Moderator: Redaktörer
Fostex skrev:LTS F1 -> piP låter dock som ett nedköp i ljudtryckskapacitet, så det är inte alls säkert att det är ett bättre alternativ.
Bill50x skrev:Jag har bara lyssnat på F1 i lite större lokaler (på LTS möten) och tycker nog att denna är den svaga punkten i din anläggning. Vill du fortsätta med IÖ's skapelser, köp ett par piP. När du väl gjort detta kan du börja leta bättre förstärkare, det finns massor.
/ B
DQ-20 skrev:Bill50x skrev:Jag har bara lyssnat på F1 i lite större lokaler (på LTS möten) och tycker nog att denna är den svaga punkten i din anläggning. Vill du fortsätta med IÖ's skapelser, köp ett par piP. När du väl gjort detta kan du börja leta bättre förstärkare, det finns massor.
/ B
Skönt att höra att du i princip inte har någon relevant erfarenhet av F1, annars hade jag blivit orolig. F1 har större bandbredd och kan skapa högre ljudtryck - i synnerhet i basområdet. Vi talar ändå om en relativt långslagig 8" i en 55-liters låda med en 3" basreflexport tillsammans med en mycket fin diskant från SEAS. Det enda stället där piP tål mer effekt är runt den frekvens där F1:ans element övergår till böjvåg.
På frågan om förstärkare så håller jag med Lennart, men tycker samtidigt att rådet är ganska generellt. Stora förstärkare är främst till för att skapa headroom, inte mosa på med hög kontinuerlig effekt. Ljudtrycket är ju logaritmiskt vilket gör att en "lite" större förstärkare om man se till ljudtryck och headroom blir rejält mycket större rent fysiskt och sett till "watten".
/DQ-20
PerStromgren skrev:Om jag får lägga mig i, B och DQ-20, så verkar ni prata om varandra. DQ-20 pratar explicit om ljudtryck och under gränsfrekvens, B om "brahet" i en annan mening. Om jag fattat rätt.
DQ-20 skrev:Om jag får gissa så borde det ha varit typ 20 år sedan i jättelokalen på Söder. Men det är bara en gissning - jag har inte gått på så många möten.
Bill50x skrev:DQ-20 skrev:Om jag får gissa så borde det ha varit typ 20 år sedan i jättelokalen på Söder. Men det är bara en gissning - jag har inte gått på så många möten.
Nej, i lokalen i Fältöversten på Östermalm. Har även hört andra skapelser av IÖ där som låtit bra mycket bättre.
/ B
DQ-20 skrev:Bill50x skrev:DQ-20 skrev:Om jag får gissa så borde det ha varit typ 20 år sedan i jättelokalen på Söder. Men det är bara en gissning - jag har inte gått på så många möten.
Nej, i lokalen i Fältöversten på Östermalm. Har även hört andra skapelser av IÖ där som låtit bra mycket bättre.
OK. Jag trodde att man mest använde LTS 3v-f1 där. Undrar vem det är som släpar med sig att par gamla F1 nuförtiden. De är ju snart 20 år gamla.

philipbtz skrev:Vad är det du saknar i ljudet? Ofta brukar trådar om stärkar-byte = vill ha mer bas = bygg några slutna 12"-basar
Zeeall skrev:Polaren har ett Rotel slutsteg(rb-1070?) som jag ska försöka låna. Eller ska man kolla på nått kraftigare?
Mitt lyssningsrum är nog egentligen för litet för F1orna, det är knappt 12kvm, så ett par subbar blir nog overkill. Sitter på 2 meters avstånd.
Ejje skrev:Zeeall skrev:Polaren har ett Rotel slutsteg(rb-1070?) som jag ska försöka låna. Eller ska man kolla på nått kraftigare?
Mitt lyssningsrum är nog egentligen för litet för F1orna, det är knappt 12kvm, så ett par subbar blir nog overkill. Sitter på 2 meters avstånd.
Är nyfiken på om det blev något test med rotel/annat steg då jag själv sitter med ett par F1or![]()
Vh
Ejje
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster