Projekt Raijū

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Projekt Raijū

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-04-26 09:05

Perfector skrev:
Alexi skrev:Oh plexiglas! Det låter dyrt dock, men värt att kolla upp.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.
Sätt en krans med dioder inne runt kanten så får du den fräckaste rörmynningen i hela världen :-)

Det blir dock ingen mynning att prata om då det sitter ett element i var ände.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-04-26 09:07

Vore väldigt synd att dölja ett plexirör inne i en låda dock.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-26 10:08

IngOehman skrev:Tjusig skiss. Måste lära mig att använda sketchup!

Vh, iö

Satsa på att lära dig ett riktigt mekanik-CAD-system istället så kan du leverera toppklass-underlag till dina leverantörer/snickare samt generera tuffa bilder i 3D.
Håller på att lära mig Solid Works nu.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-04-26 10:11

Ja det finns betydligt bättre cad program än sketchup. Den stora fördelen med sketchup är dock att det är gratis, enkelt att lära sig och det finns en öppen databas där alla användare kan dela med sig av sina alster. Detta gör programmet föredömlig för att enkelt kunna dela med sig av enklare modeller. Det går också att koppla renderingsmotorer tll sketchup om man vill generera snygga bilder.

Så jag tycker bra om sketchup för vad det är, men det är inget som jag skulle arbeta i professionell om man säger så.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2016-04-26 11:29

Morello skrev:
IngOehman skrev:Tjusig skiss. Måste lära mig att använda sketchup!

Vh, iö

Satsa på att lära dig ett riktigt mekanik-CAD-system istället så kan du leverera toppklass-underlag till dina leverantörer/snickare samt generera tuffa bilder i 3D.
Håller på att lära mig Solid Works nu.

Inventor är möjligtvis ännu enklare.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-04-26 13:08

Och väldigt gratis...

ante_77

Inläggav ante_77 » 2016-04-26 13:25

rikkitikkitavi skrev:Och väldigt gratis...

Det kostar ju även att leva. Man kan ju inte bara därför gå och dö.

Eller det är klart att man lan, men jävligt onödigt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-26 13:26

ante_77 skrev:
rikkitikkitavi skrev:Och väldigt gratis...

Det kostar ju även att leva. Man kan ju inte bara därför gå och dö.

Eller det är klart att man lan, men jävligt onödigt.

alla vill till himlen, men ingen vill dö. :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-26 13:30

Vad hände med NN's alla baselement?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-04-26 13:41

Morello skrev:Vad hände med NN's alla baselement?

Lever kartongliv
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Kilkenny

Inläggav Kilkenny » 2016-04-26 13:47

Vad var det NN pysslade med för projekt?
Det blåser upp till snus

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-04-26 14:37

Kan ses (gamla) bilder här: http://www.minhembio.com/Niklas%20Nord
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-26 15:04

Härliga tider!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-04-26 19:04

Nu har jag uppdaterat ritningen i första inlägget, måtten stämmer dock inte längre med siffrorna. Totalt blir lådan 13mm djupare, varav 8mm är för en tjockare inre baffel. Detta är räknat med en cylinder med 250mm i ytterdiameter. Om vi kan få ner cylindern till 234mm så kan varje kavitet bli 1,2liter mindre.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-04-26 19:07

Alexi skrev:Nu har jag uppdaterat ritningen i första inlägget, måtten stämmer dock inte längre med siffrorna. Totalt blir lådan 13mm djupare, varav 8mm är för en tjockare inre baffel. Detta är räknat med en cylinder med 250mm i ytterdiameter. Om vi kan få ner cylindern till 234mm så kan varje låda bli 1,2liter mindre.

Och plan plexi i främre delen av lådans sidor så man kan spana in på plexirören?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-04-26 20:23

Aha, du tänkte ha en inte baffel också... men då behövs inga special monteringsdetaljer. Rören försänks in i bafflarna och limmas... eller något jag missar?

//Michael

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-04-26 20:46

Plexiglas fönster in i lådan är lite väl mycket bilstereopimp för min smak och då kan man inte heller ha något dämpmaterial.

Michael: Infästningen har du rätt i! Jag hade dessutom tänkt att bafflarna skulle vara en 19mm och en 8mm skiva så då kan man göra olika hålmått på de så sitter den låst.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-04-26 22:08

Alexi skrev:Nu har jag uppdaterat ritningen i första inlägget, måtten stämmer dock inte längre med siffrorna. Totalt blir lådan 13mm djupare, varav 8mm är för en tjockare inre baffel. Detta är räknat med en cylinder med 250mm i ytterdiameter. Om vi kan få ner cylindern till 234mm så kan varje kavitet bli 1,2liter mindre.

Svarva ner ytterdelen till det mått som du vill ha.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-04-26 22:16

Riktigt coolt projekt!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-04-27 11:52

Alexi skrev:Jag hade dessutom tänkt att bafflarna skulle vara en 19mm och en 8mm skiva så då kan man göra olika hålmått på de så sitter den låst.
Jag skulle tagit en skiva (kanske 22mm) och fräst nersänkning. Tänk på att fräsa i rätt ordning. Det går att göra på flera sätt, ex... Markera centrum. Fräs nersänkning för rör (rörets ytter diameter), lämpligt djup. Fräs sedan ca 3 mm djupare med elementhålsdiameter (som idealiskt är rörets inner diameter). Sedan sticksågar du några mm innanför denna cirkel. Sedan ren fräses hålet med kantfräs.

//Michael

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-04-27 12:00

Michael skrev:
Alexi skrev:Jag hade dessutom tänkt att bafflarna skulle vara en 19mm och en 8mm skiva så då kan man göra olika hålmått på de så sitter den låst.
Jag skulle tagit en skiva (kanske 22mm) och fräst nersänkning. Tänk på att fräsa i rätt ordning. Det går att göra på flera sätt, ex... Markera centrum. Fräs nersänkning för rör (rörets ytter diameter), lämpligt djup. Fräs sedan ca 3 mm djupare med elementhålsdiameter (som idealiskt är rörets inner diameter). Sedan sticksågar du några mm innanför denna cirkel. Sedan ren fräses hålet med kantfräs.

//Michael

Tack för tipset! Men jag kommer låta en snickare bygga lådorna. Orsaken till att det ska vara 19mm och 8mm är för att hålla nere antalet skivor som behöver köpas och att det är högre densitet i de tunnare skivorna. Tanken är att genomgående använda ljusgrå Valchromat som ska oljas in och bara ha faner på främre baffeln.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-04-27 16:42

IngOehman skrev:
schmutziger skrev:Du skriver att du är emot att koppla element i serie.
Ska du parallellkoppla 6stw104 eller hur menar du? Det blir lika låg impedans som glocalnets priser det.
Fast sen skriver du att då ska du koppla kon mot magnet, hur menar du?

Nu är jag inte Alexi, men normalt skiljer man mellan elektrisk och akustisk koppling, och det Alexi skriver om tror jag är den akustiska kopplingen. Och isobarik är just akustisk seriekoppling. Det är det vare sig man vänder kon mot kon, kon mot magnet, magnet mot kon (det är väl den minst aktuella varianten antar jag) eller magnet mot magnet. Dock behöver man polvända de element som har magneten närmast lyssnaren, oavsett vilken koppling man väljer.

Optimal koppling elektriskt är att seriekoppla de två element som är akustisk seriekopplade, med varandra, och sedan parallellkoppla de element som är akustiskt parallellkopplade med varandra.

Det ger en nominell totalimpedans om 6 ohm.

schmutziger skrev:Eller ska du försköka koppla lite listigt som i lts trevägaren?

Det är jag tämligen säker på, ja. Den första 4-basiga versionen alltså.

Vh, iö
Hm... Blir det här rätt:
koppling.png
koppling.png (423.1 KiB) Visad 10826 gånger

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-04-27 16:52

Många pluspoler blir det :lol:

Kopplingen stämmer för övrigt med Ingvars beskrivning så vitt jag kan se.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-04-27 16:56

AndreasArvidsson skrev:Många pluspoler blir det :lol:
Ja verkligen, rätt klurigt. Jag kände att det var bäst att rita upp så jag tänker rätt.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-04-27 17:04

IngOehman skrev:En klurig grej när man gör sådana kopplingar, är att det faktiskt kan vara fördelaktigt att ha ett extra passivt LP-filter på den främre basen! Och det finns ett väldigt klurigt sätt att realisera det.
Hur högt i frekvens ska det vara och hur tusan får man det att inte påverka det bakre elementet?

IngOehman skrev:Viss dämpning [i isobarik kaviteten] är faktiskt bra, men tricket är att dämpa utan att skapa flödesmotstånd. Även det är klart görligt.

Vh, iö
Dämpa utan att skapa flödesmotstånd, det låter som en motsägelse. Nu blir jag nyfiken!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-04-27 17:27

Lite off topic (nästan), men en intressant fråga med en sådan isobarik-variant är om man kan bygga en 2-vägare på det sättet och låta basarna spela upp till typ 2 kHz? Eller bör man i sådant fall koppla som en 2,5-vägare och låta den inre basen bara spela i det lägsta registret? Jag tänker på om man t.ex. har fyra st 6,5-tumsbasar och vill bygga ett par riktigt små stativare?

Hade inte Totem en sådan variant och hur var den inre basen monterad och kopplad?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-04-27 17:34

Alexi skrev:
AndreasArvidsson skrev:Många pluspoler blir det :lol:
Ja verkligen, rätt klurigt. Jag kände att det var bäst att rita upp så jag tänker rätt.

Det där tar du med IÖ sen :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-04-28 07:59

Kalejdokom skrev:Lite off topic (nästan), men en intressant fråga med en sådan isobarik-variant är om man kan bygga en 2-vägare på det sättet och låta basarna spela upp till typ 2 kHz? Eller bör man i sådant fall koppla som en 2,5-vägare och låta den inre basen bara spela i det lägsta registret? Jag tänker på om man t.ex. har fyra st 6,5-tumsbasar och vill bygga ett par riktigt små stativare?

Hade inte Totem en sådan variant och hur var den inre basen monterad och kopplad?

Decisive Audio's bi21 arbetade med samma montering och koppling som Alexi har ritat upp, det är en 2vägare med 5,25" basar som arbetar upp mot en 1" diskant så en delning runbt 2000-3000Hz är inte otroligt. :)

Den låter bra !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-04-28 13:15

Hade inte bi21 någon specialavstämning med dämpmaterialen i "isobarik-kaviteten" som var intunade för varje elementpar också? Och matchade element utifrån några förutsättningar (som jag inte känner till)?
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-28 14:40

Alexi skrev:
IngOehman skrev:
schmutziger skrev:Du skriver att du är emot att koppla element i serie.
Ska du parallellkoppla 6stw104 eller hur menar du? Det blir lika låg impedans som glocalnets priser det.
Fast sen skriver du att då ska du koppla kon mot magnet, hur menar du?

Nu är jag inte Alexi, men normalt skiljer man mellan elektrisk och akustisk koppling, och det Alexi skriver om tror jag är den akustiska kopplingen. Och isobarik är just akustisk seriekoppling. Det är det vare sig man vänder kon mot kon, kon mot magnet, magnet mot kon (det är väl den minst aktuella varianten antar jag) eller magnet mot magnet. Dock behöver man polvända de element som har magneten närmast lyssnaren, oavsett vilken koppling man väljer.

Optimal koppling elektriskt är att seriekoppla de två element som är akustisk seriekopplade, med varandra, och sedan parallellkoppla de element som är akustiskt parallellkopplade med varandra.

Det ger en nominell totalimpedans om 6 ohm.

schmutziger skrev:Eller ska du försköka koppla lite listigt som i lts trevägaren?

Det är jag tämligen säker på, ja. Den första 4-basiga versionen alltså.

Vh, iö
Hm... Blir det här rätt:

koppling.png

Ja, man kan starta så. :)

Men vill man tillse bästa möjliga elektromekaniska dämpning av varje elements "koveser", så skall man även lägga ihop alla de tre förbindande trådarna, med varandra.

Det kanske kan verka onödigt då en tumregelanalys säger att de allihopa (den noden alltså) kommer att ha exakt samma spänningspotential i varje ögonblick, och det därför inte kommer att gå någon ström mellan dem även om man förbinder dem, men i verkligheten så finns alltid små avvikelser - och genom att förbinda de tre noderna med varandra så ökar man den praktiska dämpfaktorn för alla avvikelser med en faktor fem gånger! Långt ifrån försumbart alltså.

Om det är en för- eller nackdel är inte alldeles självklart dock, så mitt råd är att man gör lyssningstester både med de tre noderna fria och med den sammankopplade. I den sortens låda vi talar om, talar det mesta för att sammankoppling kommer att vara en fördel, men om man testar så vet man hur man upplever det, så det är mitt förslag.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum