AB-test av DA-omvandlare, Filer att ladda ned!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: AB-test av DA-omvandlare, Filer att ladda ned!

Inläggav Morello » 2016-04-02 14:49

Svante skrev:
Morello skrev:Så här ser det ut i Avatar, Studio A.
Allt analogt förutom lagring (om så önskas). Notera att det finns en Studer 24-kanalsbandare.

http://avatarstudios.net/rooms/studio-a/

I AIR Studios ser det snarlikt ut:

http://www.airstudios.com/the-studios/s ... -studio-1/

Så, låt oss förhålla oss till verkligheten.

Ja, det tar nog emot för gamla studiorävar att slänga ut allt det där, men det är bara en tidsfråga. Det är obsoleta prylar till största delen, skulle jag påstå.

Enda funktionen de har är att imponera på kunderna. En studio MÅSTE liksom ha en massa burkar. Men det behövs egentligen inte så mycket mer än justa AD-(och DA-)omvandlare, bra medhörning och Protools. Och en lämplig akustisk miljö för inspelningarna.

Edit: Och bra mikrofoner, förstås.

Men om vi ånyo anknyter till verkligheten - priserna på "gamla burkar" ökar hela tiden. Detsamma gäller mikrfoner av äldre datum.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-02 14:50

petersteindl skrev:Jag tror Bertil Alving har slängt ut all gammalt junk och jobbar helt i den digitala domänen utan att passera gå.

Jag kan se varför alla gamla CD lät bättre. Man gick inte in och ut och hit och dit och fram och tillbaks bland allt nytt och gammalt.

Med vänlig hälsning
Peter

Bertil jobbar väl dock mest med purstiska fåmikrofonupptagnigar i fältet?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2016-04-02 15:47

Vad händer med alla Stephen Paul-moddade Neumann-mikrofoner, är det någon som har tagit över hans verksamhet?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-04-02 16:59

Morello skrev:
Svante skrev:
Morello skrev:Så här ser det ut i Avatar, Studio A.
Allt analogt förutom lagring (om så önskas). Notera att det finns en Studer 24-kanalsbandare.

http://avatarstudios.net/rooms/studio-a/

I AIR Studios ser det snarlikt ut:

http://www.airstudios.com/the-studios/s ... -studio-1/

Så, låt oss förhålla oss till verkligheten.

Ja, det tar nog emot för gamla studiorävar att slänga ut allt det där, men det är bara en tidsfråga. Det är obsoleta prylar till största delen, skulle jag påstå.

Enda funktionen de har är att imponera på kunderna. En studio MÅSTE liksom ha en massa burkar. Men det behövs egentligen inte så mycket mer än justa AD-(och DA-)omvandlare, bra medhörning och Protools. Och en lämplig akustisk miljö för inspelningarna.

Edit: Och bra mikrofoner, förstås.

Men om vi ånyo anknyter till verkligheten - priserna på "gamla burkar" ökar hela tiden. Detsamma gäller mikrfoner av äldre datum.

Ja, alltså, jag förnekar inte att det finns en marknad för gamla burkar. De blir förstås färre med åren och rariteter bland samlare. Frågan är varför det skulle vara intressant för den som vill göra en bra produktion. Och frågan är varför en kund skulle gå till en studio som sysslar med gammalt analogmög ;) .

Det finns förstås gott om tokar här i världen, jag tycker dock att det inte är så himla intressant. Det är nya tider, man behöver inte stora rack fyllda med många apparater för att göra bra saker. Tvärtom blir de bättre om de sitter i datorprogrammen. Och billigare. DET är verkligheten.

Egentligen är det här två olika diskussioner, vad som är bäst och vad som är vanligast. Och kanske vad som är dyrast. Jag vill ha det som är bäst och billigast, men bryr mig ganska lite om vad som är vanligast. Om du vill diskutera vad som är vanligast så tror jag att olika människor har olika kontaktnät och olika perspektiv på saken, och jag tror därför att uppfattningen varierar stort med genre. Och jag tror inte att någon av oss har ett tillräckligt slumpmässigt urval för att kunna säga vad som är vanligast i Sverige eller internationellt med någon ackuratess.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-04-02 17:10

Det kan ju ge inblandade en ökad känsla för feeling när man känner igen sina gamla burkar man kanske växt upp med och som rankas högt i övrigt bland musikerfolk.
Om 25 år kanske folk blir tårögda av en gammal plug-in som det knappt finns en dator som kan köra då.

/Harryup

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2016-04-02 17:13

Ingen som vill betala en förmögenhet för min gamla dator med halvtrasiga hårddiskar och två ljudkort som kanske fungerar med Win XP om man uppdaterar alla drivrutiner? Har en hel del inspelade men ej färdiga "konstverk" på den. Cubase VST 5 och en massa annan dyr piratmjukvara användes till detta (ja, runt millennieskiftet gjorde jag som alla andra och piratkopierade :oops: ). En raritet!

Mvh E*

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-02 17:15

Max_Headroom skrev:Liten eller ingen poäng att gå tillbaka till analoga världen när man väl har fått in grejjorna digitalt.
Nu har inte jag några bra möjligheter till analog mixning här i huset, men saknar det inte heller. Jag har i princip helt gått över till att spela in spåren för sig och sedan mixa allt i datorn. Klipp och klistra. Funkar kanon. Mitt intryck är att trenden går åt det hållet. Du kan ha hela studion i laptopen, egentligen.

Du har förstås helt rätt, det går åt det hållet.

Men för varje rörelse finns det en motrörelse, och den hörs ibland till och med mera än trenden märks.

Sen ser det ju lite olika ut i olika delar av ljudinspelningsbranschen också. Ljudläggning sker ju av fantastiskt många olika skäl - för att skapa inspelningar av klassisk musik, för att skapa folkmusik, jazz, popmusik, rockmusik (och så vidare genre för genre...) och dessutom gör man ju massor av ljudarbete i samband med TV-produktioner, film, reklamfilm, informationsfilmer...

Jag kommer ju i kontakt med väldigt många studior ständigt, och det har varit väldigt tydligt hur arbetet i allt högre grad flyttas in i den digitala världen för varje år som går. Även brutala rockmusikproduktioner har kommit att i allt högre grad arbetas med i den digitala världen. Till och med gitarr-dist skapas inte sällan efter AD-omvandlingen. Värden har sett annorlunda ut sedan poden, och sen igen sen sådant började göras med pluggar. Den enda del av branschen där jag tycker det ser ut som om man (de) arbetar mera med analoga verktyg än digitala, är när det gäller mastring av populärmusik av olika slag. Men även där arbetar många digitalt idag.

- - -

Den här tråden har ju skenat snett flera gånger redan, och folk verkar bråka bara för bråkandets skull, så jag vill påminna om att den fras som startade det senaste debacklet var Alexis': jag tror de flesta EQ'ar i den digitala domänen vid mix och mastring idag, eller en kombination.

Och jag håller med honom om att det är så. Det stämmer med vad jag sett. Många arbetar praktiskt taget uteslutande digitalt, framförallt är det så i bildväldens ljudläggningar. Sen finns det de som gör både ock. Det finns dock alla sorters människor och självklart finns det de som vägrar göra några EQ-insatser digitalt. Det finns ju även de som inte kan tänka sig att spela in digitalt alls utan gör det på rullband. Och det finns de som inte tycker att stereo duger utan att det måste vara mono. Och de som inte tycker att rullband duger, utan man måste direktgravera, i mono, och de som menar att bara schellack är bra nog, vinyl duger inte...

So what?

Det Alexi skrev är ändå riktigt - de flesta (=mer än 50%) som arbetar med ljudläggning på ett eller annat sätt arbetat digitalt eller med en kombination. Den som hävdar att det inte är riktigt tror jag får svårt att bevisa sin tes. Det jag sett säger att Alexi har rätt.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2016-04-02 17:25, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-04-02 17:24

Harryup skrev:Om 25 år kanske folk blir tårögda av en gammal plug-in som det knappt finns en dator som kan köra då.

Säkert. Jag blev tårögd för några år sedan när jag laddade ner en emulator till ABC80 och den startade med ett plingljud som jag inte hade hört sedan gymnasietiden.

*nostalgi*
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-02 17:28

Gamla dator-plingljud är ofta väldigt fina. Även swosch-, beep- och glitter-ljud kan vara fina.

Musik till tidiga datorspel är ofta fantastiskt bra, tycker jag. Mer än bara genom att vara charmig.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-04-02 17:45

Grillkiosken närmast första Ljudbutiken hade Space Invaders. En för tiden otroligt realistiskt spel. Med många typiska ljud som man kan höra i rymden.

/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-02 17:50

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-02 17:57

Något får mig att tro att du inte försökt att producera en poplåt i en dator med mus och tangentbord - det går inte. :)
Du måste ha ett adekvat användargränssnitt med knappar och rattar.

Sedan bör man ju skilja på å ena sidan dokumentation av ett akustiskt skeende (tex medelst två Earthworks M550 i AB-konfiguration i ett konserthus med en orkester), å andra sidan produktion av populärmusik i en studio. Det senare har väldigt lite eller ingenting alls med det förstnämnda att göra.

Jag skulle gärna se lite input från "popedh" i den här frågan. Isak, var är du??
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-04-02 22:07

Morello skrev:Något får mig att tro att du inte försökt att producera en poplåt i en dator med mus och tangentbord - det går inte. :)

Precis! Pekskärm och ljuspenna skall det vara!

Bild
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-02 22:36

:lol: :lol: :lol:

Bra svar där! :) Men...

Morello skrev:Något får mig att tro att du inte försökt att producera en poplåt i en dator med mus och tangentbord - det går inte. :)

Nejdå, så är det inte alls. Man kan producera en poplåt helt och hållet i den digitala världen via tangentbord och mus, men i många sammanhang är det opraktiskt. Därför har alla större digitalstudior digitala mixerbord som gör att arbetssättet blir mycket mera likt det från den gamla analoga tiden. (Detta är andra gången jag skriver om det i den här tråden.)

Morello skrev:Sedan bör man ju skilja på å ena sidan dokumentation av ett akustiskt skeende (tex medelst två Earthworks M550 i AB-konfiguration i ett konserthus med en orkester), å andra sidan produktion av populärmusik i en studio. Det senare har väldigt lite eller ingenting alls med det förstnämnda att göra.

Du får skilja mellan vad du vill, och SKALL naturligtvis skilja mellan det du tycker "man" skall skilja mellan. Men andra, som kan känna sig träffade av ditt val av ordet "man" har såklart samma rätt att inte skilja mellan det de inte tycker att man behöver skilja mellan.

Och - i den verklighet som du många gånger själv har hänvisat till i den här tråden, är det inte så enkelt som att det som händer från en orkester i ett konserthus dokumenteras på det sätt du beskriver. Det finns heller ingen naturlag som säger att det ena eller andra sättet att fånga en akustisk händelse är si eller så bra.

Det beror på, och det beror på mycket - även om vi sätter upp kravet att återgivningen skall vara så ursprungstrogen som möjligt.

Det beror på att själva stereosystemet i sig är en begränsning för hur ackurat man kan fånga en tredimensionell ljudfältshändelse, med bara två mikrofoner, av något slag. Varje val man gör att mikrofontyp blir oundvikligt kopplat till en räcka potentiella problem, som yttrar sig mer eller mindre beroende på förutsättningarna för inspelningen (hur instrumentalisterna sitter, hur rummet påverkar händelsen, vilka instrument som spelas, o s v...).

Så även om man kan argumentera att två M550 placerade med ett sidledes avstånd, ger en väldigt puristisk upptagning av den akustiska händelsen, så kan man även hävda att den ena eller andra förändringen ger den ena eller andra fördelen, tillsammans med nackdelar. Om förändringen ger en bättre eller sämre kodning av ursprungshändelsen beror på inte bara förutsättningarna vid inspelningen, utan även i någon grad är det subjektivt.

Och vart vill jag komma med detta? Jag försöker inte påstå att du påstått att akustiska händelser alltid spelas in väldigt puristiskt. Snarare tvärtom, jag försöker komma fram till att det specialfall du tar upp - två M550 - nästan inte har något plats i diskussionen alls, eftersom praktiskt taget inga inspelningar görs så. :)

Jag såg ju att t ex Bertil Alving nämndes, och samtidigt som nästan hela audiovärlden är överens om att han gör väldigt inte bara goda, utan även puristiska inspelningar, så är fakta att han MYCKET sällan spelar in med bara två mikrofoner, och väldigt ofta så använder han inte bara fler är två, mikrofoner som inte är kulor, utan han lägger även i förekommande fall till reverb och gör EQ-insatser.

- - -

Kort sagt - skillnaden är inte så stor, mellan en falsk och en äkta spanjor.

Vare sig vi talar om inspelning av akustisk musik eller om skapande av en populärmusikproduktion, eller om ljudläggning till en film för den delen, så används allt som oftast fler än två mikrofoner, och insatser med liknande apparater.

Vh, iö

- - - - -

PS. Bara så ingen skall tro något annat - jag är en stor fan av superpuristiska inspelningar med två rundtagande mikrofoner separerade sidledes i rummet. Men det betyder inte att jag vill hävda att man inte kan göra det ännu bättre (i betydelsen ursprungstrognare) med tweakning av tekniken, adderande av ytterligare mikrofoner, eller andra trick. Det betyder bara att jag ser det som en svår konstart och att risken att gå vilse inte är försumbar.

Det gör att jag trots allt är en stor fan av superpuristiska tekniker, som A-B-stereo, X/Y-stereo, ORTF, Jecklin-stereo, Charlin-stereo...

Och får jag välja mellan å ena sidan dessa puristiska tvåmikrofontekniker och å den andra sidan mera komplicerade (utvecklade?) tekniker som använder flera mikrofoner och teknisk manipulation - tillsammans med de saker som oftast ställs till av dem som använder dem, så väljer jag nästan alltid de puristiska teknikerna. Men det är jag det. Och det betyder som sagt inte att det behöver vara sämre, bara att det oftast är det.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-04-03 00:56

Källa på det?

Fö behöver en heldigital produktion, med pluggar i Protools, inte alls göras med enbart mus och tangentbord. Väldigt mycket finns implementerat i de "digitala mixerbord" som kopplas till datorn. De ger användargränssnittet du söker utan att signalen lämnar datorn vare sig digitalt eller analogt.

Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-03 11:14

Ja. Det har jag redan skrivit två gånger.

Inga storstudior som arbetar mer eller mindre heldigitalt kör med mus och tangentbord, men fler ljudjobb än jag uppfattar att Morello inser, görs faktiskt med mus. Även rätt så avancerade filmljudläggningar faktiskt. Ju mer man realtidshandkör desto bättre är ett riktigt mixerbord, ju mer man programmerar desto mindre begränsning är det att köra med mus.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-04-03 12:19

Morello skrev:

För att inte tala om nyproduktion av gamla klassiska boxar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-03 12:21

IngOehman skrev::

Nejdå, så är det inte alls. Man kan producera en poplåt helt och hållet i den digitala världen via tangentbord och mus, men i många sammanhang är det opraktiskt. Därför har alla större digitalstudior digitala mixerbord som gör att arbetssättet blir mycket mera likt det från den gamla analoga tiden. (Detta är andra gången jag skriver om det i den här tråden.)

[.

Är det roligt att bokstavstolka för att sedan pseudoproblematisera och producera tämligen meningslösa textmassor? :mrgreen:

(Jag har för övrigt producerat en hel skiva med mus och tangentbord)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-03 12:23

IngOehman skrev:Ja. Det har jag redan skrivit två gånger.

Inga storstudior som arbetar mer eller mindre heldigitalt kör med mus och tangentbord,
Vh, iö

Det är helt självklart för alla med den minsta insikt i ämnet och dessutom har ingen gjort gällande att stora studios skulle jobba med mus och tangenbord.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2016-04-03 12:24

Svante, dessa kontrollbord är väl precis vad jag och Morello menar behövs om man skall kunna jobba effektivt i den digitala världen. Morello kanske tog i en smula. Men bör de kallas digitala mixerbord? Det rör sig väl inga ljudsignaler vare sig i, från eller till dem? De är bara den yta man kan se och ta på för att bättre se och styra den mixer som befinner sig i datorn.

För att få syntetiserade eller samplade instrument att låta "mänskligt framförda" snarare än robotiserade, har man även stor nytta av klaviatur, saker att slå på, blåsa i och så vidare.

Mvh E*

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-04-03 12:25

Svante skrev:
Apparaterna???

Det är förstås pluggar i ljudredigeringsprogrammet man använder. Vem använder separata burkar för effekter idag? (Retorisk fråga :) )

De som inte vill överraskas av "Windows update manager" mitt under en koncert då man står för liveljudet? :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-04-03 12:30

Piotr skrev:
Svante skrev:
Apparaterna???

Det är förstås pluggar i ljudredigeringsprogrammet man använder. Vem använder separata burkar för effekter idag? (Retorisk fråga :) )

De som inte vill överraskas av "Windows update manager" mitt under en koncert då man står för liveljudet? :)

Nu brukar det väl vara Macar i de här sammanhangen, och vi pratade om studioinspelning. Men visst, det är inte kul i studion heller, och man måste förstås ha koll på sin dator så att den gör sånt där vid lämpliga tidpunkter.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-03 12:31

Svante skrev:
Källa på det?

Källa på vadå? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-04-03 12:38

E skrev:Svante, dessa kontrollbord är väl precis vad jag och Morello menar behövs om man skall kunna jobba effektivt i den digitala världen. Morello kanske tog i en smula. Men bör de kallas digitala mixerbord? Det rör sig väl inga ljudsignaler vare sig i, från eller till dem? De är bara den yta man kan se och ta på för att bättre se och styra den mixer som befinner sig i datorn.

För att få syntetiserade eller samplade instrument att låta "mänskligt framförda" snarare än robotiserade, har man även stor nytta av klaviatur, saker att slå på, blåsa i och så vidare.

Mvh E*

Alltså, de beter sig ju väldigt likt analoga mixerbord så det ligger inte så himla långt borta att kalla dem digitala mixerbord. Trots det är de bara som en sorts "tangentbord" som ger datorn styrsignaler, själva ljudsignalerna kommer aldrig dit. De kallas något annat också, "control unit" eller nåt sånt, och varje reglage går att få fram på datorskärmen också. Och datorn kan flytta reglarna, vilket är himla roligt för en tekniknörd. :)

Och visst har man fortfarande musiker som spelar på lämpliga instrument eller interfejs, men det är också vanligt att man programmerar spelandet. Vilket inte är nytt, självspelande pianon har funnits länge. Det valet är starkt genreberoende.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-04-03 12:41

Svante skrev:
Piotr skrev:
Svante skrev:
Apparaterna???

Nu brukar det väl vara Macar i de här sammanhangen, och vi pratade om studioinspelning. Men visst, det är inte kul i studion heller, och man måste förstås ha koll på sin dator så att den gör sånt där vid lämpliga tidpunkter.

Många använder PC i musikvärlden även om Mac är väldigt populärt. Sen finns det ju folk som jobbar både i studion samt med inspelning på fältet och med live-ljud. Ett argument, måhända gnuttans långsökt, för att ha verktyg som fixar biffen på ett bra sätt i flera miljöer. ;)

Det sagt har jag själv använt Mac i många år och det har inte visat sig stabilt i live-sammanhang (heller). I en studio kan man i bästa fall göra en ny tagning om man fått en glitch.. men det är surt om det man missade var en sån där tagning som är "en på tusen".

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-03 12:41

Mixerbord med automation har funnits sedan 1970-talet. Man använde ett spår på den analoga rullbandspelareen för att lagra data om regleranas position. :)

Tex Neve 8078 (70-tal)

https://www.youtube.com/watch?v=tijASP0qJTo
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-03 12:42

-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-04-03 12:50

Morello skrev:
Svante skrev:
Källa på det?

Källa på vadå? :)

Morello skrev:... producera en poplåt i en dator med mus och tangentbord - det går inte. :)

Jag menar nog att det tvärtom är ganska vanligt att just poplåtar produceras i en dator med bara mus och tangentbord.

Alltså, alla gör förstås sina val. De styrs i hög grad av tradition och vad man kan, och jag tror att det finns en hel del gamla analogrävar i branschen som sitter lite som en stoppkloss runtom i studiorna. Samtidigt tror jag att de får konkurrens från en generation som sitter hemma och pular i datorn innan de får ett yrkesliv i en studio. Det som händer när den yngre generationen kommer ut tror jag är att de gamla analogburkarna blir hyllvärmare och dekor i allt högre grad.

Digitaltekninken i sig är bättre och kan förses med lämpliga gränssnitt om man har en normal studiobudget. Har man inte det kan man ändå börja hemma på kammaren och göra kommersiellt gångbara inspelningar, och med lite kunskap kan man även göra välljudande produktioner hemma i köket. Enda kruxet är att det blir lite mekigare än om man har ett "digitalt mixerbord".

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-04-03 12:54

Morello skrev:Mixerbord med automation har funnits sedan 1970-talet. Man använde ett spår på den analoga rullbandspelareen för att lagra data om regleranas position. :)

Tex Neve 8078 (70-tal)

https://www.youtube.com/watch?v=tijASP0qJTo

Jaa... Och du menar att de kunde ge en eq som ändrade sina inställningar över tid på ett reproducerbart sätt?

Historierna som jag har hört om hur analogmixande gick till skvallrar i stället om hur ibland två personer fick vrida på reglar och trycka på knappar med rätt timing för att få ihop en hyggligt komplicerad analogmix. Och om något gick fel var det bara att börja om.

Programmeringen satt i fingrarna på teknikerna i stället.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-04-03 12:56

Piotr skrev:
Svante skrev:
Piotr skrev:

Många använder PC i musikvärlden även om Mac är väldigt populärt. Sen finns det ju folk som jobbar både i studion samt med inspelning på fältet och med live-ljud. Ett argument, måhända gnuttans långsökt, för att ha verktyg som fixar biffen på ett bra sätt i flera miljöer. ;)

Det sagt har jag själv använt Mac i många år och det har inte visat sig stabilt i live-sammanhang (heller). I en studio kan man i bästa fall göra en ny tagning om man fått en glitch.. men det är surt om det man missade var en sån där tagning som är "en på tusen".

Men nu kommer vi lite bort ifrån det vi pratade om. Vi pratade om analoga effektburkar och om man ska använda dem när man mixar. De flesta spelar nog ändå in digitalt och då har man "problemet" med stabilitet alldeles oavsett om man använder analogburkar eller inte.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi