/ B
Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Morello skrev:Jag har för tillfället lånat en äppeltelefon av typ 5s; skärmen är pytteliten och pekskärmen fullkomligt oduglig, så att använda denna "telefon"(snarast en mycket inkompetent minidator) till att mata in låttitlar, artister och liknande kan jag lova är extremt dålig lösning.
Sådant gör man väl inte i telefonen, det har man väl en dator till? För dessa saker matar man in samtidigt med rippen och det är mycket få mobiltelefoner som kan rippa cd's...
/ B
AndreasArvidsson skrev:Det är en filstruktur som visar gissar jag på. Dvs det är inte filernas metadata/taggar som visas utan filerna faktiska namn i filsystemet. Ikonerna är ju isf korrekt en vanlig mapp.
Morello skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Jag har för tillfället lånat en äppeltelefon av typ 5s; skärmen är pytteliten och pekskärmen fullkomligt oduglig, så att använda denna "telefon"(snarast en mycket inkompetent minidator) till att mata in låttitlar, artister och liknande kan jag lova är extremt dålig lösning.
Sådant gör man väl inte i telefonen, det har man väl en dator till? För dessa saker matar man in samtidigt med rippen och det är mycket få mobiltelefoner som kan rippa cd's...
/ B
Jag har noterat att det finns folk som söker på spotify och annat med smartphones.Då måste du skriva in det du vill söka efter.
Bill50x skrev:hifikg skrev:Nä, det är oläsbart. Aiff får det bli
Det är bara Äpplen som använder aiff. Alla andra kör med flac eller wav.
Men m4a är väl också lossless?
/ B
hifikg skrev:Bill50x skrev:hifikg skrev:Nä, det är oläsbart. Aiff får det bli
Det är bara Äpplen som använder aiff. Alla andra kör med flac eller wav.
Men m4a är väl också lossless?
/ B
Ja och bara äpplen används för att spela upp musik. Nä, m4a lär inte vara lossless, det har en bitrate på 256 kb och tar bara en femtedel av den plats som aiff/flac tar...
AndreasArvidsson skrev:Som sagt m4a är en container. Den kan innehålla AAC eller ALAC.
Bill50x skrev:AndreasArvidsson skrev:Som sagt m4a är en container. Den kan innehålla AAC eller ALAC.
Så mycket enklare med flac alltså. Alltid lossless, även om den finns med lite olika komprimeringar.
Alla bra apparater hanterar flac, det går t.o.m att köra i min mobiltelefon (Samsung S3).
/ B
hifikg skrev:Men inte de bästa. ...Bill50x skrev:AndreasArvidsson skrev:Som sagt m4a är en container. Den kan innehålla AAC eller ALAC.
Så mycket enklare med flac alltså. Alltid lossless, även om den finns med lite olika komprimeringar.
Alla bra apparater hanterar flac, det går t.o.m att köra i min mobiltelefon (Samsung S3).
Bill50x skrev:hifikg skrev:Men inte de bästa. ...Bill50x skrev:Så mycket enklare med flac alltså. Alltid lossless, även om den finns med lite olika komprimeringar.
Hur menar du? Jo, de bästa strömmarna klarar av flac, de mest välljudande filerna är i flac. Så vad är det som inte är bra?
/ B
hifikg skrev:Bill50x skrev:AndreasArvidsson skrev:Som sagt m4a är en container. Den kan innehålla AAC eller ALAC.
/ B
Men inte de bästa. Jag har förstås synat det hela och det är undermåliga filer som ska saneras ut, precis som jag jobbat hårt för att mp3 sanera min samling, jag var inte observant när jag installerade och började använda iTunes på en ny dator helt enkelt. Har gjort misstaget förr, klantisch, men tidigare har jag upptäckt det efter något tiotal rippningar. Den här gången tog det nära hundra. Har man inte jobb så skaffar man sig. Ett par av skivorna äger jag inte, så där får jag väl stå mitt kast. Tillsvidare.
hifikg skrev:De bästa apparaterna e ju, så klart, Applestuff och de lirar inte FLAC (fast det gör de förstås, men inte via iTunes), bara så menade jag. Hör du skillnad på en FLAC-fil och en AIFF-fil hos mig så får du min Highland Park Sigurd. Rakt av.
Edit: förutsatt att det är samma trudelutt förstås !!
hcl skrev:Tänkte slå ett slag för den lösning jag kört med i bortåt 8 år (hur många datorlösningar håller måttet över så lång tid?). Jag kör med musik (rippad på en PC) lagrad på en NAS kopplad till vårt hemnätverk. Vid stereon står en Linn DS, som spelar musik lika bra eller bättre än i princip alla andra alternativ på marknaden. Den kan spela internet-radio, streama direkt från Tidal eller Apple AirPlay och den är stabil som vilken normal hifi-pryl som helst (behöver inte startas om stup i kvarten , som de flesta andra datorprylar). Det hela styrs via app på telefon, iPad, Android, PC eller MAC (och ingen av dom behöver vara igång hela tiden utan spellistan hanteras av DS:en).
Vill man ha en välljudande, stabilt fungerande, smidig och lättadministrerad lösning för uppspelning av digitalt lagrad musik så är Linn DS helt enkelt förträfflig.
hifikg skrev:hcl skrev:Tänkte slå ett slag för den lösning jag kört med i bortåt 8 år (hur många datorlösningar håller måttet över så lång tid?). Jag kör med musik (rippad på en PC) lagrad på en NAS kopplad till vårt hemnätverk. Vid stereon står en Linn DS, som spelar musik lika bra eller bättre än i princip alla andra alternativ på marknaden. Den kan spela internet-radio, streama direkt från Tidal eller Apple AirPlay och den är stabil som vilken normal hifi-pryl som helst (behöver inte startas om stup i kvarten , som de flesta andra datorprylar). Det hela styrs via app på telefon, iPad, Android, PC eller MAC (och ingen av dom behöver vara igång hela tiden utan spellistan hanteras av DS:en).
Vill man ha en välljudande, stabilt fungerande, smidig och lättadministrerad lösning för uppspelning av digitalt lagrad musik så är Linn DS helt enkelt förträfflig.
Min "nya" musikdator är en MacBook Pro, årsmodell 08, den gör inget annat än spelar och rippar musik som skickas ut i rummet via en DAC-9. Inga andra program i den. Den står påslagen 24/7 precis som allt annat i ljudanläggningen. Den hänger sig förstås aldrig, men någon gång ibland signalerar den att iTunes eller Mac OS går att uppdatera och det kan resultera i en omstart. Annars är den hur stabil som helst. Styrs via iPad eller iPhone när jag inte orkar släpa mig upp ur lyssningsfåtöljen. Mycket bekvämt. Nyttjar ingen NAS, musikhårddisken är direktkopplad. Hur det låter? Magnifikt!
hcl skrev:Vill man ha en välljudande, stabilt fungerande, smidig och lättadministrerad lösning för uppspelning av digitalt lagrad musik så är Linn DS helt enkelt förträfflig.
Evil_Homer skrev:hifikg skrev:hcl skrev:Tänkte slå ett slag för den lösning jag kört med i bortåt 8 år (hur många datorlösningar håller måttet över så lång tid?). Jag kör med musik (rippad på en PC) lagrad på en NAS kopplad till vårt hemnätverk. Vid stereon står en Linn DS, som spelar musik lika bra eller bättre än i princip alla andra alternativ på marknaden. Den kan spela internet-radio, streama direkt från Tidal eller Apple AirPlay och den är stabil som vilken normal hifi-pryl som helst (behöver inte startas om stup i kvarten , som de flesta andra datorprylar). Det hela styrs via app på telefon, iPad, Android, PC eller MAC (och ingen av dom behöver vara igång hela tiden utan spellistan hanteras av DS:en).
Min "nya" musikdator är en MacBook Pro, årsmodell 08, den gör inget annat än spelar och rippar musik som skickas ut i rummet via en DAC-9. Inga andra program i den. Den står påslagen 24/7 precis som allt annat i ljudanläggningen. Den hänger sig förstås aldrig, men någon gång ibland signalerar den att iTunes eller Mac OS går att uppdatera och det kan resultera i en omstart. Annars är den hur stabil som helst. Styrs via iPad eller iPhone när jag inte orkar släpa mig upp ur lyssningsfåtöljen. Mycket bekvämt. Nyttjar ingen NAS, musikhårddisken är direktkopplad. Hur det låter? Magnifikt!
Ingen nas, hur skoj är det när din enda disk ( eller har du annan backup? )gör ett hickande och allt är borta?
Evil_Homer skrev:hifikg skrev:hcl skrev:Tänkte slå ett slag för den lösning jag kört med i bortåt 8 år (hur många datorlösningar håller måttet över så lång tid?). Jag kör med musik (rippad på en PC) lagrad på en NAS kopplad till vårt hemnätverk. Vid stereon står en Linn DS, som spelar musik lika bra eller bättre än i princip alla andra alternativ på marknaden. Den kan spela internet-radio, streama direkt från Tidal eller Apple AirPlay och den är stabil som vilken normal hifi-pryl som helst (behöver inte startas om stup i kvarten , som de flesta andra datorprylar). Det hela styrs via app på telefon, iPad, Android, PC eller MAC (och ingen av dom behöver vara igång hela tiden utan spellistan hanteras av DS:en).
Ingen nas, hur skoj är det när din enda disk ( eller har du annan backup? )gör ett hickande och allt är borta?