Morello skrev:IngOehman skrev:
det finns gott om exempel på aktiverade eq-funktioner som är av faslinjär typ. De som sitter i nästa varenda CD-spelares rekonstruktionsfilter t ex.
Cello Palette är alltså ett
strikt analogt försteg från 1980-talet.
Prestandan är väl inte så imponerande, men elektromekaniskt är denna apparat så långt från asiatiska bioapparater man kan komma - créme de la créme!
Det vet jag ju.
Har rattat på det flera gånger (fantastisk känsla i kontrollerna) mest eftersom Anders Edenholm (chefredaktör för MoLt före mig) var en stor Cello-entusiast.
Min kommentar var allmän och var en kommentar till frasen; "Klart som korvspad att den är inte är faslinjär när EQ'n aktiveras - det ligger i överföringsfunktionens absoluta natur".
Att EQn i Cellon är av minimumfastyp är ju en självklarhet, alltså att den inte är faslinjär. Men det ligger inte en en EQ-insats' överföringsfunktions absoluta natur att det måste vara så*.
Jag vet ju att du vet det, men jag vet också att långt ifrån alla läsare av faktiskt.se vet det. Därför tyckte jag att det var värt en kommentar. Noterade med glädje att du tog kommentaren med ro, men blev lite ledsen över att inte alla gjorde det.
Vh, iö
- - - - -
*Bortsett ifrån IMF-beteenden av vanlig allpassort så finns även mera avancerade sätt att skapa underliga funktioner, inklusive linjärfasfunktioner, om man får tillgripa lite fördröjning. I den digitala världen så är det vardagsmat, men man kan åstadkomma dylikt även analogt även om det är lite knepigare.
Som någon redan påpekat (tror det kanske var Morello) så är det som regel inte önskvärt dock för vanliga EQ-insatser, vars minimumfasfasvridning ju per automatik även blir en korrekt fas-EQ för de tonkurvefel som man angriper.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).