shifts skrev:Ogjort: Har du någon bild på hur det hela var uppställt? För en total novis som mig vore det intressant att se.
Synd på o-dela-med-sig-heten i materialet. Ser rätt så frekvent medlemmar av Faktiskt prata om sina egna inspelningar med värme i orden, men vi som inte spelar in själva har inte mycket mer än just orden att gå på.
Nyckelorden är: Bråttom, Tejp, Snöre och monteringslim.
Jag satsade väl på ca 40 cm - ögonmåttet gav 38. Så det är inte genomtänkt för fem öre.
Skenans höjd över golvet är ca 180cm
Inspelningen var en dokumentation av några kompisars sista spelning - inga andra ambitioner.
Jag hade förmodligen gjort på ett ganska annorlunda sätt om det skulle ha blivit en kommersiell utgåva.
Åtminstone en utprovning av optimal mikplacering. Och en rejäl soundcheck - innan.
Det jag reagerade över är just - att det låter som det låter. På plats liksom.
Trots tejp snöre och garderobsskena i äkta plast.
Och - jag har egentligen gjort väldigt få EGNA inspelningar. (ja, undantaget för radioprogram - då har jag gjort tusentals)
När det handlat om musikinspelning, har det i stort sett alltid varit samarbeten med andra. Snarare då i producentrollen.
Men i det fallet finns några utgivna inspelningar att tillgå. Sällan dock återfunna i våra streamingtjänster.
En ljudkvalitetshöjdare är nog Sabbath Hela Veckans skiva "Klez". Men musikaliskt har den mycket övrigt att önska.
Huvudsakligen beroende på tidsoptimism. Jag borde tackat nej - under givna premisser. Men det är lätt att vara efterklok.
t.ex. tidal.com/track/10998188
Ett utmärkt exempel på A/B-inspelning hittar du på "Pipes and Drums of the First Royal Engineers". Live-spåren från Bagpipers in i Stockholm.
Men inspleningsansvarig då - var Claes från Studio Blue. Men jag protesterade inte precis...
Närmast totalt illusoriskt. Det låter som det lät.
I övrigt har skivan fantastisk ljudkvalitet. Och bandet spelar väldigt bra. (över 130 dB uppmätt i studion)
Men..... inte heller den skivan blev producerad som JAG ville ha den. Jag ville göra en helt annan ljudbild. Utomhus, slagekon, marscherande etc.
Men pga ingenjörstruppernas nedläggning MÅSTE den göras mitt i vintern . och dessutom finns det i säckpipsvärlden ett slags tävlingsmoment, vilket
gör att banden ofta - förutom vid uppvisningar live - önskar spelas in detaljupplöst och lite "fjuttigt" återhållet.
Jag har iofs en del rätt kul konsthuvudinspelningar för en serie vi gjorde i P3 för 20 år sedan.
En snutt finns faktiskt med i " Vad är det som låter" Del 1 - som diskuterats i annan tråd här på forumet.
(den där Monica Bring spelar saxofon hemma i vardagsrummet)
Jag har också europiska ungdomsorkestern i Berlioz "Fantastiska Symfoni", från Konserthuset i Stockholm.
Helkul i hörlurar!
Så... helt egna inspelningar - helt efter eget huvud, är oftast i form av "dokumentation".
Om man skall hårddra det så ligger "vår" uppfattning om HUR saker bör spelas in oss lite i fatet.
Om man ifrågasätter och vänder sig emot branschens "myter o vanföreställningar" om hur det "ska" vara.
Så ombeds man inte precis att spela in STING eller Zara Larsson - utan hamnar lätt i väldigt udda och "smala" produktioner med "no budget".
(precis som att stavningskontrollen har invändningar mot "hårddra" ovan. Att saker är rätt innebär inte att konventioner accepterar dem)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---