MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Michael » 2016-01-15 18:36

genstruktur skrev:Ja, inte blev jag så mycket klokare av det. Förutom då att de tycker att man skall koppla på den "nya" sättet. Vad säger ni?

Om jag nu förstått rätt så är det länken där du hänvisar till sid 24 och 25. Där har de lämnat negativa utgången i luften. Om det är krav, så är det viktigt att inte ansluta - eller + till jord. Nu tittade jag mer i manualen och då framkommer det mer info om hur utgångarna är. Denna info stöder denna inkoppling som rekommenderas. Det står nämligen att vid unbal. så är utnivån 2V och vid bal. 4V. Om det skulle varit den andra typen av utgång (som skall 'kortslutas'), så skulle nivån varit samma för unbal och bal. Så jag är nu rätt säker på att utgångarna är av typen två signaler relativt jord. Alltså plus är en utgång och minus är en utgång, utan återkoppling emellan.

Snälla, följ manualen och kortslut ingen utgång.

jag tycker det är mycket märkligt att de inte uttryckligen skrivit varning om att ingen utgång får kortslutas (anslutas till jord). Det är ju vanligt att 'folk' gör så.

Kom på ett sätt att kolla, genom att mäta strömmen. Spela en sinus ton och anslut en strömmätare mellan - och jord (eventuellt i serie med ett motstånd på hundra ohm). Vid denna mätning så kortsluts utgången till jord. Är det då två-utgångs-typen, så kommer det gå en del ström där.

//Michael

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-01-15 20:44

Michael skrev:
genstruktur skrev:Ja, inte blev jag så mycket klokare av det. Förutom då att de tycker att man skall koppla på den "nya" sättet. Vad säger ni?

Om jag nu förstått rätt så är det länken där du hänvisar till sid 24 och 25. Där har de lämnat negativa utgången i luften. Om det är krav, så är det viktigt att inte ansluta - eller + till jord. Nu tittade jag mer i manualen och då framkommer det mer info om hur utgångarna är. Denna info stöder denna inkoppling som rekommenderas. Det står nämligen att vid unbal. så är utnivån 2V och vid bal. 4V. Om det skulle varit den andra typen av utgång (som skall 'kortslutas'), så skulle nivån varit samma för unbal och bal. Så jag är nu rätt säker på att utgångarna är av typen två signaler relativt jord. Alltså plus är en utgång och minus är en utgång, utan återkoppling emellan.

Snälla, följ manualen och kortslut ingen utgång.

jag tycker det är mycket märkligt att de inte uttryckligen skrivit varning om att ingen utgång får kortslutas (anslutas till jord). Det är ju vanligt att 'folk' gör så.

Kom på ett sätt att kolla, genom att mäta strömmen. Spela en sinus ton och anslut en strömmätare mellan - och jord (eventuellt i serie med ett motstånd på hundra ohm). Vid denna mätning så kortsluts utgången till jord. Är det då två-utgångs-typen, så kommer det gå en del ström där.

//Michael

Krav, ja jag vet inte :). De har hävdat olika saker i olika versioner av manualen. Jag har kört med kortsluten in/utgång hela tiden och det verkar fungera, eventuella skillnader mot att inte göra på detta viset var det som jag efterfrågade av Minidsp, men de valde att inte svara på det.
I mitt mail till Minidsp hänvisade jag till både den gamla och nya manualen och frågade varför det har skrivit olika i olika versioner av manualen och vad skillnaden är.
Så följt manualen har jag gjort, för de hänvisade till att kortsluta utgången i den gamla manualen vid obalanserad koppling :). Tycker själv att det är märkligt att de hävdar motsatta saker i olika versionen av manualen.

Svaret som jag fick är det som jag postade, tyckte det inte riktigt besvarade min fråga utan bara konstaterade "följ den nyaste manualen".

Jag är på väg att sälja min Mindsp 2x4, får kanske prova en sista gång med "nya kopplingen" där jag inte kortsluter utgången om jag vill köra obalanserad - rca, och se om det påverkar ljudkvalitén.

Tack för input! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-01-15 23:48

Svaret du fick verkar vara från första nivå support som inte har tid att kolla upp och ge svar. Det kan också vara så att de inte vill tala om att de gjort fel. Det är väl amerikaner, de är väl stolta. Vet inte hur de brukar vara. Finns andra länder som de liksom aldrig kan säga de gjort fel. Olika kulturer som bör respekteras.

Finns det inget schema, skiss eller detaljerad bild på kortet?

Oberoende om man hör skillnad eller inte, så bör inte en utgång hårdköras i nästan kortis.

//Michael

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-01-15 23:55

Ja så kan det vara! Lite svårt att bedöma för mig dock som saknar teknisk kunskap på den nivån :).

http://www.minidsp.com/images/documents ... 20v2.2.pdf
Sid 43, men det är kanske inte tillräckligt detaljerat?

Jag hade aldrig kopplat så initialt om inte manualen instruerat mig att göra så. Nu när både du och manualen säger annorlunda skall jag ändra :D.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-16 09:31

Michael skrev:Det är väl amerikaner, de är väl stolta.

miniDSP är baserat i Hong Kong och grundaren heter Tony, https://www.minidsp.com/aboutus/aboutus

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-01-16 12:40

Aha, där jobbar nog Kineser. De kommer aldrig ge klarhet i det hela (de medger inte att det står fel i gamla). Vi kan bara gissa varför de ändrat. Men tänk som så att de ändrar ju inte en manual i onödan. Så det finns troligtvis en anledning till att det är som det är i den nya manualen. Jag tror vi kan lita på de när de säger att vi skall följa senaste manualen.

Det är inte bara bilden och texten om hur det skall kopplas som talar för det, utan även specen på spänningsnivåerna.

//Michael

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-01-16 14:08

Absolut!

Har kopplat om, skall utvärdera om det föreligger någon hörbar skillnad i dagarna.

Återkommer! :)

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-01-16 14:16

genstruktur skrev:Absolut!

Har kopplat om, skall utvärdera om det föreligger någon hörbar skillnad i dagarna.

Jag märkte ingen skillnad alls. Det går att lyfta jorden med jumprarna längs ut vid sidan om utgångarna, det borde väl ha samma effekt som att koppla om eller?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-01-16 14:20

bootstrap skrev:
genstruktur skrev:Absolut!

Jag märkte ingen skillnad alls. Det går att lyfta jorden med jumprarna längs ut vid sidan om utgångarna, det borde väl ha samma effekt som att koppla om eller?

Jag har ingen aning om sådant här tekniskt :), och vad som påverkar och eventuellt inte göra det.

Tänker mest bara testa innan jag säljer iväg den, så att jag är säker på att produkten inte är något för mig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-01-20 17:38

Den här bilvarianten har ju ett väldigt fördelaktigt pris om man ser till kapacitet. Frågan är om det kan anses vara "bättre" än minidsp 2x4? det är 4x8 med 2Vrms på utgången.

https://www.minidsp.com/products/minids ... /c-dsp-6x8
Mvh
Magnus

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-03-20 13:08

Kommit en ny modell av 2x4, 2x4 HD.
Rätt kul grej med IR-styrningen.

https://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/minidsp-2x4-hd

Technical Specifications

- ADSP12489 400MHz Sharc DSP floating point engine
- XMOS Xcore200 for USB control and bidirectional audio streaming
- 24 bit ADC/DAC resolution
- Unbalanced inputs switchable with a jumper between 4Vrms and 2Vrms
- Toslink digital input
- Unbalanced outputs: Max 2Vrms
- USB Audio Class 2 Bidirectional streaming with ASIO drivers, driverless under MAC OSx
- 4 preset configuration, recallable via IR, Software
- Plug&Play USB driver and real time Software configuration using miniDSP plug-ins
- Device does not required a PC once configured
- External single 12V supply

Bild

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-03-20 13:41

bootstrap skrev:Kommit en ny modell av 2x4, 2x4 HD.
Spoiler:
Visa
Rätt kul grej med IR-styrningen.

https://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/minidsp-2x4-hd

Technical Specifications

- ADSP12489 400MHz Sharc DSP floating point engine
- XMOS Xcore200 for USB control and bidirectional audio streaming
- 24 bit ADC/DAC resolution
- Unbalanced inputs switchable with a jumper between 4Vrms and 2Vrms
- Toslink digital input
- Unbalanced outputs: Max 2Vrms
- USB Audio Class 2 Bidirectional streaming with ASIO drivers, driverless under MAC OSx
- 4 preset configuration, recallable via IR, Software
- Plug&Play USB driver and real time Software configuration using miniDSP plug-ins
- Device does not required a PC once configured
- External single 12V supply

[ Bild ]

Kul grej, verkligen. 2V ut och digitalt in, nu finns ju inget mer på önskelistan :D

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-03-20 13:43

Aha, som den "gamla" 2x4 obalanserad fast nu med 2 V ut?

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-03-20 14:07

genstruktur skrev:Aha, som den "gamla" 2x4 obalanserad fast nu med 2 V ut?

Ja, plus lite mer skoj. Kostar typ det dubbla också.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-03-20 22:13

bootstrap skrev:
genstruktur skrev:Aha, som den "gamla" 2x4 obalanserad fast nu med 2 V ut?

Ja, plus lite mer skoj. Kostar typ det dubbla också.

Jo lite dyrare är det allt.

Trevligt med rca i alla fall, de där euroblock kontakterna kändes aldrig helt hundra tyckte jag.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-03-27 21:19

Verkar vara ny processor också va? Något som påverkar tror ni?

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2016-03-27 23:17

Intressant med den nya 2x4 HD. Jag använder idag den vanliga 2x4 med ett 2.1 advanced plug-in. Jag tror banne mig att jag ska slå till på ny liten burk.
"Lyrics is just a waste of time between Solos."

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-03-27 23:37

Kul!

Jag måste så här i efterhand erkänna att jag kanske sålde min minidsp 2x4 balanserad, i vredesmod, lite för snabbt. Jag skulle nog ha testat att inte sänka peaken riktigt så mycket och göra kurvan helt rak med biquad. Kanske kunde det ha påverkat min upplevelse av diskanten som något grynig och vass?

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2016-03-28 09:00

Självklart gör det sitt.

Mina högtalare är nog inne på revision 5 nu och då är all hårdvara densamma.... Bara mina filter i MiniDSP:n som skiljer sig åt. :)
Jag har också haft problem med lite vass/hård diskant men nu är ljudet något helt annat! Jag har bland annat haft alldeles för tunt med bas i botten.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-03-28 10:46

Mmm....

Har läst lite om att det kanske inte alltid är så bra att korrigera till en helt rak kurva eftersom då direktljudet för tunt, även att så högt Q som föreslås av REW kan ofta vara för högt? Dessa saker kan göra att basen upplevs tunn och ljudet blodfattigt, och i förlängningen kanske att diskanten upplevs vass? Det är lite så mina tankar går i alla fall.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-30 11:12

En uppmätt rak kurva är inte nödvändigtvis det som din hjärna uppfattar som rak i just det givna rummet!
Dessutom så finns ju den lilla faktorn också att du inte bara lyssnar på total energin i ljudet utan på kvot mellan direkt och reflekterat ljud/ total energi = om du dämpar ner direktljudet i ett område så att total energin blir "rätt" så kan det ändå bli fel pga att hjärnan hör att något inte stämmer :)

Min erfarenhet är att det oftast är möjligt att dämpa direktljudet mellan 3-5dB utan att det blir annat är positiva effekter, men över detta så börjar det att bli mer och mer fel...

Kul med en HD version, men hur är utgångsstegen och kvaliteten på AD/DA omvandlarna på denna ?
föregångaren stod jag inte ut med då den "tog udden" av återgivningen här hemma... (testade både den vanliga och balanserade versionen) tristheten och plattheten i ljudbilden infann sig och detta oavsett om jag hade någon EQ aktiverad alls eller inte, enbart att låta signalen passera miniDSP räckte... :(
Nu ska skillnaden inte överdrivas, det är inte "ooohj vad dåligt det blev" men det är en försämring stor nog att höras och som jag inte accepterar helt enkelt :)

Men det är en ju himla grym pryl annars, riktigt bra DA/AD och utgångssteg vore en höjdare ! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-03-30 16:16

Jo jag önskade att jag hade provat detta innan jag sålde iväg minidspn dvd-ai.

Även om jag också tror att den kanske påverkar något negativt utan några filter aktiverade så kanske jag hade upplevt det som en större vinst att bli av med peaken. Även om detta är otroligt svårt att sia om.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-03-31 13:54

Intressant.

Hade vart ännu mer intressant om jag vetat hur man fått frontarna ut ur min hemmabioreceiver genom TOSLINKen.

Vem blir först att testa denna och jämföra mot den helt analoga 2x4?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-03-31 17:45

Elfsberg skrev:Intressant.

Hade vart ännu mer intressant om jag vetat hur man fått frontarna ut ur min hemmabioreceiver genom TOSLINKen.

Ehm nu kanske jag missförstår lite, men det har väl aldrig funnits någon 2x4 helt analog ?

På min reciever finns ju toslink pass through (eller ja ut) den innehåller alla kanaler från källan så front ut finns med där.. tänkte du använda dig av digital volymkontroll i källan istället för recieverns volym eller hur menar du ?
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2016-03-31 22:39

Jag beställde min HD igår och den är redan på väg. Går man in idag på båda kit och boxvarianten står det "The miniDSP 2x4 HD are currently out-of-stock and will be back end of April".

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-03-31 22:48

Doofus skrev:
Elfsberg skrev:Intressant.

Ehm nu kanske jag missförstår lite, men det har väl aldrig funnits någon 2x4 helt analog ?

På min reciever finns ju toslink pass through (eller ja ut) den innehåller alla kanaler från källan så front ut finns med där.. tänkte du använda dig av digital volymkontroll i källan istället för recieverns volym eller hur menar du ?

Jag gjorde samma tankevurpa för några dagar sedan och tänkte att en nanoavr hda löser alla min bekymmer tills jag kom på att hdmi signalen ut är ju samma som den får in, utan volymkontroll osv.

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2016-04-05 14:48

Nu har jag fått min "HD". Någon annan som fått sin och hunnit koppla in?
Bilagor
minidsp_hd.GIF
minidsp_hd.GIF (193.24 KiB) Visad 13794 gånger

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-04-05 16:05

min har också anlänt med fedex, men ligger på mitt skrivbord hemma i Örebro.. jag själv befinner mig i Halmstad och har en läromedelsmässa.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-04-07 16:27

Spännande, berätta mer! :)

Har du dem gamla 2x4-varianten tillgänglig att jämföra med?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Hur ta sig in i en miniDSP-låda?

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-14 18:40

Har köpt en miniDSP från Glebster. Vill givetvis ta mig in i lådan och kolla vilken version det är och ta en allmän titt på innehållet. Har lossat alla skruvar och försökt trycka ut innanmätet men det tar emot... Hur får man av huven?

Bild

Bild

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum