Slutsteg genererar högtalarsurr?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

arneno

Slutsteg genererar högtalarsurr?

Inläggav arneno » 2016-05-11 23:37

Jag har nyligen köpt en Sansui SAP 201V integrerad förstärkare och kopplat till min Mac Mini med optisk Toslink och mina KEF Coda 70. När jag slår på förstärkaren hörs ett störande surr från högtalarna (ca 0,8 meter mellan lyssningsplats och högtalare). Det hörs oavsett om jag har någon signalkälla kopplad till förstärkaren, oavsett om förstärkaren är kopplad till jordat eller ojordat eluttag, oavsett hur jag vänder kontakten och lika högt oberoende av hur volymen är inställd. Efter lite sökningar på nätet gissar jag att det är förstärkarens slutsteg som genererar surret.

Stämmer det?

Och om så är fallet, går det att göra något åt det?

Att förstärkaren är extremt ivrig att stänga av slutsteget med ett ljudligt relä efter att en inkommande signal upphör talar väl för att apparaten är medvetet konstruerad på det här viset. Om någon med koll på elektronik kan peka på en förhållandevis enkelt (jag har lödstation) och billigt (säg max 500 kronor) bot, så tar jag tacksamt emot tips. Jag kan inte hitta något kopplingsschema eller liknande på nätet, men kan lägga ut bilder på apparatens innandöme om någon är intresserad.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Slutsteg genererar högtalarsurr?

Inläggav Flint » 2016-05-14 11:35

En definitionsfråga. Är det surr eller brum du hör?
Surr tror jag anses innehålla även högre frekvenser vilket brum inte gör i samma grad.

arneno

Inläggav arneno » 2016-05-14 21:56

Flint skrev:En definitionsfråga. Är det surr eller brum du hör?
Surr tror jag anses innehålla även högre frekvenser vilket brum inte gör i samma grad.

Det är möjligt att det finns en sådan distinktion i hifi-kretsar. Allmänspråkligt är surr och brum i det närmaste synonyma, ett entonigt lågfrekvent ljud. Ljudet som kommer från mina högtalare påminner om ljudet från högspänningsledningar i fuktig väderlek. Jag skulle tro att det rör sig om 50Hz eller någon multipel av det. Det är alltså inte brus, som innehåller fler frekvenser. (Lägger man örat mot högtalaren så man att det finns brus också, men det är inte det ljudet som hörs från lyssningsplatsen). Jag lutar mer och mer mot att något inte är som det ska, då förstärkaren fått ganska bra recensioner i både Hifi Choice och What Hifi.

Här nedan är en bild av innanmätet. Det går väl inte att säga så mycket bara av att titta på den. Jag har inte kunnat se några skadade kondensatorer eller lödningar. Tilläggas kan att jag inte hör surret med hörlurar. Om jag förstått saken rätt brukar hörlursutgången på intererade förstärkare vara en strypning av slutsteget, vilket då skulle innebära att surret (brummet) uppstår efter slutsteget? I högtalarterminalerna? Eller sitter det som brukar kallas utgångskondensatorer vanligen efter att signalen till hörlursuttaget separeras?

image.jpeg
image.jpeg (235.73 KiB) Visad 1218 gånger

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-17 14:13

Kolla om du har en jordslinga, t.ex. två nätjordade apparater plus också signaljord.

arneno

Inläggav arneno » 2016-05-19 18:32

Flint skrev:Kolla om du har en jordslinga, t.ex. två nätjordade apparater plus också signaljord.

Surret finns där även utan andra apparater (mer än högtalarna) kopplade till den, i olika uttag i lägenheten, med vänd sladd, med olika högtalare. Av detta sluter jag mig till att det är något i förstärkaren som genererar surret. Korrekt?

Att surret inte ändras när jag vrider på volym betyder att surret uppstår efter förstegets potentiometer. Korrekt?

Att det inte hörs i hörlurar betyder att det uppstår efter hörlursuttaget. Korrekt?

Eller kan ljud som liknar nätbrum uppstå av dålig impedans-matchning?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-19 18:42

Dina "korrekt" verkar korrekt. Nej, ljud som liknar nätbrum borde inte kunna uppstå av dålig impedans-matchning. Jag har ingen aning.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-19 19:02

arneno skrev:
Flint skrev:Kolla om du har en jordslinga, t.ex. två nätjordade apparater plus också signaljord.

Surret finns där även utan andra apparater (mer än högtalarna) kopplade till den, i olika uttag i lägenheten, med vänd sladd, med olika högtalare. Av detta sluter jag mig till att det är något i förstärkaren som genererar surret. Korrekt?

Att surret inte ändras när jag vrider på volym betyder att surret uppstår efter förstegets potentiometer. Korrekt?

Att det inte hörs i hörlurar betyder att det uppstår efter hörlursuttaget. Korrekt?

Eller kan ljud som liknar nätbrum uppstå av dålig impedans-matchning?

Har slutstegen egen spänningsmatning?
Då kanske det är något i den spänningsdelen som ger upphov till surr eller brum.
Komponenter som ligger nära sin funktiontopp eller en nätdelslindning som vibrerar och ger ett surrande ljud ifrån sig?
Kan du lyssna nära inpå förstärkaren om det finns något som kan förklara surret?
En jordpunkt kan surra om den inte är ordentligt monterad.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Återgå till Teknikforum