Sweetspot

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Sweetspot

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-20 19:24

Är det någon som ska mässan nu på lör/söndag?

Jag tänkte ta mig dit, tvådagarsbiljett om man förköper.

Användarvisningsbild
Maccis

Re: Sweetspot

Inläggav Maccis » 2016-04-20 20:11

Jag är där på lördagen i vanlig ordning.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2016-04-20 20:49

Samma här :)

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-04-20 20:51

Lördag hoppas jag kunna miata mig dit nedcabbat.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-20 21:29

Nedcabbat? Knappast om SMHI's prognos slår in...

0761198035 kan jag nås på om ni vill träffas och tjöta.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2016-04-20 22:47

Är det på Qv-Center ??
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-04-21 06:55

RogerGustavsson skrev:Nedcabbat? Knappast om SMHI's prognos slår in...

0761198035 kan jag nås på om ni vill träffas och tjöta.

Hoppas...
Tänkte annars att jag kommer ju ifrån sydväst, så jag klarar mig nog ändå.

0709875851 dito.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-04-21 12:37

solhaga skrev:Lördag hoppas jag kunna miata mig dit nedcabbat.

Har du skaffat en Miata, grattis! Vilken modell och år?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-04-21 12:40

Jag hoppas kunna komma loss, har på mig Lotusjackan (svart med gula inslag) i vanlig ordning...
Vore kul att synca upp med andra forumiter.

0046(0)734-143200

PS
någon som vill samåka från Göteborg?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-21 14:17

sportbilsentusiasten skrev:Vore kul att synca upp med andra forumiter.

Javisst vore det!

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2016-04-21 14:45

Trevligt Ni är med oss gör helgen till en riktig musikfest.
Jag vill dock påminna om att det finns risk för att det kan förekomma dyrkablar i somliga rum.
Om Ni känner med Er att Ni är känsliga för sådant rekommenderas mycket mörka solglasögon. :wink:
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-04-21 14:54

Och för satingen, ta med er ett usbminne och en cd-skiva med musiken ni vill lyssna på, inget gnällande om att dom spelande mässjazz om ni inte ens har med er media att spela ifrån 8)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-04-21 14:57

Evil_Homer skrev:Och för satingen, ta med er ett usbminne och en cd-skiva med musiken ni vill lyssna på, inget gnällande om att dom spelande mässjazz om ni inte ens har med er media att spela ifrån 8)

Kommer jag så har jag både CD o USB med Patricia Barber, Keith don´t go och Chris Jones med mig :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-04-21 15:04

hifikg skrev:
Evil_Homer skrev:Och för satingen, ta med er ett usbminne och en cd-skiva med musiken ni vill lyssna på, inget gnällande om att dom spelande mässjazz om ni inte ens har med er media att spela ifrån 8)

Kommer jag så har jag både CD o USB med Patricia Barber, Keith don´t go och Chris Jones med mig :-)

Bästa gensvaret jag har fått på mässa någon gång är lätt när jag hade med mig Parkway Drive - Deep Blue, folk strömmade till ifrån alla håll och undrade vafan som hände :roll:
Fet tung och komprimerad musik som ändå ska klaras av att spelas starkt som fan!

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-04-21 15:08

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-04-21 17:05

sportbilsentusiasten skrev:
solhaga skrev:Lördag hoppas jag kunna miata mig dit nedcabbat.

Har du skaffat en Miata, grattis! Vilken modell och år?

Modell B från 2002, men vi har haft den i snart nio år.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-04-21 17:09

"tumme upp"!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Sweetspot och Hifi-fika

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-22 13:15

På söndag är jag antagligen hemma och är någon sugen på lite hifi-fika kan det säkert ordnas...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2016-04-22 17:07

Jag kommer båda dagar... (Larsens rum)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-04-22 20:53

avr7000 skrev:Jag kommer båda dagar... (Larsens rum)

Där brukar det låta nästan lika bra som hemma :-)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-04-22 22:10

RogerGustavsson skrev:På söndag är jag antagligen hemma och är någon sugen på lite hifi-fika kan det säkert ordnas...

Sweet!
Om man är på mässan tills de stänger 15:00 är du hemma efteråt?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-23 16:01

sportbilsentusiasten skrev:
RogerGustavsson skrev:På söndag är jag antagligen hemma och är någon sugen på lite hifi-fika kan det säkert ordnas...

Sweet!
Om man är på mässan tills de stänger 15:00 är du hemma efteråt?

Eventuellt. Är möjligen ute en sväng under söndagen, det beror på vädret. Du kan alltid höra av dig.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-04-24 10:45

Är på plats, vilka andra är här?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-24 14:49

Då har Sweetspot 2016 besöks. Kändes lite tunnare i år. Bilstereoköret verkar ha tagit en större del av kakan. Personligen är jag rätt ointresserad av bilstereo. Skivmarknaden var också mindre i år.

Började årets besök hos Entreq. Nja, lite problematiskt rum, kal möblering. Lite bumligt ljud och saknade tydlig stereobild.
Bild
Bild
Bild
Bild

Stylus blev nästa anhalt. Rätt behaglig tonal balans, möjligen lite bashöjt men inte jättebra stereobild, saknade fokus. Detta från mig som är Magnepan-lyssnare och är van vid lite mindre fokus. Min egna anläggning har bättre fokus, inte minst sedan Solhaga och Nuffe var här. Gjorde lite korrigeringar efter deras besök i vintras.
Bild
Bild
Bild
Bild

Tonkraft huserade i det stora rummet bredvid. Där brukar det vara basproblem. Herr Ardstål vill ju gärna visa att det går att bemästra svåra rum och nu var i ytterligare i ett av utställningslokalernas mindrre bra. Jag tycker han lyckats bra även om jag hade velat ha mindre bas och en större ljudbild.
Bild

Akkelis Audio fanns på flera håll. Här kördes ZZ Top. Ett svårt rum att bemästra och det var bummelbas men hög fotstamparfaktor med den musik som spelades.
Bild
Bild
Bild
Bild

Raido Acoustics och Audio Active.
Bild
Bild
Bild

Heed
Bild
Snygga skivspelare.
Bild
Bild

Lite Kina-hifi i retrolook.
Bild
Bild

Nuprime i två rum och lite utomhus. Var inte direkt tagen av hur det lät. Mera isär och invinklade högtalare skulle nog kunnat göra en del.
Bild
Bild
Bild

Clous Cable och Balance (hifihandlare i Jönköping) med Dynaudio högtalare och Vitus elektronik. Lite väl mycket "brösttoner" och ljudbilden var inte sådan jag vill ha den. Rummet lite svårt och egentligen alltför litet.
Bild

Hur var nu namnet... Brinkmann skivspelare med en prislapp på 90000 kr kommer jag ihåg, den billigaste i sortimentet. Vitus förstärkeri, Nagra försteg och en MC-transformator. Högtalare tyska Arcona (modellnamnet). Ben Webster och Oscar Peterson lät bra!
Bild
BildBild

Här var det små toppsystem med en liten sub. Spelade inte helt oävet. Lyssnade på några trevlig hörlurar där. Lade inga produktnamn på minnet, man är ju gammal.
BildBild

Hemibiobutiken. Är ju inte hembiofan, det får vara okommenterat...
Bild

Här kände jag mig mera hemma! Bosse Hanssons "kvarlåtenskap" kan man nästan kalla det. Candela förstärkare, Continuo skivspelare, Hugin och Mumin högtaleri m.m.
Bild
Bild
Bild

Buchardt från Danmark lät även i år bra. Spelades "O helga natt" när jag klev in.
Bild

TAD lät även det bra. Förra året spelade jag medhavd CD och var inte imponerad men bra var det. Prislappen på denna anläggning gör att man kan ställa höga krav. Kräver säkert ett rum av det bättre slaget.
Bild

Larsen lät som vanligt, dvs. bra. Ola var diskjockey även i år. Några hårdrockfans fick sig en del till livs. Såg rätt nöjda ut.
Bild

John Larsen och Stefan Björklund (AVR7000) mot en orolig bakgrund.
Bild

Någon kom i detta fordon nedcabbat... Det var inte Solhaga eller Sportbilsentusiasten. Det var Ola.
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-04-24 15:12

Trevligt med bilder. Var vädret så stabilt att det var riskfritt att parkera nedcabbat? Och undrar vad Erik skulle säga om Prima Luna, gissar att han kan ha synpunkter på hur tätt rören sitter och något om skärmen bakom dem. Liknar AI 800 Mk II en del på det viset. Tråkigt om det är en trend att billjud tar över mer och skivutbudet minskar. Den största behållningen, för mig, brukar vara just skivhörnan. Nu har jag införskaffat mer än 20 nya skivor senaste veckorna så jag kände inget behov av att fara ner. Jo, jag vet Pekka, 20 skivor är blaha blaha :D

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-04-24 15:45

Nej, jag parkerade nere på A6 och gick upp.
Och ja, det blev nedcabbat på både upp- och nedresa.

På en större mässa typ Arken är det kanske 3-4 rum som får mig att sätta mig ner en stund och njuta av musik och anläggning.
Här infann sig detta inte i något rum. Avantgarde Acoustic var dock en kandidat, men när jag på tredje rundan gick in i det rummet var det väldigt högt och skrikigt.
Fick senare veta att någon hade begärt lite högre volym, men det fick tyvärr mig att åka hem. Mina gamla öron hade fått nog.

Köpte två skivor i alla fall hos Ultimate Sound: Lovisa - That Girl! samt Frank Woeste - Pocket Rhapsody

Verkar dock inte bli något Arken i år, bara på Opalen/Park Avenue.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-04-24 16:07

Tack för bilderna RogerGustavsson! Hur lät Raidho-anläggningen tro?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hennnkee

Inläggav hennnkee » 2016-04-24 18:05

Lite tankar och kommentarer om årets mässa från en vrång 22åring :D

Åkte dit med en kompis, mitt tredje eller fjärde besök på sweetspot. Detta var kompisens första hifimässa någonsin, så man hoppades på att det skulle vara ett bra förstaintryck!
Lägger inte en kommentar om alla utsällare/rum, utan skriver om det jag kommer ihåg mest. Positivt som negativt

Kom dit, började med att leta upp var Holographic Audio hade sitt rum, de fanns inte med på listan, Lars hade tydligen åkt lite snowboard och gjort illa axeln. (Krya!)
Så vi gick vidare och provade nya S90, trevligt ljud ändå, fick inte provköra dock :roll:

Första rummet som besöktes var Buchardt, håller med Roger. Det lät även bra i år!
Och nu kommer jag inte ihåg besöksordningen längre :roll:

Tonkraft tyckte jag lät rätt så bra, satt längre stund och lyssnade där än i många andra rum.

Rummet som Akkelis audio demade i minns jag har en efterklang upp mot 2 sekunder. Inte det roligaste rummet att dema i kanske.. (Lars nämnde det när HA demade AMP27 där)
...Men det var rätt så mysigt ändå. Som Roger sa, hög fotstampsfaktor.

MYC Audio.
Det ena rummet med de svarta högtalarna, om det var Taga? Gick vi in och satte oss i och gick ut igen. Något lät riktigt fel.
Swansen lät bättre, men kändes inte som att ljudet släppte riktigt.
Om detta beror på placeringen i rummen och rummen i sig låter jag vara osagt. Men men.

Rummet som inte Roger heller minns namnet på, med de vita högtalarna. Satte jag mig längst bak till höger i och det lät mest bara ljust, föll mig inte i smaken alls. Kompisen upplevde samma sak.

Hembiobutiken skulle dema Atmos med filmen San Andreas och Triangeltalare, satte mig i mitten av soffan.
Om det är filmens ljudmix eller inte vet jag ej, då jag inte sett den själv. Men jisses, det lät som någon förgrep sig på en katt. Fick upplevelsen av att de spelade långt över basar och högtalarnas förmåga. Basarna brummlade på som bara den. Atmosupplevelsen fick jag typ inte känna av alls. Det var totalt en scen kanske, när det snurrade en helikopter ovanför, något av ett misslyckat Atmosdemo i min mening. :? Mad max visades när vi kom tillbaka en stund efter, spelades då inte lika starkt och lät något bättre, men då fick jag ingen Atmosupplevelse alls.
Bilden däremot var superb!

De som demade med de rätt så höga silvriga cylinder högtalarna hade en mycket härlig ljudbild tyckte jag. Hade redigt med djup, även om jag satt snett till vänster i soffan.

Larsen, ja vad ska man säga, lät som det brukar, dvs bra. Gillar Larsen starkt :)

Sist men inte minst, Stylus
När vi kom in spelades de sista sekunderna av någon vinylskiva jag ej minns namnet på.

Sedan när vi satt oss så börjades det pratas om den utrustning de hade med, Nordostkablar för pengar som skulle kunna lösa världshungern, dyra kablar i LPspelaren, speciell Tonarm, pickupen kostade mer än min bil, speciellt grenuttag och grejer man stoppar i kontaktuttagen. Att det är viktigt med fötter under elektronik och hyllan det står på. Allt var givetvis svindyrt! Då kan man tänka att aha, nu kommer de låta bra!
Och tro om jag höll på och ramla av stolen... De drar igång och spelar på en vinyl... och det knastrar som ett kardborreband!?!?!?!?!?! Kunde inte mer än att tänka på knastret, spraket och hur dyrt allt var. Det var nog min knepigaste upplevelse någonsin på Sweetspot.
Efter de spelat klart låten gick vi, de kanske spelade på en mindre knastrig vinyl efter det, vad vet jag. Vet mest att jag inte kommer köpa en magisk propp som löser alla problem.

Kunde hitta totalt 2 olika hörlurar på mässan, ett par från Sony och ett par från M&D.
Det kändes riktigt tunt i år, inte bara med hörlurar, utan med allt. Åkte hem något besviken får jag erkänna.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-04-24 18:19

Det är väl Larsen som har störst möjlighet att göra sig gällande på en mässa. De flesta andra behöver fixa mer för att få det att fungera anständigt. Peters ägg kräver kanske inte heller så mycket fix? MBL´s rundstrålande har jag hört rakt av i ett obehandlat vardagsrum, funkar utmärkt. Vem hade glasrummet på andra våningen i huvudbyggnaden? Där är det inte lätt att få till det verkar det som, däremot brukar rummet innanför vara en oas av välljud. Nåja, har varit där två gånger bara så... eller tre kanske det är...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-24 18:29

shifts skrev:Tack för bilderna RogerGustavsson! Hur lät Raidho-anläggningen tro?

Vet faktiskt inte. Det var mycket snack när jag var, blev inget lyssnat. Av någon anledning är det alltid mycket "predikande" med pekpinnar i just det rummet, varje år. Är ju uppvuxen i det småländska bibelbältet och har fått nog av den varan. Det går faktiskt att få en god återgivning utan dyra kablar, strömrenare, specialrack etc. Raidho lyckades också köra högtalarna ur fas...

Det var sportbilsentusiasten som berättade det. Han lämnade nyss mitt hem efter en kort lyssning.

I övrigt tycker jag vi verkar eniga om att det var tunnt på mässan. Körde bara medhavd musik på två ställen, där jag anade potential. Det fanns ett par rum till som kunde kommit ifråga men där testade jag förra året. Fokuseringen på dyra prylar som egentligen inte är så mycket bättre än de med mera rimliga prislappar är lite störande. Fixeringen vid varumärken är väldigt överdriven.

Solhaga, respekt att köra nedcabbat vid den temperaturen! Idag har det snöat och haglat, faktiskt lite vitt på marken just nu.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi