Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Edit: Kollade upp Bluesound och det e ju trådlösa pryttlar. Kör du kabellöst där så kan du nog låta bli att oroa dig för övriga kablar i systemet
hifikg skrev: Störst skillnad gör varken DAC, kablar eller högtalare, det är fonogrammet som avgör hur det låter. Gillar du inte vad du hör. Byt skiva.
sportbilsentusiasten skrev:På ett verkligt bra hifisystem låter all inspelningar bra.
sportbilsentusiasten skrev:På ett verkligt bra hifisystem låter all inpelningar bra.
paa skrev:En Powernode 2 är väl en apparat för streamat ljud som har inbyggt slutsteg.
Jag undrar om det är rätt apparat om du ska ha den till försteg enbart, har den överhuvudtaget lågnivåutgångar, förutom till subwoofer?
Danne980 skrev:Angående den trådlösa Bluesound node 2 så är den kopplad direkt till en NAD 208 idag med de COAX kablarna som följde med i paketet(det kändes onödigt att koppla in båda två när jag bara har gamla högtalare än så länge). Denna är kopplad via ett ganska snabbt wifi (Asus RT68.... tror jag routern heter) och genom detta streamar jag Tidal HIFI. Kan verkligen wifi anslutningen ha så stor påverkan när den är så många gånger snabbare än ADSL anslutningen jag har ut?
Jag har också en USB 3.0 hårddisk kopplad på baksidan på Node2 maskinen. Så då går ju ingen trådlöst.![]()
@Hifikg: Angående valet av forum så är det ett medvetet val att posta här. Jag här läst en hel del i forumtrådarna men aldrig postat något än och är väldigt imponerad av vilken kunskap ni verkar sitta på. Även om det inte verkar speciellt ovanligt att två parter tycker helt olika här så gillar jag att de flesta har bra argument som är intressanta för mig att ta del av och dra slutsatser av själv.
För att förtydliga så har jag köpt komponenterna redan men inte ännu fått allt levererat. Men jag ville få lite klarhet i om jag undervärderat behovet av bra kablar och DAC.
Min slutsats är att jag ska lyssna lite men om det är något som jag kommer att uppgradera så är det COAX kabel och Bluesound Node2. Högtalarna, förstärkarna och högtalarkablarna känns bra.
Förresten kan jag säga att alla prylarna skall stå i ett rektangulärt rum på nästan 50 kvm.
Panelguy skrev:sportbilsentusiasten skrev:På ett verkligt bra hifisystem låter all inpelningar bra.
Det skulle alltså inte spela någon roll om det är en högklassig inspelning eller en dålig sådan, allt skulle låta bra i ett "verkligt bra hifisystem"
Panelguy skrev:sportbilsentusiasten skrev:På ett verkligt bra hifisystem låter all inpelningar bra.
Det skulle alltså inte spela någon roll om det är en högklassig inspelning eller en dålig sådan, allt skulle låta bra i ett "verkligt bra hifisystem"
Bill50x skrev:sportbilsentusiasten skrev:På ett verkligt bra hifisystem låter all inspelningar bra.
Med ett verkligt bra fonogram låter alla anläggningar bra. (det gäller såväl musiken som ljudkvaliteten)
Bill50x skrev: Vad som är viktigt är att inte låta anläggningen styra musiksmaken.
sportbilsentusiasten skrev:hifikg skrev: Störst skillnad gör varken DAC, kablar eller högtalare, det är fonogrammet som avgör hur det låter. Gillar du inte vad du hör. Byt skiva.
Det håller jag inte alls med om. På ett verkligt bra hifisystem låter all inpelningar bra.
sportbilsentusiasten skrev:Att vilja byta skiva är ett dåligt tecken enl mig.
Är det BRA vill man istället inte sluta lyssna...
sportbilsentusiasten skrev:Panelguy skrev:sportbilsentusiasten skrev:På ett verkligt bra hifisystem låter all inpelningar bra.
Du är välkommen hem till mig med en av inspelningar som du anser vara "dålig" så får du höra...(mitt system är inte optimalt på något sätt men fullt tillräckligt att visa att de allra flesta inspelningar som anses dåliga, är fullt njutbara eller till o med bra)
"Bra system" handlar inte om pengar.
På sammas sätt finns det massa sk dyra high-end system där de flesta inspelningar låter som man vill stänga av.
Danne980 skrev:System: Bluesound Powernode 2, 2st NAD 208 (som jag tänkte bryggkoppla) och så XTX Divine 100.33 högtalare (dock har inte högtalarna och högtalarkablarna levererats än så jag lyssnar på några gamla Yamaha högtalare än). Jag köpte detta system då jag tyckte högtalarna verkade bra utifrån det jag läst och förstärkarna verkar många vara eniga om att de är bra. Powernoden kändes som en lite billigare sista del då jag tror att just "teknikdelen" åldras fortast. Jag lyssnar på Tidal och FLAC.
Panelguy skrev:sportbilsentusiasten skrev:Panelguy skrev:Det skulle alltså inte spela någon roll om det är en högklassig inspelning eller en dålig sådan, allt skulle låta bra i ett "verkligt bra hifisystem"
Du är välkommen hem till mig med en av inspelningar som du anser vara "dålig" så får du höra...(mitt system är inte optimalt på något sätt men fullt tillräckligt att visa att de allra flesta inspelningar som anses dåliga, är fullt njutbara eller till o med bra)
"Bra system" handlar inte om pengar.
På sammas sätt finns det massa sk dyra high-end system där de flesta inspelningar låter som man vill stänga av.
Jag ska inte säga att det är så men det låter som om du föredrar en mindre avslöjande rigg vilket naturligtvis kan vara av godo om man lyssnar på musik som är dåligt inspelad. Tyvärr brukar riktigt bra inspelningar enligt mitt förmenande inte riktigt komma till sin fulla rätt i en sådan anläggning.
chrisss skrev:Svante skrev om proportioner. Det var bra.
Små till näst intill obefintliga skillnader som på kablar förstoras gärna till att vara viktiga.
I förhållande till högtalarna och rummet betyder dom enligt min uppfattning < 1/1000
Det finns dåliga förstärkare och DACar men dom felen är också små jämfört med rummet och högtalarna.
Prio:
Högtalarna
Rummet
Elektronik
Kablar
Rummet är avgörande viktigt.
Värst är, tycker jag resonanser orsakade av rums-mått och styva väggar.
Sedan är efterklangstiden viktigt.
Ett dämpat rum med tjock matta och draperier är mysigt.
Både att lyssna i och vara gå in i.
Jag känner stillhet och ro när jag går in i mitt ljud & bild-rum.
Rummet får gärna vara mörk också. Tycker jag.
Ljudkvaliten på CD eller Streamat är som det är. Ofta skit.
chrisss skrev:Svante skrev om proportioner. Det var bra.
Små till näst intill obefintliga skillnader som på kablar förstoras gärna till att vara viktiga.
I förhållande till högtalarna och rummet betyder dom enligt min uppfattning < 1/1000
Det finns dåliga förstärkare och DACar men dom felen är också små jämfört med rummet och högtalarna.
Prio:
Högtalarna
Rummet
Elektronik
Kablar
Rummet är avgörande viktigt.
Värst är, tycker jag resonanser orsakade av rums-mått och styva väggar.
Sedan är efterklangstiden viktigt.
Ett dämpat rum med tjock matta och draperier är mysigt.
Både att lyssna i och vara gå in i.
Jag känner stillhet och ro när jag går in i mitt ljud & bild-rum.
Rummet får gärna vara mörk också. Tycker jag.
Ljudkvaliten på CD eller Streamat är som det är. Ofta skit.
sportbilsentusiasten skrev:hifikg skrev: Störst skillnad gör varken DAC, kablar eller högtalare, det är fonogrammet som avgör hur det låter. Gillar du inte vad du hör. Byt skiva.
Det håller jag inte alls med om. På ett verkligt bra hifisystem låter all inpelningar bra.
Att vilja byta skiva är ett dåligt tecken enl mig.
Är det BRA vill man istället inte sluta lyssna...
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 20 gäster