petersteindl skrev:Fyller man högtalarna med lustgas så låter allt mycket roligare
Med helium blir det smurf av allting då eller?
Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Fyller man högtalarna med lustgas så låter allt mycket roligare
Svante skrev:En kvalificerad gissning är 300:-
Svante skrev:Ja, en lätt gas och basreflexrör i botten eller en tung gas och basreflexrör i locket borde gå. Vore kul att se hur knallgas beter sig. När det kommer en gnista. Haha, given youtubefilm.
rikkitikkitavi skrev:1812?
Den brukar ju skicka basmembranet o talspolen ut ur magnetgapet...
Svante, man blåser in så mycket att det kompenserar för vad som rinner ut.
petersteindl skrev:Vänd lådan oppochner.
Svante skrev:rikkitikkitavi skrev:1812?
Ja, jag förstod att du menade så, men jag kan tänka mig att det är svårt att hindra tex svavelhexafluorid att rinna ut genom en vanlig basreflexport längst ner i lådan.
Svante skrev:Jag ser fram emot att få det testet beskrivet. Lyssna. Pysa ur ballongen Pscccchhhh. Pumpa upp ballongen. Pffft.Pffft Pffft. Lyssna igen. Mja nog låter det liiite annorlunda.
Alltså, det är nog typ så här som myter om olika förändringars påverkan uppstår. Man lyssnar och tycker, gärna med en alltför lång tid mellan växlingarna. Har man bara det minsta lilla medveten eller undermedveten preferens för det ena så kommer det att påverka.
rikkitikkitavi skrev:1812?
rikkitikkitavi skrev:Svante skrev:rikkitikkitavi skrev:1812?
Ja, jag förstod att du menade så, men jag kan tänka mig att det är svårt att hindra tex svavelhexafluorid att rinna ut genom en vanlig basreflexport längst ner i lådan.
Då spänner man en damstrumpa över mynningen. Det har du ju gott om så länge du inte har bilproblem
Perfector skrev:rikkitikkitavi skrev:1812?
Ojdå, det har jag aldrig varit med om eftersom jag spelar upp kanonerna lite försiktigt och kollar var basarna gränsar.
Fast det förstås, nå provade en gång och la ut filmen som visade hur det pruttade till och sedan lät hemskt illa med 1812
PappaBas skrev:Perfector skrev:rikkitikkitavi skrev:1812?
Ojdå, det har jag aldrig varit med om eftersom jag spelar upp kanonerna lite försiktigt och kollar var basarna gränsar.
Fast det förstås, nå provade en gång och la ut filmen som visade hur det pruttade till och sedan lät hemskt illa med 1812
Det stycket är känt för att förstöra högtalare (om man inte vet vad man gör). Själva knallen innehåller låga frekvenser med väldigt hög amplitud. De är frekvenskomponenter så ligger under 20Hz har jag för mig. Eftersom de ligger under basreflexavstämmningen på de flesta högtalare så finns det inget som dämpar utan elementet kan röra sig fritt och kommer lätt upp på skadliga konutslag.
Detta är ett stycke som inte skall spelas upp utan varning!
PappaBas skrev:Det stycket är känt för att förstöra högtalare (om man inte vet vad man gör). Själva knallen innehåller låga frekvenser med väldigt hög amplitud. De är frekvenskomponenter så ligger under 20Hz har jag för mig. Eftersom de ligger under basreflexavstämmningen på de flesta högtalare så finns det inget som dämpar utan elementet kan röra sig fritt och kommer lätt upp på skadliga konutslag.
PappaBas skrev:Perfector skrev:rikkitikkitavi skrev:1812?
Det stycket är känt för att förstöra högtalare (om man inte vet vad man gör). Själva knallen innehåller låga frekvenser med väldigt hög amplitud. De är frekvenskomponenter så ligger under 20Hz har jag för mig. Eftersom de ligger under basreflexavstämmningen på de flesta högtalare så finns det inget som dämpar utan elementet kan röra sig fritt och kommer lätt upp på skadliga konutslag.
rikkitikkitavi skrev:hmm, borde man inte kunna blåsa GUT genom lådan ?
(GUT = Gas Under Test)
Är det en basreflex borde det gå att ha ett postivit injektionsflöde som ventilerar ut genom porten, tex genom en kapilärr.
En viss omblandning får man väl men den borde vara begränsad.
Värre med slutna lådor men det borde gå att hålla gasen inne så pass länge att det inte diffunderar genom membranet?
Speciellt om man använder småsignalparametrar (per defintion) för att undersöka.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster