Projekt Raijū

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Re: Projekt Raijū

Inläggav Alexi » 2016-04-28 15:17

IngOehman skrev:Men vill man tillse bästa möjliga elektromekaniska dämpning av varje elements "koveser", så skall man även lägga ihop alla de tre förbindande trådarna, med varandra.

Det kanske kan verka onödigt då en tumregelanalys säger att de allihopa (den noden alltså) kommer att ha exakt samma spänningspotential i varje ögonblick, och det därför inte kommer att gå någon ström mellan dem även om man förbinder dem, men i verkligheten så finns alltid små avvikelser - och genom att förbinda de tre noderna med varandra så ökar man den praktiska dämpfaktorn för alla avvikelser med en faktor fem gånger! Långt ifrån försumbart alltså.

Om det är en för- eller nackdel är inte alldeles självklart dock, så mitt råd är att man gör lyssningstester både med de tre noderna fria och med den sammankopplade. I den sortens låda vi talar om, talar det mesta för att sammankoppling kommer att vara en fördel, men om man testar så vet man hur man upplever det, så det är mitt förslag.

Vh, iö
Jaha du menar den här skillnaden:
Bild
Den bilden ritade jag för 13år sedan 8O faktiskt börjar bli tonåring.

Dvs. för min konstruktion den lila kabeln:
koppling2.png
koppling2.png (423.54 KiB) Visad 12103 gånger
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-28 16:08

Vem tänker du ta livet av med den mastodontbasen då? :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-04-28 16:10

Perfector skrev:Vem tänker du ta livet av med den mastodontbasen då? :-)

Haha detta är ju ett litet system med faktiskt-mått mätt 8)

Det är kvalitet och inte kvantitet som Alexi strävar efter gissar jag på :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-04-28 16:17

Ja det här blir ju ett system motsvarande bs60. I framtiden kanske jag delar det till ett mer kapabelt bassystem vid 80Hz :mrgreen:
Total lådvolym blir faktiskt ganska exakt 60 liter för detta system med 3x 20liter. Ska vi kalla det bs60s (som i slutet)?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-04-28 17:22

Blir ju lite tokigt med benämning som liknar produkter från en visst företag. Bättre med namnet i rubriken!

Angående röret skulle jag hålla mig till trä eller papp. Då slipper man bl.a. oroa sig gör att hitta lim som håller.

//Michael

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-04-28 17:50

Nej jag ska inte byta namn på projektet. Jag menar mer vad det skulle kunna ha kallats om det var en Ino-produkt.
Plaströr lockar för det är en så friktionsfri yta.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2016-04-29 08:08

Alexi skrev:Nej jag ska inte byta namn på projektet. Jag menar mer vad det skulle kunna ha kallats om det var en Ino-produkt.
Plaströr lockar för det är en så friktionsfri yta.

Friktionsfri yta? Hur tänker du nu? I den hör applikationen är inte friktion något att bry sig om. Michaels undrar är bra mycket viktigare.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-04-29 09:31

Fjonkalicious skrev:Friktionsfri yta? Hur tänker du nu? I den hör applikationen är inte friktion något att bry sig om. Michaels undrar är bra mycket viktigare.

Det jag tänker på är turbulens inne i röret skapad av en sträv yta. Däremot har jag börjat fundera på om jag eventuellt inte skulle kunna ha ett mindre rör än 226mm så länge som hålet är 226mm i baffeln och man får en mjuk övergång. Något sådant här:
ror.png
ror.png (434.46 KiB) Visad 11944 gånger

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-04-29 09:41

Turbulens?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-04-29 09:44

Alexi skrev:
Fjonkalicious skrev:Friktionsfri yta? Hur tänker du nu? I den hör applikationen är inte friktion något att bry sig om. Michaels undrar är bra mycket viktigare.

Det jag tänker på är turbulens inne i röret skapad av en sträv yta. Däremot har jag börjat fundera på om jag eventuellt inte skulle kunna ha ett mindre rör än 226mm så länge som hålet är 226mm i baffeln och man får en mjuk övergång. Något sådant här:
ror.png

Det där torde väl vara sämre du man betänker hur riktningen för vågutbredningen ser ut?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-04-29 09:44

MagnusÖstberg skrev:Turbulens?

Ja att ojämnheter i röret ska skapa sådant här:
Bild

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-04-29 09:45

Nu har jag igentligen ingen aning (kunskap), men... det kan väl bli som en strypning om röret blir smalt (liten area). Tänk ett långt rör som man monterar en strypning i (avsmalning) för att minska luftflödet. Vet inte alls som den effekten uppstår nämnvärt här. Betänk dock att magneterna gör ju röret mindre. Vidare kanske det inte är bra med röret allt för nära membranet... eller det kanke faktiskt inte gör något här.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-04-29 09:47

Turbulens... då är nog chassie och magnet mera oroväckande (som kan ge det).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-04-29 09:53

Alexi skrev:

[ Bild ]

I det korta röret med den diametern, och med relativt konstant tryck?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-04-29 10:07

Ja jag vet, att det är löjligt att ens fundera på turbulens från röret. :)

Fick ett tips på en väldigt styv PE-slang som är 225mm i innerdiameter:
Bild
Men om det är koppar man ser där?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-04-29 10:17

Koppar? Kanske det sämsta fjädermaterialet nånsin. Dessutom alldeles för dyrt i en plastslang. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-04-29 10:27

Hm hel-inbäddad stålspiral hittade jag. Förmodligen är den magnetisk då.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-29 10:37

Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-04-29 10:55

Perfector skrev:http://www.blocket.se/skaraborg/Plastror_PE_Ror_Brotrumma_Vagtrumma_Brunn_59215617.htm
Här borde det finnas ett för dig.

Tack ja det där var ju 230mm iaf. närmast hittills. Lite fel sida av landet för mig bara, någon som råkar bo i Kvärnum? 4mm större kan jag leva med.
Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-04-29 10:56

Alexi skrev:

Det jag tänker på är turbulens inne i röret skapad av en sträv yta.

Fast det är nog lite feltänkt. I många tillämpningar använder man små ojämnheter som skapar en kontrollerad turbulens för att minska flödesmotståndet. Till exempel skall ett fartygsskrov inte vara helt slätt och blankt utan slipat till lagom ojämnhet för att skapa ett lägre motstånd i vattnet.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-29 11:02

Alexi skrev:
Perfector skrev:http://www.blocket.se/skaraborg/Plastror_PE_Ror_Brotrumma_Vagtrumma_Brunn_59215617.htm
Här borde det finnas ett för dig.

Tack ja det där var ju 230mm iaf. närmast hittills. Lite fel sida av landet för mig bara, någon som råkar bo i Kvärnum? 4mm större kan jag leva med.
[ Bild ]

Posten är aldrig långt borta.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-04-29 11:08

Vanligt PVC markrör borde ju finnas var som helst lokalt. Funkar inte det? De är väl 250 ytter/235 inner.

Markrör hos Dahl
Markrör hos Ahlsell
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-04-29 11:47

Alexi skrev:

[ Bild ]

Tja, det är ju inte direkt storm i röret. Om jag räknade rätt så är väl toppvärdet på lufthastigheten 7.5 m/s när elementen slår 3 cm p-p vid 80 Hz. Då är lite turbulenta gränsskikt "the least of your worries". Jag skulle välja ett material som är "hyggligt" slätt men framför att lätt att bygga med och få tätt (t.ex. genom att lim fäster ordentligt på det)

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-04-29 11:55

DQ-20 skrev:
Alexi skrev:

[ Bild ]

Tja, det är ju inte direkt storm i röret. Om jag räknade rätt så är väl toppvärdet på lufthastigheten 7.5 m/s när elementen slår 3 cm p-p vid 80 Hz. Då är lite turbulenta gränsskikt "the least of your worries". Jag skulle välja ett material som är "hyggligt" slätt men framför att lätt att bygga med och få tätt (t.ex. genom att lim fäster ordentligt på det)

/DQ-20

Min markering: Vilket helt kan glömmas om det är PE-plast (polyeten)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-04-29 12:59

Lösningen ovan är viserligen PE-plast, men så grov att man kan göra enkel fräsinfästning och täta med latex utanpå, tänkte jag.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-04-29 13:30

id 225 mm tror jag blir svår å hitta som färdigt rör. DN225 är "antik", fanns med (tror jag) i 1896 års standard :mrgreen: men var redan 1939 satt inom parentes i SMS 357 för rörflänsar och existerar inte i nyare EN 1514.

Billiga okragade stosar i svetsade vävplastmaterial är ganska vanligt i industriella ventilationsanläggningar. Så om kravet är täthet men inte nödvändigtvis styva väggar, kan en firma som tillverkar / lagar lastvagnskapell och tält svetsa till en tub med vilken innerdiameter du vill ganska snabbt och enkelt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-29 13:36

Alexi skrev:Ja det här blir ju ett system motsvarande bs60. I framtiden kanske jag delar det till ett mer kapabelt bassystem vid 80Hz :mrgreen:
Total lådvolym blir faktiskt ganska exakt 60 liter för detta system med 3x 20liter. Ska vi kalla det bs60s (som i slutet)?

Jag avråder då s i slutet, med Ino-terminologi, betyder signatur. Bättre i så fall med ibs60 (infrabasstöd 60 liter). :)

Om de nu alls behöver en "teknisk beteckning" alltså något som beskriver vad de är.

Raijū är ju rätt coolt redan som det är.

Vh,iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-29 14:14

IngOehman skrev:
Alexi skrev:Ja det här blir ju ett system motsvarande bs60. I framtiden kanske jag delar det till ett mer kapabelt bassystem vid 80Hz :mrgreen:

Jag avråder då s i slutet, med Ino-terminologi, betyder signatur. Bättre i så fall med ibs60 (infrabasstöd 60 liter). :)

Om de nu alls behöver en "teknisk beteckning" alltså något som beskriver vad de är.

Raijū är ju rätt coolt redan som det är.

Vh,iö

På vilket vis beskriver "sigantur" något tekniskt?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-04-29 15:52

Alexi, ursäkta några möjligtvis dumma frågor, men jag förstår inte riktigt hur du tänker använda detta system.

1)
På något sätt vill du ha dem som "infra" alltså att de ska spela ned till under 20 Hz, eller? Men i32s som du har är ju slutna också och passar nog inte så bra om du vill EQ:a dessa med infra-EQ. Eller det kanske du inte alls tänkt, eller? Alltså, hur har du tänkt dig att i32s ska spela nedåt i frekvens?

Men du skriver också att du tänker dela helheten av system, jag förmodar typ vid 80 Hz mot ett ytterligare annat basmodulsystem? Vore det inte i så fall bättre att börja med att bygga ett sådant riktigt basmodulsystem först och vänta med basstödssystemet?

2)
Men varför tycker du att du vill ha detta märkliga basstödssystem så nära topparna? Hur har du resonerat? Jag funderar väl så att du placerar basstödstornet på den plats där den akustiskt sett låter bäst. Då kanske det visar sig att det behöver stå längre bort från topparna (i32s).

3)
Har du verkligen undersökt OM du är i behov av basstöd? Har du interferensproblem i området säg över 100 upp till runt 300 á 400 Hz? Vad jag menar är väl att om du saknar problem i detta område, behöver du verkligen den utökade ljudtryckskapaciteten? Du bor ju i lägenhet så att säga... med grannar som kanske inte uppskattar höga ljudnivåer.

Min allra första intryck av tankarna när jag först såg som om projektet: (jag fortsätter)
4) Varför lämna tomma volymer i en låda för bly eller annat, när du tänker använda compoundprincipen? D v s du tar bort volym på ett ställe och tillför onödig volym på ett annat.
5) Även volymen mellan elementen stjäl ju en del volym.
6) Med avseende på 5 och 6, borde väl en låda med 3 stycken "bs22" inte bli särskilt stor i jämförelse med det planerade bygget. Har du räknat på detta? Du skulle väl som en kul grej kunna tota ihop ett sådant i ritprogrammet som du ställer båda bredvid varandra så kan du visa för alla skillnaden i storlek.
7) Onödigt att slösa effekt på element som inte låter ut i luften.
8) Eventuell distorsionssänkning. Hur stor tror du att den bli i praktiken? Och hur stor hörbar skillnad tror du att det skulle innebära? Ingvar har någonstans nämnt att "X-basarna" inte lönar sig att bygga ett "Z-liknande" system. Här skulle det vara en liten variant på detta. Men jag är försiktigt skeptisk till din idé.
9)Tänk om du byggde 12 st helt separat bs22 istället (eller färre). Då skulle du kunna placera ut dem där de verkligen gör bäst nytta och med många så skulle de f-n inte dista mycket.
10) Vill du ha sådana torn för att... du helt enkelt tycker det är snyggt?
11) Krångligt att bygga, du har sedan snurrat in dig i smådetaljer som inte är avgörande. Varför inte bygga något enkelt så att du kommer till skott istället och kan lyssna på musik? :wink:
12) Varför inte bygga riktiga basmoduler?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-04-29 18:35

Johan_Lindroos skrev:På något sätt vill du ha dem som "infra" alltså att de ska spela ned till under 20 Hz, eller?
Jag har tänkt mig en delning mellan toppar och basar ganska högt i frekvens men flackt, ungefär så som bs60 är delade mot pi60, men topparna behöver inte följa med lika lågt.

Johan_Lindroos skrev:Men du skriver också att du tänker dela helheten av system, jag förmodar typ vid 80 Hz mot ett ytterligare annat basmodulsystem?
Nej det tänker jag inte, det var mer ett skämt. Men man vet aldrig vad som händer i framtiden 8)

Johan_Lindroos skrev:Men varför tycker du att du vill ha detta märkliga basstödssystem så nära topparna? Hur har du resonerat? Jag funderar väl så att du placerar basstödstornet på den plats där den akustiskt sett låter bäst.
Jag börjar misstänka att du inte läst mitt första inlägg? Dels är det en plats jag redan provat ut som fungerar bra. Dels ska de delas så högt att det är fördelaktigt att de står nära.

Johan_Lindroos skrev:Har du verkligen undersökt OM du är i behov av basstöd?
Behov och behov, det är ju kul att bygga något annorlunda också. Jag tror det här kommer passa mitt behov perfekt. :D

Johan_Lindroos skrev:Varför lämna tomma volymer i en låda för bly eller annat, när du tänker använda compoundprincipen? D v s du tar bort volym på ett ställe och tillför onödig volym på ett annat.
Nu pratar vi om totalt 9 liter i botten. Orsaken att det blir volym över är för att jag vill ha 3st separata kaviteter och en viss höjd på den understa och då måste lådan bli väldigt komplex eller så blir det utrymme över.

Johan_Lindroos skrev:Tänk om du byggde 12 st helt separat bs22 istället (eller färre). Då skulle du kunna placera ut dem där de verkligen gör bäst nytta och med många så skulle de f-n inte dista mycket.
Isf skulle jag bygga ett vanligt infra X12 system eftersom de ska spela under 80Hz. Men jag vill inte ha ett så stort system just nu och jag tror inte heller jag har behov av det så länge jag bor i lägenhet.

Johan_Lindroos skrev:Vill du ha sådana torn för att... du helt enkelt tycker det är snyggt?
Nej också för att jag tror att det blir bra, kul och något eget. Jag tror det kommer ge mig precis det jag saknar idag.

Johan_Lindroos skrev:Krångligt att bygga, du har sedan snurrat in dig i smådetaljer som inte är avgörande. Varför inte bygga något enkelt så att du kommer till skott istället och kan lyssna på musik? :wink:
Men det är kul att gräva ner sig i detaljer. De andra ser jag som rätt spikat. Lyssna på musik kan jag redan göra ;)

Johan_Lindroos skrev:Varför inte bygga riktiga basmoduler?
Tråkmåns :P

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum