Litet rum och bummlig bas

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-17 15:04

Låter mansröster OK i din anläggning är det stor chans att nivån är korrekt ner till grundtonen för tal.

På 70-talet var det mycket vanligare än nu med starkt överbetonad bas. Det lät bra (tyckte vi då) på pop, men mansröster lät förfärligt.
... tycker jag!

Per

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2014-01-17 15:45

OK, det förklarar ju en del. Så här det det ut hos mig med +4db mellan 20-120Hz. Då tycker jag det låter ganska normal. Fungerar dock på att höja yterliggare 1db.

https://drive.google.com/file/d/0B4vujW ... sp=sharing
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-17 15:59

Det ser inte alls överdrivet ut, låter det bra så är det bra är mitt motto så ställ in så som du tycker är bäst :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-01-17 16:01

AndreasArvidsson skrev:Det ser inte alls överdrivet ut, låter det bra så är det bra är mitt motto så ställ in så som du tycker är bäst :)

Samma sunda inställning som jag då :)

man ska ju ändå LYSSNA via anläggningen ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Magnusjohansson

Re: Litet rum och bummlig bas

Inläggav Magnusjohansson » 2016-05-23 21:43

Tänkte återuppliva min gamla tråd då jag är i uppgraderingstankar.

Har nog bestämt mig för att köpa I6 och ersätta min piPs. Och när jag ändå skall åka iväg och hämta dessa när dom väl blir klara så tänkte jag kanske 2st p moduler yterliggare kanske kunde bättra upp basen ett steg till så det då blir 6st moduler totalt.

Jag får klart labba mig fram i vanlig ordning men funderade på att iså fall testa sätt de nya uppe i taket i hörnen alltså ovanför där I6 kommer stå. Kan detta i alla fall i teorin förbättra något? förutom högre ljudtryck då givetvis men det behovet finns inte.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-05-23 22:33

Det beror ju på var dina problem i basen ligger. Sitter du med öronen i sådan höjd att golv-takresonansen påverkar för mycket? Annars kan du ju placera de två nya basarna bakom dig om det är på det hållet du har problem med resonans.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2016-05-24 13:02

Tarzan skrev:Det beror ju på var dina problem i basen ligger. Sitter du med öronen i sådan höjd att golv-takresonansen påverkar för mycket? Annars kan du ju placera de två nya basarna bakom dig om det är på det hållet du har problem med resonans.

Jo så är det ju. Jag vet inte var problemen ligger. Har inga jätteproblem med basen numera men först var tanken köpa pi60 men nu efter lite funderande så tror jag I6 och fler moduler ger mig bättre möjligheter eftersom det blir mycket mer flexibelt då jag har begränsat utrymme. Samt att jag bara sitter 2,2m från högtalaran och då passar ju I6 minst lika bra som Pi60 eller i14 (såvida man inte behöver ljudtrycket vilket jag nog inte gör). Största nackdelen med Pi60 för mig blir att dom måste stå där jag har två moduler idag och jag vet att det blir bra när dom står där dom står. Så jag är inte glad i att flytta på dom.

Så frågan var egentligen såhär. Finns det någon som har erfarenhet att sätta moduler uppe i hörnen? För det är ju betydligt mycket bökigare att testa med det är att flytta runt dom på golvet. Så därför hade det varit bra med lite mer input från andra innan jag börjar på och testa det.

Användarvisningsbild
bergggren

Inläggav bergggren » 2016-05-24 16:28

Jag hade nog gått på pi60+bs60 om ekonomin finns då tom. pi60 går lägre ner i frekvens än prof.P-2 och du vet redan vet var du vill ställa dom.
Det blir ju fyra utstrålningpunkter för basen då vilket är mycket smakfullt. Men i6 är ett mer prisvärt förslag, dock måste man ju beräkna filter och effektsteg i totalpriset vilket du redan har.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-05-24 18:28

Jag hade tagit i6 om lyssningsavståndet bara är 2,2m, i14 och pi60 låter inte något vidare roligt avlyssnade så nära tycker jag....
Absolut minimum anser jag vara 2,5m till i14/pi60, hälst 3m !
I6 däremot fungerar ypperligt på ca 1,5m och längre bort, 2,2m är ju perfekt i6 avstånd :)

Jag skulle köra på i6 och pX-4, det är en fin och bra kombination.
Allternativt i6 och profundusP-4 och behålla mellanskillnaden till skustikregöering i den mån det går och/eller drivning som är bra, musik, porr ja vad som än får din båt att flyta :mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-05-24 18:37

Magnusjohansson skrev:Så frågan var egentligen såhär. Finns det någon som har erfarenhet att sätta moduler uppe i hörnen? För det är ju betydligt mycket bökigare att testa med det är att flytta runt dom på golvet. Så därför hade det varit bra med lite mer input från andra innan jag börjar på och testa det.

Ok jag kan svara på den frågan med. Ja, det har jag. Resultatet blev i mitt förra rum, med 2,15 i takhöjd, som väntat att en utsläckning runt 80 Hz som mest märktes i mätningar försvann, men inte så mycket annat.

Mitt nuvarande rum är mycket högre, särskilt sett till längden. I det har jag också fått upp basar i de övre hörnen. Skillnaden blev här att en utsläckning i övre basen som kom sig av takreflexen kunde åtgärdas. Det som händer är att basens spridningsmönster blir mer parallellt med väggen de står mot, vilket leder till att resonanser på längden i rummet blir kraftigare och utsläckningen från väggen bakom lyssnaren mer exakt (inte alls utsmetad i frekvens).

= om man placerar basar så att basen nästan bara sprids längs med en axel i rummet så får man lägga lite mer krut på att dämpa väggen bakom en för att slippa en basåtergivning med mer markerade toppar och dalar. Kanske är det mest aktuellt med basar på höjden i ett rum med lite större takhöjd, särskilt i förhållande till avståndet mellan högtalare och lyssnare.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2016-05-25 10:21

OK, värt att testa med andra ord. Då är det bara beställa grejerna och sedan hämta, testa mäta och lyssna. Så får vi se vad det landar.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2016-05-25 10:51

DVD-ai skrev:Jag hade tagit i6 om lyssningsavståndet bara är 2,2m, i14 och pi60 låter inte något vidare roligt avlyssnade så nära tycker jag....
Absolut minimum anser jag vara 2,5m till i14/pi60, hälst 3m !
I6 däremot fungerar ypperligt på ca 1,5m och längre bort, 2,2m är ju perfekt i6 avstånd :)

Jag skulle köra på i6 och pX-4, det är en fin och bra kombination.
Allternativt i6 och profundusP-4 och behålla mellanskillnaden till skustikregöering i den mån det går och/eller drivning som är bra, musik, porr ja vad som än får din båt att flyta :mrgreen:

pX-4 får inte plats annars hade det varit bra. I6 med pp-4 eller pp-6 måste bli det bästa med mina förutsättningar.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2016-10-21 00:56

Fick ett plötsligt ryck nu när höstmörkret satt igång och gjorde lite ommöblering och lite nya mätningar.

Testade sätta en av min basmoduler i taket bakom mig i ett hörn, samt en annan på golvet bakom mig, diagonalt mot den i taket då alltså. testade öven andra placeringar men denna mätte riktigt bra. De andra två står som stativ till topparna.

Basen låter ren och fin men jag upplever den som svag med denna placering, och det4 saknas helt enkelt ljudtryck. Kan det vara för det blir fasfel och dom släcker ut varandra? eller är det att basen är så pass ren och bra så att man kanske av denna anledning upplever basens som svag.

Blir klart spekulation här nu. men vad känns rimligt :?:

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2016-10-21 08:21

Här är en bild på hur det ser ut. Blå är den nya mätningen med 2 moduler bakom och den andra är hur det ser ut med 4 moduler utspridda som vanligt utmed framväggen.
Bilagor
Skärmavbild 2016-10-21 kl. 08.19.52.png
Skärmavbild 2016-10-21 kl. 08.19.52.png (67.13 KiB) Visad 5426 gånger

JM

Inläggav JM » 2016-10-21 09:23

Magnusjohansson skrev:Här är en bild på hur det ser ut. Blå är den nya mätningen med 2 moduler bakom och den andra är hur det ser ut med 4 moduler utspridda som vanligt utmed framväggen.

Bild
Återigen ett faktiskt bevis på att vill man stimulera ljudförstörande rumsresonanser skall alla 4 subbaser placeras på samma vägg som framhgt. Kostsam och onödig ombyggnad är enda räddningen om man inte vill tillämpa etablerade lösningar där ombyggnad vanligen inte krävs.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2016-10-21 09:52

JM skrev:
Magnusjohansson skrev:Här är en bild på hur det ser ut. Blå är den nya mätningen med 2 moduler bakom och den andra är hur det ser ut med 4 moduler utspridda som vanligt utmed framväggen.

Återigen ett faktiskt bevis på att vill man stimulera ljudförstörande rumsresonanser skall alla 4 subbaser placeras på samma vägg som framhgt. Kostsam och onödig ombyggnad är enda räddningen om man inte vill tillämpa etablerade lösningar där ombyggnad vanligen inte krävs.

JM

Ok, så det du skriver om jag förstår dig rätt är, att placera modulerna bakom som jag gjort troligen är en bra ide? Och att moduler på framväggen inte så ofta som många tror är den bästa lösningen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-21 10:09

Om du inte upplever att det stör återgivningen, så ska du självklart gå på det som blir bästa lösningen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

JM

Inläggav JM » 2016-10-21 10:13

Magnusjohansson skrev:
JM skrev:

JM

Ok, så det du skriver om jag förstår dig rätt är, att placera modulerna bakom som jag gjort troligen är en bra ide? Och att moduler på framväggen inte så ofta som många tror är den bästa lösningen.

Du är på rätt väg!
Kolla forskningen som Floyd Toole hänvisar till i sin bok så kan du komma ännu längre.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-21 10:41

Om du har möjlighet, så prova den här placeringen:

2 basmoduler på framväggen, placerade 1/4 av rumsbredd in från vardera sidan. Placerade på golv.

2 basmoduler placerade högt upp, 1/4 ner av takhöjden ner och 1/4 av rumslängden från framväggen. Kan ju tex ställas på hyllor som också kan fungera lite som en variant av akustiskt stopp för väggreflex och difussor om du har massa rrevliga böcker/skivor i bokhyllorna.

Med framväggen menar jag den vägg huvudhögtalarna står på. Mät och lyssna.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-21 10:44

MagnusÖstberg skrev:2 basmoduler placerade högt upp, 1/4 ner av takhöjden ner och 1/4 av rumslängden från framväggen.

Längs sidoväggarna då? Annars blir det rätt svårt för nästan alla.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-21 10:45

Ja, precis.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-10-21 10:51

Nattlorden skrev:
MagnusÖstberg skrev:2 basmoduler placerade högt upp, 1/4 ner av takhöjden ner och 1/4 av rumslängden från framväggen.

Längs sidoväggarna då? Annars blir det rätt svårt för nästan alla.

Kedjor från taket kanske? Med varningstejpade kanter så att ingen går in i dem. Sen får man såklart fixa till resten av rummet i något industriellt tema så att det inte sticker ut för mycket visuellt. :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-21 10:56

Magnusjohansson skrev:
JM skrev:

JM

Det är tyvärr inte så enkelt som att man kan titta på tonkurvan och direkt avgöra vad som kommer att ge den mest realistiska återgivningen av bas.

Men det är vanligt att man kan förbättra återgivningen (den upplevda) genom att låta en mindre andel av basalstrarna än hälften (t ex 2 av 6 eller 8 stycken), husera längre bak i rummet än mot framväggen. Längre bak kan betyda mot bakväggen, men det kan även betyda halvvägs bak i rummet. När man placerar högtalare långt bak i rummet är det ofta en bra ide att placera dem väldigt högt.

Allra bäst är dock nästan alltid att placera alla basar nära högtalarväggen och förse väggen bakom lyssnaren med extremt mycket basabsorption. Det kräver dock att man har många kubikmeter att avvara. Har man inte det kan det absolut vara värt att experimentera med basar nära bakväggen.

Och igen - då gärna placerade mycket högt, och i förekommande fall är det även bra att fördröja dem något.

Fördröjning av basarna kan dock leda till att just den undertryckning av djupledsresonansen som var skälet till att man placerade högtalare där bak, försämras. Experiment med allpasslänkar kan i förekommande fall ge bättre resultat än en ren delay. Men med högt placerade basar klarar man sig ofta alldeles utmärkt väl helt utan delay.

- - -

Mitt bästa råd är dock att kartlägga förutsättningarna i varje enskilt fall. Det har många fördelar framför att experimentera sig fram med olika möbleringar. Den främsta är att man genom att kartlägga problemet noga faktiskt kan se vilken lösning som är bäst. När man experimenterar så ser man bara, i bästa fall, om en lösning är bättre än de andra som man testat.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2016-10-21 13:16

Tack alla för bra inlägg och förslag :) Vissa är inte genomförbara i mitt rum på grund av storleken av rummet. Men det jag skall testa nu i helgen blir att sätta upp båda i taket bakom mig för det är egentligen en optimal placering då detta bara är dött utrymme. Och eftersom detta inte är mitt vardagsrum så kan jag göra lite vad jag vill.

Det jag trodde efter att lyssnat igår var att basen efter omplacering med moduler bakom sig dödade ut sig själ typ som när man av misstag polvända en högtalare. Men troligen är det jag som vant mig vid att vissa frekvenser haft en kraftig förstärkning och av den anledlgen tycker jag nu att många låtar blir basfattiga.

Känns inte det som en rimlig förklaring?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-21 15:09

Magnusjohansson skrev:Det jag trodde efter att lyssnat igår var att basen efter omplacering med moduler bakom sig dödade ut sig själ typ som när man av misstag polvända en högtalare. Men troligen är det jag som vant mig vid att vissa frekvenser haft en kraftig förstärkning och av den anledlgen tycker jag nu att många låtar blir basfattiga.

Du vore inte den förste det hände för. Du kan säkert åtgärna genom att lyfta (eller tilta) basnivån.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2016-10-21 15:26

Nattlorden skrev:
Magnusjohansson skrev:Det jag trodde efter att lyssnat igår var att basen efter omplacering med moduler bakom sig dödade ut sig själ typ som när man av misstag polvända en högtalare. Men troligen är det jag som vant mig vid att vissa frekvenser haft en kraftig förstärkning och av den anledlgen tycker jag nu att många låtar blir basfattiga.

Du vore inte den förste det hände för. Du kan säkert åtgärna genom att lyfta (eller tilta) basnivån.

Bra ! var lite det jag var ute efter att få bekräftat. Blir lättare att förstå vad som händer om man vet fler upplevt samma sak.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-21 18:15

Magnusjohansson skrev:Tack alla för bra inlägg och förslag :) Vissa är inte genomförbara i mitt rum på grund av storleken av rummet. Men det jag skall testa nu i helgen blir att sätta upp båda i taket bakom mig för det är egentligen en optimal placering då detta bara är dött utrymme. Och eftersom detta inte är mitt vardagsrum så kan jag göra lite vad jag vill.

Det jag trodde efter att lyssnat igår var att basen efter omplacering med moduler bakom sig dödade ut sig själ typ som när man av misstag polvända en högtalare. Men troligen är det jag som vant mig vid att vissa frekvenser haft en kraftig förstärkning och av den anledlgen tycker jag nu att många låtar blir basfattiga.

Känns inte det som en rimlig förklaring?
Nej, du kommer aldrig vänja dig så länge du inte blir en rundupptagande mikrofon.

Synd att du inte kan prova förslaget. Hoppas iallafall du hittar något du blir glad av.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re:

Inläggav IngOehman » 2016-10-21 18:47

DVD-ai skrev:
AndreasArvidsson skrev:Det ser inte alls överdrivet ut, låter det bra så är det bra är mitt motto så ställ in så som du tycker är bäst :)

Samma sunda inställning som jag då :)

man ska ju ändå LYSSNA via anläggningen ;)

Jag är inte lika sund som ni två. :( :oops:

Problemet är att jag ofta tycker att anläggningar i goda resonansfria rum låter väldigt bra inom ett spektrum mycket större än det som verkligen representerar en i sanning god klangåtergivning. :?

Och jag vill ha den sistnämnda.

- - -

Jag är nyfiken av mig och ställer därför mycket högre krav på återgivningen, i varje fall i min huvudanläggning, än att det bara skall "låta bra". Det är bra att det låter bra, visst, men det räcker inte. Jag vill mycket mera än så - att återgivningen skall ge en ackurat bild av hur det faktiskt lät*.

- - -

Även i det fallet är nog möjligen lyssning på musik rätt väg och i allra högsta grad meningsfull för att ge svar på hur god återgivningen är, men om det inte bara skall vara subjektivt utan objektivt (ge svar på hur ursprungslikt det är), så går inte att använda vilka inspelningar som helst, utan man behöver använda referensinspelningar. Och då menar jag inspelningar vars ursprung man verkligen känner. Inte bara vet hur de är gjorde (även om man måste veta det) utan där man verkligen vet hur det lät också!

På det krävs dessutom många års erfarenhet OCH ett medfött högklassigt ljudminne. För de flesta är det svårt att med någon större noggrannhet minnas klang bra nog.

En positiv sak i sammanhanget är att lyssningar av det slaget kan användas även i kombination med mätningar. Och de första 10-15 åren så gör det att man allt mera lär sig vad mätningen visar omsatt i lyssningsupplevelse (det man hör är referensen, och det man mäter är det man lär sig förstå vad det betyder), och vilka slutsatser kan man dra, och viktigare - inte kan dra. Ju mera man lär sig, desto närmare kommer man den punkt då man kan göra tvärtom - använda mätningarna för att dra slutsatser om hur god återgivningen är. :)

Att ta sig den vägen till kunskap är något helt annat än att lära sig en massa utantillläxor om vad som konstituerar en bra tonkurva.

Vh, iö

- - - - -

*Då invänder förstås vän av ordning och säger att det inte går att göra en anläggning som låter ursprungsidentiskt, eller ens så likt som möjligt - eftersom felen från inspelningen ju kommer in i ekvationen också. Och de har de förstås rätt i.

Så antingen för man acceptera att det inte kommer låta riktigare än vad inspelningen tillåter, eller också så får man göra anläggningen inställningsbar. :)

Jag tycker båda de angreppsvinklarna är användbara, men jag är lat så, även om jag gillar iden att kunna kompensera för en massa fel som beror på inspelningarna, så orkar jag sällan. Jag optimerar anläggningen för de bästa inspelningarna och sen accepterar jag att de sämre inspelningarna hörs med alla de fel de har. Är anläggningen allt som allt god nog så tycker jag att det funkar väldigt bra det också. Och på sätt och vis tycker jag att det finns en finess med att faktiskt få höra allt som det är - inklusive felen som beror på inspelningen. Det är ju information från fonogrammet det också. Men valfrihet skadar inte.

Jag gillar att KUNNA kompensera bort en massa fel, även om det i praktiken leder till att jag nästan aldrig gör det. Det är för kul att lyssna på musik helt enkelt.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2016-10-21 19:41

Har temporärt hissat upp dom bak i hörnen nu och det blev väldigt bra. Jag utgår sjävklart från hur det var tidigare och det var inte katastrof då heller.

Det syns tydligt på mätningarna ätt det är bättre. Och inga låtar upplever jag ha överdriven bas på det vis som jag upplev tidigare. Nu är det inte heller extremt stark bas ut med väggarna länge. Det verkar inte heller vara några andra rum i huset där det är en massa bas.

Nu kan jag då även flytta bak somffan där jag vill ha den. Basen är nämligen ganska samma i hela rummet så nu kan jag placera mer efter topparna och vad som blir bra med filmduk osv.

Så kontentan är att detta måste vara en vinnare. Finns ganska få möjliga placeringar kvar som jag inte testat.
Bilagor
Skärmavbild 2016-10-21 kl. 19.32.35.png
Skärmavbild 2016-10-21 kl. 19.32.35.png (53.27 KiB) Visad 5263 gånger

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-21 19:47

Av det jag ser på den där kurvan skulle jag gissa att det mest potentiellt störande är puckeln vid 120 Hz. ;)

Därmed inte sagt att den stör det minsta.

Problemet med sådana där statiska mätningar är att det är helt omöjligt att skilja mellan vad som är resonanser och vad som är interferenser. Puckeln kan vara superlokal och helt harmlös.

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino