Alexi skrev:IngOehman skrev:jag skulle välja magnet mot magnet.

Den lösningen hade jag förkastat eftersom det gav störst kavitet mellan basarna dvs. minst 246 mm och kräver att lådorna blir större.
Njae, 22,5 cm är lämpligt ID för ett förbindande rör, och magneterna kan man fördel ligga mycket nära varandra (en fästkudde emellan är bra). Men det bästa är ju att YD blir bara lite mera än så eftersom ett rör är så starkt att det kan göras väldigt tunt. Även den cirkulera formen hjälper till att hålla volymen nere. Att båda magneterna finns däremellan sänker volymen ytterligare.
En klurig grej när man gör sådana kopplingar, är att det faktiskt kan vara fördelaktigt att ha ett extra passivt LP-filter på den främre basen! Och det finns ett väldigt klurigt sätt att realisera det.
Alexi skrev:Men förutom det ser jag flera fördelar. Ska rita lite och se hur det skulle bli.
Nattlorden skrev:Blir det odämpad isobarik, eller Linn-variant med flödesmotstånd mellan ?
Bra fråga! Jag är väldigt skeptisk till vad för nytta dämpning i den kaviteten ska kunna göra för nytta.
Viss dämpning är faktiskt bra, men tricket är att dämpa
utan att skapa flödesmotstånd. Även det är klart görligt.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).