MasVis - masteringsvisualisering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Almen » 2016-04-06 16:58

joakimfors skrev:Såja, nu får man Infected Mushroom färger i PyMasVis om man analyserar surroundljudfiler. :mrgreen:
---
Det går nu även att analysera annat än 16-bitars filer. Orkade dessutom få tummen ur och implementerade "overview" grafer.

Guldstjärna! :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-06 17:47

Svante skrev:Ok... Då känner jag att jag missar något när du pratar om klang och ljudmässighet som olika saker. Kan du beskriva vad du menar med klang (som är ren och klar), om det inte är en ljudkvalitetsaspekt? Jag hittar inte alls det där rena och klara.

Usch så du frågar hela tiden, jag blir ju alldeles konfys :D

Jag menar, ja vad menade jag... kanske att klangen är åt det ljusa hållet och iom komprimeringen hörs ju allt ganska bra, "allt" sticker ut sas... dvs i praktiken inget.

Vi lämnar detta, bra låter det i alla fall inte. Det var en lisa att lyssna på Harry Belafonte tidigare idag (se tidigare inlägg), trots det halvdana 50-talsljudet är det en närvarokänsla som är otrolig.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-06 17:50

joakimfors skrev:Såja, nu får man Infected Mushroom färger i PyMasVis om man analyserar surroundljudfiler. :mrgreen:

[ Bild ]

Måste skyffla om lite mer kod för att rita upp "korvarna" för alla ljudspåren också. Det går nu även att analysera annat än 16-bitars filer. Orkade dessutom få tummen ur och implementerade "overview" grafer.

[ Bild ]

Är denna version något som du delar med dig av? Kan man analysera 24-bitar flac direkt?

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-04-06 20:08

Måste skyffla om lite mer kod för att rita upp "korvarna" för alla ljudspåren också. Det går nu även att analysera annat än 16-bitars filer. Orkade dessutom få tummen ur och implementerade "overview" grafer.

Du tror inte att du skulle kunna lägga till några rader kod så att man kan justera tillbaka alla felen i MasVis också så man kan spara om filen direkt ifrån MasVis? Kan absolut ge dig tid över helgen om det skulle behövas. :)

mvh/Harryup

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-04-06 21:30

Bild

Vackert! Just den här låten och versionen upptäckte jag nog för tio år sedan eller så, kanske mer. Hemladdade flac-filer från DC++. Igår fick jag hem original cd:n, skickad från Japan. Nostalgi+bra ljud+läcker symfonimusik = feelsgoodman.jpg

http://evangelion.wikia.com/wiki/Evangelion_Symphony

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-04-06 21:52

Bill50x skrev:Är denna version något som du delar med dig av? Kan man analysera 24-bitar flac direkt?

Jepp, tuggar det mesta direkt, inklusive 24 bit multikanal FLAC. Finns att tillgå här om man är på det humöret: https://github.com/joakimfors/PyMasVis :)

Harryup skrev:Du tror inte att du skulle kunna lägga till några rader kod så att man kan justera tillbaka alla felen i MasVis också så man kan spara om filen direkt ifrån MasVis? Kan absolut ge dig tid över helgen om det skulle behövas. :)

Ja, hur svårt kan det vara. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-06 22:11

Masvis kan inte hantera 24-bitarsmaterial!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-04-06 22:24

Morello skrev:Masvis kan inte hantera 24-bitarsmaterial!

Skarpsynt iakttaget. Men vad har det med PyMasVis att göra?

Frågade han NäsVist. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-06 22:29

joakimfors skrev:
Bill50x skrev:Är denna version något som du delar med dig av? Kan man analysera 24-bitar flac direkt?

Jepp, tuggar det mesta direkt, inklusive 24 bit multikanal FLAC. Finns att tillgå här om man är på det humöret: https://github.com/joakimfors/PyMasVis :)

Eh... nja, inte DET humöret :-) Du har ingen "dubbelklicka-på-vänlig" installationsfil?

/ B

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-04-06 22:31

Bill50x skrev:
joakimfors skrev:

Eh... nja, inte DET humöret :-) Du har ingen "dubbelklicka-på-vänlig" installationsfil?

Nä, men kommer kanske som nättjänst bara jag orkar fixa lite… och damma av en server.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-07 18:29

joakimfors skrev:
Bill50x skrev:
joakimfors skrev:Jepp, tuggar det mesta direkt, inklusive 24 bit multikanal FLAC. Finns att tillgå här om man är på det humöret: https://github.com/joakimfors/PyMasVis :)
Nä, men kommer kanske som nättjänst bara jag orkar fixa lite… och damma av en server.

Nättjänst, du menar att köra direkt på en webbplats utan att installera ett program? Super! Jag kan komma hem till dig och damma om du fixar resten :D

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-07 18:45

Det finns en grabb på TPB som lagt upp en massa "remixar" som han kallar för YERAYCITO MASTER SERIES och som jag hittills negligerat. Folk som vill mastra om goda inspelningar och bara knäcker dom finns det gott om. Men kolla hur hans arbete med Brothers in Arms ser ut med det som jag tidigare postat.

Bild
Vet grabben något som vi inte vet? Det låter ruskigt bra i alla fall. Så här skriver han, "Yeraycito Master Series is a collection of original vinyls, to which i have applied a series of mastering processes in order to achieve a better sound quality, giving the music more power, loudness and warmth, while always respecting the original sound." (vad han nu menar med det...)

Bild

Prover kan postas om så önskas.

/ B

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-04-18 09:04

Fick tummen ur och sparkade igång en server som jag har haft liggandes här hemma så nu kan man testa PyMasVis på Internets™! :mrgreen:

http://py.masv.is/

Man bör ha rätt ny webläsare; jag har testat att det fungerar med nyaste Chrome, Safari och Firefox. Om det är något som inte fungerar eller om ni hittar buggar så är det bäst att ta det via projektsidan på GitHub. Maskinen står hemma så börjar det gå för vilt till så stryper jag bandbredden eller stänger ner helt. ;)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-04-18 09:42

Grymt! Har funderat på att skaffa mig en enkel PC bara för att kunna köra MasVis, men om det där fungerar bra så är det ju precis vad jag behöver. Lovar att återkomma med feedback om hur det fungerar.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2016-04-18 09:49

joakimfors skrev:Fick tummen ur och sparkade igång en server som jag har haft liggandes här hemma så nu kan man testa PyMasVis på Internets™! :mrgreen:

Man bör ha rätt ny webläsare; jag har testat att det fungerar med nyaste Chrome, Safari och Firefox. Om det är något som inte fungerar eller om ni hittar buggar så är det bäst att ta det via projektsidan på GitHub. Maskinen står hemma så börjar det gå för vilt till så stryper jag bandbredden eller stänger ner helt. ;)

BÄST!
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-04-18 10:54

joakimfors skrev:Fick tummen ur och sparkade igång en server som jag har haft liggandes här hemma så nu kan man testa PyMasVis på Internets™! :mrgreen:

Coolt Joakim! Jag skulle vilja ha den här posten som rotpost i en ny stickytråd. Är det okej med dig?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-04-18 11:02

Visst. Vill dock åter poängtera att det ännu är på teststadiet så tillgängligheten, prestandan och funktionaliteten är varierande. ;)

Tjänsten snurrar på en maskin med 16 "cores" och 72 GiB RAM men den står utan UPS nere i källaren på huset och har bara 100 Mbps lina till omvärlden så är ju inte datacenterkvalitet på den lösningen. Min fulkod kanske också lämnar en del att önska. :D

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-04-18 11:08

Jag kan även påpeka att jag inte lagrar någon information utan det som laddas upp laddas upp i arbetsminnet, bearbetas och ett resultat skrivs ut i minnet. När resultatet laddats ner/visats av användaren så tas även det bort ur minnet.

Använder man sig av en vanlig dator med vanlig webläsare så laddas resultatet ner automatiskt men på läsplattor/telefoner så är beteendet lite mer odefinerat. I alla fall på iOS så visas resultatet istället så då får man se till att spara det själv om man vill ha kvar det. Det går alltså inte att länka (eller ladda om [reload]) resultat då de redan gått upp i rök på servern vid det laget. :mrgreen:

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2016-05-10 13:23

Kan MasVis (eller PyMasVis) analysera flerkanaliga filer, typ rippade DVD-A flerkanals eller köpta multchannel FLAC files???
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-05-10 13:32

Bill50x skrev:Så här skriver han, "Yeraycito Master Series is a collection of original vinyls, to which i have applied a series of mastering processes in order to achieve a better sound quality, giving the music more power, loudness and warmth, while always respecting the original sound." (vad han nu menar med det...)
/ B

Låter som dubbelfel - vinyl som källmaterial och postprocessering av redan postprocesserad musik.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-05-10 14:25

n3mmr skrev:Kan MasVis (eller PyMasVis) analysera flerkanaliga filer, typ rippade DVD-A flerkanals eller köpta multchannel FLAC files???

PyMasVis tuggar flera kanaler: viewtopic.php?f=9&t=36347&start=1320#p1838154

Vågformerna visas dock (ännu) bara för höger och vänster kanal.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2016-05-10 14:36

joakimfors skrev:
n3mmr skrev:Kan MasVis (eller PyMasVis) analysera flerkanaliga filer, typ rippade DVD-A flerkanals eller köpta multchannel FLAC files???

PyMasVis tuggar flera kanaler: viewtopic.php?f=9&t=36347&start=1320#p1838154

Vågformerna visas dock (ännu) bara för höger och vänster kanal.

Du är rätt PÅ, du!! Härligt!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-05-10 16:12

PekkaJohansson skrev:
Bill50x skrev:Så här skriver han, "Yeraycito Master Series is a collection of original vinyls, to which i have applied a series of mastering processes in order to achieve a better sound quality, giving the music more power, loudness and warmth, while always respecting the original sound." (vad han nu menar med det...)

Låter som dubbelfel - vinyl som källmaterial och postprocessering av redan postprocesserad musik.

Vinyl som källmaterial är väl inte fel? I alla fall inte med tanke på hur mycket bättre vinylen ofta låter än motsvarande cd-släpp.

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-05-11 10:40

Bill50x skrev:Vinyl som källmaterial är väl inte fel? I alla fall inte med tanke på hur mycket bättre vinylen ofta låter än motsvarande cd-släpp.
/ B

Vi tar det igen: vinyl som källmaterial är helfel eftersom det är flera steg från masterbandet och själva avspelningen bidrar med ytterligare fel. Dessa har det redogjorts för många gånger på Faktiskt. Ljudkvalitet och produktionskvalitet på vinyl varierar å det grövsta och sannolikt finns det trots de senaste 25 årens masteringhysteri fler riktigt goda cd-utgåvor än vinylutgåvor i skivutgivningshistorien. Det gäller inte minst "Brothers in arms" från 1985.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-11 10:47

Bill50x skrev:
PekkaJohansson skrev:

Vinyl som källmaterial är väl inte fel? I alla fall inte med tanke på hur mycket bättre vinylen ofta låter än motsvarande cd-släpp.

/ B

Det är inte bara fel, det är helt befängt. Brotherts in arms mixades analogt, men mastern var digital (DAT).
Att sedan köra detta fina material genom vinylsystemet med alla dess tillkortakommanden är bland det knasigaste jag läst på mycket länge.

Neil Dorfsman och DIre-gänget ifråga begav sig ända till Air Studios, Montserrat för att jobba med vad som var på den tiden den bästa stora konsolen (Neve 4792) samt en 24-kanals SONY digitalbandare.

Plocka fram originalutgåva på CD (USA eller europa) och njut av detta musikaliska och tekniska mästerverk istället för att spisa något sönderskruvat skräp.

Har du någobn av dessa utgåvor på CD?

Om inte så kan jag skicka en CDR till dig! (skicka adress per PM)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-11 10:49

PekkaJohansson skrev:
Bill50x skrev:Vinyl som källmaterial är väl inte fel? I alla fall inte med tanke på hur mycket bättre vinylen ofta låter än motsvarande cd-släpp.
/ B

Vi tar det igen: vinyl som källmaterial är helfel eftersom det är flera steg från masterbandet och själva avspelningen bidrar med ytterligare fel. Dessa har det redogjorts för många gånger på Faktiskt. Ljudkvalitet och produktionskvalitet på vinyl varierar å det grövsta och sannolikt finns det trots de senaste 25 årens masteringhysteri fler riktigt goda cd-utgåvor än vinylutgåvor i skivutgivningshistorien. Det gäller inte minst "Brothers in arms" från 1985.

Med vänlig hälsning

Pekka

Helt riktigt, helt korrekt.

För övrigt är den vinyl (i min samling) som låter mest likt den europeiska CD'n en 45 RPM maxisingel med Money for nothing. Den låter faktiskt snuskigt bra för att vara vinyl!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-05-11 10:52

Enligt utsaga jag hört i München skulle upplösningen på Brothers in arms originalmaster före mastering enkom vara 12 bitar.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-11 11:20

petersteindl skrev:Enligt utsaga jag hört i München skulle upplösningen på Brothers in arms originalmaster före mastering enkom vara 12 bitar.

Med vänlig hälsning
Peter

Det stämmer inte. Bandaren var av 16-bitstyp.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-05-11 11:24

Morello skrev:
petersteindl skrev:Enligt utsaga jag hört i München skulle upplösningen på Brothers in arms originalmaster före mastering enkom vara 12 bitar.

Med vänlig hälsning
Peter

Det stämmer inte. Bandaren var av 16-bitstyp.

Jo, av 16 bitstyp men inte 16 bitar. Det är vad jag hört. Philips första CD-spelare hade DA med 14 bitar och noise shaping så att de skulle kunna skriva 16 bitstyp.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-11 11:36

Har du någon källhänvisning på att bandspelaren som fanns på AIR Studio, Montserrat inte hade 16 bitar? (jag menade 16 bitar när jag skrev 16-bitstyp)
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi