Harryup skrev:Har Studio Blue någon house-curve på sin anläggning som man testar i?
Hur mäter den?
Huvudsakligen irrelevant för F/E-lyssning.
Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Har Studio Blue någon house-curve på sin anläggning som man testar i?
Hur mäter den?
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Har Studio Blue någon house-curve på sin anläggning som man testar i?
Hur mäter den?
Harryup skrev:Nattlorden skrev:Harryup skrev:Har Studio Blue någon house-curve på sin anläggning som man testar i?
Hur mäter den?
Spelar roll?
Jag frågar för att jag är intresserad av hur det mäter när man spelar som vanligt.
Morello skrev:Alexi skrev:Men jag skulle gissa att det mäter psykoakustiskt rakt mellan 16 Hz till 20 kHz.
Här behövs två saker:
1. En strikt definition av "psykoakustiskt rak"
2. Toleransen för "rak"
petersteindl skrev:music4ever skrev:Synd den inte hade mer effekt.
Den går väl att brygga.
Har du ställt om klockan?![]()
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:Vem sitter på svaren?
Harryup skrev:Morello skrev:Vem sitter på svaren?
Är det ingen som vet eller? Bara undrar.
/Harryup
MagnusÖstberg skrev:Är det inte känt hur hörselkurvan för ett normalt öra ser ut i de lägre registren?
Alexi skrev:Harryup skrev:Morello skrev:Vem sitter på svaren?
/Harryup
Ingvar och Claes är nog de enda två som kan visa upp en exakt mätkurva från studion, det var dock rätt länge sedan den byggdes så inte säkert att de har kvar mätningarna.
MagnusÖstberg skrev:Är det inte känt hur hörselkurvan för ett normalt öra ser ut i de lägre registren?
Alexi skrev:Harryup skrev:Morello skrev:Vem sitter på svaren?
/Harryup
Ingvar och Claes är nog de enda två som kan visa upp en exakt mätkurva från studion, det var dock rätt länge sedan den byggdes så inte säkert att de har kvar mätningarna.
Morello skrev:Så till att börja med behöver vi definiera "pyskoakustiskt rak frekvengång".
Nattlorden skrev:Är det inte © Ino Audio på det?
Morello skrev:MagnusÖstberg skrev:Är det inte känt hur hörselkurvan för ett normalt öra ser ut i de lägre registren?
Det ger knappast svar på vad "psykoakustiskt rak tonkurva" är.
Nattlorden skrev:Är det inte © Ino Audio på det?
Jag var medvetet tillräckligt luddig för att försöka att inte ge ett felaktigt svar. Du har väll mätt på någon Ino-diskant. Hur mycket har de fallit on-axis vid 20kHz? Även om du kanske inte mätt på just Ino-T11hMorello skrev:Vi andra talar om definition av "psykoakustiskt rak tonkurva", som Alexander använde som svar på en fråga.
Morello skrev:Vad som menas är dock ganska självklart, men hur verifierar man att ett system motsvarar en psykoakustiskt rak frekvensgång (alltså en frekvensgång inne i örat som är ekvivalent med ett hypotetisk akustiskt skeende - tex en konsert.
paa skrev:Morello skrev:Vad som menas är dock ganska självklart, men hur verifierar man att ett system motsvarar en psykoakustiskt rak frekvensgång (alltså en frekvensgång inne i örat som är ekvivalent med ett hypotetisk akustiskt skeende - tex en konsert.
Det är inte psykoakustik du beskriver där, utan audiologi.
MagnusÖstberg skrev:Morello skrev:MagnusÖstberg skrev:Är det inte känt hur hörselkurvan för ett normalt öra ser ut i de lägre registren?
Så sant, likväl torde väl det vara en faktor?
Det jag menar, är att sådan kompensation förts fram som del i det.
MagnusÖstberg skrev:Nattlorden skrev:Är det inte © Ino Audio på det?
Det skulle betyda att det är att betrakta som marknadsföringsploj, då det är ett påstående som inte avses att visas och nagelfaras av andra.
Nu har ju IÖ haft genomgångar och föreläsningar där han förklarat tankegångarna - men någon exakt kurva har jag aldrig sett, bara förklaringar och storleksordningar.
Morello skrev:Så till att börja med behöver vi definiera "pyskoakustiskt rak frekvengång".
Piotr skrev:paa skrev:Morello skrev:Vad som menas är dock ganska självklart, men hur verifierar man att ett system motsvarar en psykoakustiskt rak frekvensgång (alltså en frekvensgång inne i örat som är ekvivalent med ett hypotetisk akustiskt skeende - tex en konsert.
Det är inte psykoakustik du beskriver där, utan audiologi.
Klart det är psykoakustik.. som naturligtvis innefattar audiologi.
Frångår härmed mina principer och hänvisar till wiki.
paa skrev:Piotr skrev:paa skrev:Det är inte psykoakustik du beskriver där, utan audiologi.
I vilket fall så betyder inte psykoakustiskt rak frevensgång samma sak som rak frevensgång på något specifikt ställe i örat.
paa skrev:Piotr skrev:paa skrev:Det är inte psykoakustik du beskriver där, utan audiologi.
I vilket fall så betyder inte psykoakustiskt rak frevensgång samma sak som rak frevensgång på något specifikt ställe i örat.
JM skrev:Vi hör inte med örat. Örat är bara en ffa kemisk-sensor som förmedlar signaler till hjärnan där vi kan uppleva en rak frekvensgång.
Piotr skrev:JM skrev:Vi hör inte med örat. Örat är bara en ffa kemisk-sensor som förmedlar signaler till hjärnan där vi kan uppleva en rak frekvensgång.
Man kan tänka sig att bredda beskrivningen till en akusto-mekano-kemisk sensor. Och kanske tom. baka in något med elektricitet där också..
Hur vet du det när du inte vet vad som menas?Piotr skrev:MagnusÖstberg skrev:Morello skrev:
Så sant, likväl torde väl det vara en faktor?
Det jag menar, är att sådan kompensation förts fram som del i det.
Hörkurvorna (enligt ISO 226:2003) är något helt annat.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 20 gäster