jonasby bygger liten högtalare - för första gången

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasby

jonasby bygger liten högtalare - för första gången

Inläggav jonasby » 2016-05-02 19:19

Hej faktiskt!

Kommer här presentera ett litet högtalarbygge, eller mer korrekt, liten högtalarkonstruktion. För så är det, jag vill inte bygga=montera utan skapa min egna högtalare.
Hittade då faktiskt.se för dryga månaden sedan och försökte regga mig här ... men se det gick inte. Men nu äntligen idag har min reggning "beviljats" av högre makter. Oändligt tacksam!

Kort historia om mig.
Växte upp på 70-talet och var då mycket hifi-intresserad. Jag/vi bläddrade mycket i hifikits kataloger och drömde om att bygga "bashorn" som var grejen då. Kom inte längre än att hjälpa grannen med ett bygge som väl tog upp halva hans pojkrum och fick marken att skaka så grannarna klagade ...

Första anläggningen var en AKAI stereo-receiver och ett par Expert/Mirsch-högtalare. Och en Sentec självmonterad skivspelare (de hade faktiskt en skivspelare också bland deras för oss mycket åtråvärda bygg-förstärkare). Skivspelaren var inget speciellt och jag tror de sålde ut de sista exemplaren då jag köpte min (på Norrtullsgatan nära Odenplan vill jag minnas). Jag hade inte mycket pengar och skulle ha den billigaste tonarmen och pickupen. De fanns inte i lager så de gav mig den bästa SME-tonarmen de hade med passande pickup för samma pris. Tror att bara tonarmen var värd minst dubbelt mot det pris jag fick betala för hela kalaset. Brorsan och kompisar blev klart avundsjuka ...
Kommer även ihåg ett Alpine kassettdäck med en otroligt cool UV-metare med roterande reflektor (eller nåt). Teknik på den tiden var även mekanik ...

Åren gick, pluggade på Teknis och läste Elektroteknik och kom på att f*n, nu kan man ju räkna på filter också. Men det blev aldrig något bygge mer än skissade högtalare på papper.
Under åren har apparaturen bytts ut och av någon märklig anledning även helt kastats ut, för 10 år sedan vid inköp av en "bioanläggning" som jag trodde skulle funka även för musik. Men icke, det lät riktigt illa. Vad jag har ångrat mig. Får väl skylla på "chocken" men har levt med detta i 10 år utan att fixa det. Tja, musiklyssnandet är ju inte som förr då man "lyssnade på en skiva" utan numer bara mp3-lyssnar på en bekväm ström. I en liten högtalare nära dig.
Men så en dag i vintras tänkte jag på landstället - man skulle nog ha ett par bra högtalare till en liten stereo som även kan kopplas in till TV:n. Där i bokhyllan ska de stå. Iväg till hifiklubben för att kolla och lyssna. De minsta högtalarna passade inte min smak, de minsta som passade var dock några centimeter för höga. Vad göra?

- Ska vi inte ta och bygga de där högtalarna iaf, nu 35 år senare ...?
- Exakt. Men hur gör man? Minns ju hifikit och bor typ tre "äkta" stenkast därifrån så jag gick dit och pratade med dem. Köpte boken "Högtalarens formelsamling", men insåg ganska snart att det inte var någon hjälp för mig. Började googla lite och hittade faktiskt.se. Som jag har läst sedan dess och nu idag fått igenom min reggning på. Tack Per.

Under tiden har jag även köpt Basta och med lite hjälp från Svante (tack Svante) har jag kommit igång och designat, simulerat och byggt ihop min första högtalare. Och den låter. Jorå. Men först blev jag besviken. Mer om det senare.

Högtalaren ska vara max 24 cm hög och 20 cm djup för att passa i bokhyllan. Något för högt placerad kanske, men så får det bli. Hifikit rekommenderade mig ett kit Mimir som skulle vara bra att börja med. Men lådan var för stor och jag är inte primärt intresserad av att "montera" utan konstruerar hellre en själv. Och sedan bygger ihop (=monterar). Men jag valde iaf liknande högtalarelement från SEAS, dock mindre. Utan att egentligen veta vad som passar och vad man ska leta efter för en liten basreflexhögtalare så blev valen så här:

Bas: SEAS CA12RCY (liknande den Mimir använder, men givetvis mindre)
Diskant: SEAS 19TFF1 ("liten", dvs skulle få plats på baffeln med 24 cm höjd)
Delningsfrekvens: 2500 Hz

Lådmått (H*B*D, ytter): 24*15*20cm
Volym, inner: 4,8 liter

Jag kommer bygga i spånskiva, 12 mm som jag köpte en liten restbit av på lokala bygghandlaren.
Jag kommer inte bry mig om utseende i denna version. Bara bygga ihop och få det att låta nöjsamt bra. Lyckas jag, kanske jag bygger om lådorna med utfräsningar etc.

Problem: Diskanten anges i datablad ha en rekommenderad range på 4-20kHz men jag börjar använda den från 2.5kHz ... Hittade ingen annan diskant som passade i storlek så jag provar detta. Vi får se. Det värsta som kan hända är väl att jag lär mig nåt.

Allt för nu. Jag återkommer med simuleringar, byggbilder och lite frågor. Bl.a. - Hur f*n få man en mik att funka med en laptop? Mer om detta senare.

Fråga: Hur lägger man upp en bild? Ser att man kan skriva taggar för IMG som väl refererar till bild på annan URL. Men man kan väl också ladda upp bilder hit direkt till forumet/inlägget?

mvh
Jonas
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
jonasby

Re: jonasby bygger liten högtalare - för första gången

Inläggav jonasby » 2016-05-02 19:48

Så här ser min simulerade tonkurva ut.
Jag tyckte det såg bra ut och beslutade mig för att köpa in högtalarelement och komponenter.

Skärmklipp 2016-05-02 18.10.41.png
Simulerad tonkurva
Skärmklipp 2016-05-02 18.10.41.png (64.55 KiB) Visad 8493 gånger

Simuleringen bygger så klart på mina inknappade data.
För basen satte jag ett värde på LeLoss som jag tyckte renderade en impedansgraf som databladen såg ut. Ungefär.
Däremot vet jag inte vad jag ska sätta för värden på Box:Viso och Box:Qb, så jag körde med Viso=10% och defaultvärde Qb=20. Samma för basreflexröret där jag använde default Qp=20. Rätt eller fel?

För diskanten var det lite knepigare tyckte jag. Antar att det spelar mindre roll om jag kör med sluten låda eller basreflex men ansatte exakt samma värden som för basen för att det verkar ju mest korrekt. Dock finns inget publicerat Qts etc för diskanten. Jag labbade lite med olika värden och "försökte" få det se ut som databladets kurvor. Ett "gyllene medelväg" innebar att jag ansatte Qts till 0,5 och LeLoss till 0,7 (har för mig det värdet spelade väldigt lite roll i simuleringarna).

Detta kan tyckas slarvigt men jag bestämde mig för att köra på detta och se vad resultatet skulle bli.

Stor fråga: När jag bedömt grafen tittar jag *enbart* på frekvenskurvan. Har inte förstått vad som skulle vara bra eller dålig fas respektive impedans. Så dessa grafer har jag alltså inte beaktat. Kanske galet? Vad vet jag.

Senare kommer lite byggbilder och lyssningsintryck.
(Hoppas simuleringsgrafen syns.)

/Edit: rättat beteckningen Qb/

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-05-02 20:53

Dags att bygga låda.
Jag kör med de verktyg jag har, så det blir ingen bandsåg eller cirkelsåg för att få fina bitar.
Sågar upp den första lådan med sticksågen, det går fort och nästan bra ... se bilder. Det är inte alldeles lätt att få raka linjer. Faktiskt så sågade jag för hand med fogsvans den andra lådan och det blev mycket bättre.

Inte perfekt passning, men ändå.
2016-04-17 15.55.02.jpg
2016-04-17 15.55.02.jpg (174.91 KiB) Visad 8457 gånger

Så här "fina" kanter får man (jag) med sticksåg.
2016-04-17 16.00.42.jpg
2016-04-17 16.00.42.jpg (171.15 KiB) Visad 8457 gånger

Håltagning med sticksåg ...
2016-04-17 16.21.35.jpg
2016-04-17 16.21.35.jpg (181.4 KiB) Visad 8457 gånger

Limning (inga pluggar eller spikar, enbart limning)
2016-04-17 21.37.21.jpg
2016-04-17 21.37.21.jpg (184.82 KiB) Visad 8457 gånger

Färdiglimmad låda. ("prototypkvalitet")
2016-04-18 07.52.48.jpg
2016-04-18 07.52.48.jpg (205.43 KiB) Visad 8457 gånger

Filter. Var smart att bygga på platta och med sockerbitar. Busenkelt att koppla in-ut och att byta komponenter.
2016-04-19 14.02.11.jpg
2016-04-19 14.02.11.jpg (180.21 KiB) Visad 8457 gånger

Provspelning allra första gången. Det låter! Yipee!
2016-04-19 15.21.03.jpg
2016-04-19 15.21.03.jpg (208.6 KiB) Visad 8457 gånger

På plats i låda. Nu börjar provlyssning på riktigt.
2016-04-19 17.03.03.jpg
2016-04-19 17.03.03.jpg (202.31 KiB) Visad 8457 gånger

Första intrycket är ungefär så här:

- Brusigt
- Ljudet låter burkigt eller resonant.
- Var är basen?
- Lite väl jobbig diskant med vassa S-ljud.
- Mycket bra röståtergivning. Lisa Nilsson är en njutning.
- Men trummorna som börjar ca 15 sek in i "Himlen runt hörnet" låter inte bra.
- Störningskänsligt. Kan det bero på alla "öppna" spolar? Det kommer lätt in störningar i ljudkedjan.

=> Det finns en del att jobba med :-)

Mer om åtgärder senare.
-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-05-02 21:07

jonasby skrev:Första intrycket är ungefär så här:

- Brusigt
- Ljudet låter burkigt eller resonant.
- Var är basen?
- Lite väl jobbig diskant med vassa S-ljud.
- Mycket bra röståtergivning. Lisa Nilsson är en njutning.
- Men trummorna som börjar ca 15 sek in i "Himlen runt hörnet" låter inte bra.
- Störningskänsligt. Kan det bero på alla "öppna" spolar? Det kommer lätt in störningar i ljudkedjan.

=> Det finns en del att jobba med :-)

Mer om åtgärder senare.
-

Har du överhuvudtaget något dämpmaterial i lådan?
Att det låter brusigt kan hänga ihop med vass diskantåtergivning. Kan du dämpa nivån till diskanten en dB eller så?
Jag tror inte spolarna eller filtret är orsaken till störningar. hur låter systemet med andra högtalare, är det inga störningar då?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-05-02 21:19

Och hur ser baksidan ut? Har du terminal och basreflexrör i hålen eller är de öppna (som på bilden)?

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-05-02 21:40

Kul projekt!
Man brukar behöva dämpa diskanten för att nivån ska matcha baselementet. Ditt filter ser inte ut att ha någon dämpning, det kan ju förklara varför ljudet är vasst, och varför brus hörs tydligt.
Hur ser filterschemat ut?
Om du vill att någon kollar simuleringen kan du bifoga .basta-filen.

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-05-02 21:59

Tack för kommentarerna paa, Kalejdokom och HenrikE.

Det har blivit bättre efter första spelningen och dess intryck.

1. Brus. Det har nog försvunnit det mesta. Men inte allt. Vid AB-test med andra högtalare hörs brus där också. Det verkar vara så att dessa högtalare är "tydligare" med uppspelningen av bruset ...
Och jag tror också att dämpning av diskant kan förbättra. Har dock inte haft tid att testa än. Har ett nytt filter framräknat som ska testas.

2. Mycket riktigt så hade jag inget dämpmaterial vid detta tillfälle. Så det förklarar ju burk/resonans. Jag har senare lite provisoriskt "stuvat in" lite HifiKit-ULL och då blev det klart bättre. Nästa gång ska jag klä väggar bättre (antar att jag kan häfta fast på tak, golv, sidor och baksida).

3. Bas. Jag har helt enkelt tätat lådan ordentligt efteråt. Extra lager lim och/eller fogmassa i alla springor. På med tätlist kring högtalarelementen, tejpat fast den lösa sidan (som troligen läckte en del), tejpat igen runt hål där terminal ska sitta och då endast utsågad bit var införd.
Detta gjorde susen. Nu kom basen fram. Det var nog som att testa en "öppen låda", eller baffel, förut ... man lär sig.

4. Störningskänsligt. Tror jag har haft problem med kablage och kontakter. Har sett över detta och det har blivit mycket bättre. Bl.a. verkar AUX-ingången på förstärkaren vara extra känslig (och den har jag aldrig använt förut så jag hade ingen känsla för hur den funkar. men den verkar vara känslig. Kör nu också med annan förstärkare, liten sak om 2*15W typ men det låter bra.

Så rätt mycket är löst.
Nu tycker jag att:

- Diskanten ibland kan "skära" och ge S-ljud. låter nästan trasigt, men iofs bara lite. Ska som sagt prova med dämpning och annan delning. Komponenter införskaffade men hann inte i helgen. Kommer sedan också testa med det andra diskantelementet för att utesluta elementfel.

- Basen. Nästan för hög och "grumlig" vid enstaka tillfällen. Har använt Ace Wilders låt Don't Worry (Mello 2016) som testreferens. Den låter mycket bra i mina högtalare. Men för ... /minns inte nu/ låter basen besvärlig så jag måste sänka volymen. Tror att bättre ulldämpning kan hjälpa till. Men detta känns inte som ett stort problem, diskanten känns viktigare.

Jag bygger och testar högtalaren på mitt landställe så jag hinner bara med ett fåtal timmar per helg.

- Vad jag däremot lider av är att jag inte lyckas mäta på högtalarna. Och det är störande. Jag får helt inte en extern mikrofon att funka på två laptops jag har. Extremt merklisch. Och irriterande plus,plus. Ska försöka beskriva detta med bilder och kopplingar, men det blir nog i morgon. Laptopparna detekterar (ibland) att extern mik ansluts men detekterar ingen signal och fortsätter att använda inbyggda mikar. Vete katten hur jag ska lösa det. Mer om detta kommer senare, troligen i morgon.

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-05-02 22:04

oops,
Ser att den frekvenskurva jag lagt in i inlägg ovan är den simulerade *med* diskantdämpning 1,2 resp 20 ohm för att dämpa 2dB. Troligen har den även lite annan delningsfrekvens för diskant också.
Det dåliga diskantljudet jag hör är alltså med ett filter utan denna dämpning och den har en puckel i diskanten. Hittar tyvärr inte sådan graf just nu. Men det känns lite överspelat.
Mao, nästa helg ska jag koppla in det simulerade filtret och lyssna.

Så just nu är mitt största problem att få till en mätmiljö som fungerar.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-05-02 23:07

Hur kom du fram till filtret?

Spolarna ligger inte så bra, vrid den uppe i hägra hörnet så den ligger vinkelrätt mot den andra så påverkar de inte varandra.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-05-02 23:34

Kul bygge :)
Är kurvorna du simulerat med uppmätta kurvor?
Hur mäter den färdiga högtalaren?
För att få bra resultat bör du mäta högtalaren från olika vinklar både horisontalt och vertikalt för att få fram tonkurvor i olika riktningar dvs hur den sprider.
Ljudet i olika riktningar påverkar.
Fasen spelar roll för ett vanligt problem är att off-axis så kommer inte delningen att summera korrekt, kanske blir det världens peak eller en urgröpning.

Kolla in dessa två trådar för bra tips och tillvägagångssätt :)

viewtopic.php?f=3&t=15719

viewtopic.php?f=3&t=18807&hilit=9laeh+byggtr%C3%A5d#p419163

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-05-02 23:56

MagnusÖstberg skrev:Hur kom du fram till filtret?

Spolarna ligger inte så bra, vrid den uppe i hägra hörnet så den ligger vinkelrätt mot den andra så påverkar de inte varandra.

Filtret är simulerat i Basta. Den byggda versionen är enligt "delningsfrekvens 2500hz på HP och LP, välj sedan närmsta tillgängliga komponentvärde." (Har då inte funderat på om produkt LC eller dess kvot skall söka hållas konstant, dvs öka båda eller öka en och minska den andra.)

Tyvärr, är den publicerade tonkurvan mest troligen med ett filter där även en diskantdämpning ingår med ca 2dB. (kan inte kolla på iPad.)

Spolvridning. Aha .... Tack!

En sak till. Jag har INTE polvänt diskanten som jag ibland läser om, men inte till fullo förstår. A) vid simulering blir det sämre tonkurva och B) tror, säger tror, att om både LP och HP är av andra graden bör väl båda fasvrida 180° vardera och därmed vara antingen i 0° eller 360° ur/i fas.

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-05-03 00:02

PappaBas skrev:Kul bygge :)
Är kurvorna du simulerat med uppmätta kurvor?
Hur mäter den färdiga högtalaren?
För att få bra resultat bör du mäta högtalaren från olika vinklar både horisontalt och vertikalt för att få fram tonkurvor i olika riktningar dvs hur den sprider.
Ljudet i olika riktningar påverkar.
Fasen spelar roll för ett vanligt problem är att off-axis så kommer inte delningen att summera korrekt, kanske blir det världens peak eller en urgröpning.

Kolla in dessa två trådar för bra tips och tillvägagångssätt :)

viewtopic.php?f=3&t=15719

viewtopic.php?f=3&t=18807&hilit=9laeh+byggtr%C3%A5d#p419163

Kurvorna bygger på inknappade parametervärden, ej från något uppmätt.
Jag har tyvärr inte lyckats göra några mätningar (jag tror på) då jag inte lyckas med att få mina laptoppar att läsa/höra ansluten externa mik. Ska försöka beskriva detta i morgon.

Tack för länkarna. Har läst/skummat dem men får säkert anledning att återkomma. Det finns otroligt mycket matnyttigt där.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-05-03 00:15

Det finns också någon tråd med erfarenheter av mätutrustning. Skall försöka finna den.
Men kortfattat måste du mäta på elementen i lådan både med och utan delningsfilter. Du behöver både tonkurvan, fas och impedansmätning för att simulera.
Mäter du dessa så kommer simuleringen att stämma bra överens med verkligheten och då är det lätt att simulera fram hur olika ändringar kommer påverka slutresultatet. Som det är nu har du gjort en simulering som förmodligen korrelerar dåligt med hur den färdiga högtalaren beter sig.

Tonkurvorna som är publicerade är oftast mätta med oändlig baffel och det är inte representativt för hur det blir i din låda.
Lådan kommer att bidra med något som heter baffelsteg, dvs du får en förstärkning där våglängden understiger lådans mått.
Du kan simulera det i programmet Xdir som den förträfflige Svante också knåpat ihop :)

Kör på :)

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-05-03 00:51

PappaBas skrev:Det finns också någon tråd med erfarenheter av mätutrustning. Skall försöka finna den.
Men kortfattat måste du mäta på elementen i lådan både med och utan delningsfilter. Du behöver både tonkurvan, fas och impedansmätning för att simulera.
Mäter du dessa så kommer simuleringen att stämma bra överens med verkligheten och då är det lätt att simulera fram hur olika ändringar kommer påverka slutresultatet. Som det är nu har du gjort en simulering som förmodligen korrelerar dåligt med hur den färdiga högtalaren beter sig.

Tonkurvorna som är publicerade är oftast mätta med oändlig baffel och det är inte representativt för hur det blir i din låda.
Lådan kommer att bidra med något som heter baffelsteg, dvs du får en förstärkning där våglängden understiger lådans mått.
Du kan simulera det i programmet Xdir som den förträfflige Svante också knåpat ihop :)

Kör på :)

Impedansmätning: Som jag förstått Svantes beskrivning krävs två (2) mikingångar på ett ljudkort för att göra impedansmätning. Har inget sådant och tänkte initialt skippa det därför. Kanske blir så iaf. Vi får se. (Tänker lite så här. Jag bygger med de medel jag har eller rimligt enkelt/billigt kan köpa för att sikta på "nöjsamt bra" ljud. Sedan använder jag högtalarna praktiskt och samlar på mig erfarenheter inför förbättringar eller nybygge, dvs andra högtalare.)

Baffelsteg: Det ingår väl också i Basta? Jag lever i tron att mina tonkurvor är inklusive diffraktion pga av "baffelsteg". Jag har iaf konfat för min baffelstorlek och "enablat" baffelsteg. Kurvan är dessutom för "far field". (Har testat en gång med olika mikavstånd och positioner men förstod inte varför jag skulle göra det och avbröt.)

Svante är inte bara förträfflig, han har också varit mycket hjälpsam i det dolda.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-05-03 02:04

Impedansmätning: Jag gjorde samma miss som du :/ Jag lade massa tid för jag fick inte simuleringarna att stämma överhuvudtaget med den metoden. Det fungerar helt enkelt inte utan du måste bygga en mätbox (kostar inte många kronor). När jag hade en riktig mätrigg stämde simuleringarna perfekt med verkligheten. Problemet är att ljudkortet ofta inte klarar driva elementet så impedanskurvorna blir fel. Man måste driva det med förstärkare (behöver inte köra hög nivå alls) och då behövs en box med inbyggt skydd (och även kalibrering med hjälp av enkel brytare). Det fungerar egentligen som prober.

Tråd om mätutrustning:
viewtopic.php?f=10&t=52481&hilit=arta+m%C3%A4tbox&start=60

Basta och baffelsteg: Nej Basta tar ingen hänsyn till det. Kör Xdir och lägg in lådmåtten så får du en uppfattningen om baffelsteget.

Jag lade massvis av tid på att försöka få simuleringar och mätningarna att överenstämma. Jag skriver allt detta verkligen inte för att avskräcka dig eller kritisera utan bara så du inte behöver lägga så mycket tid på det som jag gjorde.
Det du behöver är egentligen följande:

Mätmikrofon. Behringer ECM8000 är bra inkörsport.
Förstärkare. Gärna någon liten testförstärkare du inte behöver vara superrädd om.
Ljudkort som kan driva mikrofonen (ha fantommatning) och mäta i stereo så du kan göra loopback.
Mätbox http://www.artalabs.hr/AppNotes/AP1_Mea ... ev4Eng.pdf

Det går att bygga mycket av mätutrustningen själv och det finns billigare (och dyrare) alternativ. Andra har säkert bra tips.
Min dyrköpta läxa (i form av nedlagd tid och pengar) var att det är värt att köpa något beprövat.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2016-05-03 09:38

jonasby skrev:
Filtret är simulerat i Basta. Den byggda versionen är enligt "delningsfrekvens 2500hz på HP och LP, välj sedan närmsta tillgängliga komponentvärde." (Har då inte funderat på om produkt LC eller dess kvot skall söka hållas konstant, dvs öka båda eller öka en och minska den andra.)

Min erfarenhet är att filter simulerade i Basta inte ger den frekvenskurva som simulerats. Det måste till mätningar för att justera filtret för att få till önskad frekvenskurva. Dessutom mycket lyssning kombinerat med mätning för att trimma filtret till den återgivning man vill ha.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-05-03 11:00

Eri skrev:
jonasby skrev:

Min erfarenhet är att filter simulerade i Basta inte ger den frekvenskurva som simulerats. Det måste till mätningar för att justera filtret för att få till önskad frekvenskurva. Dessutom mycket lyssning kombinerat med mätning för att trimma filtret till den återgivning man vill ha.

Så tror jag också. Och räknar med det.
Men just nu kan jag inte mäta. Och jag är inte så duktig att jag kan lyssna och säga "hrm, puckel där, svacka här".
Jag måste få till mätningar helt enkelt. Jag tror mitt problem är inkompatibilitet och ev. glapp i 3.5mm-kontakter. Verkar som om mikens 3.5mm inte riktigt gillas av min laptops headset-ingång via en grenkoppling. Och en mono-till-stereo adapter. Ska visa bilder senare. Men där verkar problemet ligga.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2016-05-03 14:46

Du bör skaffa ett extern ljudkort som kopplas in med USB. Laptoppens tror jag inte duger för mätning. Oftast brukar dessutom mik. ingången vara försett med ett högpassfilter som begränsar mätning i basområdet. Själv använder jag en Behringer UCA222 med ASIO drivrutiner. Detta fungerar mycket bra om man inte behöver phantom-matning till miken. Det är dessutom billigt.
http://www.thomann.de/se/behringer_ucon ... cgod-7AAjA
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-05-03 16:23

Du kan alltid köpa en umik från minidsp. Det har fördelarna att du inte behöver något externt ljudkort och att du får med en kalibreringsfil. Nackdelen är att man inte kan mäta på fas mellan olika element, vad jag förstått. För det behöver man ett externt ljudkort som man kan göra en "loopback-kppling" med. Själv har jag en line audio om1 och ett gammalt begagnat usb-ljudkort som fixar fantommatning, vilket jag tycker också kan ses som ett alternativ.

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-05-03 16:48

Ser att det finns lite tips ovan. Men beskriver först hur jag har "försökt".
Tänkte ett tag att bygga egen elektretmikrofon men struntade i det då jag hittade en "billig och bra" (?) på Kjell&Co.

Miken är en rundupptagande slipsmikrofon som säljs tillsammans med en "power adaptor" Stage Line EMA-20 som är nån sorts mini-amatör-phantom skulle jag tro. Finns här: http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud- ... nformation

Grejen med den är att den är i mono och, som jag tolkar det, har en 3.5mm-kontakt som min laptop eller förgreningssladd inte alls känner sig kompis med. Min laptop har en "headsetutgång" (som alla sedan 5? år) med kombinerad anslutning för hörlur och mikrofon. Så jag köpte en förgreningssladd som ska konvertera mellan ett headsetuttag till ett hörlursuttag och ett mikrofonuttag.

När jag kopplar laptop - förgreningssladd - mik så "lyssnar" min laptop inte på den ingången. Laptopen lyssnar fortfarande på den inbyggda mikrofonen. Har försökt hitta nån inställning i Windows 10 men hittar inget (har ganska låg tolerans mot djupdykningar i pc-datorer nuförtiden ...). Dock, och lite märkligt. Det har fungerat vid enstaka tillfällen med ena laptopen men aldrig med den andra. Med den det har funkat, tror jag att det ev. kan funka då jag "juckar" lite med kontakten. Ej enkelt repeterbart, dock.

- Om jag kopplar in vanliga mobilheadsets till laptop funkar det (tekniskt) att exempelvis mäta med Tombstone. (Dvs jag kan mäta kedjan headsethörlur och headsetmik.)
- Om jag kopplar in gammalt headset med separata kontakter för mik och hörlur till förgreningskontakt som kopplas till laptop funkar det också tekniskt.
- Men det funkar alltså inte med inkoppling av Elektretmikrofonen via (eller utan) EMA-20 power adaptorn och förgreningssladd. Ej heller om jag kopplar in en mono-till-stereo-kontakt emellan. (Hur nu den mono-stereo-adaptern är kopplad internt?)

Se bilder.

1. Detta är den koppling jag trodde skulle funka. Men den ger ingen insignal via miken. (Har dock fungerat vid enstaka tillfällen...)
2016-05-03 09.37.03.jpg
2016-05-03 09.37.03.jpg (182.94 KiB) Visad 8063 gånger

2. Inkoppling av gammalt headset via förgreningssladd fungerar tekniskt (men duger inte för mitt mätsyfte såklart)
2016-05-03 09.39.26.jpg
2016-05-03 09.39.26.jpg (180.89 KiB) Visad 8063 gånger

Nu råder det väl viss djungel i hur 3.5mm-kontakter ska vara. Men problemet måste vara efter förgreningskabeln, dvs mono-till-stereo eller i miken eller dess spänningsmatning (power adaptorn). Dock kan jag inte mäta eller förstå hur jag kan felsöka det.

Och eftersom det har funkat enstaka gånger så kan man gissa på dålig passning eller glapp i kontakter eller kanske spänningsnivåer som är på gränsen för att tolkas som signal eller jord eller nåt vid gräns mellan de olika 4 kontaktytorna på ett 3.5mm TRRS-stift. Huga.
Då det har fungerat upplever jag att insignalen till laptopen är väldigt svag, dvs jag måste köra med höga volymer (ljudtryck) vid test med Tombstone. Märkligt högt kan jag tycka såvida inte denna mik är väldigt "korträckviddig", vilket kanske den är och ska va? Pust.

Ja, här har jag alltså fastnat.

Om någon ser något uppenbart fel eller kan komma med bra råd är jag jättetacksam.
Annars får jag byta metod och utrustning.

Annan utrustning:
Eri skriver ju hur han använder en Behringer UCA222 med ASIO drivrutiner som verkar klart intressant, bara det funkar.

- Vad använder man i övrigt? Antar att man kopplar in den i PC:ns USB-port och sedan en mik. Kan jag använda den miken jag har, eller måste jag skaffa ny mik också?

Det jag primärt vill göra är att mäta tonkurva med Tombstone. Dvs, skicka ut en signal från Tombstone som sedan läses tillbaka med en mik. Borde vara enkelt.
(Tror mig förstå att man kan mäta mer, exvis impedans i Sirp (?) men då krävs 2 ingångar och troligen annan hårdvara. Det tror jag kan vänta till mitt högtalarbygge nr 3 ...)

Tacksam för allt som hjälper mig vidare ...

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-05-03 17:10

Högerklicka på volymikonen nere i högra hörnet, välje "uppspelningsenheter". Plugga i mikrofonen och välj enheten som tillhör den.
Är den en laptop kanske den heter "Realtek microphone" eller något sådant. Se till att den är vald.
I många program så måste man också ställa in vilken indataenhet man använder.
Se också till att avaktivera alla sorters "Dolby SRS enhancer plus extra" som brukar vara förinstalllerat på laptops :)

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-05-03 17:32

Så långt är jag med PappaBas.
Har "inaktiverat alla ljudeffekter" för miken (Realtek High Definition Audio). Och ser till att denna är vald i Tombstone. (Finns iofs inget annat att välja i Tombstone).

Kanske är miken som är trasig helt enkelt. Kan ju försöka reklamera.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-05-03 17:43

Har du ingen receiver med medföljande mätmick? Jag pluggade in den från Pioneer receivern direkt i datorn och det gick fint att mäta med :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-05-03 18:19

Jag är försiktigt skeptisk till att de där mickarna kommer att kunna mäta något som liknar den verkliga tonkurvan som avges från högtalaren. Du bör använda en mätmikrofon och helst en kalibrerad sådan om du tänker använda mätningarna för att designa delningsfilter.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-05-03 20:18

Kalejdokom skrev:Jag är försiktigt skeptisk till att de där mickarna kommer att kunna mäta något som liknar den verkliga tonkurvan som avges från högtalaren. Du bör använda en mätmikrofon och helst en kalibrerad sådan om du tänker använda mätningarna för att designa delningsfilter.

Min sådan var faktiskt inte så dålig, mätte i princip som min ECM8000. Men i sak håller jag med dig. Tänkte mest att för TS så är det intressant att få ut något att börja med :)

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-05-03 21:24

PappaBas skrev:
Kalejdokom skrev:Jag är försiktigt skeptisk till att de där mickarna kommer att kunna mäta något som liknar den verkliga tonkurvan som avges från högtalaren. Du bör använda en mätmikrofon och helst en kalibrerad sådan om du tänker använda mätningarna för att designa delningsfilter.

Min sådan var faktiskt inte så dålig, mätte i princip som min ECM8000. Men i sak håller jag med dig. Tänkte mest att för TS så är det intressant att få ut något att börja med :)

Tvekar iofs inte en sekund på att den utrustning jag satsat på inte är "helt professionell" och kanske inte ens nära faktiskt. Men a) jag ville och vill undvika att köpa på mig utrustning för flera tusen för mitt första projekt och innan jag ens kan nåt i ämnet. Principsak liksom. Lär och utvecklas. Och b) vill mest få en viss överblick och förståelse hur tonkurvan ser ut. Kan "förortskalibrera" genom att mäta på annan känd hyggligt välspelande högtalare och på så sätt iaf få en känsla typ "den mäter ca 3-5 db för högt mellan 5-15 kHz". Typ. Kanske låter galet i vissas öron, men sån är jag. Ibland.

Kan ju bjuda på en mätning jag gjorde i helgen. Detta är tonkurvan jag fick från min högtalare "JB1".
*Jag tror inte ett dugg på denna graf, men så här blev det iaf.*
JB1 (med inbygd mik. kan man lita på detta Qmrk).png
JB1 (med inbygd mik. kan man lita på detta Qmrk).png (43.59 KiB) Visad 7933 gånger

Jag har kört i Tombstone med den externa mik jag beskrivit. Men, allt tyder på att det var den interna miken som användes och den är ju dessutom skymd av bildskärmen etc. Så hur kan en sådan graf ändå bli så pass "rak"? Eller mäter jag bara brus? Eller annat galet? För min högtalares tonkurva kan det inte vara.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-05-03 23:10

Jag har också bråkat med headsetkontakten på min laptop, inte för att mäta högtalare utan för att koppla in en gitarrmik. Det gick ungefär lika dåligt som du beskriver. Externt ljudkort är nog tyvärr nödvändigt. För mätningar kör jag ett Behringer uca202 och det funkar utmärkt.
Inbyggda mikrofoner är tänkta för skype-samtal och liknande. De har ofta finesser som automatisk gain, som är bra för skype men gör dem helt oanvändbara för mätningar.

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-05-04 12:31

Tack alla för bra input!

Som jag förstår det ang. mätning finns följande grovt förenklade alternativ för mig:

1. Enkel uppkoppling med mik in i laptoppen och med "frekvenstveksam" mik, etc - kan mäta frekvenssvar, men många tycker "tveksamt".
2. Externt ljudkort (a; utan eller b; med phantommatning) och mest troligen en bättre mik - kan mäta frekvenssvar.
3. Externt ljudkort (a; utan eller b; med phantommatning) med två (2) ingångar och samma/motsvarande mik som ovan. Kanske också en "mätbox" som Pappabas skriver. - kan mäta frekvenssvar, fas och impedans.

Jag ger upp alt. 1 på "inrådan" samt att jag inte får det att funka rent tekniskt. (Därmed inte sagt att alt 2 eller 3 kommer funka tekniskt ...)

Så då har jag följande frågor:

PappaBas skrev:.../bortklippt/...
Det du behöver är egentligen följande:

Mätmikrofon. Behringer ECM8000 är bra inkörsport.
Förstärkare. Gärna någon liten testförstärkare du inte behöver vara superrädd om.
Ljudkort som kan driva mikrofonen (ha fantommatning) och mäta i stereo så du kan göra loopback.
Mätbox http://www.artalabs.hr/AppNotes/AP1_Mea ... ev4Eng.pdf
...

@PappaBas:
Fråga: Om jag skaffar en Behringer ECM8000, kan du eller nån annan rekommendera ett passande ljudkort i "instegsprisklass"?
Tolkar det vidare som att Mätboxen är bra att ha för framförallt fas och impedansmätningar men krävs ej för frekvenssvarsmätning. Rätt?

Eri skrev:Du bör skaffa ett extern ljudkort som kopplas in med USB. Laptoppens tror jag inte duger för mätning. Oftast brukar dessutom mik. ingången vara försett med ett högpassfilter som begränsar mätning i basområdet. Själv använder jag en Behringer UCA222 med ASIO drivrutiner. Detta fungerar mycket bra om man inte behöver phantom-matning till miken. Det är dessutom billigt.
http://www.thomann.de/se/behringer_ucon ... cgod-7AAjA

HenrikE skrev:Jag har också bråkat med headsetkontakten på min laptop, inte för att mäta högtalare utan för att koppla in en gitarrmik. Det gick ungefär lika dåligt som du beskriver. Externt ljudkort är nog tyvärr nödvändigt. För mätningar kör jag ett Behringer uca202 och det funkar utmärkt.
Inbyggda mikrofoner är tänkta för skype-samtal och liknande. De har ofta finesser som automatisk gain, som är bra för skype men gör dem helt oanvändbara för mätningar.

@Eri & @HenrikE:
De där USB-korten är iaf billiga och funkar de så är det intressant.
Frågor:
- Vet ni vad det är för skillnad på UCA222 och UCA202. Kikar på säljarsidor men kan inte förstå annan skillnad än färgen.
- Kan ni rekommendera passande mik till dessa. Gärna de ni själva använt.

Hoppas ni elelr någon annan har tid och lust att svara.

/Diggar just nu till Maneater av Nelly Furtado på högtalaren (1 st). Och det är lyssningsbart ... men diskanten, där har vi problemet.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-05-04 14:20

Skillnaden mellan UCA202 och UCA222 är nog bara vilken mjukvara som skickas med dvs ingen skillnad vad gäller hårdvara.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-05-04 15:16

Jag kör med en Panasonic-kapsel och hembyggd batteridriven förstärkare med fantommatning. Det är en enkel variant med operationsförstärkare, kommer tyvärr inte ihåg var jag hittade schemat.
Kapseln är denna: https://www.svalander.se/shoppen/komponenter/mikrofon_panasonic_wm-61a

Nästa

Återgå till DIY-forum