevittna våldet på plats eller kanske med VR-glasögon för att förstå andras lidande? Kanske måste man rentav utsättas för det själv både fysiskt och psykiskt? Eller riskerar man då bara att fyllas av ondska?

Men vad göra när man inte ens med till synes civiliserade människor i sin närmaste omgivning kan komma överens om att det exempelvis är fel att straffa människor som man tycker illa om för att de har betett sig illa. Eller att demokrati är något annat än det styrelseskick vi har här. Eller att ... Hopplösheten är liksom för överväldigande.

+100

Det är för trist när man förstår vad vissa människor vill utsätta andra för bara för att man har ideer om vad som är det enda rätta...

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-24 13:34

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Det kanske låter dumt och ologiskt, men just nu så tänker jag att ett bra första steg kanske vore att helt sluta köpa olja av SaudiArabien. Om hela världen tog det beslutet så tror jag mycket skulle ändras.

Om alla enskilda individer slutade att använda vapen mot varandra skulle mycket ändras.

/ B

Ja det är vapen som ger stora skador och därmed stort lidande.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-03-24 15:16

paa skrev:
hifikg skrev:Jag undrar, som Farbror Barbro, vad har de för ljudanläggningar egentligen!?

Då kan jag berätta det:
Bomber och granater och skrikande lemlästade barn, och sörjande och förtvivlade föräldrar står för deras ljudupplevelse.

Mmmm, men om alla människor hade en bra ljudanläggning så skulle de inte få för sig att strida o bråka, då skulle de sitta lugnt och njuta av god musik.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-24 15:19

hifikg skrev:
paa skrev:

Då kan jag berätta det:

Mmmm, men om alla människor hade en bra ljudanläggning så skulle de inte få för sig att strida o bråka, då skulle de sitta lugnt och njuta av god musik.

Ok inställning. Jag skall försöka dra mitt strå till stacken. Tyvärr tror jag det behövs andra extraordinära insatser.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-03-24 15:21

petersteindl skrev:
hifikg skrev:
paa skrev:Då kan jag berätta det:

Ok inställning. Jag skall försöka dra mitt strå till stacken. Tyvärr tror jag det behövs andra extraordinära insatser.

Med vänlig hälsning
Peter

Så är det förstås, men bättre att bygga högtalare än höghastighetsvapen.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-24 15:36

hifikg skrev:
paa skrev:

Då kan jag berätta det:

Skulle vara djävligt tacksam om du inte försöker att reducera synen på/till andras lidande till att handla om huruvida de har tillgång till en bra ljudanläggning eller inte* . . . detta är blodigt allvar så snälla hifikg försök gärna förstå att man/jag kan uppfatta ditt inlägg som attans osmakligt å upprörande . . . typer. :(

*Gissar att du bara försöker att skämta till dä lite, men återigen snälla välj dina offer/mål med
lite större förståelse för sakens allvar. Speciellt då det inte,vad jag förstår, är du som är primärt
drabbad/får ta konsekvenserna av helvetet som dessa människor får gå igenom.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-03-24 16:42

Bra rutet!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-03-24 17:00

MagnusÖstberg skrev:Bra rutet!

Tycker jag med.

Men hur böjer man ordet ryta egentligen? Tycker det mesta ser fel ut..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-24 17:35

Jag respekterar rytandet också, men tycker ändå att det var oförtjänt.

Menar nog att kg har en väldigt, väldigt viktig poäng - utbildning och utveckling i ett samhälle är en riktning bort ifrån det vi ser i sådana här samhällen. I en civiliserad värld så söker folk sig inte mot våld utan mot mening - t ex att ha trevligt.

När utbildning får ge efter för religiösa dogmer och hatmångleri går det väldigt, väldigt illa.

- - -

Vetenskap, filosofi och konst är till sin natur det som representerar det kanske mest toleranta sätt att förhålla sig till verkligheten som mänskligheten har sett. Och det är när motsatserna får fritt spelrum som det går så här fruktansvärt snett.

Måhända var kgs dröm naiv och en svår kontrast till det elända vi ser i världen just nu, men jag tror inte att han försökte göra sig lustig på något sätt. Jag tror bara han ville få ur sig en variant av "tänk vad underbar världen skulle kunna vara om...".

Jag kan ha fel, och kanske är även mitt inlägg något som sticker någon i ögonen. Ber redan nu om ursäkt i så fall. Det var inte min mening. Jag är förtvivlad, men tror inte man står ut bättre genom att överge hoppet. Tyvärr saknas, som jag nämnde tidigare, konkreta förslag från politiskt håll som det skulle kunna gå att ta ställning till, snabbt, typ nu på direkten, som kan i varje fall bromsa upp eländet.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag blev faktiskt lite upprörd över Bill50xs "Om alla enskilda individer slutade att använda vapen mot varandra skulle mycket ändras", eftersom det dels var en kommentar till något jag skrev som möjlig handlingsplan, och jag uppfattade Bills kommentar som ett rätt så meningslöst sätt att försöka göra sig lustig, i en stund där jag tycker lustigheter är väldigt opassande. Men precis som när det gäller kg så tror jag inte Bill menade det så. Jag vet inte vad han menade eller hur det är en kommentar till ett förslag på handelsembargo mot IS' huvudfinansiär. Men jag tror han menade väl.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2016-03-24 17:56

Mycket bra inlägg Ingvar. Håller med helt och fullt. Tror nog att hifikg var inne på samma linje egentligen.

Extrema former av tro känner jag stort obehag inför så därför är utbildning, vetenskap och upplysning enda vettiga medlet mot religiös fanatism enligt mig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi