Moderator: Redaktörer
AndreasArvidsson skrev:Det ser inte alls överdrivet ut, låter det bra så är det bra är mitt motto så ställ in så som du tycker är bäst
Tarzan skrev:Det beror ju på var dina problem i basen ligger. Sitter du med öronen i sådan höjd att golv-takresonansen påverkar för mycket? Annars kan du ju placera de två nya basarna bakom dig om det är på det hållet du har problem med resonans.
Magnusjohansson skrev:Så frågan var egentligen såhär. Finns det någon som har erfarenhet att sätta moduler uppe i hörnen? För det är ju betydligt mycket bökigare att testa med det är att flytta runt dom på golvet. Så därför hade det varit bra med lite mer input från andra innan jag börjar på och testa det.
DVD-ai skrev:Jag hade tagit i6 om lyssningsavståndet bara är 2,2m, i14 och pi60 låter inte något vidare roligt avlyssnade så nära tycker jag....
Absolut minimum anser jag vara 2,5m till i14/pi60, hälst 3m !
I6 däremot fungerar ypperligt på ca 1,5m och längre bort, 2,2m är ju perfekt i6 avstånd
Jag skulle köra på i6 och pX-4, det är en fin och bra kombination.
Allternativt i6 och profundusP-4 och behålla mellanskillnaden till skustikregöering i den mån det går och/eller drivning som är bra, musik, porr ja vad som än får din båt att flyta
Magnusjohansson skrev:Här är en bild på hur det ser ut. Blå är den nya mätningen med 2 moduler bakom och den andra är hur det ser ut med 4 moduler utspridda som vanligt utmed framväggen.
JM skrev:Magnusjohansson skrev:Här är en bild på hur det ser ut. Blå är den nya mätningen med 2 moduler bakom och den andra är hur det ser ut med 4 moduler utspridda som vanligt utmed framväggen.
Återigen ett faktiskt bevis på att vill man stimulera ljudförstörande rumsresonanser skall alla 4 subbaser placeras på samma vägg som framhgt. Kostsam och onödig ombyggnad är enda räddningen om man inte vill tillämpa etablerade lösningar där ombyggnad vanligen inte krävs.
JM
Magnusjohansson skrev:JM skrev:Magnusjohansson skrev:Här är en bild på hur det ser ut. Blå är den nya mätningen med 2 moduler bakom och den andra är hur det ser ut med 4 moduler utspridda som vanligt utmed framväggen.
Återigen ett faktiskt bevis på att vill man stimulera ljudförstörande rumsresonanser skall alla 4 subbaser placeras på samma vägg som framhgt. Kostsam och onödig ombyggnad är enda räddningen om man inte vill tillämpa etablerade lösningar där ombyggnad vanligen inte krävs.
JM
Ok, så det du skriver om jag förstår dig rätt är, att placera modulerna bakom som jag gjort troligen är en bra ide? Och att moduler på framväggen inte så ofta som många tror är den bästa lösningen.
MagnusÖstberg skrev:2 basmoduler placerade högt upp, 1/4 ner av takhöjden ner och 1/4 av rumslängden från framväggen.
Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:2 basmoduler placerade högt upp, 1/4 ner av takhöjden ner och 1/4 av rumslängden från framväggen.
Längs sidoväggarna då? Annars blir det rätt svårt för nästan alla.
Magnusjohansson skrev:JM skrev:Magnusjohansson skrev:Här är en bild på hur det ser ut. Blå är den nya mätningen med 2 moduler bakom och den andra är hur det ser ut med 4 moduler utspridda som vanligt utmed framväggen.
JM
Ok, så det du skriver om jag förstår dig rätt är, att placera modulerna bakom som jag gjort troligen är en bra ide? Och att moduler på framväggen inte så ofta som många tror är den bästa lösningen.
Magnusjohansson skrev:Det jag trodde efter att lyssnat igår var att basen efter omplacering med moduler bakom sig dödade ut sig själ typ som när man av misstag polvända en högtalare. Men troligen är det jag som vant mig vid att vissa frekvenser haft en kraftig förstärkning och av den anledlgen tycker jag nu att många låtar blir basfattiga.
Nattlorden skrev:Magnusjohansson skrev:Det jag trodde efter att lyssnat igår var att basen efter omplacering med moduler bakom sig dödade ut sig själ typ som när man av misstag polvända en högtalare. Men troligen är det jag som vant mig vid att vissa frekvenser haft en kraftig förstärkning och av den anledlgen tycker jag nu att många låtar blir basfattiga.
Du vore inte den förste det hände för. Du kan säkert åtgärna genom att lyfta (eller tilta) basnivån.
Nej, du kommer aldrig vänja dig så länge du inte blir en rundupptagande mikrofon.Magnusjohansson skrev:Tack alla för bra inlägg och förslagVissa är inte genomförbara i mitt rum på grund av storleken av rummet. Men det jag skall testa nu i helgen blir att sätta upp båda i taket bakom mig för det är egentligen en optimal placering då detta bara är dött utrymme. Och eftersom detta inte är mitt vardagsrum så kan jag göra lite vad jag vill.
Det jag trodde efter att lyssnat igår var att basen efter omplacering med moduler bakom sig dödade ut sig själ typ som när man av misstag polvända en högtalare. Men troligen är det jag som vant mig vid att vissa frekvenser haft en kraftig förstärkning och av den anledlgen tycker jag nu att många låtar blir basfattiga.
Känns inte det som en rimlig förklaring?
DVD-ai skrev:AndreasArvidsson skrev:Det ser inte alls överdrivet ut, låter det bra så är det bra är mitt motto så ställ in så som du tycker är bäst
Samma sunda inställning som jag då![]()
man ska ju ändå LYSSNA via anläggningen
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster