Moderator: Redaktörer
jonasby skrev:Första intrycket är ungefär så här:
- Brusigt
- Ljudet låter burkigt eller resonant.
- Var är basen?
- Lite väl jobbig diskant med vassa S-ljud.
- Mycket bra röståtergivning. Lisa Nilsson är en njutning.
- Men trummorna som börjar ca 15 sek in i "Himlen runt hörnet" låter inte bra.
- Störningskänsligt. Kan det bero på alla "öppna" spolar? Det kommer lätt in störningar i ljudkedjan.
=> Det finns en del att jobba med
Mer om åtgärder senare.
-
MagnusÖstberg skrev:Hur kom du fram till filtret?
Spolarna ligger inte så bra, vrid den uppe i hägra hörnet så den ligger vinkelrätt mot den andra så påverkar de inte varandra.
PappaBas skrev:Kul bygge![]()
Är kurvorna du simulerat med uppmätta kurvor?
Hur mäter den färdiga högtalaren?
För att få bra resultat bör du mäta högtalaren från olika vinklar både horisontalt och vertikalt för att få fram tonkurvor i olika riktningar dvs hur den sprider.
Ljudet i olika riktningar påverkar.
Fasen spelar roll för ett vanligt problem är att off-axis så kommer inte delningen att summera korrekt, kanske blir det världens peak eller en urgröpning.
Kolla in dessa två trådar för bra tips och tillvägagångssätt
viewtopic.php?f=3&t=15719
viewtopic.php?f=3&t=18807&hilit=9laeh+byggtr%C3%A5d#p419163
PappaBas skrev:Det finns också någon tråd med erfarenheter av mätutrustning. Skall försöka finna den.
Men kortfattat måste du mäta på elementen i lådan både med och utan delningsfilter. Du behöver både tonkurvan, fas och impedansmätning för att simulera.
Mäter du dessa så kommer simuleringen att stämma bra överens med verkligheten och då är det lätt att simulera fram hur olika ändringar kommer påverka slutresultatet. Som det är nu har du gjort en simulering som förmodligen korrelerar dåligt med hur den färdiga högtalaren beter sig.
Tonkurvorna som är publicerade är oftast mätta med oändlig baffel och det är inte representativt för hur det blir i din låda.
Lådan kommer att bidra med något som heter baffelsteg, dvs du får en förstärkning där våglängden understiger lådans mått.
Du kan simulera det i programmet Xdir som den förträfflige Svante också knåpat ihop
Kör på
jonasby skrev:
Filtret är simulerat i Basta. Den byggda versionen är enligt "delningsfrekvens 2500hz på HP och LP, välj sedan närmsta tillgängliga komponentvärde." (Har då inte funderat på om produkt LC eller dess kvot skall söka hållas konstant, dvs öka båda eller öka en och minska den andra.)
Eri skrev:jonasby skrev:
Filtret är simulerat i Basta. Den byggda versionen är enligt "delningsfrekvens 2500hz på HP och LP, välj sedan närmsta tillgängliga komponentvärde." (Har då inte funderat på om produkt LC eller dess kvot skall söka hållas konstant, dvs öka båda eller öka en och minska den andra.)
Min erfarenhet är att filter simulerade i Basta inte ger den frekvenskurva som simulerats. Det måste till mätningar för att justera filtret för att få till önskad frekvenskurva. Dessutom mycket lyssning kombinerat med mätning för att trimma filtret till den återgivning man vill ha.
Kalejdokom skrev:Jag är försiktigt skeptisk till att de där mickarna kommer att kunna mäta något som liknar den verkliga tonkurvan som avges från högtalaren. Du bör använda en mätmikrofon och helst en kalibrerad sådan om du tänker använda mätningarna för att designa delningsfilter.
PappaBas skrev:Kalejdokom skrev:Jag är försiktigt skeptisk till att de där mickarna kommer att kunna mäta något som liknar den verkliga tonkurvan som avges från högtalaren. Du bör använda en mätmikrofon och helst en kalibrerad sådan om du tänker använda mätningarna för att designa delningsfilter.
Min sådan var faktiskt inte så dålig, mätte i princip som min ECM8000. Men i sak håller jag med dig. Tänkte mest att för TS så är det intressant att få ut något att börja med
PappaBas skrev:.../bortklippt/...
Det du behöver är egentligen följande:
Mätmikrofon. Behringer ECM8000 är bra inkörsport.
Förstärkare. Gärna någon liten testförstärkare du inte behöver vara superrädd om.
Ljudkort som kan driva mikrofonen (ha fantommatning) och mäta i stereo så du kan göra loopback.
Mätbox http://www.artalabs.hr/AppNotes/AP1_Mea ... ev4Eng.pdf
...
Eri skrev:Du bör skaffa ett extern ljudkort som kopplas in med USB. Laptoppens tror jag inte duger för mätning. Oftast brukar dessutom mik. ingången vara försett med ett högpassfilter som begränsar mätning i basområdet. Själv använder jag en Behringer UCA222 med ASIO drivrutiner. Detta fungerar mycket bra om man inte behöver phantom-matning till miken. Det är dessutom billigt.
http://www.thomann.de/se/behringer_ucon ... cgod-7AAjA
HenrikE skrev:Jag har också bråkat med headsetkontakten på min laptop, inte för att mäta högtalare utan för att koppla in en gitarrmik. Det gick ungefär lika dåligt som du beskriver. Externt ljudkort är nog tyvärr nödvändigt. För mätningar kör jag ett Behringer uca202 och det funkar utmärkt.
Inbyggda mikrofoner är tänkta för skype-samtal och liknande. De har ofta finesser som automatisk gain, som är bra för skype men gör dem helt oanvändbara för mätningar.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 25 gäster