Fråga angående koppling och klargöring hur det ligger till

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Re: Fråga angående koppling och klargöring hur det ligger t

Inläggav distad » 2016-03-05 21:30

Prövar först som Alex har sagt så får vi se hur det blir.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-03-05 22:37

Kör på och berätta hur det gick :)

Du kanske inte vinner så mycket headroom men nyfiken på hur antimoden kommer att konfigurera subbasen. Förhoppningsvis för att fylla ut topparna.
Testa lite olika arbetsfrekvenser för den. Du skrev någonstans om 40Hz och jag tror det är alldeles för lågt. Jag skulle börjat med 80-100Hz som övre gräns för arbetsområde för antimoden.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2016-03-05 22:44

Spännande FBK. Jag har samma erfarenhet ang subbasar. Har en B&W i vår hemmabio som funkar fint men varken den eller någon annan jag har testat har funkat bra i musikrummet där jag endast kör 2-kanaligt. Har dock inte testat Velodyne DD som du nämner. Den ska vara bra men kostar en slant.
Lycka till, hoppas att det bli bra.

/Lasse

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-03-05 22:57

Min erfarenhet var att när jag skaffade subbasar så var det en blandad upplevelse också. Visst blev det djupare bas men samtidigt så tydliggjordes problem med rummet som inte märkts tidigare pga mina gamla högtalares mer begränsade kapacitet.

Började med två basar, byggde två till. Ordnade med bättre delning och PEQ. Nu är jag supernöjd :) Rätt intrimmad ger den musiken en extra dimension. Man märker att något saknas utan det.
Men jag tror många gånger inte det är just fabrikatet på subbasen som spelar så stor roll utan just att det som jag erfor att möjligheten att spela djupare kommer exponera problem i rummet som man måste hantera.
Tror den där antimoden kan göra ett bra jobb med just det.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-03-06 00:14

FBK, som några andra är inne på rekommenderar jag starkt att du högpassfiltrerar topparna. Då kommer du kunna spela avsevärt starkare och kunna få bättre integration. Nu har väl dina toppar inbyggda högpassfilter! Det har i alla fall den nya mk III modellen (60 eller 80 Hz).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-15 21:37

Alexi skrev:Ser ut att vara ett riktigt bra element! Så borde gå att få till om man hittar en placering i rummet som fungerar med en ensam sub.
Jag tror att alla gånger du hört det fungera bra för musik så har det varit i ett system där man även aktivt delat av topparna, så som exempelvis görs i Ino's delningsfilter.
Något sådant här skulle kanske vara värt att prova:
http://www.thomann.de/gb/dbx_223_xs.htm?sid=5b06c2120ddf11333c98a2ac0d4b7d60

Här går det ultra sakta då det är mycket annat just nu så jag har inte hunnit testa något ännu,ska bla. testa att låta subben ta vid 40hz,60hz och 80hz eftersom mina Dynaudio har inbyggda högpassfilter som Johan skrev . Men om man köper den där hur fanken ska man koppla in den i systemet ?
Bild

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-03-18 21:43

Ja alltså i High kopplar du in slutstegen till topparna och i kanal ett low kopplar du in bassteget och i input kopplar du från försteget.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-27 09:07

Kod: Markera allt
Här går det uuuuuuuuullltttrra sakta
Även med svaret till dig DVD-ai :oops: om du läser detta För att citera mig själv så har inget hänt, men någon av dessa dagar skall jag väl kunna lyssna lite för att kolla hörseln lite, väntar på DBX-223XS som nog kommer nästa vecka
Bild

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-03-27 09:24

FBK, tänk på att du behöver (om du inte redan har), kablar för XLR till RCA.
På baksidan, så står det "Not used" på vissa in och utgångar ser jag nu, det kan du behöva titta i manualen för att se vad de menar med det? Edit: ah det verkar vara om man använder den som trevägs monofilter.

Jag skulle börja med att ställa alla gain-rattar på 0dB, Low Cut avstängd, delningen ställd till 80Hz på båda kanalerna. Sedan köra frekvenssvep 20-300Hz och sänka gain på basen till det låter rakt med örat. Sedan mäta med en dB mätare i telefonen, för att se vad den säger. Tänk också på att ha alla andra delningsfilter och slutstegens volymkontroller avstängda. Knapparna på baksidan ska vara i Low/High läge, Stereo och LF Summed.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-27 10:24

FBK: Det går ju ändå framåt och det är ju det viktiga :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-27 15:57

Alexi skrev:FBK, tänk på att du behöver (om du inte redan har), kablar för XLR till RCA.
På baksidan, så står det "Not used" på vissa in och utgångar ser jag nu, det kan du behöva titta i manualen för att se vad de menar med det? Edit: ah det verkar vara om man använder den som trevägs monofilter.

Jag skulle börja med att ställa alla gain-rattar på 0dB, Low Cut avstängd, delningen ställd till 80Hz på båda kanalerna. Sedan köra frekvenssvep 20-300Hz och sänka gain på basen till det låter rakt med örat. Sedan mäta med en dB mätare i telefonen, för att se vad den säger. Tänk också på att ha alla andra delningsfilter och slutstegens volymkontroller avstängda. Knapparna på baksidan ska vara i Low/High läge, Stereo och LF Summed.

Där här är ett fiasko,jag har inte tillgång till grejer som ni har, inte ens en modern telefon, skulle aldrig börja jönsa runt med sådant här då det inte är min grej, jag lägger nog ner det då jag är för rädd att pajja övriga grejer i riggen, skulle vara en total ekonomisk katastrof .... :cry: vet inte i fanken om jag ens vågar koppla in skiten och det står ju längst till höger Stereo 2way/mono 3-way Crossover Jag fattar inte heller det med not used på den ena ingången och inte den andra, likadant på input?:
Ska titta i bruksen, men finns det inga bilder som förklarar en del, stoppar jag projektet , är allt för rädd att paja något och visst finns det en plan b men den kosta över 20K, och sambon kommer gå i taket och troligtvis inte gå med ett byte om jag ska byta frontar igen.. :evil: :twisted:
Ps.var det inte någon på forumet som använde detta filtret, har läst det någonstans. Sökte men hittade ingen positivt, snarare det motsatta.

FBK: Det går ju ändå framåt och det är ju det viktiga :D
Det här projektet går åt helvete på ren svenska. Ingen ide att mixtra med sådant som man inte fattar har jag lärt mig idag och jag som tänkte mixtra lite med det jag har som jag beskrivit tidigare i tråden, men så blir det när man inte lär sig läxan att inte mixtra med sådant som man inre förstår, då jag inte ens vet att det här filter funkar. För mycket ? och den är något som jag är allergiskt emot, fan vad less jag blir på det här. Hobbyn när den är som sämst.
Och försök inte övertala mig, jag är för rädd om grejerna jag har idag och har ingen möjlighet att köpa nytt om jag förstör riggen som jag har idag så jag öppnar och kollar bruksanvisningen när den kommer och klarnar det inte då så blir inget av detta alls.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-03-27 21:35

Not used verkade som sagt bara vara vägledande om man använder den som trevägs mono.
Jag ser väldigt liten risk att du ska ha sönder något så länge som du kopplar in allt avstängt och inte har för hög utnivå på försteget.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-28 13:05

Nu har jag fatta lite mer, här är bild på baksidan
Bild
Och en Google översättning, blir osäker på bruks på engelska.

Om du använder ditt system i stereo 2-vägs eller 3-vägs läge, behövs delningsfrekvensen
kan vara högre än 960 Hz, vilket gör det nödvändigt att ställa in x10 omkopplaren i aktivt läge.
Detta ändrar driftsområdet av frekvensväljaren 45-960 Hz till 450 Hz till
9,6 kHz. Alla andra frekvensväljare förblir desamma.
När du använder x10 switch, ALLTID
se till att förstärkarna matar alla högtalarsystem är avstängda eller att ingångsförstärkningen
kontroller av effektförstärkare tackade innan du ändrar inställningen av x10
växla. Inte gör det kan skicka en falsk signal till utgångarna från crossover när x10
brytaren inkopplad och kan skada högtalarsystem som drivs vid tidpunkten för
falsk signal.
polaritetsswitch
Varje utgång är försedd med en polaritet (Ø) omkopplaren på frontpanelen. när högtalarna
är inte "i fas", frekvenssvaret hos systemet äventyras, särskilt
i de låga frekvenserna. Av fassignaler kan också orsaka "kam-filtrering" i hög
frekvenser. Polariteten switch är mycket användbart för fininställning ditt ljudsystem för topp
prestanda. En lysdiod aktiveras när utgångs polariteten reverseras.
Lågfrekvent summer
Den andra funktionen nås på baksidan är "lågfrekventa summering". Detta är användbart
med system som använder mono basar. Aktivera LF summa switch "summor" låg
frekvenser av både vänster och höger ingångar. Summan sänds till kanal ett s låg utsignal
märkt "LF SUM", medan kanal två låga produktionen inte används, och kanalisera två fas
invertera lysdioden är inaktiverad, vilket indikerar att det inte är i drift i "LF Sum" -läge. Den summerade låg
frekvenser representerar alla de låga frekvenserna för både vänster och höger ingångar, och sedan dalar
är i allmänhet icke-riktad ändå kommer det inte förringa den äkta stereobild av
källmaterial.

Detta som är understrykt blir jag vilsen kring, för som jag tyder det så ska alla knappar[u] ej vara intryckta [/u]
Utan allt ska vara inkopplad till vad som står över ingångarna och alla knappar ska ej vara intryckta enligt vad jag fått fram ifrån bruksanvisningen http://dbxpro.com/en/products/223xs och subben ska vara inkopplad till channel one
Ps. Utan att nu veta om detta kommer fungera så blir jag lite förbryllad över vreden Low output och High output, hoppas det händer något innan man kommer till o
Bild

Ja då är bara att vänta på lådan och se om den gör under i anläggningen annars är den till salu för en låg peng.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-03-29 10:22

Hej FBK

Jag anar, av denna tråd och din medlemspresentation, en viss frustration över befarad oförmåga att få till det när ditt filter anländer inom kort. Men ta det lugnt. Luta dig tillbaks, ta ett djupt andetag och kamma till dig. Vi ska lösa det här :) .

Först en uppdatering av maskinparken. Har vi uppfattat det här korrekt?:
Du har ett Linn försteg med tre par L/R Line out.
Ett DBX 223xs är på ingående.
Du tänker använda Yamahasteget bryggat för att driva en passiv sub (det är alltså inte din sub som visas på bilden i första posten?).
Du har en DSPeaker som du vill använda till subben.

Lite följdfrågor:
Du skriver att du har toppar med inbyggda delningsfilter. Är det aktiva toppar, med inbyggda slutsteg eller har du ett separat slutsteg till dem? Vilken typ i så fall?
Du skriver om hemmabio och det ligger en högtalare under TV:n på bilden. Hur går det ihop med Linn-försteget som väl inte är en bioförstärkare?
Ingår det någon mer utrustning som du tänker koppla in (förutom signalkälla)?

Svara på ovanstående så ska vi nog få till en instruktion som går att följa, även om man har en liten hjärna :) .

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-03-29 15:12

FBK skrev:... tyder det så ska alla knappar ej vara intryckta

Du vill ha X1 och inte X10 så alla knappar ska vara uttryckta förutom LF SUM, för du vill summera basljudet eftersom du kör med en ensam sub.
LOW-output är nivån till basen och HIGH-output är nivån till topparna. Om du kör båda på läget 0, så kommer signalen gå igenom oförändrad i nivå från försteget, dvs. bara förstegets volymkontroll som påverkar nivån.
Såhär:
Bilagor
223.png
223.png (292.13 KiB) Visad 6280 gånger

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-29 16:47

Och nu i efterhand så tvekar jag verkligen på att 6db ökning är tillräckligt för filmtittande. När jag kopplade subben och steget till min Hembioreceiver och styrde volymen med den så var det helt annat tryck i 18"-tummaren 8O Så den lila ratten stjälper allt skulle jag tro. Få se hur det låter när den kommer, inte hela världen om projektet inte blev som jag tänkt, det finns b-planer också.
Ps. Kalejdokom, du har rätt i nästan allt, jag har aktiva studiohögtalare högtalare och linn försteget har en hembioingång så man kan kombinera 2-kanal med Hembio.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-03-29 16:53

FBK skrev:Och nu i efterhand så tvekar jag verkligen på att 6db ökning är tillräckligt för filmtittande. När jag kopplade subben och steget till min Hembioreceiver och styrde volymen med den så var det helt annat tryck i 18"-tummaren 8O Så den lila ratten stjälper allt skulle jag tro. Få se hur det låter när den kommer, inte hela världen om projektet inte blev som jag tänkt, det finns b-planer också.
Ps. Kalejdokom, du har rätt i nästan allt, jag har aktiva studiohögtalare högtalare och linn försteget har en hembioingång så man kan kombinera 2-kanal med Hembio.

Nja du har egentligen oändligt med ökning. Eftersom du inte ska höja den källan som är svagast, utan sänka den källa som är starkast, så jag tror att LOW-OUTPUT Gain kommer du få sänka minst till -10, eftersom jag tror du har högre känslighet i basen än i topparna.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-03-29 18:38

FBK skrev:linn försteget har en hembioingång så man kan kombinera 2-kanal med Hembio.

Det där förstår jag inte. Vad har du för hemmabioreceiver/-förstärkare? Hur kopplar du ihop den med Linn-burken? I min värld låter det som att Linn-burken är överflödig i en hemmabiosetup om du redan har en hemmabioreceiver.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-30 19:31

Kalejdokom skrev:
FBK skrev:linn försteget har en hembioingång så man kan kombinera 2-kanal med Hembio.

Det där förstår jag inte. Vad har du för hemmabioreceiver/-förstärkare? Hur kopplar du ihop den med Linn-burken? I min värld låter det som att Linn-burken är överflödig i en hemmabiosetup om du redan har en hemmabioreceiver.

I min värld är den inte alls överflödig, för det första så låter den bättre som än min hemmabioreceiver Denon AVR-3310 som försteg (låter även bättre än Nad 162) och så har den unity gain input, även kallad ht-bypass/hembioingång.
Att alla skriverier genom åren här att Linn är skit (mer eller mindre) fick mig så nyfiken så jag köpte ett begagnat för 1500kr och konstaterade att det var ett fynd för pengen så nu har jag även ett i extra stereon i datorrummet med ett LK85 slutsteg. Det är kul när skit låter så bra som den här skiten gör och är överkomlig på begagnat marknaden och så har den tonkontroller som jag upplever som bättre än några tonkontroller jag har hört på försteg/integrerade förstärkare de senaste 25åren.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-03-30 23:21

Jag vet inget om Linn - har aldrig sett eller hört något från Linn IRL. Själv har jag lite olika prylar från Marantz, Denon, NAD och Behringer och bara hemmabyggda högtalare. Jag har inga (förutfattade) meningar om andra märken, men försöker bara förstå vad du menar när du säger att du kopplat ihop dina prylar. Tyvärr har jag ingen aning om vad "unity gain input", eller "ht-bypass/hembioingång" är för något. Är det HDMI eller RCA/Analogt och vilka kanaler/signaler talar vi om? Jag hade bara en förhoppning om att kunna hjälpa till - därav mina frågor. Jag använder själv ett aktivt filter för liknande ändamål och har rätt bra koll på hur det skall anslutas.

Edit: jag googlade lite och nu förstår jag nog hur du kopplar dina prylar, om det är detta som avses:
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/Unity_Gain

Återkom när du fått ditt filter så ritar jag gärna upp ett kopplingsschema om det är till någon hjälp :) .

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-31 07:30

Kalejdokom skrev:Jag vet inget om Linn - har aldrig sett eller hört något från Linn IRL. Själv har jag lite olika prylar från Marantz, Denon, NAD och Behringer och bara hemmabyggda högtalare. Jag har inga (förutfattade) meningar om andra märken, men försöker bara förstå vad du menar när du säger att du kopplat ihop dina prylar. Tyvärr har jag ingen aning om vad "unity gain input", eller "ht-bypass/hembioingång" är för något. Är det HDMI eller RCA/Analogt och vilka kanaler/signaler talar vi om? Jag hade bara en förhoppning om att kunna hjälpa till - därav mina frågor. Jag använder själv ett aktivt filter för liknande ändamål och har rätt bra koll på hur det skall anslutas.

Edit: jag googlade lite och nu förstår jag nog hur du kopplar dina prylar, om det är detta som avses:
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/Unity_Gain

Återkom när du fått ditt filter så ritar jag gärna upp ett kopplingsschema om det är till någon hjälp :) .

Inget ont alls mot dig Kalejdokom, tycker bara att det så jäkla kul att hitta en sådan produkt som det här Linn försteget och konstatera att det låter ju inte alls så illa som hävdas. Det är ungefär som när man rullar en snöboll i snön, den blir bara större och större när folk skriver ner grejer och sådant händer ibland och så har jag upplevt när det gäller skrivirierna angående linn genom åren. Om jag förstår rätt nu så din länk rätt, det är så att en ingång på Linn försteget som blir ställd på max volym som kan kopplar pre out kanalen ifrån Av-receivern in på och då styr volymen på till frontarna med Av-receivern, mycket praktiskt finnes. Jag återkommer när filtret kommer så får vi se hur ansiktet kommer se ut. :| :? :( 8O :o :D

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-31 14:06

Var lite lättare än vad jag trodde och jag har verkligen testat allt och vridit på alla ratar för att höra vad som händer osv. Ja vad ska man säga, visst OM man bara körde det till musik så skulle jag använda det :) , men när man kopplar in subben som vanligt utan filtret (helt urkopplat) så är det mer tryck i subben, det känns..... Missförstå nu inte och tro att det är dåligt drag med filtret inkopplat, för det är det inte utan jag har nog blivit lite bortskämd med det där massiva trycket som subben presterar utan filter inkopplad :D och jag upplever också att filmljudet blir renare utan filter(får den känslan) och jag har kopplat och testat till och ifrån idag och intrycken blir det samma. Så jag får fundera lite hur jag ska göra då det finns andra tankar också om och hur jag ska kunna förbättra anläggningen, för jag är inte missnöjd egentligen men det finns alltid men som kan vara värt att tänka kring.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-03-31 14:15

Har du provat att trycka in INV knappen på Low output? För att testa att vrida fas på basen? Vilken delningsfrekvens körde du med?
Inget hindrar dig från att ha filtret för musik och utan filtret för film vida Denon. Så då får du bästa av båda världar? :)

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-31 15:53

Om du kör front left och right ut ur receivern och in i kolektorn och sen vidare till delningsfilter och sub så bör du se till att LFE inte skickas ut via receiverns LFE utan att det körs via FL/FR.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-03-31 16:14

FBK skrev:Var lite lättare än vad jag trodde och jag har verkligen testat allt och vridit på alla ratar för att höra vad som händer osv.

Att bara testa och vrida på alla rattar är inte rätt väg. Du behöver ha koll på hela kedjan för att inte riskera några fallgropar längs vägen. Som joakim och Alexi påtalar är det viktigt att alla inställningar är rätt, även i biostärkaren och dina aktiva toppar. Plus att alla kablar sitter i rätt hål och med rätt typ av kabel.
Ha inte för bråttom att döma ut filtret. Eller har du redan en annan setup i tankarna som gör att detta steg redan är passerat?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-31 19:12

Jag hade skrivit ett långt svar och förklarat allt jag gjort, sedan kommer katten och ställde sig på tangentbordet...... :evil: Och jag orkar bara inte skriva om det, sorry. :( Men du får gärna förklara Alexi hur jag skall kunna köra det bästa av två världar utan 3st kabelbyten varje gång ? när jag skall lyssna på musik eller se film.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-04-01 19:49

FBK skrev:Jag hade skrivit ett långt svar och förklarat allt jag gjort, sedan kommer katten och ställde sig på tangentbordet...... :evil: Och jag orkar bara inte skriva om det, sorry. :( Men du får gärna förklara Alexi hur jag skall kunna köra det bästa av två världar utan 3st kabelbyten varje gång ? när jag skall lyssna på musik eller se film.

He-he, FBK, du har rätt. Alexi tänkte nog inte så långt som att fundera på kablaget. Det kan gå att lösa med en kopplingsdosa, men det blir en yxig lösning. Jag tror att det bör gå utmärkt att endast köra men subbwåffern lågpassfiltrerad som det är tänkt, och alltså även ge bäst ljud.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-04-03 20:49

Johan_Lindroos skrev:
FBK skrev:Jag hade skrivit ett långt svar och förklarat allt jag gjort, sedan kommer katten och ställde sig på tangentbordet...... :evil: Och jag orkar bara inte skriva om det, sorry. :( Men du får gärna förklara Alexi hur jag skall kunna köra det bästa av två världar utan 3st kabelbyten varje gång ? när jag skall lyssna på musik eller se film.

He-he, FBK, du har rätt. Alexi tänkte nog inte så långt som att fundera på kablaget. Det kan gå att lösa med en kopplingsdosa, men det blir en yxig lösning. Jag tror att det bör gå utmärkt att endast köra men subbwåffern lågpassfiltrerad som det är tänkt, och alltså även ge bäst ljud.

Och jag har inte orkat mecka/lyssna mer varit helt slut, får se om det blir i morgon eller på Tisdag, då de finns intressenter på mina Dynaudio och jag har lovat ge dem besked denna vecka som kommer nu om de får köpa eller ej, beror på eventuellt högtalarbyte.
Ps. stod om bla om det i mailet som katten förstörde, men han är redan förlåten. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-04-03 21:04

Jaha, det var något på gång, då :) . Fast de där Dynaudio-monitorerna skulle jag själv vara sugen på. Tråkigt om du upplever att de inte funkar hos dig. Vad har du tänkt dig istället?

Jag vet inte vilken storlek du har på Dynaudios:arna, men det kan ju vara så att de gör sig bäst för närfältslyssning i studio (eller som exklusiva datorhögtalare). Det är inte säkert att en monitor som funkar för närfält ger samma ljud i större rum och på längre avstånd.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-04-04 06:54

Kalejdokom skrev:Jaha, det var något på gång, då :) . Fast de där Dynaudio-monitorerna skulle jag själv vara sugen på. Tråkigt om du upplever att de inte funkar hos dig. Vad har du tänkt dig istället?

Jag vet inte vilken storlek du har på Dynaudios:arna, men det kan ju vara så att de gör sig bäst för närfältslyssning i studio (eller som exklusiva datorhögtalare). Det är inte säkert att en monitor som funkar för närfält ger samma ljud i större rum och på längre avstånd.

Visst kan det vara så, men mina funkar utmärkt på 3m/a och jag har till och med frågat tillverkaren av de som jag är intresserad av vad han hade rekommenderade, om jag byter så gör jag det för att jag tycker helt enkelt att det är det bästa man kan få under 10K/styck så det är lite av drömhögtalare för min del. Jag är uppenbart förvånad över att inte fler kör med studiohögtalare när de ändå bor trångt, man får så mycket mer välljud per krona och man måste inte ha kraftig slutsteg + Av-receiver för att få ur det bästa högtalarna. Sedan så skiljer jag mig ifrån massa på det sättet att jag måste inte ha den djupaste basen vid musiklyssning, (för min del är mellanbasen viktigare) och det innebär oftast en massa akustikpyssel dom tar plats för att det bli bra, stativare är enklare att få till enligt mina erfarenheter.
Men jag skall lyssna lite mer innan jag tar beslut då mina Dynaudio Studio Monitor BM5A MKII är det näst bästa som jag hört.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi