Skulle jag vinna nått med annan förstärkare till LTS F1?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zeeall

Skulle jag vinna nått med annan förstärkare till LTS F1?

Inläggav Zeeall » 2016-05-02 18:35

Funderar smått på en annan förstärkare till mina LTS F1 men undrar om jag verkligen skulle vinna nått på det?
Denon 2106 är omtyckt av både LTS och Carlsson Planet. Ger 90w (8Ω/ohms, 20 Hz ~ 20 kHz 0.08% T.H.D.) i stereoläge.

Jag vet inte riktigt vad jag letar efter heller i ljudväg så frågan är mer en generell fundering än tips på stärkare. Tips är dock uppskattat.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
BPM

Re: Skulle jag vinna nått med annan förstärkare till LTS F1?

Inläggav BPM » 2016-05-02 19:05

Har du redan en Denon 2106 tror jag nog att du är hemma. F1 är ingen svår last och så länge du kan spela starkt nog för ditt behov finns inte så mycket anledning att byta.
Kan du INTE spela starkt nog så klarar dock F1 mer effekt än vad 2106 kan ge.
Ljudkvalitetsmässigt snackar vi marginella skillnader.

Jag tycker 2106/F1 känns som ett välmatchat och säkert välljudande system.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-05-02 19:14

Jag har bara lyssnat på F1 i lite större lokaler (på LTS möten) och tycker nog att denna är den svaga punkten i din anläggning. Vill du fortsätta med IÖ's skapelser, köp ett par piP. När du väl gjort detta kan du börja leta bättre förstärkare, det finns massor.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2016-05-03 16:23

Okej, tack för råden. :)

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-05-04 12:32

LTS F1 -> piP låter dock som ett nedköp i ljudtryckskapacitet, så det är inte alls säkert att det är ett bättre alternativ. ;)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2016-05-07 16:53

Fostex skrev:LTS F1 -> piP låter dock som ett nedköp i ljudtryckskapacitet, så det är inte alls säkert att det är ett bättre alternativ. ;)

Att gå från en relativt stor golvare till en liten stativare är kanske inte det tipset man skulle ge en gasglad hårdrockare :lol:

Lennart

Inläggav Lennart » 2016-05-07 19:16

När jag skaffade Sentec SC9 och NAD 208 till mina LTS F1 så "öppnades fönstret" F1:orna fick en pondus i dom lägre registeret som jag aldrig hört innan från en 2-vägare. Blev riktigt imponerad vad F1:orna kunde prestera och det var jag som startade "uppropet" till IÖ att sjösätta en högtalare för runt 10 kkr i byggkostnad. Resten är historia, en fin högtalarserie togs fram av IÖ till oss LTS-medlemmar med diverse uppgraderingar under åren. Har kvar mina LTS-3v med senaste uppgraderingen + LTS-2v-m2 samt flera LTS-2v-v1 och är fortfarande nöjd :)

Shift här på forumet köpte mina F1:or och han har i sin medlemstråd nämt hur F1:orna presterade hemma hos mig. Så bra förstärkeri för F1:orna är nyttigt om dom ska drivas lite hårdare...
( Har köpt ett par begagnade som ska renoveras till mitt barn-barn )
/Lennart

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-05-07 20:12

Ja, det var en fantastisk lyssning jag bjöds på det minns jag. Tyvärr gick högtalarna de sälla jaktmarkerna tillmötes då en av mina katter satte baktassen genom en gummiupphängningen. Var fantastiskt nöjd med dem fram tills de dog. Låter dumt att byta ut något så trevligt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-05-08 13:27

Bill50x skrev:Jag har bara lyssnat på F1 i lite större lokaler (på LTS möten) och tycker nog att denna är den svaga punkten i din anläggning. Vill du fortsätta med IÖ's skapelser, köp ett par piP. När du väl gjort detta kan du börja leta bättre förstärkare, det finns massor.

/ B

Skönt att höra att du i princip inte har någon relevant erfarenhet av F1, annars hade jag blivit orolig. F1 har större bandbredd och kan skapa högre ljudtryck - i synnerhet i basområdet. Vi talar ändå om en relativt långslagig 8" i en 55-liters låda med en 3" basreflexport tillsammans med en mycket fin diskant från SEAS. Det enda stället där piP tål mer effekt är runt den frekvens där F1:ans element övergår till böjvåg.

På frågan om förstärkare så håller jag med Lennart, men tycker samtidigt att rådet är ganska generellt. Stora förstärkare är främst till för att skapa headroom, inte mosa på med hög kontinuerlig effekt. Ljudtrycket är ju logaritmiskt vilket gör att en "lite" större förstärkare om man se till ljudtryck och headroom blir rejält mycket större rent fysiskt och sett till "watten".

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-05-08 23:39

DQ-20 skrev:
Bill50x skrev:Jag har bara lyssnat på F1 i lite större lokaler (på LTS möten) och tycker nog att denna är den svaga punkten i din anläggning. Vill du fortsätta med IÖ's skapelser, köp ett par piP. När du väl gjort detta kan du börja leta bättre förstärkare, det finns massor.

/ B

Skönt att höra att du i princip inte har någon relevant erfarenhet av F1, annars hade jag blivit orolig. F1 har större bandbredd och kan skapa högre ljudtryck - i synnerhet i basområdet. Vi talar ändå om en relativt långslagig 8" i en 55-liters låda med en 3" basreflexport tillsammans med en mycket fin diskant från SEAS. Det enda stället där piP tål mer effekt är runt den frekvens där F1:ans element övergår till böjvåg.

På frågan om förstärkare så håller jag med Lennart, men tycker samtidigt att rådet är ganska generellt. Stora förstärkare är främst till för att skapa headroom, inte mosa på med hög kontinuerlig effekt. Ljudtrycket är ju logaritmiskt vilket gör att en "lite" större förstärkare om man se till ljudtryck och headroom blir rejält mycket större rent fysiskt och sett till "watten".

/DQ-20

Vad menar du med "inte relevant erfarenhet"? F1 är kass i jämförelse med piP och inte värd att driva med en bättre förstärkare. Vill man ha ett totalt bättre ljud, satsa på något annat. Sorry, men det är min uppriktiga mening.

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-05-09 14:21

Om jag får lägga mig i, B och DQ20, så verkar ni prata om varandra. DQ20 pratar explicit om ljudtryck och under gränsfrekvens, B om "brahet" i en annan mening. Om jag fattat rätt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-05-09 21:25

PerStromgren skrev:Om jag får lägga mig i, B och DQ-20, så verkar ni prata om varandra. DQ-20 pratar explicit om ljudtryck och under gränsfrekvens, B om "brahet" i en annan mening. Om jag fattat rätt.

Nej, jag tror inte vi talar förbi varandra. Jag betvivlar inte att Bill50x subjektiva åsikt är uppriktig, men den är som han själv skriver grundad på att han hört dem i stora lokaler ett fåtal gånger på LTS möten. Om jag får gissa så borde det ha varit typ 20 år sedan i jättelokalen på Söder. Men det är bara en gissning - jag har inte gått på så många möten. Hans ringa erfarenhet av LTS F1 stämmer dessutom dåligt överens med de som ägt dem under en längre tid och provat själva. Jag tycker alltså att Bill50x:s subjektiva uppfattning inte är så mycket värd i sammanhanget. Ljudtryck och undre gränsfrekvens behöver man inte tycka något om, men kan säkert vara av subjektivt värde för Zeeall.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-05-09 21:45

DQ-20 skrev:Om jag får gissa så borde det ha varit typ 20 år sedan i jättelokalen på Söder. Men det är bara en gissning - jag har inte gått på så många möten.

Nej, i lokalen i Fältöversten på Östermalm. Har även hört andra skapelser av IÖ där som låtit bra mycket bättre.

/ B

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-05-10 11:05

Bill50x skrev:
DQ-20 skrev:Om jag får gissa så borde det ha varit typ 20 år sedan i jättelokalen på Söder. Men det är bara en gissning - jag har inte gått på så många möten.

Nej, i lokalen i Fältöversten på Östermalm. Har även hört andra skapelser av IÖ där som låtit bra mycket bättre.

/ B

OK. Jag trodde att man mest använde LTS 3v-f1 där. Undrar vem det är som släpar med sig att par gamla F1 nuförtiden. De är ju snart 20 år gamla.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-05-10 11:49

DQ-20 skrev:
Bill50x skrev:

OK. Jag trodde att man mest använde LTS 3v-f1 där. Undrar vem det är som släpar med sig att par gamla F1 nuförtiden. De är ju snart 20 år gamla.

Jag kan ju ha fel, jag hörde bara "F1" vid presentationen. Oavsett vilket, kul lät det inte och jag undrar vilken förstärkare som skulle kunna förändra detta? Uppenbarligen finns det flera modeller med F1 i namnet någonstans. Varför kan inte ingenjörer "göra en Ikea" och döpa sina högtalare till Gustav, Helge eller något annat som man lätt fattar?

/ B

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-05-10 16:46

Var de röda så är det säkert LTS 3v-f4. Så klurigt är det inte, det finns LTS F1, och sedan nya serien:
LTS-3v-f1 = Trevägssystem med ett baselement
LTS-3v-f4 = Trevägssystem med fyra baselement
LTS-2v-f1 = Tvåvägssystem med ett baselement
Mycket kul - lite tid

Lennart

Inläggav Lennart » 2016-05-10 18:28

Och så har vi den senaste versionen med "Ino Audio basar" LTS 3v-f2

Bild

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2016-05-11 01:18

Jag har den första generationen som kom sent 90-tal.

Bild

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2016-05-11 11:47

LTS-F1 med sitt spridningsmönster och integrering mellan elementen var väl konstruerade att avlyssnas på ett avstånd av 3-3,5m. Den hade en bakåtriktad basport.

Rådet att "uppgradera" ett par sådana med piP som togs fram som en närfältsmonitor med ett tänkt basstöd från nära placering mot bakväggen verkar lite underligt om man inte samtidigt har ändrade förutsättningar i övrigt för lyssningen. Är det inte snarare ett par pi60 av Öhmans Ino-konstruktioner som ligger närmast tillhands som uppstegsmodell för den som önskar mer dynamisk kapacitet och lägre dist än F1.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-05-11 12:54

Amen.

Innan det skulle jag dock vilja se lite dämpning på väggen bakom högtalarna, det borde göra skillnader som är klart större än ett förstärkarbyte. ;)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-05-11 13:36

Vad är det du saknar i ljudet? Ofta brukar trådar om stärkar-byte = vill ha mer bas = bygg några slutna 12"-basar :D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-05-11 15:26

philipbtz skrev:Vad är det du saknar i ljudet? Ofta brukar trådar om stärkar-byte = vill ha mer bas = bygg några slutna 12"-basar :D

Min egen erfarenhet är att "små" förstärkare börjar låta illa tidigare än man kan tro och att man kan förledas att tro att det är högtalarna det är fel på. En idé är väl att se om det går att låna en förstärkare med "lite högre watt" och se om det blir någon skillnad till det bättre. Basen i F1 är redan ganska rejäl ned till strax under 30 Hz där den klart matchar en 12" i sluten låda - en 8" med lång slaglängd och 3" port kan pumpa en hel del luft vid avstämningen.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-05-11 15:56

Om han har tillgång till att låna något fett är det helt klart det bästa att göra som ett första test.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2016-05-11 17:41

Polaren har ett Rotel slutsteg(rb-1070?) som jag ska försöka låna. Eller ska man kolla på nått kraftigare?

Mitt lyssningsrum är nog egentligen för litet för F1orna, det är knappt 12kvm, så ett par subbar blir nog overkill. Sitter på 2 meters avstånd.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2016-05-12 00:03

Jag kör LTS-F1 i min i övrigt vintage anläggning (Även F1 börjar ju nosa lite på vintage..)
De drivs av en Luxman M-120a, med en matchande c-120a som försteg (som har föredömliga tonkontroller som kompenserar för den lilla brist på basstöd som F1 får i mitt rum)

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-05-12 00:14

Spontant tänker jag att du borde gå på något kraftigare, typ 2x200W. Men det lär bli skillnad med ett dedikerat steg som rb1070. Värt att testa.

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2016-05-12 09:52

Jag har haft piPs och LTS F1 samtidigt i mitt vanliga vardagsrum, och min erfarenhet säger att aco hade större betydelse på LTS F1 än på piPs. Så mitt tips är att skaffa ino ACO :-) Går även med hifikits variant.

F1 låter väldigt bra på riktigt fina inspelningar. Pips spelar renare och känns väldigt balanserade och flera inspelningar låter bättre än på F1. Ljudbilden är även lite diffus på F1 enligt mina öron.

Jag har mitt 2:a system bara till film och jag tyckte F1 gjorde ett "roligare" jobb än piPs och det beror dels på att dom spelar ner till 19hz och är helt "fullvuxna"

Första gången jag hörde F1:orna var i mitt dedikerade inorum och det var ett haksläpp för dom 1500:- dom betingade.

Mitt tips är upp med aco och lite gardiner som du enkelt kan dra fram när du ska lyssna.

Ejje

Inläggav Ejje » 2016-07-02 11:36

Zeeall skrev:Polaren har ett Rotel slutsteg(rb-1070?) som jag ska försöka låna. Eller ska man kolla på nått kraftigare?

Mitt lyssningsrum är nog egentligen för litet för F1orna, det är knappt 12kvm, så ett par subbar blir nog overkill. Sitter på 2 meters avstånd.

Är nyfiken på om det blev något test med rotel/annat steg då jag själv sitter med ett par F1or :)

Vh
Ejje

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2016-07-02 13:21

Ejje skrev:
Zeeall skrev:Polaren har ett Rotel slutsteg(rb-1070?) som jag ska försöka låna. Eller ska man kolla på nått kraftigare?

Är nyfiken på om det blev något test med rotel/annat steg då jag själv sitter med ett par F1or :)

Vh
Ejje

Jag har tyvärr inte hunnit med det och vet inte när det kan tänkas ske.

Återgå till Köpråd