Kronkan skrev:Peter! Fotografier? Vet inte om detta är till nytta eller bara tynger tråden.
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
Bästa sökord för bild och modeller som jag finner snabbt är: Sensory Evaluation of Concert Hall Acoustics Lokki
Här lite text där Lokki nämns. Jag kommer inte att orka läs detta eller ha andra förutsättningar.
http://www.agrocampus-ouest.fr/math/sen ... charov.pdf
Ursäkta att det blir mycket. Tidsfönstret på Faktiskt.se ger ingen tid till eftertanke. Men här filmversionerna.[ YouTube ][ YouTube ]
Jättebra Kronkan

Jag har lyckas klara milbanan på Hellas i lagom gångtempo och varit på sopstationen och dumpat 3 års skräp som fyllde min källare och andra utrymmen.
Jag tittade på första videon och skall se den andra snart.
Vad gäller mätningar i lokaler så föreskrivs det omnidirectional speakers och då refereras det till ISO3382-1 standarden. Låt oss för ett kort ögonblick titta på den.
Jukka Pätynen i sin doktorsavhandling skrev:The ISO3382-1 standard states that the sound source should be as omnidirectional as possible in measurement. Directivity variations in a plane are defined by the deviations of acoustic energy in a sliding average window over a 30-degree arc from the average energy over the full circle, while measurements are taken with 5 degree intervals.
The standard allows for ± 1 dB deviation at octave bands below 1 kHz. At higher octave bands the permitted directivity variation increases gradually up to ± 6 dB at the 4 kHz octave band.
A sufficient sound pressure level is also required from a source complying to the standard.
Loudspeakers designed for room acoustic measurements fulfill the requirements of omnidirectional radiation.
On the other hand, ordinary loudspeakers have an increasing directivity toward the high frequencies.
Frågan är, satisfierar de Genelechögtalare som används den standard som ISO föreskriver? Jag gjorde en lätt liten simulering i edge. Jag tänker så här: Om baffelsteget kommer in och är fullbordat vid ungefär 1kHz så kan inte högtalaren satisfiera ISO-standarden. Den kan inte vara rundstrålande och samtidigt ha ett baffelsteg, åtminstone inte om det enbart finns en midwoofer med. (Skulle man ha 6 midwoofers, 1 på varje sida på en tärning så får man baffelsteg åt alla 6 håll). Sagt och gjort. Miken är placerad framför midwoofern 2 meter från högtalaren. Vid 300 Hz är amplituden +3 dB. Vid 1 kHz är amplituden +8 dB och över 3 kHz är amplituden +6 dB från baffelsteget med högtalarlåda + midwoofer. Jag har inte brytt mig om att kolla med diskanten. Det leder till att jag inte tror att dessa Genelec högtalare kan uppfylla nämnda ISO standard. Eftersom jag inte sett några bilder så visste jag inte om de satt ihop flera Genelechögtalare pekande åt olika håll i varje position.
Å andra sidan varför råder denna standard? Måste den satisfieras för att det skall fungera? Eller kan det till och med vara så att den standarden är helt enkelt för snäll i sina toleranser för att fungera i dess yttertoleransområden för nämnda tester? Personligen tror jag att man får se till helheten. Om faltningsprocessen mellan uppmätt efterklang och inspelning av musik med musikinstrument är kommutativ så kan man införa linjär filtrering på endera funktion förutsatt att det rör sig om linjära system. Jag kan dock inte överblicka helheten i nuvarande läge. Måste läsa mer och fundera.
Med vänlig hälsning
Peter