Det är en konstig bransch det där. "Hörseln är ett svagt sinne som låter sig påverkas av synintryck" brukar jag säga på mina föreläsningar. Jag tror jag har rätt

Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Min poäng var mer att ge exempel på en stor studio som förmodligen inte jobbar bara i den analoga domänen fram till lagring. Även om det såklart är möjligt att man kan jobba så om man vill.
Svante skrev:Analoga mixerbord för miljoners och så ett par NS-10...
Det är en konstig bransch det där. "Hörseln är ett svagt sinne som låter sig påverkas av synintryck" brukar jag säga på mina föreläsningar. Jag tror jag har rätt.
Morello skrev:Svante skrev:Analoga mixerbord för miljoners och så ett par NS-10...
Det är en konstig bransch det där. "Hörseln är ett svagt sinne som låter sig påverkas av synintryck" brukar jag säga på mina föreläsningar. Jag tror jag har rätt.
Ja alltså, NS10 är ju rent skräp! Å andra sidan har jag inte sett någon storstudio med enkom NS10 för medhörning.
Argumentet för att ha NS10 brukar ju vara att "man behöver en skithögtalare som vanligt folk har", men problemet är att skräphögtalare kan uppvisa vilken som helst klangbalans/frekvensgång.
Fostex skrev:Men hur bra referens ger en högtalare som ger tonkurveavvikelser på nära 10 dB när man flyttar huvudet 30 cm uppåt?
Harryup skrev:Har alla studios okända högtalare så blir det svårt att jobba har jag fått förklarat, hur bra dom än är.
Man vill veta hur det låter i NS-10 för då vet man att låter det så i dom så kommer det låta på ett annat sätt som är bekväm med i andra högtalare.
Dvs. för att kunna jämföra olika studioljud mot varandra.
/Harryup
IngOehman skrev:Om något så är det precis tvärtom.
NS10 har artefakter som gör att inspelningarna om de optimeras för spelning via NS10 kommer att låta både skränigt och nasalt i en god anläggning. Så just sådana fel låter bra i NS10. Vilket inte är bra alls...
Det kan även nämnas att NS10 inte alls sågs som någonting märkvärdigt ens hos Yamaha - innan den började marknadsföras som en monitor och de vred dekalen 90 grader. Före det var det en halvbillig hemmahifi-högtalare. NS615 tror jag den hette. Eller något liknande i varje fall.
Vh, iö
IngOehman skrev:Om något så är det precis tvärtom.
NS10 har artefakter som gör att inspelningarna om de optimeras för spelning via NS10 kommer att låta både skränigt och nasalt i en god anläggning. Så just sådana fel låter bra i NS10. Vilket inte är bra alls...
Det kan även nämnas att NS10 inte alls sågs som någonting märkvärdigt ens hos Yamaha - innan den började marknadsföras som en monitor och de vred dekalen 90 grader. Före det var det en halvbillig hemmahifi-högtalare. NS615 tror jag den hette. Eller något liknande i varje fall.
Vh, iö
Prozac skrev:jaha, det är väl bara att kapitulera och införskaffa ett par NS-10 så att man får veta hur ens musik egentligen är tänkt att låta
Bill50x skrev:Prozac skrev:jaha, det är väl bara att kapitulera och införskaffa ett par NS-10 så att man får veta hur ens musik egentligen är tänkt att låta
Feltänk. Det är inte tänkt att låta som det låter när de använder NS-10, det är tänkt att låta på ett annat vis. Så har du NS-10:or hemma måste du tänka på samma vis
Men hur de som mixar med denna högtalare egentligen tänker, ja det kan man undra...
/ B
IngOehman skrev:Den LTS-artikeln har jag missat.
Däremot var det väl så att ett stort antal NS1000 givits bort gratis.
Vem var det som skrev i MoLt att något sådant gällde för NS10?
Det är mig veterligt inte en högtalare som används i någon större
utsträckning av SR.
Vh, iö
Max_Headroom skrev:Men NS1000 är väl inte så dålig? Jag har dock bara hört den ett par gånger och då lät den helt OK. Inte något hysteriskt bra, men inte jag vill minnas att jag var sugen på att köpa ett par. Nu blev det inte så.
NS-10 har jag aldrig hört(!). Dom gånger jag har varit i ljudstudios så har dom funnits liggande i 2 fall av 3. Man spelade inte på dom, utan spelade antingen på JBL-burkar eller i ett fall på just NS1000. Jag fick intrycket av att NS-10orna mest var något som var "kjekt å ha" och att del kunder vill ha dom för provlyssning. Dom var ganska dammiga i ett fall vill jag minnas. Den studion var ganska stökig rent allmänt, men dom gjorde en del fräck muzak till reklam och modeshower och sånt. Lät väldigt maffigt med för tiden enkla och billiga syntar och trummaskin. Bra med effekter och duktig tekniker. Bra musiker också, förståss.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster