Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Ser ut att vara ett riktigt bra element! Så borde gå att få till om man hittar en placering i rummet som fungerar med en ensam sub.
Jag tror att alla gånger du hört det fungera bra för musik så har det varit i ett system där man även aktivt delat av topparna, så som exempelvis görs i Ino's delningsfilter.
Något sådant här skulle kanske vara värt att prova:
http://www.thomann.de/gb/dbx_223_xs.htm?sid=5b06c2120ddf11333c98a2ac0d4b7d60
Här går det uuuuuuuuullltttrra sakta
Alexi skrev:FBK, tänk på att du behöver (om du inte redan har), kablar för XLR till RCA.
På baksidan, så står det "Not used" på vissa in och utgångar ser jag nu, det kan du behöva titta i manualen för att se vad de menar med det? Edit: ah det verkar vara om man använder den som trevägs monofilter.
Jag skulle börja med att ställa alla gain-rattar på 0dB, Low Cut avstängd, delningen ställd till 80Hz på båda kanalerna. Sedan köra frekvenssvep 20-300Hz och sänka gain på basen till det låter rakt med örat. Sedan mäta med en dB mätare i telefonen, för att se vad den säger. Tänk också på att ha alla andra delningsfilter och slutstegens volymkontroller avstängda. Knapparna på baksidan ska vara i Low/High läge, Stereo och LF Summed.
Det här projektet går åt helvete på ren svenska. Ingen ide att mixtra med sådant som man inte fattar har jag lärt mig idag och jag som tänkte mixtra lite med det jag har som jag beskrivit tidigare i tråden, men så blir det när man inte lär sig läxan att inte mixtra med sådant som man inre förstår, då jag inte ens vet att det här filter funkar. För mycket ? och den är något som jag är allergiskt emot, fan vad less jag blir på det här. Hobbyn när den är som sämst.FBK: Det går ju ändå framåt och det är ju det viktiga
FBK skrev:... tyder det så ska alla knappar ej vara intryckta
FBK skrev:Och nu i efterhand så tvekar jag verkligen på att 6db ökning är tillräckligt för filmtittande. När jag kopplade subben och steget till min Hembioreceiver och styrde volymen med den så var det helt annat tryck i 18"-tummarenSå den lila ratten stjälper allt skulle jag tro. Få se hur det låter när den kommer, inte hela världen om projektet inte blev som jag tänkt, det finns b-planer också.
Ps. Kalejdokom, du har rätt i nästan allt, jag har aktiva studiohögtalare högtalare och linn försteget har en hembioingång så man kan kombinera 2-kanal med Hembio.
FBK skrev:linn försteget har en hembioingång så man kan kombinera 2-kanal med Hembio.
Kalejdokom skrev:FBK skrev:linn försteget har en hembioingång så man kan kombinera 2-kanal med Hembio.
Det där förstår jag inte. Vad har du för hemmabioreceiver/-förstärkare? Hur kopplar du ihop den med Linn-burken? I min värld låter det som att Linn-burken är överflödig i en hemmabiosetup om du redan har en hemmabioreceiver.
Kalejdokom skrev:Jag vet inget om Linn - har aldrig sett eller hört något från Linn IRL. Själv har jag lite olika prylar från Marantz, Denon, NAD och Behringer och bara hemmabyggda högtalare. Jag har inga (förutfattade) meningar om andra märken, men försöker bara förstå vad du menar när du säger att du kopplat ihop dina prylar. Tyvärr har jag ingen aning om vad "unity gain input", eller "ht-bypass/hembioingång" är för något. Är det HDMI eller RCA/Analogt och vilka kanaler/signaler talar vi om? Jag hade bara en förhoppning om att kunna hjälpa till - därav mina frågor. Jag använder själv ett aktivt filter för liknande ändamål och har rätt bra koll på hur det skall anslutas.
Edit: jag googlade lite och nu förstår jag nog hur du kopplar dina prylar, om det är detta som avses:
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/Unity_Gain
Återkom när du fått ditt filter så ritar jag gärna upp ett kopplingsschema om det är till någon hjälp.
FBK skrev:Var lite lättare än vad jag trodde och jag har verkligen testat allt och vridit på alla ratar för att höra vad som händer osv.
FBK skrev:Jag hade skrivit ett långt svar och förklarat allt jag gjort, sedan kommer katten och ställde sig på tangentbordet......Och jag orkar bara inte skriva om det, sorry.
Men du får gärna förklara Alexi hur jag skall kunna köra det bästa av två världar utan 3st kabelbyten varje gång ? när jag skall lyssna på musik eller se film.
Johan_Lindroos skrev:FBK skrev:Jag hade skrivit ett långt svar och förklarat allt jag gjort, sedan kommer katten och ställde sig på tangentbordet......Och jag orkar bara inte skriva om det, sorry.
Men du får gärna förklara Alexi hur jag skall kunna köra det bästa av två världar utan 3st kabelbyten varje gång ? när jag skall lyssna på musik eller se film.
He-he, FBK, du har rätt. Alexi tänkte nog inte så långt som att fundera på kablaget. Det kan gå att lösa med en kopplingsdosa, men det blir en yxig lösning. Jag tror att det bör gå utmärkt att endast köra men subbwåffern lågpassfiltrerad som det är tänkt, och alltså även ge bäst ljud.
Kalejdokom skrev:Jaha, det var något på gång, då. Fast de där Dynaudio-monitorerna skulle jag själv vara sugen på. Tråkigt om du upplever att de inte funkar hos dig. Vad har du tänkt dig istället?
Jag vet inte vilken storlek du har på Dynaudios:arna, men det kan ju vara så att de gör sig bäst för närfältslyssning i studio (eller som exklusiva datorhögtalare). Det är inte säkert att en monitor som funkar för närfält ger samma ljud i större rum och på längre avstånd.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster