Moderator: Redaktörer
Anders J skrev:Rätta mig om jag har fel, men ryktet om motkopplingens dålighet kom sig väl initialt främst av bipolära, kvasikomplementära utgångssteg i klass B, med låg tomgångsström och stora kiselareor/kapacitanser (tänk 2N3055, 40411...) med cross-overproblematik.
...
Michael skrev:Återkopplingen blir negativ vid några MHz i grafen ovan... innebär det att det steget kan gå upp i rök om det råkar komma en insignal inom det frekvensområdet?
Morello skrev:Otala planterade väl bland annat dogmen om att OL-bandbredden bör vara minst lika stor som apparatens tilltänkta arbetsområde?
Det är såkalrt bara nonsens, men däremot måste man tillse att effektbandbredden blir tillräcklig, dvs att spänningsderivatan är tillräcklig i bägge rktningar.
Morello skrev:Har man otillräcklig spänningsderivata så får man distorsion även med stationära sinussignaler givet att amplituden och frekvensen är tillräcklig. Det behövs alltså inte n¨ågra mystiska mätmetoder eller dyl. för att uppmärksamma sådana tillkortakommanden.
JM skrev:[ Bild ]
Min första stereoförstärkare 1971 var en Dynaco Stereo 120 klon där jag regelbundet bytte trasiga 2N3055.
JM
Flint skrev:JM skrev:[ Bild ]
Min första stereoförstärkare 1971 var en Dynaco Stereo 120 klon där jag regelbundet bytte trasiga 2N3055.
JM
Den där fick mycket hård kritik ett tag för sitt "transistorljud". Jag har själv aldrig hört den. Hur lät den?
Michael skrev:Återkopplingen blir negativ vid några MHz i grafen ovan... innebär det att det steget kan gå upp i rök om det råkar komma en insignal inom det frekvensområdet?
IngOehman skrev:[Men om stegets gain är tillräckligt låg vid den frekvensen så blir inte steget instabilt.
Vh, iö
JM skrev:Flint skrev:JM skrev:[ Bild ]
JM
Den där fick mycket hård kritik ett tag för sitt "transistorljud". Jag har själv aldrig hört den. Hur lät den?
Det var min första stereoförstärkare så initialt var den bäst. Men med tiden blev jag varse att tom en enkel självsvängande 40 wattare jag byggde efter någon RadioTelevision-ritning på 1970-talet lät betydligt bättre. Någon gång på slutet av 1970-talet hittade jag ett mosfet-slutsteg som förpassade Dynacon till garderoben.
Har hört några industribyggda Stereo 120 och de lät klart sämre än min klon. Min klon hade hemmaetsade kretskort utan koll på original layouten och lite annat komponetval.
Så du har nog rätt i Dynaco Stereo 120 bidrog till transitorljudets oförtjänt dåliga rykte.
JM
Anders J skrev:Rätta mig om jag har fel, men ryktet om motkopplingens dålighet kom sig väl initialt främst av bipolära, kvasikomplementära utgångssteg i klass B, med låg tomgångsström och stora kiselareor/kapacitanser (tänk 2N3055, 40411...) med cross-overproblematik.
Anders J skrev:Dessutom stövlade ju Matti Ottala in på banan med sin TIM ungefär samtidigt...
Om man mäter vid tillräckligt hög effekt kan det ju se snyggt ut prestandamässigt, men vid låga nivåer borde det ju likväl gå att se problemet.
Anders J skrev:Sedan kan det ju finnas andra fenomen förknippade med motkopplingen, men det lämnar jag åt andra att filosofera över.
Morello skrev:IngOehman skrev:[Men om stegets gain är tillräckligt låg vid den frekvensen så blir inte steget instabilt.
Vh, iö
Varför inte skriva mer entydigt: Men om slingförstärkningen underskrider 1 vid den frkevensen.....
IngOehman skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:[Men om stegets gain är tillräckligt låg vid den frekvensen så blir inte steget instabilt.
Vh, iö
Varför inte skriva mer entydigt: Men om slingförstärkningen underskrider 1 vid den frkevensen.....
Slingförstärkningen?
Därför att det inte är det det handlar om. Det handlar inte om att understiga ett utan snarare om att "understiga noll" - alltså att återkopplingen ger en insignal (differentiellt) som ser större ut än om ingen återkoppling alls hade funnits.
Det som skapar den effekten är en bristande fasmarginal (återkopplingssignalens fasläge har glidit iväg för mycket) vilket gör att man får mera signal med än utan motkoppling. Motkopplingen (negativ återkoppling) blir medkoppling (positiv återkoppling) så att säga.![]()
Vh, iö
Flint skrev:Jag måste medge att jag tog till mig idén om TIM när Otala först kom med den.
Flint skrev:Jag tvekade i många år dels pga t jag själv inte kunde hitta några "bindande bevis" och för att det verkade som om ingen annan kunde det heller.
Flint skrev:Debatten om TIM tog bara slut. Nådastöten för både TIM som idé och mig som halvt troend kom under min bortavaro från forumet nyss när jag bl.a. simulerade ett relativt stort antal slutsteg både rör och trissor och konstaterade att intermodulation kan man hitta lite både här och där oberoende av hur det påstådda TIM-kriteriet ser ut.
Flint skrev:Jag menar enligt den bild som massmedia då på 70-talet gav begreppet TIM. Jag har i mina simuleringar hittat lika mycket påstådd TIM i rörsteg som i trissesteg, kanske tom mera.
Flint skrev:Ja, det handlar om fasens läge. Jag tog inte med fasen i mina bilder för att jag tyckte att det virrade till det för mycket. Ville renodla och visa framför allt nivåerna.
IngOehman skrev:Flint skrev:Jag måste medge att jag tog till mig idén om TIM när Otala först kom med den.
Det förvånar mig. Det är ju rappakalja på hög nivå. Jag kan förstå hur man kan ta till sig iden om man saknar grundkunskaperna, men jag hade nog trott att du skulle vara omöjlig att övertyga om dessa saker. Vad fick dig att ta idéerna till dig?
Flint skrev:JM
Jag minns mina egna tankar runt Dynaco Stereo 120 och fantasierna om den enorma uteffekten 2x60W. Min egen förstärkare avgick med 2x10W vilket troligen mer motsvarade 2x5W i verkligheten. Glädjevärdena i början av 70-talet var fantasifulla. Dynacon var för dyr för min plånbok så byggsatsen AA-14 från Heathkit för 470:- fick duga. Den spelade i alla fall tillräckligt högt för att morsan skulle byta färg och börja väsnas. Alltid något.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], lemmts och 35 gäster