Jag har nyligen köpt en Sansui SAP 201V integrerad förstärkare och kopplat till min Mac Mini med optisk Toslink och mina KEF Coda 70. När jag slår på förstärkaren hörs ett störande surr från högtalarna (ca 0,8 meter mellan lyssningsplats och högtalare). Det hörs oavsett om jag har någon signalkälla kopplad till förstärkaren, oavsett om förstärkaren är kopplad till jordat eller ojordat eluttag, oavsett hur jag vänder kontakten och lika högt oberoende av hur volymen är inställd. Efter lite sökningar på nätet gissar jag att det är förstärkarens slutsteg som genererar surret.
Stämmer det?
Och om så är fallet, går det att göra något åt det?
Att förstärkaren är extremt ivrig att stänga av slutsteget med ett ljudligt relä efter att en inkommande signal upphör talar väl för att apparaten är medvetet konstruerad på det här viset. Om någon med koll på elektronik kan peka på en förhållandevis enkelt (jag har lödstation) och billigt (säg max 500 kronor) bot, så tar jag tacksamt emot tips. Jag kan inte hitta något kopplingsschema eller liknande på nätet, men kan lägga ut bilder på apparatens innandöme om någon är intresserad.