joakimfors skrev:Såja, nu får man Infected Mushroom färger i PyMasVis om man analyserar surroundljudfiler.![]()
---
Det går nu även att analysera annat än 16-bitars filer. Orkade dessutom få tummen ur och implementerade "overview" grafer.
Guldstjärna!

Moderator: Redaktörer
joakimfors skrev:Såja, nu får man Infected Mushroom färger i PyMasVis om man analyserar surroundljudfiler.![]()
---
Det går nu även att analysera annat än 16-bitars filer. Orkade dessutom få tummen ur och implementerade "overview" grafer.
Svante skrev:Ok... Då känner jag att jag missar något när du pratar om klang och ljudmässighet som olika saker. Kan du beskriva vad du menar med klang (som är ren och klar), om det inte är en ljudkvalitetsaspekt? Jag hittar inte alls det där rena och klara.
[ Bild ]
Måste skyffla om lite mer kod för att rita upp "korvarna" för alla ljudspåren också. Det går nu även att analysera annat än 16-bitars filer. Orkade dessutom få tummen ur och implementerade "overview" grafer.
[ Bild ]
Måste skyffla om lite mer kod för att rita upp "korvarna" för alla ljudspåren också. Det går nu även att analysera annat än 16-bitars filer. Orkade dessutom få tummen ur och implementerade "overview" grafer.
Bill50x skrev:Är denna version något som du delar med dig av? Kan man analysera 24-bitar flac direkt?
Harryup skrev:Du tror inte att du skulle kunna lägga till några rader kod så att man kan justera tillbaka alla felen i MasVis också så man kan spara om filen direkt ifrån MasVis? Kan absolut ge dig tid över helgen om det skulle behövas.
Morello skrev:Masvis kan inte hantera 24-bitarsmaterial!
joakimfors skrev:Bill50x skrev:Är denna version något som du delar med dig av? Kan man analysera 24-bitar flac direkt?
Jepp, tuggar det mesta direkt, inklusive 24 bit multikanal FLAC. Finns att tillgå här om man är på det humöret: https://github.com/joakimfors/PyMasVis
Bill50x skrev:joakimfors skrev:Bill50x skrev:Är denna version något som du delar med dig av? Kan man analysera 24-bitar flac direkt?
Jepp, tuggar det mesta direkt, inklusive 24 bit multikanal FLAC. Finns att tillgå här om man är på det humöret: https://github.com/joakimfors/PyMasVis
Eh... nja, inte DET humöretDu har ingen "dubbelklicka-på-vänlig" installationsfil?
joakimfors skrev:Nä, men kommer kanske som nättjänst bara jag orkar fixa lite… och damma av en server.Bill50x skrev:Eh... nja, inte DET humöretjoakimfors skrev:Jepp, tuggar det mesta direkt, inklusive 24 bit multikanal FLAC. Finns att tillgå här om man är på det humöret: https://github.com/joakimfors/PyMasVisDu har ingen "dubbelklicka-på-vänlig" installationsfil?
joakimfors skrev:Fick tummen ur och sparkade igång en server som jag har haft liggandes här hemma så nu kan man testa PyMasVis på Internets™!![]()
http://py.masv.is/
Man bör ha rätt ny webläsare; jag har testat att det fungerar med nyaste Chrome, Safari och Firefox. Om det är något som inte fungerar eller om ni hittar buggar så är det bäst att ta det via projektsidan på GitHub. Maskinen står hemma så börjar det gå för vilt till så stryper jag bandbredden eller stänger ner helt.
joakimfors skrev:Fick tummen ur och sparkade igång en server som jag har haft liggandes här hemma så nu kan man testa PyMasVis på Internets™!![]()
http://py.masv.is/
Man bör ha rätt ny webläsare; jag har testat att det fungerar med nyaste Chrome, Safari och Firefox. Om det är något som inte fungerar eller om ni hittar buggar så är det bäst att ta det via projektsidan på GitHub. Maskinen står hemma så börjar det gå för vilt till så stryper jag bandbredden eller stänger ner helt.
Bill50x skrev:Så här skriver han, "Yeraycito Master Series is a collection of original vinyls, to which i have applied a series of mastering processes in order to achieve a better sound quality, giving the music more power, loudness and warmth, while always respecting the original sound." (vad han nu menar med det...)
/ B
n3mmr skrev:Kan MasVis (eller PyMasVis) analysera flerkanaliga filer, typ rippade DVD-A flerkanals eller köpta multchannel FLAC files???
joakimfors skrev:n3mmr skrev:Kan MasVis (eller PyMasVis) analysera flerkanaliga filer, typ rippade DVD-A flerkanals eller köpta multchannel FLAC files???
PyMasVis tuggar flera kanaler: viewtopic.php?f=9&t=36347&start=1320#p1838154
Vågformerna visas dock (ännu) bara för höger och vänster kanal.
PekkaJohansson skrev:Bill50x skrev:Så här skriver han, "Yeraycito Master Series is a collection of original vinyls, to which i have applied a series of mastering processes in order to achieve a better sound quality, giving the music more power, loudness and warmth, while always respecting the original sound." (vad han nu menar med det...)
Låter som dubbelfel - vinyl som källmaterial och postprocessering av redan postprocesserad musik.
Bill50x skrev:Vinyl som källmaterial är väl inte fel? I alla fall inte med tanke på hur mycket bättre vinylen ofta låter än motsvarande cd-släpp.
/ B
Bill50x skrev:PekkaJohansson skrev:Bill50x skrev:Så här skriver han, "Yeraycito Master Series is a collection of original vinyls, to which i have applied a series of mastering processes in order to achieve a better sound quality, giving the music more power, loudness and warmth, while always respecting the original sound." (vad han nu menar med det...)
Låter som dubbelfel - vinyl som källmaterial och postprocessering av redan postprocesserad musik.
Vinyl som källmaterial är väl inte fel? I alla fall inte med tanke på hur mycket bättre vinylen ofta låter än motsvarande cd-släpp.
/ B
PekkaJohansson skrev:Bill50x skrev:Vinyl som källmaterial är väl inte fel? I alla fall inte med tanke på hur mycket bättre vinylen ofta låter än motsvarande cd-släpp.
/ B
Vi tar det igen: vinyl som källmaterial är helfel eftersom det är flera steg från masterbandet och själva avspelningen bidrar med ytterligare fel. Dessa har det redogjorts för många gånger på Faktiskt. Ljudkvalitet och produktionskvalitet på vinyl varierar å det grövsta och sannolikt finns det trots de senaste 25 årens masteringhysteri fler riktigt goda cd-utgåvor än vinylutgåvor i skivutgivningshistorien. Det gäller inte minst "Brothers in arms" från 1985.
Med vänlig hälsning
Pekka
petersteindl skrev:Enligt utsaga jag hört i München skulle upplösningen på Brothers in arms originalmaster före mastering enkom vara 12 bitar.
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:petersteindl skrev:Enligt utsaga jag hört i München skulle upplösningen på Brothers in arms originalmaster före mastering enkom vara 12 bitar.
Med vänlig hälsning
Peter
Det stämmer inte. Bandaren var av 16-bitstyp.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster