jonasby bygger liten högtalare - för första gången

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasby

Re: jonasby bygger liten högtalare - för första gången

Inläggav jonasby » 2016-05-15 23:32

Cortado skrev:Jonas - Jag diggar den här tråden, du har ett bra "go" och du är nyfiken på rätt sätt och verkar ha en bra och öppen inställning! :)

Nu måste jag hoppa ner i bingen så jag ska förtsätta glo här imorrn. :)

Tack du :P
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-05-15 23:48

Nu när de andra gått och lagt sig ... kan jag mäta lite igen.
Nu tror jag det blir lite bättre mätningar, som iaf jag tror att jag kan "tolka".

10cm rakt framför. (Dvs, rakt framför baffeln på höjd mitt emellan elementen, så (speciellt) diskanten blir det kanske därmed off-axis (?) )
Här ser man ju en dipp 1-2kHz. I övrig ok som jag kan tolka det. Kanske svag bas?
JB1 10cm rakt framför 2016-05-15 23.21.54 Small.png
JB1 10cm rakt framför 2016-05-15 23.21.54 Small.png (70.98 KiB) Visad 6785 gånger

15 cm rakt framför.
Dippen 1-2kHz syns igen. Men annars ok?
JB1 15cm rakt framför 2016-05-15 23.16.41 Small.png
JB1 15cm rakt framför 2016-05-15 23.16.41 Small.png (71.96 KiB) Visad 6785 gånger

20 cm rakt framför.
Dippen 1-2kHz kan antydas, men endast svagt. Det finns ju iofs en topp strax för 20kHz som har funnits även ovan, men jag *tror* det beror på min mik. Kanske felaktigt/farligt antagande?
JB1 20cm rakt framför 2016-05-15 23.17.18 Small.png
JB1 20cm rakt framför 2016-05-15 23.17.18 Small.png (73.06 KiB) Visad 6785 gånger

50 cm rakt framför.
Dippen 1-2kHz är väl helt borta. (iaf icke synlig). Nu börjar tonkurvan bli svajig, dvs pendlar i amplitud en hel del. Är detta reflexer etc? (Jag har mycket i omgivningen som stör, absolut. Mätningarna är dessutom gjorda med handhållen mik, ej stativ.)
JB1 50cm rakt framför 2016-05-15 23.18.42 Small.png
JB1 50cm rakt framför 2016-05-15 23.18.42 Small.png (76.13 KiB) Visad 6785 gånger

1m rakt framför.
Ingen dipp 1-2kHz. Men svajigt.
JB1 1m rakt framför 2016-05-15 23.19.50 Small.png
JB1 1m rakt framför 2016-05-15 23.19.50 Small.png (79.42 KiB) Visad 6785 gånger

Min observation är följande::
- Dipp 1-2kHz i närfält. Syns inte i fjärrfält.
- Svag bas. (Men så dålig upplevs den inte vid lyssning.)
- Svajig kurva, troligen (?) pga reflextioner. (Här gissar jag iofs.)
- I övrigt bra - enligt dessa mätningar som inte mäter off-axis, etc.

- Kommentarer tas jättetacksamt emot. Missar jag nåt?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-05-16 00:35

jonasby skrev:Nu när de andra gått och lagt sig ... kan jag mäta lite igen.
Nu tror jag det blir lite bättre mätningar, som iaf jag tror att jag kan "tolka".

10cm rakt framför. (Dvs, rakt framför baffeln på höjd mitt emellan elementen, så (speciellt) diskanten blir det kanske därmed off-axis (?) )
Här ser man ju en dipp 1-2kHz. I övrig ok som jag kan tolka det. Kanske svag bas?
JB1 10cm rakt framför 2016-05-15 23.21.54 Small.png

15 cm rakt framför.
Dippen 1-2kHz syns igen. Men annars ok?
JB1 15cm rakt framför 2016-05-15 23.16.41 Small.png

20 cm rakt framför.
Dippen 1-2kHz kan antydas, men endast svagt. Det finns ju iofs en topp strax för 20kHz som har funnits även ovan, men jag *tror* det beror på min mik. Kanske felaktigt/farligt antagande?
JB1 20cm rakt framför 2016-05-15 23.17.18 Small.png

50 cm rakt framför.
Dippen 1-2kHz är väl helt borta. (iaf icke synlig). Nu börjar tonkurvan bli svajig, dvs pendlar i amplitud en hel del. Är detta reflexer etc? (Jag har mycket i omgivningen som stör, absolut. Mätningarna är dessutom gjorda med handhållen mik, ej stativ.)
JB1 50cm rakt framför 2016-05-15 23.18.42 Small.png

1m rakt framför.
Ingen dipp 1-2kHz. Men svajigt.
JB1 1m rakt framför 2016-05-15 23.19.50 Small.png

Min observation är följande::
- Dipp 1-2kHz i närfält. Syns inte i fjärrfält.
- Svag bas. (Men så dålig upplevs den inte vid lyssning.)
- Svajig kurva, troligen (?) pga reflextioner. (Här gissar jag iofs.)
- I övrigt bra - enligt dessa mätningar som inte mäter off-axis, etc.

- Kommentarer tas jättetacksamt emot. Missar jag nåt?

Att dippen kan bero på (åtminstone) två saker.

1. Att skillnaden i avstånd till de två elementen blir olika. Om miken sitter i höjd med diskanten så kommer den närmare diskanten än basen, och skillnaden i avstånd blir större ju närmare man är.

2. Högtalaren har en dipp i direktljudet rakt framifrån, men inte i det ljud som studsar från väggarna. På större avstånd, utanför rummets efterklangsradie (typiskt någon meter) domineras ljudet av sådant som har studsat på väggarna. Därför försvinner dippen på långt håll.

För att avgöra vilket kan du prova att sätta miken på olika höjd och nära. Du kan också prova att ta kurvorna från elementen var för sig med samma mikrofonposition. Jämför nivån där kurvorna skär varandra med nivån vid samma frekvens när båda elementen är inkopplade. Om inte summan ligger 3 dB över de enskilda kurvorna så arbetar elementen mer än 90 grader ur fas.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-05-16 00:36

Snart är det väder för att mäta utomhus också. Då har du bara markreflexen att bekymra dig över.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-05-16 17:10

Svante skrev:
jonasby skrev:.../bortklippt/...

Att dippen kan bero på (åtminstone) två saker.

1. Att skillnaden i avstånd till de två elementen blir olika. Om miken sitter i höjd med diskanten så kommer den närmare diskanten än basen, och skillnaden i avstånd blir större ju närmare man är.

2. Högtalaren har en dipp i direktljudet rakt framifrån, men inte i det ljud som studsar från väggarna. På större avstånd, utanför rummets efterklangsradie (typiskt någon meter) domineras ljudet av sådant som har studsat på väggarna. Därför försvinner dippen på långt håll.

För att avgöra vilket kan du prova att sätta miken på olika höjd och nära. Du kan också prova att ta kurvorna från elementen var för sig med samma mikrofonposition. Jämför nivån där kurvorna skär varandra med nivån vid samma frekvens när båda elementen är inkopplade. Om inte summan ligger 3 dB över de enskilda kurvorna så arbetar elementen mer än 90 grader ur fas.

Grejt, jag ska mäta nästa helg igen.

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-05-16 17:28

Själv tycker jag att högtalaren låter rätt OK numer. Det som stör mig mest är:

1. Det finns störningar i form av brus och ett annat konstigt "smatter" (dåligt beskrivet) som kommer in i kedjan. Har haft strul med detta tidigare, men nu tillbaka. Tror att det är min förstärkare med dess AUX-ingång och allmänt kabeltrassel nära gammal elradiator, etc. Hann tyvärr inte koppla in andra högtalare (i samma förstärkarkedja) eller koppla högtalaren till annan stärkare. Men det måste jag nog göra. Dock tror jag inte de felen ligger i min högtalarkonstruktion.

2. Basen är lite "grötig". Jag hade nog trott att den här basen skulle vara mer distinkt faktiskt. Den låter bra till viss musik, men till annan, nja, inte helt ok. Känns som om den avklingar långsamt (kan man säga så?).

Kan det bero på dålig dämpning?
Så här ser min dämpning ut. Jag använder HifiKits dämpmarterial Acoustic ULL. De ligger 4-5 sådana "skivor" i bredd i högtalarens botten. Ganska löst packat. Basporten fri från dämpmaterial.
2016-05-09 14.28.46.jpg
2016-05-09 14.28.46.jpg (88.9 KiB) Visad 6704 gånger

Om nån undrar är lådans yttermått 150x240x200mm (BxHxD), 12 mm spån. Bruttovolym 4,8 liter (dvs jag har ej räknat bort volym för magnet, basport etc).
- Kan detta vara för stor volym?
Vas=5 liter, Qts=0,31, fs=57Hz. Enligt vissas tumregler på volym föreslås Vb mellan 2,0-2,5 liter.
Elementet är SEAS Prestige CA12RCY H1152.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-05-16 18:21

Släng in parametrarna på elementet, lådan och längden på BR-röret i Basta för att få ett hum om avstämmningen. Dämpmaterialet i lådan dämpar inte resonanser i basområdet utan verkar genom att isotermisera luften i lådan vid kompression. Det kan vara någon resonans i rummet också.
Testa annars att köra ett långsamt långtsamt svep i basområdet med Tombståne så både ser och hör du olika resonanser där du sitter.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2016-05-17 08:10

Den här mätningen från föregående sida visar ju lådans avstämningsfrekvens ( 60 Hz ) som för övrigt stämmer med den simulerade.

Bild
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-05-17 08:54

@PappaBas & Eri,

Tack Eri, tänkte just svara Pappabas, men du hann före. :-)

@Alla:

Man ser ju här också dippen mellan 1-2kHz. (Som kanske t.o.m. är lite bredbandigare än så.)
Och den mätningen är från 2 cm med LP-filter inkopplat. (Har tyvärr ingen mätning sparad från 2cm *utan* filter.)

Tyder väl på att den dippen inte beror på 1) olika avstånd från diskant och bas eller 2) rumsreflexioner iaf. Utan mer från baselement, låda, dämpning eller filter i sig.
- Vad kan den bero på?

Just nu är mina "inriktningar":
- Basens (ibland) grumlighet
- Dämpa högsta diskanten något (ska dock försöka mäta med hänsyn taget till mik-kalibrering också)
- Förstå vad dipp 1..2kHz beror på.

Alla tips tas mycket tacksamt emot!

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-05-17 10:14

Eri skrev:Den här mätningen från föregående sida visar ju lådans avstämningsfrekvens ( 60 Hz ) som för övrigt stämmer med den simulerade.

[ Bild ]

Vet inte om jag är dum i huvet, men jag tycker mer att eftersom mätningen är en tonkurva så lär inte avstämningen ligga i en dipp, som det gör i en impedanskurva. Ska man mäta avstämningen gör man nog bäst i att impedansmäta högtalaren för att se vart exakt avstämningen ligger.

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-05-17 10:50

FWIW,

Så här ser iaf simuleringen av enbart baselementet ut. Port avstämd till 58Hz (kan ha stått 60Hz i nån bild förut, men i så fall endast textfel).
Simulering Enbart baselement 2016-05-17 10.36.44.png
Simulering Enbart baselement 2016-05-17 10.36.44.png (125.66 KiB) Visad 6607 gånger

Kommentar 1: Man kan se att elektrisk impedans ökar ungefär där jag upplever att dipp i tonkurva finns. Om relevant?

Kommentar 2: Bättre kurva än så här får jag inte med mina "förutsättnigar", bl.a. 4,8 liter, höjd 24cm, djup 20cm. Baspuckeln skulle jag egentligen vilja ha bort, men lyckas inte utan att minska volymen till t.ex. 3,8 liter eller mindre. Men då blir lådan så liten att jag inte får plats med element och basreflexrör. Ev. kommer jag sänka basportens avstämning till 50Hz vilket ger lite mer allmän avrullning (-) men mindre puckel (+). Den ökade rörlängden får jag plats med, men inte mer.

Edit, Tillägg: ... och då börjar man ju misstänka *filterpåverkan* ... ska kika på det.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-05-17 11:25

jonasby skrev:FWIW,

Så här ser iaf simuleringen av enbart baselementet ut. Port avstämd till 58Hz (kan ha stått 60Hz i nån bild förut, men i så fall endast textfel).

Dessvärre ska du nog se simuleringen som en estimering. Vart avstämningen faktiskt hamnat måste du nog mäta. Min erfarenhet säger att porten Basta! räknat fram ska i verkligheten vara lite kortare, säg typ nånstans kring 10-15%. Om detta nu skulle stämma så kan din avstämning hamnat lägre än du simulerat, om du utgått från den portlängden Basta! föreslår.

jonasby skrev:Kommentar 2: Bättre kurva än så här får jag inte med mina "förutsättnigar", bl.a. 4,8 liter, höjd 24cm, djup 20cm. Baspuckeln skulle jag egentligen vilja ha bort, men lyckas inte utan att minska volymen till t.ex. 3,8 liter eller mindre. Men då blir lådan så liten att jag inte får plats med element och basreflexrör. Ev. kommer jag sänka basportens avstämning till 50Hz vilket ger lite mer allmän avrullning (-) men mindre puckel (+). Den ökade rörlängden får jag plats med, men inte mer.

Har du kollat baffelpåverkan?

Du kan i Basta! klicka in dig på Baffle designer och där tala om hur stor baffel du har och placera basen i den för att se hur elementplaceringen och baffelgeometrin påverkar tonkurvan. Jag tänker att det du upplever mellan 1-2kHz kanske har med det att göra.

Om du vill testa detta i praktiken så kan du ta en kartongskiva och skära ut ett hål för baffeln nånstans på den skivan och sen tejpa fast den så att den blir plan med baffeln och sen mäta för att se vad som händer.

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-05-17 12:18

@Cortado:
Inser att simuleringar är just simuleringar, byggda på en modell (säkert mycket bra) och mina inknappade parameterar (säkert mindre bra) ...
Hur som,
iom att tonkurvan har en dipp kring 60Hz, trodde jag att det var en god indikation på att avstämning också var där.
- Kan jag mäta bättre utan att mäta impedans, dvs enbart med mik utan "impedansmätningsattiraljer".

Baffelpåverkan tror jag att jag har med i simuleringar. Och dippen förklaras inte av detta (?), se bilder

Så här har jag angett min baffel (som renderat ovan givna simuleringsresultat):
Skärmklipp 2016-05-17 11.44.41.png
Skärmklipp 2016-05-17 11.44.41.png (62.81 KiB) Visad 6581 gånger

Så här ser simulering ut om jag stänger av baffelstegsimulering (dvs, klickar i ruta "Disable (mounted in-wall)":
Skärmklipp 2016-05-17 11.45.45.png
Skärmklipp 2016-05-17 11.45.45.png (125.55 KiB) Visad 6581 gånger

Så jag tolkar att mina simuleringar bygger på baffelstegspåverkan redan.

Hur som,
Denna dipp vid 1-2kHz är lägre prioriterad än "odistinkt bas" och ev. för hög diskant som båda är hörbara resp möjligen hörbara.
Även @Pappabas har lämnat en del förslag på mätningar som jag inte hunnit ta åt mig av och kommentera.
Ska försöka hinna med att mäta i helgen. Har beställt bra väder så jag kan mäta utomhus. Antar att över gräsmatta är bättre än trädäck. Planerar bl.a. mäta basen i närfält *utan* filter för att se filterpåverkan på dipp men också mer mätningar off-axis för att se hur det skiljer.
Stor kartong som baffel var ett bra tips. Ska prova.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-05-17 14:10

jonasby skrev:@Cortado:
Inser att simuleringar är just simuleringar, byggda på en modell (säkert mycket bra) och mina inknappade parameterar (säkert mindre bra) ...
Hur som,
iom att tonkurvan har en dipp kring 60Hz, trodde jag att det var en god indikation på att avstämning också var där.
- Kan jag mäta bättre utan att mäta impedans, dvs enbart med mik utan "impedansmätningsattiraljer".

Nu när jag tänker efter (eller om det är wasabinötterna som väckte hjärnan) så tänkte jag ju inte på att portbidraget inte finns med i din mätning och att dippen då saknar det porten ger. Elementärt och logiskt, så länge man inte har otur när man tänker. :)

Så, det ser ju ut som att du träffat rätt bra med den.

Gällande att mäta impedans så går det ju att bygga en liten rigg för att kunna göra det med sitt ljudkort, det finns lite byggbeskrivningar på det på nätet (Artas hemsida bland annat). Tror att Svante har något om det i manualen för Basta! också, men jag kan minnas fel.

jonasby skrev:
Baffelpåverkan tror jag att jag har med i simuleringar. Och dippen förklaras inte av detta (?), se bilder

.. text och bilder..

Så jag tolkar att mina simuleringar bygger på baffelstegspåverkan redan.

Jo, det ser ut som att du faktiskt gjort det. Dock verkar det som att du satt porten som diskant, eller tänker jag fel?

Vet inte om det går göra så att porten så att den så att säga "räknas" som att sitta på baksidan av lådan.. nån som vet, kanske självaste Svante? :)

jonasby skrev:Hur som,
Denna dipp vid 1-2kHz är lägre prioriterad än "odistinkt bas" och ev. för hög diskant som båda är hörbara resp möjligen hörbara.
Även @Pappabas har lämnat en del förslag på mätningar som jag inte hunnit ta åt mig av och kommentera.
Ska försöka hinna med att mäta i helgen. Har beställt bra väder så jag kan mäta utomhus. Antar att över gräsmatta är bättre än trädäck. Planerar bl.a. mäta basen i närfält *utan* filter för att se filterpåverkan på dipp men också mer mätningar off-axis för att se hur det skiljer.

Tror du att du kan ge .. öhm.. "konkreta" exempel på odisktinkt bas?

Tänker typ.. "trumman i låten X låter si istället för så"

..och bra att att du beställt bra väder, det vill jag också ha, så man kan sola och cykla!

jonasby skrev:Stor kartong som baffel var ett bra tips. Ska prova.

Ibland hittar även blinda hönor döva ägg, eller hur det nu var. :)

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-05-17 15:23

Basportens placering verkar inte spela någon som helst roll i simuleringen.
Iaf inte för de grafer jag plottar. (kanske finns andra grafer/kurvor som påverkas, vilka jag inte använt).
Så jag har bara lagt porten där den "ungefär" sitter, fast på baksidan.

Jag ska försöka vara mer beskrivande ang basen. Men det dröjer innan tillfälle ges igen.
Har ju själv tänkt att jag ska notera vilka låtar och tider som ger "oljud" och sedan testa samma sekvens med annan högtalare i samma storlek. Men, tiden ...

Nä, nu får jag nog vänta till helgen och fortsatta mätningar och provlyssningar.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2016-05-17 16:55

Cortado skrev:
Eri skrev:Den här mätningen från föregående sida visar ju lådans avstämningsfrekvens ( 60 Hz ) som för övrigt stämmer med den simulerade.

[ Bild ]

Vet inte om jag är dum i huvet, men jag tycker mer att eftersom mätningen är en tonkurva så lär inte avstämningen ligga i en dipp, som det gör i en impedanskurva. Ska man mäta avstämningen gör man nog bäst i att impedansmäta högtalaren för att se vart exakt avstämningen ligger.

Om man gör en närfältsmätning ( som ju denna mätning är ) av baselementet i en basreflexlåda så visar den där dippen lådans avstämningsfrekvens. Sen bör man ju också mäta upp impedanskurvan. Den visar ju också avstämningen. Dippen mellan de två resonanstopparna.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-05-17 16:59

Eri skrev:
Cortado skrev:

[ Bild ]

Om man gör en närfältsmätning ( som ju denna mätning är ) av baselementet i en basreflexlåda så visar den där dippen lådans avstämningsfrekvens. Sen bör man ju också mäta upp impedanskurvan. Den visar ju också avstämningen. Dippen mellan de två resonanstopparna.

Japp, det har redan avhandlats. :)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-05-18 12:13

Går att göra närfältsmätning av själva porten med.
Bumlighet i basen kan ju vara själva rummet också dvs placeringen slår an någon resonans.
Det ser du väl bättre när du mäter i det fria.

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-05-20 16:05

Jag fick ett litet ärende till landet idag ... :-)
Så då kunde jag ju mäta lite också.

Tyvärr kunde jag inte mäta utomhus eftersom även grannen tyckte det var lämpligt att klippa gräsmattan ...
Men några mätningar hann jag med (inomhus).

Den här mätningen visar tonkurva 2cm framför bas med filter inkopplat resp urkopplat. Samma "dipp" 1-2kHz finns. Således beror det inte på filtret iaf. Utan rummet, lådan eller baselementet. Men detta är egentligen lågprioriterat. (Hoppas jag inte missar nåt väsentligt.)
2cm framför bas - lila=filtrerad, röd=ofiltrerad 2016-05-20 14.34.39.png
2cm framför bas - lila=filtrerad, röd=ofiltrerad 2016-05-20 14.34.39.png (94.07 KiB) Visad 6418 gånger

Gjorde även en närfältsmätning nära basporten. ca 2 cm från öppningen. Ser väl OK ut?
2cm bakom port 2016-05-20 14.49.08.png
2cm bakom port 2016-05-20 14.49.08.png (90.84 KiB) Visad 6418 gånger

Eftersom jag inte kunde mäta utomhus utan endast i vår "trånga stuga" så provade jag iaf att mäta off-axis.
Mätte på hela högtalaren med micken placerad i höjd med diskanten. Rakt framför (0°) och i vinkel (vridning av högtalaren).

Graf: Lila: 0°, Röd: 30° off-axis
20 cm framför diskant 0 o 30grader 2016-05-20 15.14.33.png
20 cm framför diskant 0 o 30grader 2016-05-20 15.14.33.png (92.63 KiB) Visad 6418 gånger

Graf: Lila: 0°, Röd: 45° off-axis
20cm framför diskant 0 o 45grader 2016-05-20 15.16.20.png
20cm framför diskant 0 o 45grader 2016-05-20 15.16.20.png (93.19 KiB) Visad 6418 gånger

- Jag lyckas inte få mer än två (2) grafer i varje bild i Tombstone. Det finns en "Memory-funktion" men jag fattar inte hur jag ska få mer än 2. Skulle gärna vilja plotta alla vinklar i samma graf. Går det?

Hur som, man ser iaf att diskanten sjunker off-axis. Och, för mig, förvånande lite. Men det kanske beror på att jag mäter nära. Har iofs även mätt på 50cm och fått liknande resultat, dvs relativt lite fall off-axis. Och det är väl bra - om jag nu gör rätt och förstår rätt.

Om jag hinner i helgen ska jag mäta utomhus, koppla in större dämpning på diskanten och montera ihop den andra högtalaren för lite skön stereolyssning.

Jag har ju även kommenterat att basen låter lite "odistinkt" (vilket jag fick bannor för ...). Kan idag inte beskriva bättre men det är nåt som "grumlar" och "mullrar" ibland. Nästan så jag tror det är en dålig subbas ... ;-)
Hur som, jag ska experimentera med olika dämpningar i lådan också.
Sen verkar det som om problemet är större i den position jag lyssnar på högtalaren vid "utveckling". Den står i änden av ett bord med en stor bordsskiva framför där jag antar basen kan studsa en hel del. När jag flyttar högtalaren till annan position för mätning - blir också ljud bättre. (Dock har jag inte testat detta jättemycket.)

Det var allt för nu. Måste skynda iväg.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-05-20 18:17

Du kan ju prova Holm också, om du känner för att testa lite. :)

http://www.holmacoustics.com/holmimpulse.php

(tänkte på att visa fler grafer alltså)

Gissar dock att du kan få in Tombstonemätningarna i Basta!, om du riktigt vill. Då kan du ju se din simulerade kurva och mätningen på varandra (vilket du ju också kan göra med transparenspunktionen i Basta!.

Sen verkar det som om problemet är större i den position jag lyssnar på högtalaren vid "utveckling". Den står i änden av ett bord med en stor bordsskiva framför där jag antar basen kan studsa en hel del. När jag flyttar högtalaren till annan position för mätning - blir också ljud bättre. (Dock har jag inte testat detta jättemycket.)

Skulle nästan vilja tipsa om att snickra ihop någon enbent pidestal som du kan mäta med för att inte ha någon jobbig reflexyta i närheten. (Ja, man kan ju kanske också tänka sig att kalla det för högtalarstativ, om man vill)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-05-20 19:20

Kul med mätningar :) Där ser man ju portens bidrag så den verkar ju vara korrekt avstämd.

Tombstone är väl inte dumt att börja med men den typen av mätning har begränsningar när du mäter inomhus den det mäter både reflekterat och direkt ljud.
En direktljudsmätning kommer att beskriva hur högtalaren strålar ut ljudet i rummet.
Testa t.ex Sirp (som jag tycker är svåranvänt), Holm, eller lek med gratisversionen av ARTA. Testa att gate:a en mätning och så kan du skillnaden. Där kan du lätt lägga flera mätningar över varandra..
Alternativet är ju att mäta utomhus för då blir du av med de flesta reflexerna (förrutom marken).
Vidare är 20cm lite för nära tycker jag. Du vill ju mäta tillräckligt långt bort så elementens olika avstånd till mikrofonen spelar mindre roll. Testa att mäta på en raklinje från en punkt mitt emellan elementen och backa micken ut och se om tonkurvan förändras.

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-05-21 19:52

Nu har jag mätt lite utomhus idag.
Och ökat diskantdämpningen från 2dB till 4db (Serie 2,2 resp Parallell 10 ohm).
Jag tror, säger tror, att jag nu har en högtalare som mäter "rimligt OK". Kanske inte världsklass, men iaf lyssningsbart. Med lite "bortförklaringar" :-)
Det finns märkliga dippar, a) både den inom 1-2kHz som jag inte förstår och b) dessutom en del andra vilka kanske (?) beror på mätmiljö. (Kan man ju alltid skylla på ...)
Se bilder och läs mina tankar nedan, samt slutsatser sist. Kommentera gärna. Om ni orkar läsa.

Mätmiljö. Högtalare står på bord över gräsmatta.
2016-05-21 17.06.35.jpg
2016-05-21 17.06.35.jpg (154.68 KiB) Visad 6321 gånger

Första mätserien görs med befintlig dämpning 2dB (filterversion 2)
Mätningar på 1m framför 0° och 30° grader off-axis. Lila=0°, Röd =30°.
- Stora dippar vid 200Hz, 600Hz, ca 1500Hz och sedan avtagande.
- Stor dipp vid 8-9kHz för on-axis, finns fock inte för off-axis !!! (dippen finns ej heller för 45° off-axis, bild visas ej här.)
1m 0 o 30grad utomhus 2016-05-21 17.10.32.png
1m 0 o 30grad utomhus 2016-05-21 17.10.32.png (94 KiB) Visad 6321 gånger

1m rakt framför on-axis med 1HzSmoothing i Tombstone (vad det nu är för nåt?).
- Jag tolkar denna kurva som att diskant är för hög, men i övrigt ligger nivåer överlag rimligt ok. (Rätt/fel?)
1m rakt framför 1HzSmoothing utomhus 2016-05-21 17.15.12.png
1m rakt framför 1HzSmoothing utomhus 2016-05-21 17.15.12.png (79.34 KiB) Visad 6321 gånger

2m rakt framför on-axis.
- 3 Dippar mellan 200-350 Hz. Markreflektioner ?
2m rakt framför utomhus 2016-05-21 17.18.22.png
2m rakt framför utomhus 2016-05-21 17.18.22.png (85.16 KiB) Visad 6321 gånger

10cm rakt framför, mitt emellan bas o diskant.
- Det här är väl en rätt hygglig mätning, eller korrektare, hyggligt resultat?
- Diskant för hög, och dippen 1-2kHz, men i övrigt bra tycker jag iaf.
10cm rakt framför utomhus 2016-05-21 17.23.15.png
10cm rakt framför utomhus 2016-05-21 17.23.15.png (79.05 KiB) Visad 6321 gånger

------ Nu ändar jag dämpning på diskanten från 2dB till 4dB. Detta är filterversion 3. ----------------------------
Jämförande mätning 2dB vs 4dB.
- Ser väl bra ut? Diskant känns nu mäta OK. (Dipp 1-2kHz finns dock fortfarande kvar.)
10cm rakt framför 2dB vs 4dB utomhus 2016-05-21 17.32.08.png
10cm rakt framför 2dB vs 4dB utomhus 2016-05-21 17.32.08.png (84.06 KiB) Visad 6321 gånger

Kan 1-2kHz bero på baffel?
Ställer upp kartong bredvid (ej över/under) för enkel mätning. Se bild.
2016-05-21 17.41.31.jpg
2016-05-21 17.41.31.jpg (108.16 KiB) Visad 6321 gånger

Mätresultatet med "baffelbreddning" vs normalt blir så här.
Röd=Normalt, dvs utan baffelbreddning. Lila=Med baffelbreddning.
- Baffelbreddning förvärrar.
- Kan man då dra slutsatsen att dipp 1-2kHz egentligen uppstår pga av den baffel jag har och att man borde minska, eller iaf smalna av, för att bli av med dippen 1-2kHz? Eller kompensera med filter? Går det? Dvs, hur kan jag bli av med den dipp 1-2kHz som finns?
Är det detta som kallas baffelsteg?
20cm med o utan bred baffel 4dB 2016-05-21 17.42.50.png
20cm med o utan bred baffel 4dB 2016-05-21 17.42.50.png (85.96 KiB) Visad 6321 gånger

FORTSÄTTNING FÖLJER I NÄSTA INLÄGG ...
Senast redigerad av jonasby 2016-05-21 20:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-05-21 20:07

NU FORTSÄTTER VI ...

OK - hur ser mätningar på 1m ut nu med ny dämpning, filterversion 3? Dvs, som min högtalare nu presterar.
Så här:
1m rakt framför 4dB 2016-05-21 17.46.29.png
1m rakt framför 4dB 2016-05-21 17.46.29.png (85.48 KiB) Visad 6318 gånger

och med 1Hz Smoothing:
1m framför 4dB 1HzSmoothing 2016-05-21 17.48.42.png
1m framför 4dB 1HzSmoothing 2016-05-21 17.48.42.png (79.17 KiB) Visad 6318 gånger

- Diskant något för hög, men dessa mätningar tar inte hänsyn till min miks högre känslighet i diskant. Det ska vi nu titta på.
Efter lite trixande tror jag att jag kunnat få till enkla mätningar i REW (utan kalibrering) och ARTA (med kalibrering av min mik). De använder också andra mätmetoder än Tombstones sinussvep.

REW @1m on-axis:
REW 1m 4dB 2016-05-21 17.55.56.png
REW 1m 4dB 2016-05-21 17.55.56.png (69.31 KiB) Visad 6318 gånger

ARTA @1m on-axis:
ARTA 1m 4dB 2016-05-21 17.58.35.png
ARTA 1m 4dB 2016-05-21 17.58.35.png (61.09 KiB) Visad 6318 gånger

- Kan man inte säga att de visar en rätt ok mätning?
Det finns dippar vid 200Hz och även högre. Är det markreflexer?
Det finns även en stor dipp vid 8 kHz. Vad är det? Markreflex?

Jag gör mätningar med en köpehögtalare (Panasonic ministereo) i ung samma storlek för att se hur den beter sig. Som en sorts "mätmiljökalibrering".
10cm rakt fram on-axis:
10cm framför Panasonic 2016-05-21 18.24.08.png
10cm framför Panasonic 2016-05-21 18.24.08.png (79.32 KiB) Visad 6318 gånger

1m rakt fram on-axis:
1m framför Panasonic 2016-05-21 18.26.21.png
1m framför Panasonic 2016-05-21 18.26.21.png (82.68 KiB) Visad 6318 gånger

- Här ser man att mätkurvan för Panasonic-högtalaren uppvisar samma dippar 200Hz och uppåt samt vid 8kHz.
Jag antar därför att dessa beror på mätmiljö.
(Kanske farligt antagande som kan leda mig fel.)

==>
Men, min slutsats är:
- Dippar kring 200Hz och uppåt samt den vid 8kHz är min mätmiljö och ej från mitt mätobjekt, min högtalare.
- Min högtalare har en dipp 1-2kHz som jag inte vet vad det beror på och ej heller hur jag ska åtgärda.
- I övrigt ser jag inget avvikande i tonkurva för min högtalare med senaste filterversion 3 (med 4dB diskantdämpning)

Vad säger expertisen?
- Drar jag rätt eller fel slutsatser?
- Hur kan jag åtgärda dipp 1-2 kHz?

Om inte annat framkommer via kommentarer, kommer jag nu:
- Bygga ihop högtalare 2 och labba lite med dämpning.
- Lyssna.
- Måla

OnO

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-05-21 21:00

Inspirerande upptäcktsresa :-)

Väggen bakom, är den avsedd, mätförvirrande eller betydelselös tro?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-05-22 00:13

darkg skrev:Inspirerande upptäcktsresa :-)

Väggen bakom, är den avsedd, mätförvirrande eller betydelselös tro?

Vill man få mindre inverkan från husets vägg kan man placera högtalaren vinklad 45 grader ut från husets hörn.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-05-22 01:04

Hrm,
Väggen bakom står väl knappt 1m bakom. Spelar det stor roll?
Jag har någon/några mätningar med just högtalare vriden 45°, kan kolla det.
Ev. Göra om nån mätning helt fritt från väggar.

Dipp 8kHz:
Och jag undrar om inte den där dippen jag har vid 8kHz - kommer från icke-försänkt diskant. Undrar om inte Svante redan (i förväg?) visat samma beteende ... Och Cortado länkat till artikel med motsvarande dipp och fladder för just ytmonterad 4"-diskant.
=> Nästa projekt blir med försänkt diskant! :-)

Tips på lämplig handöverfräs mottages tacksamt.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-05-22 10:10

jonasby skrev:Hrm,

...

Ja, alla avgränsande ytor inom några meter spelar roll för hur basen kommer mäta.

Jag köpte någon billig från clasohlson. Det känns dumt att betala mer än så om man ändå ska använda den dagligen, och den fungerar fint.

Hur är den tänkta placeringen? Fritt i rummet, eller intill en dämpad vägg?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-05-22 12:36

Ja, väggen bakom och markreflexen spelar stor roll, så stor att den överskuggar mycket av det du söker. Man kan lägga mikrofonen på marken och låta högtalaren skjuta snett nad emot den. Marken bör nog vara planare än en gräsmatta för att det ska bli bra, men det är kanske värt ett försök.

En annan sak som är kul att göra med Basta! är att jämföra en simulering av närfält med en mätning i närfält. Om man är jefligt noga med att simulera precis samma mikposition som det är i verkligheten så brukar simulering och mätning stämma väldigt bra. I ditt fall blir det lite knepigt eftersom porten sitter på baksidan, och mikrofonen kommer att hamna närmare den i simuleringen än i verkligheten, så du kan prova att flytta bort den, jag tror det funkar även om den sitter utanför baffeln. Du kan fö även simulera verkan av bakväggan i Basta!. Med 1 m avstånd fick jag dippar vid ~70, 210, 400 Hz etc. Jag tycker man ser de i din mätning om man letar efter dem. Ok kanske inte 400 Hz, men det finns ju en markreflex också.

Sådana här övningar är väldigt utbildande när det gäller att förstå hur himla viktig den akustiska miljön är vid mätning, och att simuleringar och mätningar kan komplettera varandra. Men att måste lära känna de båda för att kunna använda dem rätt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-05-22 13:24

jonasby skrev:Hrm,
Jag har någon/några mätningar med just högtalare vriden 45°, kan kolla det.
Ev. Göra om nån mätning helt fritt från väggar.

Dipp 8kHz:
Och jag undrar om inte den där dippen jag har vid 8kHz - kommer från icke-försänkt diskant. Undrar om inte Svante redan (i förväg?) visat samma beteende ... Och Cortado länkat till artikel med motsvarande dipp och fladder för just ytmonterad 4"-diskant.
=> Nästa projekt blir med försänkt diskant! :-)

Jo, det är troligtvis så. Försänk diskanten. Jag skulle mäta på basen för sig utan filter och därefter med filter och samma med diskanten. Sedan skulle jag mäta på kombinationen bas med filter + diskant med filter och mäta en tonkurva till, fast då med polaritetsvänd diskant. Då kan du få et hum om fasgången mellan bas och diskant on-axis. 1.5 kHz dipen kan ligga i basen och då är det rim resonance som det kallas d v s kombinationen av upphängning och membran som brukar ge en dip i det frekvensområdet. Är det däremot något som har med den relativa fasen mellan bas och diskant så lär du upptäcka detta.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-05-22 13:52

+1 på Peters inlägg. Mät de var för sig och så ser du hur de samarbetar fasmässigt. Jag vet att jag tjatar om Arta men där är det lätt att lägga olika mätningar direkt ovanför varandra.

När det gäller mätningar generellt och begränsningsytor är det ungefär jag såhär jag förstått det (med reservationer för att jag inte expert): Om du mäter högtalaren tillräckligt långt från en begränsningsyta och mäter med MLS eller liknande kommer du få upp impulssvaret och där ser du hur ljudet anländer längs tidsaxeln.
Golv/tak/vägg reflexer kommer att om avståndet är tillräckligt att synas som separata ljudhändelser från direktljudet. Du kan då välja att analysera bara direktljudet och får då bort väggreflexer och annan påverkan. Det är det som heter att gate:a mätningen.
I Arta sätter du gränserna genom att markera start med vänsterknappen och stopp med högerknappen i mätningen, välj sedan "SIngle gated smoothed frequency respons". (det gateade är mellan det gula strecket och det röda".

Pga att du mäter över en mycket kort tid så kommer du inte att kunna mäta tillförligtligt under en viss frekvens (det kallas "time-bandwith contraint") den kommer att markeras ut i Arta med ett gult streck i tonkurvan och beror på FFT-analyslängden. Generellt tummeregelmässigt mellan tummen och pekfingret :) så är det inte helt tillförligtligt under 500Hz någonting.

Så kontentan är att du kan använda gate:ad mätning för att se hur diskant och bas interagerar utan väggreflexer medans i de lägre frekvenserna (under 500Hz någonstans) kommer man få med rummet mer och mer.

Kolla i Artas inkluderade manual.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum