sprudel skrev:Hehe!
Gillandet är ömsesidigt IÖ, det vet du.
Vet sedan tidigare att du har tydlig koll på sak o person, uppskattar också att du redovisar din hållning när vi diskuterar det här.
Jag tycker det är enklast så.
sprudel skrev:Nåväl. Inlägget var inte speciellt riktat till dig, det är mer ett försök att ge perspektiv till ett förhållningssätt om mål och medel.
Jag uppfattade inte ens att det var riktat till mig. Jag bara reagerade på att det du skrev såg ut som saker som jag tror skapar polarisation snarare än samförstånd.
sprudel skrev:Målen med en musikanläggning, som då är medlet, kan variera. Det ställer olika krav på medlet och de parametrar man utvärderar av medlet.
Kan bara hålla med.
sprudel skrev:Det gör att man inte kan (enligt mig då) selektera ut ett antal parametrar och låta dem vara avgörande för en universell bedömning av medlet som optimalt.
Självklart inte.
Men det har väl inte gjort heller? Om man vill ha en ackurat återgivning så inkluderar det såklart ALLA parametrar, och om man inte bryr sig om ackuratessen så inkluderas så klart HELA upplevelsen.
sprudel skrev:Olika parametrar kommer att ha olika betydelse beroende på målet, om det skiftar än så lite.
Jag vill nog påstå att det inte är sådär enkelt heller. Ingen upplevelse beror på en enskild parameter i sin ensamhet.
sprudel skrev:Kolla det här jag klippte ut ur ett inlägg, bara som ett exempel.
"Ingen hindrar dig att gilla det du gillar, oavsett vad det är, men det betyder inte att man kan ta sitt eget gillande som en intäkt för att det man gillar är en objektiv förmåga att troget återge en musiksignal. Man kan TRO att det är så, men att uppleva något som "positivt" är som sådant är inte ett argument för att det beror på en icke-förvrängning av något. Hänger du med på detta?"
sprudel skrev:Det här du skriver är ju oantastligt.
Ja det hoppas jag.
sprudel skrev:Men målet är kanske inte just att troget återge en musiksignal. Målet är kanske att trigga en individs upplevelser för att på olika sätt ge ett intryck av hur de uppfattar en akustisk händelse irl, eller hur de skulle vilja uppleva den och då kan mindre fel ur en annan aspekt/parameter accepteras.
Ja, självklart, det är något jag poängterat massor av gånger. Vilket mål man har vet man bäst själv.
Men det jag skrev handlar ju inte alls om det, det handlar om hur det riskerar att gå om någon framställer en upplevelse och en tro, som ett argument mot någon som talar om ursprungstrohet.
Håller man isär sådant som är objektivt och sådant som är subjektivt, och för all del sådant som är spekulativt, så kan inga missförstånd av den typen ske. Det borde ligga i allas intresse att kommunicera på ett bra sätt. Ändå gör vissa sitt yttersta för att inte försöka förstå andras perspektiv och tankevärld. Det är så onödigt då det inte är speciellt svårt att omfamna de aktuella perspektiven.
sprudel skrev:Lyssnar man enbart singer/song-writer eller glesjazz så kanske man vill maxa den upplevelsen. Ett annat mål, och då är det andra parametrar för medlet som prioriteras för att vara en god återgivare.
Så det som är "fel" ur en aspekt kan vara "rätt" ur en annan beroende på målet.
Självklarheter alltihopa, men det betyder inte att det är bra att förneka andra perspektiv än de egna. Att formulera sig så att man skiljer mellan vad som är objektivt och vad som är subjektivt (för igen, det som är spekulativt) är faktiskt inte så svårt.
Jag vägrar tro att inte alla som vill och försöker klarar av det, även om några har gjort stora ansträngningar för att visa att de helt enkelt är fast i sin egen tankevärld och inte kan ta till sig andra perspektiv. Jag vägrar tro att de inte kan, jag tror de inte vill. Och när jag skriver det så är det för att jag tror väl om dem, inte det motsatta om någon nu tror det.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).