Alexi skrev:IngOehman skrev:schmutziger skrev:Du skriver att du är emot att koppla element i serie.
Ska du parallellkoppla 6stw104 eller hur menar du? Det blir lika låg impedans som glocalnets priser det.
Fast sen skriver du att då ska du koppla kon mot magnet, hur menar du?
Nu är jag inte Alexi, men normalt skiljer man mellan elektrisk och akustisk koppling, och det Alexi skriver om tror jag är den akustiska kopplingen. Och isobarik är just akustisk seriekoppling. Det är det vare sig man vänder kon mot kon, kon mot magnet, magnet mot kon (det är väl den minst aktuella varianten antar jag) eller magnet mot magnet. Dock behöver man polvända de element som har magneten närmast lyssnaren, oavsett vilken koppling man väljer.
Optimal koppling elektriskt är att seriekoppla de två element som är akustisk seriekopplade, med varandra, och sedan parallellkoppla de element som är akustiskt parallellkopplade med varandra.
Det ger en nominell totalimpedans om 6 ohm.
schmutziger skrev:Eller ska du försköka koppla lite listigt som i lts trevägaren?
Det är jag tämligen säker på, ja. Den första 4-basiga versionen alltså.
Vh, iö
Hm... Blir det här rätt:
koppling.png
Ja, man kan starta så.

Men vill man tillse bästa möjliga elektromekaniska dämpning av varje elements "koveser", så skall man även lägga ihop alla de tre förbindande trådarna, med varandra.
Det kanske kan verka onödigt då en tumregelanalys säger att de allihopa (den noden alltså) kommer att ha exakt samma spänningspotential i varje ögonblick, och det därför inte kommer att gå någon ström mellan dem även om man förbinder dem, men i verkligheten så finns alltid små avvikelser - och genom att förbinda de tre noderna med varandra så ökar man den praktiska dämpfaktorn för alla avvikelser med en faktor fem gånger! Långt ifrån försumbart alltså.
Om det är en för- eller nackdel är inte alldeles självklart dock, så mitt råd är att man gör lyssningstester både med de tre noderna fria och med den sammankopplade. I den sortens låda vi talar om, talar det mesta för att sammankoppling kommer att vara en fördel, men om man testar så vet man hur man upplever det, så det är mitt förslag.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).