Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Man kan ju inte rippa till högre kvalitet än originalet.
Bill50x skrev:Perfector skrev:Man kan ju inte rippa till högre kvalitet än originalet.
Frågan är förstås, vilken kvalitet har en (bra) vinylskiva? Räcker det med 16/44,1 eller krävs det tex 24/96 för att täcka in vad vinylen är mäktig? Frågar man runt lite kommer man få olika svar, många menar att 16/44,1 (dvs cd-formatet) räcker alldeles utmärkt, andra menar att eftersom vinylen är analog och har större frekvensomfång (teoretiskt i alla fall) så krävs det högre upplösning än cd-formatet.
Därom tvista de lärde
/ B
Kalejdokom skrev:Det ser ju ut att vara standardfästen för pickup, så om man vill byta upp sig eller redan har en bra pickup kan man ju byta. Antar att det är det som kan göra mest skillnad på ljudkvalitén.
Bill50x skrev:Frågan är förstås, vilken kvalitet har en (bra) vinylskiva? Räcker det med 16/44,1 eller krävs det tex 24/96 för att täcka in vad vinylen är mäktig? Frågar man runt lite kommer man få olika svar, många menar att 16/44,1 (dvs cd-formatet) räcker alldeles utmärkt, andra menar att eftersom vinylen är analog och har större frekvensomfång (teoretiskt i alla fall) så krävs det högre upplösning än cd-formatet.
Därom tvista de lärde
Bill50x skrev:Kalejdokom skrev:Det ser ju ut att vara standardfästen för pickup, så om man vill byta upp sig eller redan har en bra pickup kan man ju byta. Antar att det är det som kan göra mest skillnad på ljudkvalitén.
Nej. Utan ett bra drivverk spelar det ingen roll hur bra pickupen är, svajar det så låter det illa, har man återkoppling låter det illa, om tonarm och pickup inte passar ihop låter det illa, om riaa't inte är förstklassigt så låter det illa. Pickupen är bara en liten del i ett intrikat mekaniskt system...
/ B
Bill50x skrev:Perfector skrev:Man kan ju inte rippa till högre kvalitet än originalet.
Frågan är förstås, vilken kvalitet har en (bra) vinylskiva? Räcker det med 16/44,1 eller krävs det tex 24/96 för att täcka in vad vinylen är mäktig? Frågar man runt lite kommer man få olika svar, många menar att 16/44,1 (dvs cd-formatet) räcker alldeles utmärkt, andra menar att eftersom vinylen är analog och har större frekvensomfång (teoretiskt i alla fall) så krävs det högre upplösning än cd-formatet.
Därom tvista de lärde
/ B
Morello skrev:Bill50x skrev:Perfector skrev:Man kan ju inte rippa till högre kvalitet än originalet.
Frågan är förstås, vilken kvalitet har en (bra) vinylskiva? Räcker det med 16/44,1 eller krävs det tex 24/96 för att täcka in vad vinylen är mäktig? Frågar man runt lite kommer man få olika svar, måfortfarande 12 bitar)? att 16/44,1 (dvs cd-formatet) räcker alldeles utmärkt, andra menar att eftersom vinylen är analog och har större frekvensomfång (teoretiskt i alla fall) så krävs det högre upplösning än cd-formatet.
Därom tvista de lärde
Därom tvista de okunniga. 16 bitar räcker och blir över. Hade du sagt 10 bitar, skulle det vara i underkant, men 12 bitar täcker helt klart vinyelns dynamiska omfång. (givet att vi inte talar om lack som förvaras i renrum)
Kevin_Mitnick skrev:Vad säger ni om denna produkt? Är det ens tekniskt möjligt att rippa vinyl till high res?
Bill50x skrev:Och OM 24/96 låter bättre än 16/44,vad beror det på?
Perfector skrev:Själv kör jag en Yamaha dubbel cd-brännare vid stereon som gör CDA-format direkt.
Conan skrev:Perfector skrev:Själv kör jag en Yamaha dubbel cd-brännare vid stereon som gör CDA-format direkt.
Hur gör brännaren med nivåerna ut från RIAA:n så att det varken blir för starkt (klippning) eller för svagt (inte utnyttja mediet fullt ut)?
Tycker du att det blir så bra att den rippade filen låter lika som att lyssna på vinyen direkt?
Perfector skrev:Conan skrev:Perfector skrev:Själv kör jag en Yamaha dubbel cd-brännare vid stereon som gör CDA-format direkt.
Hur gör brännaren med nivåerna ut från RIAA:n så att det varken blir för starkt (klippning) eller för svagt (inte utnyttja mediet fullt ut)?
Tycker du att det blir så bra att den rippade filen låter lika som att lyssna på vinyen direkt?
Den har diverse hjälp i elektroniken.
Jag tycker CD'n låter minst lika bra som vinylen
Yamaha CDR-D651 om du vill söka info om den.
http://www.nodevice.com/download/user_m ... -d651.html
PerStromgren skrev:Jag har alltid tvivlat på att en lp ger en signal som inte lätt haneteras inom 44/16, så jag tycker att det ör bortkastad möda att rippa till något häftigare. Om man inte ska manipulera en massa i datorn, då.
En ad/da kostar inga stora pengar, varför inte köpa något enkelt hos kjelle och kolla själv innan du storsatsar?
Ex: https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... ort-p99008
Morello skrev:Perfector skrev:Conan skrev:
Den har diverse hjälp i elektroniken.
Det går dock inte att trolla - maskinen vet aldrig vad högsta nivå på albumet är innan det är för sent.
Svante skrev:En sak som jag har börjat fundera på är om det är vits att koppla pickupen direkt till en 24/96-mikingång,sköta anti-RIAA i datorn och sedan konvertera till 44/16. Det handlar om kanske 40 dB förstärkning av låga frekvenser, vilket motsvarar en förlust på "7 bitar", jag tycker att det borde kunna funka. Man skulle få 13-14 bitars upplösning i basen efter den digitala kompensationen och det borde räcka mer än väl för att återge det som finns på en vinylskiva.
Fördelen skulle vara att man slipper analoga precisionskomponenter för att tonkurvan ska bli rak.
Perfector skrev:Morello skrev:Perfector skrev:Den har diverse hjälp i elektroniken.
Det går dock inte att trolla - maskinen vet aldrig vad högsta nivå på albumet är innan det är för sent.
Brännare var en av de bättre då den såldes och kostade 8000:- så den innehåller vad som behövs för att återge ljudet utan missfärgning.
PerStromgren skrev:Perfector skrev:Morello skrev:
Brännare var en av de bättre då den såldes och kostade 8000:- så den innehåller vad som behövs för att återge ljudet utan missfärgning.
Perfector, Morello har faktiskt rätt, maskinen kan inte veta, bara gissa. Det kan ju gå tillräckligt bra, men också käpprätt åt pipsvängen...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster