AB-test av DA-omvandlare, Filer att ladda ned!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: AB-test av DA-omvandlare, Filer att ladda ned!

Inläggav Svante » 2016-04-05 22:19

Analoga mixerbord för miljoners och så ett par NS-10...

Det är en konstig bransch det där. "Hörseln är ett svagt sinne som låter sig påverkas av synintryck" brukar jag säga på mina föreläsningar. Jag tror jag har rätt :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-05 22:39

Alexi skrev:Min poäng var mer att ge exempel på en stor studio som förmodligen inte jobbar bara i den analoga domänen fram till lagring. Även om det såklart är möjligt att man kan jobba så om man vill.

Men då får du leta vidare efter ett bord som jobbar i den digitala domänen. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-05 22:40

Svante skrev:Analoga mixerbord för miljoners och så ett par NS-10...

Det är en konstig bransch det där. "Hörseln är ett svagt sinne som låter sig påverkas av synintryck" brukar jag säga på mina föreläsningar. Jag tror jag har rätt :D .

Ja alltså, NS10 är ju rent skräp! Å andra sidan har jag inte sett någon storstudio med enkom NS10 för medhörning.

Argumentet för att ha NS10 brukar ju vara att "man behöver en skithögtalare som vanligt folk har", men problemet är att skräphögtalare kan uppvisa vilken som helst klangbalans/frekvensgång.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-04-06 00:07

Morello skrev:
Svante skrev:Analoga mixerbord för miljoners och så ett par NS-10...

Ja alltså, NS10 är ju rent skräp! Å andra sidan har jag inte sett någon storstudio med enkom NS10 för medhörning.

Argumentet för att ha NS10 brukar ju vara att "man behöver en skithögtalare som vanligt folk har", men problemet är att skräphögtalare kan uppvisa vilken som helst klangbalans/frekvensgång.

Eftersom det de facto är så att NS-10 är monitorhögtalaren nr 1 och referens till allt ljud som alstras på planeten Jorden och därmed genom tiderna världens bästa högtalare oavsett prisklass, vad det än vara må, så är det axiomatiskt att ingen annan högtalare duger oavsett vad du än vill göra gällande. Ns-10 är högtalarnas högtalare, ljudåtergivarnas ljudåtergivare, den enda sanna puristiska ljudåtergivaren, alla kategorier. Det är bara att acceptera och älska den adekvata sanningen att NS-10 är bäst och jag vet att även du Morello anser så...

... det har DQ-10 bedyrat. . . typ.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-06 08:15

Jag antar att Bremen har ett par (eller till och med flera par) som referens vid utveckling av nyga högtalare. 8)

"Frekvensgång +/- 0,5 dB rel. NS10" kan man läsa i specen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2016-04-06 10:25

Hörde en mixare som sa att NS-10 finns liksom med som nån slags 'referens'.
Att man alltid måste jobba mycket hårdare med mixen för att få det att låta bra i dom, har man bara 'bra' grejer finns det risk att man blir lite lat efter allt annat jobb och alltför snabbt kan tycka 'att nu duger det...' vilket senare visade sig helt fel...

Ett bra exemplel på det är ju Jay Graydon och Västkustklassikern Airplay...
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-04-06 10:45

Men hur bra referens ger en högtalare som ger tonkurveavvikelser på nära 10 dB när man flyttar huvudet 30 cm uppåt?
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2016-04-06 11:23

Fostex skrev:Men hur bra referens ger en högtalare som ger tonkurveavvikelser på nära 10 dB när man flyttar huvudet 30 cm uppåt?

Han sa aldrig att det var en bra referens :-)

...fattar egentligen heller inte, men på nåt sätt verkar (verkade) NS-10 vara nån slags indikator att om det låter 'rätt' på den så låter helt ok på i det närmaste varenda anläggning därute, bil.båt, hem, på partyt etc...
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-04-06 14:42

Har alla studios okända högtalare så blir det svårt att jobba har jag fått förklarat, hur bra dom än är.
Man vill veta hur det låter i NS-10 för då vet man att låter det så i dom så kommer det låta på ett annat sätt som är bekväm med i andra högtalare.
Dvs. för att kunna jämföra olika studioljud mot varandra.

/Harryup

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-04-06 14:48

Studievärlden är, tror jag, mycket lik audiofilvärlden. Där "analogt" automatiskt betyder mer "värme", "naturligare ljud" etc. Myter och okunskap i den branschen är nog rätt stor, vilket vi ser med tanke på vilket mög (NS-10) de använder som monitorer.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2016-04-06 15:02

Harryup skrev:Har alla studios okända högtalare så blir det svårt att jobba har jag fått förklarat, hur bra dom än är.
Man vill veta hur det låter i NS-10 för då vet man att låter det så i dom så kommer det låta på ett annat sätt som är bekväm med i andra högtalare.
Dvs. för att kunna jämföra olika studioljud mot varandra.

/Harryup

Förstår att med olika bedömningsramar (olika högt) så blir det svårt att mastra. Men jag förstår ändå inte hur man mastrar så att det låter bra med de stora kast i tonkurvan off axis för just NS-10 som nämndes tidigare och hur det då kan låta bra i alla andra högtalare? Tonkurvefelen i NS-10 är väl unika för NS-10? Man borde strunta i vilket märke det är på högt och fokusera på att tonkurvorna, on och off axis, är lika och raka/jämna för studiohögt.
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-04-06 15:13

Ännu värre blir det när samma högtalarmodell dessutom finns anpassad (dekalens orientering) för stående och liggande placering, som ger ännu fler potentiella tonkurvefel.

Edit: Läser man vad branschfolket tycker (t.ex. här: https://www.gearslutz.com/board/so-much ... d-bad.html) märker man snart att folk tror att NS10 har en smart inbyggd funktion som gör att allt förutom riktigt bra material ska låta skit. Det är ju naturligtvis inte fallet, men det säger en hel del om förståelsen för monitorn som återgivare hos de som faktiskt använder den.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-06 16:26

Om något så är det precis tvärtom.

NS10 har artefakter som gör att inspelningarna om de optimeras för spelning via NS10 kommer att låta både skränigt och nasalt i en god anläggning. Så just sådana fel låter bra i NS10. Vilket inte är bra alls...

Det kan även nämnas att NS10 inte alls sågs som någonting märkvärdigt ens hos Yamaha - innan den började marknadsföras som en monitor och de vred dekalen 90 grader. Före det var det en halvbillig hemmahifi-högtalare. NS615 tror jag den hette. Eller något liknande i varje fall.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2016-04-06 16:35

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2016-04-06 16:40

IngOehman skrev:Om något så är det precis tvärtom.

NS10 har artefakter som gör att inspelningarna om de optimeras för spelning via NS10 kommer att låta både skränigt och nasalt i en god anläggning. Så just sådana fel låter bra i NS10. Vilket inte är bra alls...

Det kan även nämnas att NS10 inte alls sågs som någonting märkvärdigt ens hos Yamaha - innan den började marknadsföras som en monitor och de vred dekalen 90 grader. Före det var det en halvbillig hemmahifi-högtalare. NS615 tror jag den hette. Eller något liknande i varje fall.

Vh, iö

Ja, visst är det så? att man kan höra vissa album som lider av detta? eller kanske de flesta som mixades på dom?

Har dock för mig att Quincy Jones mixare Bruce Swedien jobbade mycket på dem, och hans plattor från 80-talet lät väl helt ok...iallafall vad jag minns

EDIT: sorry, nu går denna tråden åt fel håll igen...sorry :oops:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-04-06 17:11

IngOehman skrev:Om något så är det precis tvärtom.

Vh, iö

Fast nu är det ju inte alls säkert att man optimerar för NS-10 som jag har förstått det av 2 olika studios. Tvärt om så optimerar erfarna tekniker ljudet utifrån hur NS-10 låter med de fel som finns men man behöver en referens och olyckligen är det så att NS-10 vet de flesta tekniker hur de låter. Säkert finns det en spridning på vad tekniker verkligen tycker om dom också men att komma in i ett okänt rum och mixa efter okända högtalare är folk inte intresserade av.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-06 17:27

Precis så är det, men min poäng var bara att visa att problemet finns där OM man optimerar för NS10.

Ser man saken vetenskapligt så är frågorna man inte får glömma att ställa sig, då man finner att objekt A finns i situation B:

1. Är B som det är tack vare av A?

2. Är B som det är utan samband med A?

3. Är B som det är trots A?

Så snart något får framgång så ser man ofta att alla som har någon inblandning vill ha det till att det är detta som bäddat för framgången. Men så är det ju långt ifrån alltid. Många saker som finns, påverkar resultatet väldigt lite, och i många fall så förstör de, men inte så illa att framgången uteblir. Då blir det riktigast att beskriva det som framgång trots A.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2016-04-07 07:41

jaha, det är väl bara att kapitulera och införskaffa ett par NS-10 så att man får veta hur ens musik egentligen är tänkt att låta :roll:

vore intressant om NS-10 kunde modifieras i filtret så att den blir en bättre monitor, dvs med en rakare frekvensrespons.
Senast redigerad av Prozac 2016-04-07 08:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-07 08:13

Prozac skrev:jaha, det är väl bara att kapitulera och införskaffa ett par NS-10 så att man får veta hur ens musik egentligen är tänkt att låta :roll:

Feltänk. Det är inte tänkt att låta som det låter när de använder NS-10, det är tänkt att låta på ett annat vis. Så har du NS-10:or hemma måste du tänka på samma vis :-)

Men hur de som mixar med denna högtalare egentligen tänker, ja det kan man undra...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2016-04-07 08:25

Bill50x skrev:
Prozac skrev:jaha, det är väl bara att kapitulera och införskaffa ett par NS-10 så att man får veta hur ens musik egentligen är tänkt att låta :roll:

Feltänk. Det är inte tänkt att låta som det låter när de använder NS-10, det är tänkt att låta på ett annat vis. Så har du NS-10:or hemma måste du tänka på samma vis :-)

Men hur de som mixar med denna högtalare egentligen tänker, ja det kan man undra...

/ B

Hmm, antar du menar att de som mixar med denna som referens mixar så det låter dåligt men dåligt på NS-10s vis? Låter som ett besvärligt sätt att göra sitt jobb. Undrar om alla verkligen förstod att göra så?

Läste en LTS-artikel där det stod att NS-10 gavs bort gratis till SR för att de skulle få spridning för sin dåliga produkt. -Vilken ondska :evil: vilket lidande har inte detta förorsakat, då, nu och i framtiden.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-08 02:28

Den LTS-artikeln har jag missat.

Däremot var det väl så att ett stort antal NS1000 givits bort gratis.
Vem var det som skrev i MoLt att något sådant gällde för NS10?

Det är mig veterligt inte en högtalare som används i någon större
utsträckning av SR.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2016-04-08 09:18

IngOehman skrev:Den LTS-artikeln har jag missat.

Däremot var det väl så att ett stort antal NS1000 givits bort gratis.
Vem var det som skrev i MoLt att något sådant gällde för NS10?

Det är mig veterligt inte en högtalare som används i någon större
utsträckning av SR.

Vh, iö

-du har rätt, det gällde ns1000, den vet jag inget om så om det var ont är jag osäker på. Dock antydde artikelförfattaren att ns1000 la grunden för ett högtalarsegertåg som medförde att den undermåliga NS10 kom att hamna i många musikstudios . NS10 har numera ett kultvärde (de verkar stiga i pris).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-04-08 09:44

Men NS1000 är väl inte dålig? Jag har dock bara hört den ett par gånger och då lät den helt OK. Inte något hysteriskt bra, men inte jag vill minnas att jag var sugen på att köpa ett par. Nu blev det inte så.

NS-10 har jag aldrig hört(!). Dom gånger jag har varit i ljudstudios så har dom funnits liggande i 2 fall av 3. Man spelade inte på dom, utan spelade antingen på JBL-burkar eller i ett fall på just NS1000. Jag fick intrycket av att NS-10orna mest var något som var "kjekt å ha" och att del kunder vill ha dom för provlyssning. Dom var ganska dammiga i ett fall vill jag minnas. Den studion var ganska stökig rent allmänt, men dom gjorde en del fräck muzak till reklam och modeshower och sånt. Lät väldigt maffigt med för tiden enkla och billiga syntar och trummaskin. Bra med effekter och duktig tekniker. Bra musiker också, förståss.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2016-04-08 10:09

Max_Headroom skrev:Men NS1000 är väl inte dålig? Jag har dock bara hört den ett par gånger och då lät den helt OK. Inte något hysteriskt bra, men inte jag vill minnas att jag var sugen på att köpa ett par. Nu blev det inte så.

NS-10 har jag aldrig hört(!). Dom gånger jag har varit i ljudstudios så har dom funnits liggande i 2 fall av 3. Man spelade inte på dom, utan spelade antingen på JBL-burkar eller i ett fall på just NS1000. Jag fick intrycket av att NS-10orna mest var något som var "kjekt å ha" och att del kunder vill ha dom för provlyssning. Dom var ganska dammiga i ett fall vill jag minnas. Den studion var ganska stökig rent allmänt, men dom gjorde en del fräck muzak till reklam och modeshower och sånt. Lät väldigt maffigt med för tiden enkla och billiga syntar och trummaskin. Bra med effekter och duktig tekniker. Bra musiker också, förståss.

ns1000 har jag bara hört gott om, ondskan skulle ligga i att Yamaha gav bort dem gratis för att sedan kunna fylla världen med ns10. Det kanske krävs en liten vibration i foliehatten, men det kan vi väl bjuda på en fredag :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-04-08 21:47

Om man vill lyssna på något ännu roligare så är NS2000 väsentligt bättre.

/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-10 02:35

Typ enda skillnaden är väl baselementet, eller?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-04-10 03:07

Exakta skillnaderna minns jag inte längre. Men högtalaren är som en välbyggd möbel. Basen är ju helt annorlunda men vill minnas att det är andra element i övrigt oxo.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2016-04-10 18:04

Epilog - ns10

Efter att ha läst lite mer på

http://www.soundonsound.com/sos/sep08/articles/yamahans10.htm och http://www.soundonsound.com/pdfs/ns10m.pdf

så kan jag konstatera att ns10 kan ha ett användningsområde inom mixning och produktion. En liten sluten låda med ett unikt baselement där konen är gjord av vikt och limmat papper (och där limkanten dämpar konresonanser) samt en låg delning över till diskanten gör tydligen att ringningarna, enligt vattenfallsdiagram, blir små och jämna över frekvensregistret jämfört med andra monitorer. Så frekvensrespons är inte allt och man kan förstås komplettera ns10 med andra monitorer vid mixning för en bättre helheltsbild av ljudmaterialet. Kanske inte trevliga att lyssna på, men ett bra verktyg. Så har man lärt sig nåt nytt igen :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-10 18:56

NS10 är behäftad med så många allvarliga brister att det knappast duger tillköksstereo - den är ju dessutom rätt så ful.

Extraordinärt olämplig är den för ljudproduktion då klangbalansen är minst sagt korrupt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-10 19:03

Om du Prozac tror på det där har du inte lärt dig någonting.

Det finns massor av högtalare med mycket bättre beteende i tidsdomän. Att det sen finns högtalare som är till och med sämre än NS10 på enstaka parametrar är väl inget vidare bra argument för NS10. :?

Men visst finns det högtalare som på enskilda punkter är sämre än NS10. Konstigt vore det väl annars.

Men - NS10 är en usel högtalare som inte har något att göra i en seriös* studio överhuvudtaget - hur många artiklar folk som försöker försvara dem än skriver.

Vh, iö

- - - - -

*Då det finns producenter som är så övertygade om NS10s unika kvaliteter att det inte går att koppla dem till (få dem att komma och arbeta) i en studio om inga NS10 finns där (förvisso finns det även producenter som har med sig sina egna).

Så mitt ordval "seriösa" skall inte tolkas för långt, jag talar bara om ljudkvalitet. Naturligtvis kan en studio med människor med insikt och gott omdöme välja att trots det ha NS10 i studion, helt enkelt eftersom det är ekonomiskt/kommersiellt seriöst att ha det om det genererar pengar åt studion och dess ägare.

Att då kompromissa med ljudet för att nå framgång kan vara ett val de gör, medvetet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi