1989 byggde jag ett par Mirsch "Kameleont" efter en artikel i tidningen Elektronikvärlden.
Olle Mirsch har bara nämnt högtalaren helt kort i skriften "Mirsch means music" Jag har sökt efter någon annan som har byggt likadana, men inte hittat något.
Jag köpte element och filterkomponenter direkt av Olle och hade dialog med honom om lite förändringar i lådans konstruktion som jag också gjorde. Olle var jättetrevlig mot en då entusiastisk 23-åring!
Dom fick aldrig någon finish och jag spelade med dom "in the rough" i många år innan dom hamnade i ett hörn för att skämmas.
Jag tog en titt häromdagen och kan nu konstatera att baselementen kommer att behöva nya skumkanter innan man vågar spela med dom igen.
Dessa 12" Peerless-element har blå kanter och vad jag vill minnas var kanterna styvare än många andra liknande element (på den tiden).
Hur dom känns nu ger nog ingen bra ledtråd om hur styva dom ska vara eftersom dom troligen faller sönder om jag försöker klämma lite hårdare på dom...
Basen har blå kant och till mellanregister och diskanten medföljde blå dekorringar för att understryka samhörigheten mellan elementen.
Jag skulle vilja renovera baselementen och antingen bygga nya lådor eller ge dom gamla finish för jag tyckte väldigt bra om högtalarna ljudmässigt.
Min upplevelse var att dom var ganska neutrala med kraft långt ner i basen.
När jag bytte förstärkare från en Pioneer A616 mk2 till En Harman Kardon HK680 kunde jag stänga av min 15" JBL-sub och nästan få samma bas längst ner i registret.
WAF-faktorn har väl inte förutsättningar att bli så hög med ett par 80-literslådor, men jag kommer nog framöver att bygga ett musikrum där jag inte behöver ta hänsyn till något annat än "det perfekta ljudet"
Nu funderar jag på om det alls går att få tag i dessa kanter idag? Det hade ju varit trevligt med nya blå kanter, men det är kanske att önska sig för mycket?
Hur kan jag få reda på vilka kanter som passar bäst? Då tänker jag inte främst på dimensioner, utan jag tänker på styvhet och dämpning.
Jag antar att kanten har hyfsat stor betydelse för elementets egenskaper?
Jag är inte speciellt bekymrad för själva hantverket att byta kanterna själv, dels finns dom gamla kvar helt och hållet utan skador, dels verkar det inte vara någon särskilt svår procedur om man är lite noggrann. Svårigheten som jag ser det är att få tag i rätt material.
Någon som vill ge mig lite rekommendationer?