Hur fungerar ditt digitala musikbibliotek?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Hur fungerar ditt digitala musikbibliotek?

Inläggav Bill50x » 2016-05-18 17:54

Vad är det för trist program som inte klarar mellanslag utan kräver understreck? Och varför visas inte albumbilderna?

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-05-18 18:03

Det är en filstruktur som visar gissar jag på. Dvs det är inte filernas metadata/taggar som visas utan filernas faktiska namn i filsystemet. Ikonerna är ju isf korrekt en vanlig mapp.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-18 18:04

Bill50x skrev:
Morello skrev:Jag har för tillfället lånat en äppeltelefon av typ 5s; skärmen är pytteliten och pekskärmen fullkomligt oduglig, så att använda denna "telefon"(snarast en mycket inkompetent minidator) till att mata in låttitlar, artister och liknande kan jag lova är extremt dålig lösning.

Sådant gör man väl inte i telefonen, det har man väl en dator till? För dessa saker matar man in samtidigt med rippen och det är mycket få mobiltelefoner som kan rippa cd's...

/ B

Jag har noterat att det finns folk som söker på spotify och annat med smartphones.Då måste du skriva in det du vill söka efter.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-05-18 18:08

AndreasArvidsson skrev:Det är en filstruktur som visar gissar jag på. Dvs det är inte filernas metadata/taggar som visas utan filerna faktiska namn i filsystemet. Ikonerna är ju isf korrekt en vanlig mapp.

Helt korrekt.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-05-18 18:18

Morello skrev:
Bill50x skrev:
Morello skrev:Jag har för tillfället lånat en äppeltelefon av typ 5s; skärmen är pytteliten och pekskärmen fullkomligt oduglig, så att använda denna "telefon"(snarast en mycket inkompetent minidator) till att mata in låttitlar, artister och liknande kan jag lova är extremt dålig lösning.

Sådant gör man väl inte i telefonen, det har man väl en dator till? För dessa saker matar man in samtidigt med rippen och det är mycket få mobiltelefoner som kan rippa cd's...

/ B

Jag har noterat att det finns folk som söker på spotify och annat med smartphones.Då måste du skriva in det du vill söka efter.

Ja, jo. Men jag uppfattade det som att tagga/benämna filer och det gör man väl knappast i mobiltelefon. Att söka på Spotify går alldeles utmärkt på en 4"-skärm, precis som att surfa/söka på vilken sida som helst. Men hursomhelst roligare på en iPad eller motsvarande Android.

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-05-18 18:23

Nu så kan man som tur var göra spellistor i spotify och även om man vill söka på något man inte har i en spellista så är detta verkligen inget problem. Jag vet inte hur ni lyssnar, men jag byter inte artist var minut. Dessutom är man van vid att skriva sms,epost mm på sin telefon så är en låttitel lite då och då ingenting.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-05-18 19:05

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Nä, det är oläsbart. Aiff får det bli :-)

Det är bara Äpplen som använder aiff. Alla andra kör med flac eller wav.
Men m4a är väl också lossless?

/ B

Ja och bara äpplen används för att spela upp musik. Nä, m4a lär inte vara lossless, det har en bitrate på 256 kb och tar bara en femtedel av den plats som aiff/flac tar...
Sitter nöjd :)

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-05-18 19:24

hifikg skrev:
Bill50x skrev:
hifikg skrev:Nä, det är oläsbart. Aiff får det bli :-)

Det är bara Äpplen som använder aiff. Alla andra kör med flac eller wav.
Men m4a är väl också lossless?

/ B

Ja och bara äpplen används för att spela upp musik. Nä, m4a lär inte vara lossless, det har en bitrate på 256 kb och tar bara en femtedel av den plats som aiff/flac tar...

Det du syftar på är aac, det skall du undvika. Alac eller apple lossless filer har en m4a ändelse, de är förlustfria på samma sett som Flac, se även mitt tidigare inlägg riktat till dig på sidan två.

Mvh

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-05-18 19:30

Det kan vara så att även aac lägger sig i en mp4 container. För att vara säker på vad du har för format på din fil så väljer du i itunes- låtar/högerklickar på låten/visa info/arkiv. Då kan du lätt se om det rör sig om en aac eller apple lossless fil, är det den senare är det bara att andas ut, skulle det visa sig vara en abc, får du avgöra om det är dags att rippa om eller inte.

Mvh

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-05-18 19:36

Som sagt m4a är en container. Den kan innehålla AAC eller ALAC.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-05-18 20:02

AndreasArvidsson skrev:Som sagt m4a är en container. Den kan innehålla AAC eller ALAC.

Så mycket enklare med flac alltså. Alltid lossless, även om den finns med lite olika komprimeringar.

Alla bra apparater hanterar flac, det går t.o.m att köra i min mobiltelefon (Samsung S3).

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-05-18 20:52

Bill50x skrev:
AndreasArvidsson skrev:Som sagt m4a är en container. Den kan innehålla AAC eller ALAC.

Så mycket enklare med flac alltså. Alltid lossless, även om den finns med lite olika komprimeringar.

Alla bra apparater hanterar flac, det går t.o.m att köra i min mobiltelefon (Samsung S3).

/ B

Men inte de bästa. Jag har förstås synat det hela och det är undermåliga filer som ska saneras ut, precis som jag jobbat hårt för att mp3 sanera min samling, jag var inte observant när jag installerade och började använda iTunes på en ny dator helt enkelt. Har gjort misstaget förr, klantisch, men tidigare har jag upptäckt det efter något tiotal rippningar. Den här gången tog det nära hundra. Har man inte jobb så skaffar man sig. Ett par av skivorna äger jag inte, så där får jag väl stå mitt kast. Tillsvidare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-05-18 22:08

hifikg skrev:
Bill50x skrev:

Men inte de bästa. ...

Hur menar du? Jo, de bästa strömmarna klarar av flac, de mest välljudande filerna är i flac. Så vad är det som inte är bra?

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-05-18 23:03

Bill50x skrev:
hifikg skrev:
Bill50x skrev:Så mycket enklare med flac alltså. Alltid lossless, även om den finns med lite olika komprimeringar.
Men inte de bästa. ...

Hur menar du? Jo, de bästa strömmarna klarar av flac, de mest välljudande filerna är i flac. Så vad är det som inte är bra?

/ B

De bästa apparaterna e ju, så klart, Applestuff och de lirar inte FLAC (fast det gör de förstås, men inte via iTunes), bara så menade jag. Hör du skillnad på en FLAC-fil och en AIFF-fil hos mig så får du min Highland Park Sigurd. Rakt av.

Edit: förutsatt att det är samma trudelutt förstås !!

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-05-19 06:59

hifikg skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Men inte de bästa. Jag har förstås synat det hela och det är undermåliga filer som ska saneras ut, precis som jag jobbat hårt för att mp3 sanera min samling, jag var inte observant när jag installerade och började använda iTunes på en ny dator helt enkelt. Har gjort misstaget förr, klantisch, men tidigare har jag upptäckt det efter något tiotal rippningar. Den här gången tog det nära hundra. Har man inte jobb så skaffar man sig. Ett par av skivorna äger jag inte, så där får jag väl stå mitt kast. Tillsvidare.

Det förklarar saken, aac står som default i itunes. Slå av ljudförbättraren också, förut var den också en default inställning i itunes.

Mvh

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2016-05-19 07:38

Tänkte slå ett slag för den lösning jag kört med i bortåt 8 år (hur många datorlösningar håller måttet över så lång tid?). Jag kör med musik (rippad på en PC) lagrad på en NAS kopplad till vårt hemnätverk. Vid stereon står en Linn DS, som spelar musik lika bra eller bättre än i princip alla andra alternativ på marknaden. Den kan spela internet-radio, streama direkt från Tidal eller Apple AirPlay och den är stabil som vilken normal hifi-pryl som helst (behöver inte startas om stup i kvarten , som de flesta andra datorprylar). Det hela styrs via app på telefon, iPad, Android, PC eller MAC (och ingen av dom behöver vara igång hela tiden utan spellistan hanteras av DS:en).

Vill man ha en välljudande, stabilt fungerande, smidig och lättadministrerad lösning för uppspelning av digitalt lagrad musik så är Linn DS helt enkelt förträfflig.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-05-19 07:47

hifikg skrev:De bästa apparaterna e ju, så klart, Applestuff och de lirar inte FLAC (fast det gör de förstås, men inte via iTunes), bara så menade jag. Hör du skillnad på en FLAC-fil och en AIFF-fil hos mig så får du min Highland Park Sigurd. Rakt av.

Edit: förutsatt att det är samma trudelutt förstås !!

De bästa apparaterna är inte Äpplen utan Linns strömmare :-) Men de klarar å andra sidan både flac och aiff.

Vad jag menade med att det låter bäst om flac är att de bästa inspelningarna säljs i formatet flac. Tyvärr lär jag inte få din Highland :-( för det är svårt att höra skillnad på de två formaten. Med viss musik kan det tom vara svårt att höra skillnad på lossless och 320 mp3 under förutsättning att konverteringen är kompetent gjord.

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-05-19 15:47

hcl skrev:Tänkte slå ett slag för den lösning jag kört med i bortåt 8 år (hur många datorlösningar håller måttet över så lång tid?). Jag kör med musik (rippad på en PC) lagrad på en NAS kopplad till vårt hemnätverk. Vid stereon står en Linn DS, som spelar musik lika bra eller bättre än i princip alla andra alternativ på marknaden. Den kan spela internet-radio, streama direkt från Tidal eller Apple AirPlay och den är stabil som vilken normal hifi-pryl som helst (behöver inte startas om stup i kvarten , som de flesta andra datorprylar). Det hela styrs via app på telefon, iPad, Android, PC eller MAC (och ingen av dom behöver vara igång hela tiden utan spellistan hanteras av DS:en).

Vill man ha en välljudande, stabilt fungerande, smidig och lättadministrerad lösning för uppspelning av digitalt lagrad musik så är Linn DS helt enkelt förträfflig.

Min "nya" musikdator är en MacBook Pro, årsmodell 08, den gör inget annat än spelar och rippar musik som skickas ut i rummet via en DAC-9. Inga andra program i den. Den står påslagen 24/7 precis som allt annat i ljudanläggningen. Den hänger sig förstås aldrig, men någon gång ibland signalerar den att iTunes eller Mac OS går att uppdatera och det kan resultera i en omstart. Annars är den hur stabil som helst. Styrs via iPad eller iPhone när jag inte orkar släpa mig upp ur lyssningsfåtöljen. Mycket bekvämt. Nyttjar ingen NAS, musikhårddisken är direktkopplad. Hur det låter? Magnifikt!

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-05-19 16:16

hifikg skrev:
hcl skrev:Tänkte slå ett slag för den lösning jag kört med i bortåt 8 år (hur många datorlösningar håller måttet över så lång tid?). Jag kör med musik (rippad på en PC) lagrad på en NAS kopplad till vårt hemnätverk. Vid stereon står en Linn DS, som spelar musik lika bra eller bättre än i princip alla andra alternativ på marknaden. Den kan spela internet-radio, streama direkt från Tidal eller Apple AirPlay och den är stabil som vilken normal hifi-pryl som helst (behöver inte startas om stup i kvarten , som de flesta andra datorprylar). Det hela styrs via app på telefon, iPad, Android, PC eller MAC (och ingen av dom behöver vara igång hela tiden utan spellistan hanteras av DS:en).

Min "nya" musikdator är en MacBook Pro, årsmodell 08, den gör inget annat än spelar och rippar musik som skickas ut i rummet via en DAC-9. Inga andra program i den. Den står påslagen 24/7 precis som allt annat i ljudanläggningen. Den hänger sig förstås aldrig, men någon gång ibland signalerar den att iTunes eller Mac OS går att uppdatera och det kan resultera i en omstart. Annars är den hur stabil som helst. Styrs via iPad eller iPhone när jag inte orkar släpa mig upp ur lyssningsfåtöljen. Mycket bekvämt. Nyttjar ingen NAS, musikhårddisken är direktkopplad. Hur det låter? Magnifikt!

Ingen nas, hur skoj är det när din enda disk ( eller har du annan backup? )gör ett hickande och allt är borta?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-05-19 17:57

hcl skrev:Vill man ha en välljudande, stabilt fungerande, smidig och lättadministrerad lösning för uppspelning av digitalt lagrad musik så är Linn DS helt enkelt förträfflig.

+1. Det funkar - verkligen. Mitt initiala försök att göra samma sak med min OPPO BDP-105 resulterade i irriterande hängningar, tystnader mellan ihopmixade låtar och konflikter mellan tredje parts styrappar, spelare och lagringsenhet. Vad jag förstår tar Linn DS:n något slags helhetsansvar för att musiken alltid ska strömma avbrottsfritt ur anläggningen. Och det funkar verkligen felfritt.

Det enda som kan strula för mig ibland är själva wifi accessen hos styrenheterna, men det tror jag någon som vet hur man gör kan laborera med accessrättigheter och time outs till nätverket för att få bukt med. Jag nöjer mig med att starta om appen, så funkar det igen.

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-05-19 18:37

Evil_Homer skrev:
hifikg skrev:

Ingen nas, hur skoj är det när din enda disk ( eller har du annan backup? )gör ett hickande och allt är borta?

Självklart gör jag backup :)

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Inläggav Lofi-Rabiat » 2016-05-19 20:23

Har backupp i FLAC av CD-skivorna på en dubbel lagers BluRay (BD-R DL).
Musikbiblioteket är bara en hop mappar på mediadisken i PC'n och spellistor till Winamp, kommer skrota Winamp nu med 5K-skärmen.
Winamp har smartast gränssnitt som inte tar upp hela skrivbordet men urgamla plugins, Foobar2K är nytt och flexibelt fast har ett klumpigt gränsnitt.
Spelar ljudet i PC'n från ett Soundblaster Z på Logitech Z906 surround högtalare.
Stereotypisk prylnisse.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2016-05-19 21:21

Evil_Homer skrev:
hifikg skrev:

Timecapsule

Användarvisningsbild
bluetrain

Inläggav bluetrain » 2016-05-24 16:16

Något jag tycker är outstanding är Synologys NAS-lösning. Kom inte ihåg modellen men det var en enklare 2-diskslösning som jag kör raidad (spegling). Den tuffar på 24/7 och har i princip tuffat på i 24/7 utan några konstigheter. Det som gör den så himla bra är att den också har en massa appar till det mesta du kan tänka dig. Skivor jag köpt/köper så rippar jag dem i princip alltid i flac med EAC. Tycker den fungerar bra.

Uppspelning ter sig på lite olika sätt:

"Finlyssning" i anläggning sker med squeezeboxen (v3). Tycker det är rätt avkopplande med den lågupplösta skärmen utan att behöva mecka med en dator eller surfplatta.. Okej jag kan spela upp från platta också såklart men använder det sällan.

Som bakgrundsmusik för köksbestyr, äta och såna saker, så kör jag pioneers reciever med app för styrning och uppspelning av såväl lokala bibliotek som airplay och spotify connect. Grymt bra app pioneer gjort (av2015)

Sen har synology också appar för att spela upp musik i bilen, funkar som spotifys ungefär. Den använder jag mig rätt mkt av. Att kunna streama sin egen flac ger en ytterligare dimension av välbefinnande... :)

Användarvisningsbild
Hifi-Perra

Inläggav Hifi-Perra » 2016-07-10 04:00

Tjaa, jag kör på som vanligt. Kör mest MP3 och Youtube klipp. Mitt stora intresse är inte musiken. Mitt stora intresse är att köpa hifi oavsett vad det kan kosta. Musiken skiter jag i i stort sett. Hifi för mig är prylar och dom är till för att inhandlas och sen bytas in. Musiken för mig är musik så länge det går att spela på. Sen hur det låter. Det spelar ingen större roll för mig.

Användarvisningsbild
Hifi-Perra

Inläggav Hifi-Perra » 2016-07-10 05:02

Även om jag spelar en del fin musik ibland också via cd. Nils Lofgren - Acoustic Live spelade jag senast i går. Men den skivan åker in i min Marantz isf och går inte via nån dator :)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-07-12 18:47

Kör mest Spotify eller Plex för egen media, och Bandit på radion, antingen lyssnar jag via aktiva monitorer vid datorn genom en Steinberg UR22 med balanserade kablar. Eller genom min retrostereo som står i samma rum och som matas av Soundblaster Z från speldatorn eller Asus Xonar ST med bytta OP om jag lyssnar direkt från servern. Använder Plex som mediaserver, går att nå var jag än är i världen. Ibland - sällan -använder jag en ren mediaspelare, då brukar det bli AIMP eller Clementine men som sagt oftast Spotify pga deras upptäck funktion numera är riktigt synkad med min musiksmak :D
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Föregående

Återgå till Generellt om hifi