Lite tankar och kommentarer om årets mässa från en vrång 22åring

Åkte dit med en kompis, mitt tredje eller fjärde besök på sweetspot. Detta var kompisens första hifimässa någonsin, så man hoppades på att det skulle vara ett bra förstaintryck!
Lägger inte en kommentar om alla utsällare/rum, utan skriver om det jag kommer ihåg mest. Positivt som negativt
Kom dit, började med att leta upp var Holographic Audio hade sitt rum, de fanns inte med på listan, Lars hade tydligen åkt lite snowboard och gjort illa axeln. (Krya!)
Så vi gick vidare och provade nya S90, trevligt ljud ändå, fick inte provköra dock
Första rummet som besöktes var Buchardt, håller med Roger. Det lät även bra i år!
Och nu kommer jag inte ihåg besöksordningen längre
Tonkraft tyckte jag lät rätt så bra, satt längre stund och lyssnade där än i många andra rum.
Rummet som Akkelis audio demade i minns jag har en efterklang upp mot 2 sekunder. Inte det roligaste rummet att dema i kanske.. (Lars nämnde det när HA demade AMP27 där)
...Men det var rätt så mysigt ändå. Som Roger sa, hög fotstampsfaktor.
MYC Audio.
Det ena rummet med de svarta högtalarna, om det var Taga? Gick vi in och satte oss i och gick ut igen. Något lät riktigt fel.
Swansen lät bättre, men kändes inte som att ljudet släppte riktigt.
Om detta beror på placeringen i rummen och rummen i sig låter jag vara osagt. Men men.
Rummet som inte Roger heller minns namnet på, med de vita högtalarna. Satte jag mig längst bak till höger i och det lät mest bara ljust, föll mig inte i smaken alls. Kompisen upplevde samma sak.
Hembiobutiken skulle dema Atmos med filmen San Andreas och Triangeltalare, satte mig i mitten av soffan.
Om det är filmens ljudmix eller inte vet jag ej, då jag inte sett den själv. Men jisses, det lät som någon förgrep sig på en katt. Fick upplevelsen av att de spelade långt över basar och högtalarnas förmåga. Basarna brummlade på som bara den. Atmosupplevelsen fick jag typ inte känna av alls. Det var totalt en scen kanske, när det snurrade en helikopter ovanför, något av ett misslyckat Atmosdemo i min mening.

Mad max visades när vi kom tillbaka en stund efter, spelades då inte lika starkt och lät något bättre, men då fick jag ingen Atmosupplevelse alls.
Bilden däremot var superb!
De som demade med de rätt så höga silvriga cylinder högtalarna hade en mycket härlig ljudbild tyckte jag. Hade redigt med djup, även om jag satt snett till vänster i soffan.
Larsen, ja vad ska man säga, lät som det brukar, dvs bra. Gillar Larsen starkt
Sist men inte minst, Stylus
När vi kom in spelades de sista sekunderna av någon vinylskiva jag ej minns namnet på.
Sedan när vi satt oss så börjades det pratas om den utrustning de hade med, Nordostkablar för pengar som skulle kunna lösa världshungern, dyra kablar i LPspelaren, speciell Tonarm, pickupen kostade mer än min bil, speciellt grenuttag och grejer man stoppar i kontaktuttagen. Att det är viktigt med fötter under elektronik och hyllan det står på. Allt var givetvis svindyrt! Då kan man tänka att aha, nu kommer de låta bra!
Och tro om jag höll på och ramla av stolen... De drar igång och spelar på en vinyl... och det knastrar som ett kardborreband!?!?!?!?!?! Kunde inte mer än att tänka på knastret, spraket och hur dyrt allt var. Det var nog min knepigaste upplevelse någonsin på Sweetspot.
Efter de spelat klart låten gick vi, de kanske spelade på en mindre knastrig vinyl efter det, vad vet jag. Vet mest att jag inte kommer köpa en magisk propp som löser alla problem.
Kunde hitta totalt 2 olika hörlurar på mässan, ett par från Sony och ett par från M&D.
Det kändes riktigt tunt i år, inte bara med hörlurar, utan med allt. Åkte hem något besviken får jag erkänna.