Cortado skrev:Jonas - Jag diggar den här tråden, du har ett bra "go" och du är nyfiken på rätt sätt och verkar ha en bra och öppen inställning!
Nu måste jag hoppa ner i bingen så jag ska förtsätta glo här imorrn.
Tack du

Moderator: Redaktörer
Cortado skrev:Jonas - Jag diggar den här tråden, du har ett bra "go" och du är nyfiken på rätt sätt och verkar ha en bra och öppen inställning!
Nu måste jag hoppa ner i bingen så jag ska förtsätta glo här imorrn.
jonasby skrev:Nu när de andra gått och lagt sig ... kan jag mäta lite igen.
Nu tror jag det blir lite bättre mätningar, som iaf jag tror att jag kan "tolka".
10cm rakt framför. (Dvs, rakt framför baffeln på höjd mitt emellan elementen, så (speciellt) diskanten blir det kanske därmed off-axis (?) )
Här ser man ju en dipp 1-2kHz. I övrig ok som jag kan tolka det. Kanske svag bas?
15 cm rakt framför.
Dippen 1-2kHz syns igen. Men annars ok?
20 cm rakt framför.
Dippen 1-2kHz kan antydas, men endast svagt. Det finns ju iofs en topp strax för 20kHz som har funnits även ovan, men jag *tror* det beror på min mik. Kanske felaktigt/farligt antagande?
50 cm rakt framför.
Dippen 1-2kHz är väl helt borta. (iaf icke synlig). Nu börjar tonkurvan bli svajig, dvs pendlar i amplitud en hel del. Är detta reflexer etc? (Jag har mycket i omgivningen som stör, absolut. Mätningarna är dessutom gjorda med handhållen mik, ej stativ.)
1m rakt framför.
Ingen dipp 1-2kHz. Men svajigt.
Min observation är följande::
- Dipp 1-2kHz i närfält. Syns inte i fjärrfält.
- Svag bas. (Men så dålig upplevs den inte vid lyssning.)
- Svajig kurva, troligen (?) pga reflextioner. (Här gissar jag iofs.)
- I övrigt bra - enligt dessa mätningar som inte mäter off-axis, etc.
- Kommentarer tas jättetacksamt emot. Missar jag nåt?
Svante skrev:jonasby skrev:.../bortklippt/...
Att dippen kan bero på (åtminstone) två saker.
1. Att skillnaden i avstånd till de två elementen blir olika. Om miken sitter i höjd med diskanten så kommer den närmare diskanten än basen, och skillnaden i avstånd blir större ju närmare man är.
2. Högtalaren har en dipp i direktljudet rakt framifrån, men inte i det ljud som studsar från väggarna. På större avstånd, utanför rummets efterklangsradie (typiskt någon meter) domineras ljudet av sådant som har studsat på väggarna. Därför försvinner dippen på långt håll.
För att avgöra vilket kan du prova att sätta miken på olika höjd och nära. Du kan också prova att ta kurvorna från elementen var för sig med samma mikrofonposition. Jämför nivån där kurvorna skär varandra med nivån vid samma frekvens när båda elementen är inkopplade. Om inte summan ligger 3 dB över de enskilda kurvorna så arbetar elementen mer än 90 grader ur fas.
Eri skrev:Den här mätningen från föregående sida visar ju lådans avstämningsfrekvens ( 60 Hz ) som för övrigt stämmer med den simulerade.
[ Bild ]
jonasby skrev:FWIW,
Så här ser iaf simuleringen av enbart baselementet ut. Port avstämd till 58Hz (kan ha stått 60Hz i nån bild förut, men i så fall endast textfel).
jonasby skrev:Kommentar 2: Bättre kurva än så här får jag inte med mina "förutsättnigar", bl.a. 4,8 liter, höjd 24cm, djup 20cm. Baspuckeln skulle jag egentligen vilja ha bort, men lyckas inte utan att minska volymen till t.ex. 3,8 liter eller mindre. Men då blir lådan så liten att jag inte får plats med element och basreflexrör. Ev. kommer jag sänka basportens avstämning till 50Hz vilket ger lite mer allmän avrullning (-) men mindre puckel (+). Den ökade rörlängden får jag plats med, men inte mer.
jonasby skrev:@Cortado:
Inser att simuleringar är just simuleringar, byggda på en modell (säkert mycket bra) och mina inknappade parameterar (säkert mindre bra) ...
Hur som,
iom att tonkurvan har en dipp kring 60Hz, trodde jag att det var en god indikation på att avstämning också var där.
- Kan jag mäta bättre utan att mäta impedans, dvs enbart med mik utan "impedansmätningsattiraljer".
jonasby skrev:
Baffelpåverkan tror jag att jag har med i simuleringar. Och dippen förklaras inte av detta (?), se bilder
.. text och bilder..
Så jag tolkar att mina simuleringar bygger på baffelstegspåverkan redan.
jonasby skrev:Hur som,
Denna dipp vid 1-2kHz är lägre prioriterad än "odistinkt bas" och ev. för hög diskant som båda är hörbara resp möjligen hörbara.
Även @Pappabas har lämnat en del förslag på mätningar som jag inte hunnit ta åt mig av och kommentera.
Ska försöka hinna med att mäta i helgen. Har beställt bra väder så jag kan mäta utomhus. Antar att över gräsmatta är bättre än trädäck. Planerar bl.a. mäta basen i närfält *utan* filter för att se filterpåverkan på dipp men också mer mätningar off-axis för att se hur det skiljer.
jonasby skrev:Stor kartong som baffel var ett bra tips. Ska prova.
Cortado skrev:Eri skrev:Den här mätningen från föregående sida visar ju lådans avstämningsfrekvens ( 60 Hz ) som för övrigt stämmer med den simulerade.
[ Bild ]
Vet inte om jag är dum i huvet, men jag tycker mer att eftersom mätningen är en tonkurva så lär inte avstämningen ligga i en dipp, som det gör i en impedanskurva. Ska man mäta avstämningen gör man nog bäst i att impedansmäta högtalaren för att se vart exakt avstämningen ligger.
Eri skrev:Cortado skrev:Eri skrev:Den här mätningen från föregående sida visar ju lådans avstämningsfrekvens ( 60 Hz ) som för övrigt stämmer med den simulerade.
[ Bild ]
Vet inte om jag är dum i huvet, men jag tycker mer att eftersom mätningen är en tonkurva så lär inte avstämningen ligga i en dipp, som det gör i en impedanskurva. Ska man mäta avstämningen gör man nog bäst i att impedansmäta högtalaren för att se vart exakt avstämningen ligger.
Om man gör en närfältsmätning ( som ju denna mätning är ) av baselementet i en basreflexlåda så visar den där dippen lådans avstämningsfrekvens. Sen bör man ju också mäta upp impedanskurvan. Den visar ju också avstämningen. Dippen mellan de två resonanstopparna.
Sen verkar det som om problemet är större i den position jag lyssnar på högtalaren vid "utveckling". Den står i änden av ett bord med en stor bordsskiva framför där jag antar basen kan studsa en hel del. När jag flyttar högtalaren till annan position för mätning - blir också ljud bättre. (Dock har jag inte testat detta jättemycket.)
darkg skrev:Inspirerande upptäcktsresa
Väggen bakom, är den avsedd, mätförvirrande eller betydelselös tro?
jonasby skrev:Hrm,
Väggen bakom står väl knappt 1m bakom. Spelar det stor roll?
...
Tips på lämplig handöverfräs mottages tacksamt.
jonasby skrev:Hrm,
Väggen bakom står väl knappt 1m bakom. Spelar det stor roll?
Jag har någon/några mätningar med just högtalare vriden 45°, kan kolla det.
Ev. Göra om nån mätning helt fritt från väggar.
Dipp 8kHz:
Och jag undrar om inte den där dippen jag har vid 8kHz - kommer från icke-försänkt diskant. Undrar om inte Svante redan (i förväg?) visat samma beteende ... Och Cortado länkat till artikel med motsvarande dipp och fladder för just ytmonterad 4"-diskant.
=> Nästa projekt blir med försänkt diskant!
Tips på lämplig handöverfräs mottages tacksamt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster