Valfri gas i slutna lådor?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Valfri gas i slutna lådor?

Inläggav Perfector » 2016-04-17 08:56

petersteindl skrev:Fyller man högtalarna med lustgas så låter allt mycket roligare :)

Med helium blir det smurf av allting då eller? :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2016-04-17 10:56

Svante skrev:En kvalificerad gissning är 300:-

Tack Svante! Får man lite att göra i sommar då
Häpp!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-17 10:59

Vet inte om någon föreslagit det.
en tunn "ballong" i lådan som man fyller med gas så den fyller hela lådan?
En ventil utanpå lådan så man kan byta gas om man vill experimentera.
Och sedan kolla hur det låter och beter sig.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-04-17 16:16

Jag ser fram emot att få det testet beskrivet. Lyssna. Pysa ur ballongen Pscccchhhh. Pumpa upp ballongen. Pffft.Pffft Pffft. Lyssna igen. Mja nog låter det liiite annorlunda.

Alltså, det är nog typ så här som myter om olika förändringars påverkan uppstår. Man lyssnar och tycker, gärna med en alltför lång tid mellan växlingarna. Har man bara det minsta lilla medveten eller undermedveten preferens för det ena så kommer det att påverka.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-17 17:46

Men Perfector beskriver ju bara hur lådan kan förberedas för försöken, han skriver inte ett ord om att saken skall testas utan blind lyssning.

Så vad finns det för skäl att tro att inte saken skulle studeras på ett seriöst sätt?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-04-17 21:57

hmm, borde man inte kunna blåsa GUT genom lådan ?
(GUT = Gas Under Test)

Är det en basreflex borde det gå att ha ett postivit injektionsflöde som ventilerar ut genom porten, tex genom en kapilärr.
En viss omblandning får man väl men den borde vara begränsad.

Värre med slutna lådor men det borde gå att hålla gasen inne så pass länge att det inte diffunderar genom membranet?

Speciellt om man använder småsignalparametrar (per defintion) för att undersöka.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-04-17 22:06

Ja, en lätt gas och basreflexrör i botten eller en tung gas och basreflexrör i locket borde gå. Vore kul att se hur knallgas beter sig. När det kommer en gnista. Haha, given youtubefilm.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-17 22:16

Svante skrev:Ja, en lätt gas och basreflexrör i botten eller en tung gas och basreflexrör i locket borde gå. Vore kul att se hur knallgas beter sig. När det kommer en gnista. Haha, given youtubefilm.

Kanonerna på Navarone borde passa för knallgasen :-)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-04-17 23:16

1812?

Den brukar ju skicka basmembranet o talspolen ut ur magnetgapet...

Svante, man blåser in så mycket att det kompenserar för vad som rinner ut.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-04-17 23:46

rikkitikkitavi skrev:1812?

Ja, jag förstod att du menade så, men jag kan tänka mig att det är svårt att hindra tex svavelhexafluorid att rinna ut genom en vanlig basreflexport längst ner i lådan.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-04-18 05:32

Vänd lådan oppochner. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-18 07:38

petersteindl skrev:Vänd lådan oppochner. :)

Då oppochnerar den sig bara :-)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-04-18 07:41

Svante skrev:

Ja, jag förstod att du menade så, men jag kan tänka mig att det är svårt att hindra tex svavelhexafluorid att rinna ut genom en vanlig basreflexport längst ner i lådan.

Då spänner man en damstrumpa över mynningen. Det har du ju gott om så länge du inte har bilproblem :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-18 13:17

Svante skrev:Jag ser fram emot att få det testet beskrivet. Lyssna. Pysa ur ballongen Pscccchhhh. Pumpa upp ballongen. Pffft.Pffft Pffft. Lyssna igen. Mja nog låter det liiite annorlunda.

Alltså, det är nog typ så här som myter om olika förändringars påverkan uppstår. Man lyssnar och tycker, gärna med en alltför lång tid mellan växlingarna. Har man bara det minsta lilla medveten eller undermedveten preferens för det ena så kommer det att påverka.

Du glömmer vad en falska gott vin kan åstadkomma när man sitter och lyssnar.
Då tycker man inte att det är så mycket pysande som mysande :-)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-18 13:19

Ojdå, det har jag aldrig varit med om eftersom jag spelar upp kanonerna lite försiktigt och kollar var basarna gränsar.
Fast det förstås, nå provade en gång och la ut filmen som visade hur det pruttade till och sedan lät hemskt illa med 1812

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-04-18 14:15

rikkitikkitavi skrev:
Svante skrev:

Då spänner man en damstrumpa över mynningen. Det har du ju gott om så länge du inte har bilproblem :)

F*n, nu börjar jag få ont om strumpor.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-04-18 14:19

Perfector skrev:

Ojdå, det har jag aldrig varit med om eftersom jag spelar upp kanonerna lite försiktigt och kollar var basarna gränsar.
Fast det förstås, nå provade en gång och la ut filmen som visade hur det pruttade till och sedan lät hemskt illa med 1812

Det stycket är känt för att förstöra högtalare (om man inte vet vad man gör). Själva knallen innehåller låga frekvenser med väldigt hög amplitud. De är frekvenskomponenter så ligger under 20Hz har jag för mig. Eftersom de ligger under basreflexavstämmningen på de flesta högtalare så finns det inget som dämpar utan elementet kan röra sig fritt och kommer lätt upp på skadliga konutslag.
Detta är ett stycke som inte skall spelas upp utan varning!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-18 14:25

PappaBas skrev:
Perfector skrev:

Det stycket är känt för att förstöra högtalare (om man inte vet vad man gör). Själva knallen innehåller låga frekvenser med väldigt hög amplitud. De är frekvenskomponenter så ligger under 20Hz har jag för mig. Eftersom de ligger under basreflexavstämmningen på de flesta högtalare så finns det inget som dämpar utan elementet kan röra sig fritt och kommer lätt upp på skadliga konutslag.

Det finns en varning på vinylkonvolutet om det.
Angående rörets styrning så passar jag för det skevar bara ur om jag envisas :-)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-18 14:41

PappaBas skrev:Det stycket är känt för att förstöra högtalare (om man inte vet vad man gör). Själva knallen innehåller låga frekvenser med väldigt hög amplitud. De är frekvenskomponenter så ligger under 20Hz har jag för mig. Eftersom de ligger under basreflexavstämmningen på de flesta högtalare så finns det inget som dämpar utan elementet kan röra sig fritt och kommer lätt upp på skadliga konutslag.

Jag spelade det stycket (Telarcs version) i min chefs bil som jag lånade över en helg. Det blev byte av högtalarelement när jag kom hem :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-04-18 15:08

Ingen gas här inte, men full gas på 208:an...

https://www.dropbox.com/s/rftn7xbh6n98c0g/1812boom.mov?dl=0
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-04-18 15:15

Den rör sig inge mer ...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2016-04-18 21:27

Är det inte vätgas som smäller högst i de flesta sammanhang. Borde även gälla högtalare. Mer tryck i baslådan.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-18 22:43

PappaBas skrev:
Perfector skrev:

Knacken ligger på 2 till 3 kHz med en rejäl gungning på nedemot 6 Hz enligt konvolutets baksida.
Det kan förtjänas att säga att den sista saluten(salvan) var lite felräknad. En 24-pundig kanon behöver 1.5 kilo krut till en salutladdning som bara ska skjuta ut bussningen som håller krutet på plats. En verksladdning är 3 kilo krut (kulan väger trots allt 12 kilo (24 pund) och någon laddade fel mängd varvid fönstrena i den nedra raden av byggnaden blåstes ut och dom låg 75 meter bakom kanonen :-)
Bilagor
Tchaikovski 1812 back 2.jpg
Tchaikovski 1812 back 2.jpg (40.38 KiB) Visad 5951 gånger

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-23 14:53

rikkitikkitavi skrev:hmm, borde man inte kunna blåsa GUT genom lådan ?
(GUT = Gas Under Test)

Är det en basreflex borde det gå att ha ett postivit injektionsflöde som ventilerar ut genom porten, tex genom en kapilärr.
En viss omblandning får man väl men den borde vara begränsad.

Värre med slutna lådor men det borde gå att hålla gasen inne så pass länge att det inte diffunderar genom membranet?

Speciellt om man använder småsignalparametrar (per defintion) för att undersöka.

Fast det beror ju på vad det är man vill undersöka.

Själva tråden har väl i huvudsak handlat om att undersöka eller i varje fall diskutera effekterna av gasen på den inneslutna gasens fjädring.

Om man istället använder en sådan metod som du skissar så kommer även själva basreflexröret (om jag förstår dig rätt) att fyllas med gas, och det påverkat högtalaren i allra högsta grad!

Men inte på annat sätt än en ny längd på porten hade påverkat. Alltså genom att flytta avstämningen. Det ger alltså ingen principiell fördel med avseende på att från en låda med en specifik volym få bättre djupbasprestanda, som man får med en större lådvolym.

- - -

Så mitt råd till den som vill studera effekten av olika gaser i lådan, är att göra som Perfector föreslår - använda en plastpåse i lådan somfylls med den gas man vill studera effekten av. Om man fyller både lådan och porten så kommer porten i förekommande fall att påverkas dramatiskt, och man får det klassiska problemet med multipla variabler. :?

Ett enkelt experiment som alla kan utföra är att skaffa en tom läskflaska och kylspray. Blås i flaskan, notera tonen, blås sen en gång till med kylsprayröret nedstucket i flaskan, och spraya (medan man blåser ton i flaskan). Påverkan är påtaglig (tonen sjunker MASSOR).

Vh, iö

- - - - -

PS. Skall väl nämna att jag senaste gjorde dessa experiment första halvan av 80-talet, och på den tiden brukade kylspray bestå av difluordiklormetan, vilket idag nog är ersatt av tetraflouretan, tror jag. Det kan även nämnas att både själva gasen och dess temperatur påverkar hur en basreflexlåda/helmholz-resonator (som ett tomglas faktiskt är) beter sig.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Teknikforum