Rippa vinyl till high-res filer

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Kevin_Mitnick

Rippa vinyl till high-res filer

Inläggav Kevin_Mitnick » 2016-05-27 13:02

Vad säger ni om denna produkt? Är det ens tekniskt möjligt att rippa vinyl till high res?

http://www.whathifi.com/sony/ps-hx500/review
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Rippa vinyl till high-res filer

Inläggav Perfector » 2016-05-27 13:04

Man kan ju inte rippa till högre kvalitet än originalet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-05-27 14:02

Signalen från en vinylspelare är ju helt analog (att jämföra t.ex. med en mikrofonsignal). Den kan man förstås spela in i vilket filformat som helst - det handlar ju inte om att ljudet blir bättre än vad det är på vinylen, utan bara viket format man väljer att lagra ljudfilen på.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-05-27 15:19

Håller med, produkten fokuserar lite i fel ända. AD-omvandlingen tror jag sällan är flaskhalsen.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-05-27 15:35

Perfector skrev:Man kan ju inte rippa till högre kvalitet än originalet.

Frågan är förstås, vilken kvalitet har en (bra) vinylskiva? Räcker det med 16/44,1 eller krävs det tex 24/96 för att täcka in vad vinylen är mäktig? Frågar man runt lite kommer man få olika svar, många menar att 16/44,1 (dvs cd-formatet) räcker alldeles utmärkt, andra menar att eftersom vinylen är analog och har större frekvensomfång (teoretiskt i alla fall) så krävs det högre upplösning än cd-formatet.

Därom tvista de lärde :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2016-05-27 17:10

Bill50x skrev:

Frågan är förstås, vilken kvalitet har en (bra) vinylskiva? Räcker det med 16/44,1 eller krävs det tex 24/96 för att täcka in vad vinylen är mäktig? Frågar man runt lite kommer man få olika svar, många menar att 16/44,1 (dvs cd-formatet) räcker alldeles utmärkt, andra menar att eftersom vinylen är analog och har större frekvensomfång (teoretiskt i alla fall) så krävs det högre upplösning än cd-formatet.

/ B

Givet en riktigt bra skiva, osliten och bra pressning på en riktigt bra skivspelare så bör 12/32 räcka med bra marginal.
Om skivan eller spelaren inte är bra klarar man sig med lägre kvalitet.
(Spelaren ifråga ger vid okulär besiktning inget förtroendefullt intryck, det måste inte betyda att den inte kan vara bra..)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-05-27 18:12

Det ser ju ut att vara standardfästen för pickup, så om man vill byta upp sig eller redan har en bra pickup kan man ju byta. Antar att det är det som kan göra mest skillnad på ljudkvalitén.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-05-27 18:35

Kalejdokom skrev:Det ser ju ut att vara standardfästen för pickup, så om man vill byta upp sig eller redan har en bra pickup kan man ju byta. Antar att det är det som kan göra mest skillnad på ljudkvalitén.

Nej. Utan ett bra drivverk spelar det ingen roll hur bra pickupen är, svajar det så låter det illa, har man återkoppling låter det illa, om tonarm och pickup inte passar ihop låter det illa, om riaa't inte är förstklassigt så låter det illa. Pickupen är bara en liten del i ett intrikat mekaniskt system...

/ B

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2016-05-27 23:42

Bill50x skrev:Frågan är förstås, vilken kvalitet har en (bra) vinylskiva? Räcker det med 16/44,1 eller krävs det tex 24/96 för att täcka in vad vinylen är mäktig? Frågar man runt lite kommer man få olika svar, många menar att 16/44,1 (dvs cd-formatet) räcker alldeles utmärkt, andra menar att eftersom vinylen är analog och har större frekvensomfång (teoretiskt i alla fall) så krävs det högre upplösning än cd-formatet.

Större frekvensomfång är inte lika med "bättre". Ofta tvärt om, faktiskt. Här Christopher "Monty" Montgomery (mannen bakom Ogg Vorbis, m.m.) om "hi-res"-bluffen: http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

Faktiskt.se:s IngOehman med liknande slutsats: http://lts.a.se/pub/artiklar/media/SACD-praktik.pdf
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-05-28 11:26

Bill50x skrev:
Kalejdokom skrev:Det ser ju ut att vara standardfästen för pickup, så om man vill byta upp sig eller redan har en bra pickup kan man ju byta. Antar att det är det som kan göra mest skillnad på ljudkvalitén.

Nej. Utan ett bra drivverk spelar det ingen roll hur bra pickupen är, svajar det så låter det illa, har man återkoppling låter det illa, om tonarm och pickup inte passar ihop låter det illa, om riaa't inte är förstklassigt så låter det illa. Pickupen är bara en liten del i ett intrikat mekaniskt system...

/ B

Jag var på väg att skriva allt det där, men lät bli. Det är ju klart att om övriga delar av spelaren inte håller måttet så hjälper det ju inte att bara uppgradera en del :) . Jag syftade på att en bra pickup har större betydelse än att sampla inspelningen i HD-format.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-30 13:48

Bill50x skrev:

/ B

Därom tvista de okunniga. 16 bitar räcker och blir över. Hade du sagt 10 bitar, skulle det vara i underkant, men 12 bitar täcker helt klart vinyelns dynamiska omfång. (givet att vi inte talar om lack som förvaras i renrum)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-05-30 20:29

+1

Eeeeh jag menar medhåll! :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-05-30 20:46

Morello skrev:
Bill50x skrev:

Frågan är förstås, vilken kvalitet har en (bra) vinylskiva? Räcker det med 16/44,1 eller krävs det tex 24/96 för att täcka in vad vinylen är mäktig? Frågar man runt lite kommer man få olika svar, måfortfarande 12 bitar)? att 16/44,1 (dvs cd-formatet) räcker alldeles utmärkt, andra menar att eftersom vinylen är analog och har större frekvensomfång (teoretiskt i alla fall) så krävs det högre upplösning än cd-formatet.

Därom tvista de okunniga. 16 bitar räcker och blir över. Hade du sagt 10 bitar, skulle det vara i underkant, men 12 bitar täcker helt klart vinyelns dynamiska omfång. (givet att vi inte talar om lack som förvaras i renrum)

Inte alls okunniga. Men problemet är att man inte vet var skillnader ligger när man lyssnar. Rent teoretiskt har du säkert rätt att 12 bitar (men vilken frekvens?) räcker men hur är det i praktiken? Konvertera filer till 12 bitar 22kHz så låter det inte bra. Låter det bra med 44,1 kHz? Låter det bättre med 96 kHz (fortarande12 bitar)?
Och OM 24/96 låter bättre än 16/44,vad beror det på?

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-05-30 22:07

Kevin_Mitnick skrev:Vad säger ni om denna produkt? Är det ens tekniskt möjligt att rippa vinyl till high res?

Det är möjligt att rippa TV-spelsljud från 1980-talet till ett högupplöst medium. Ett högupplöst medium kan ju lagra "allt" även ljud med ett lågt SNR.

Man kan däremot diskutera hur högupplöst det behöver vara. Vinyl har ett SNR på kanske 50-60 dB vilket motsvarar ungefär 10 bitars upplösning. Störningen på vinyl har dock ett annat spektrum än det för linjär PCM, så man kan behöva ta till lite mer, kanske 12 bitar och juste noise shaping för att digitalmediets fel ska passera ohörda. Eller varför inte köra 16/44 så att man vet säkert att man är hemma.

24/192 är sanslöst onödigt overkill. Men förstås inte dåligt annat än av utrymmesskäl.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-05-30 22:10

Bill50x skrev:Och OM 24/96 låter bättre än 16/44,vad beror det på?

Om du bara talar om mediet så måste man nog först visa att det är så innan man börjar förklara det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Inläggav Lofi-Rabiat » 2016-05-31 03:40

Rippade en LP-skiva för att komplettera samlingen i datorn med Audacity i 24bit/48KHz.
Gjorde tre försök med en aning brus och klick-filtrering tills jag inte märkte färgningen av behandlingen, resultatet sparades med DBPoweramp i WMA 10 Pro 384Kbit/s.
Tyckte det försöket var värt jobbet eftersom LP-skivan var lite sliten.
Stereotypisk prylnisse.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-06-06 16:35

Att rippa till 24/96 kan vara värt om man ska hålla på och pula med filerna sen. Men när det är klart så kan man lika gärna konvertera ner den till 16/44.1

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-08-04 10:12

Tänkte starta en ny tråd men jag kan ju lika gärna blåsa lite nytt liv i den här:

Hur pass mycket krut behöver man lägga på A/D-omvandlingen när man rippar en vinylskiva? Känner att det är ganska bra grejer fram tills jag har ljudet ut från RCA-kontakten på RIAA-stärkaren, men sen ska det ju in till datorn (som helst ska vara min Windows 10 laptop). Enda analoga ljudingången är ett 3,5mm kontakt för kombinerad mikrofon/hörlur. Hmmm tänker jag om den...

En tillbakablick: tidigare har jag rippat vinylplattor med min stationära PC och då med min andra, enklare skivspelare placerad på skrivbordet i närheten. Pickupen har varit enklare och även RIAA:t men på den datorn har jag i vart fall ett ljudkort visserligen på moderkortet men ändå. Pogramvaran vid inspelning var Audacity. Nu misstänker jag att ljudkortet strular vid inspelning eftersom ena kanalen spökade minns jag sen sist. Uppspelning via vanliga ljudanläggningen och samma spelare/RIAA funkade fint.

Men jag skulle ju vilja spela in från ordinarie vinyl-riggen utan att behöva flytta prylarna, och därav laptopen.

Kan det vara ide att hänga på ett externt "ljudkort" via USB tänkte jag men vad ska man välja då? Svalander m.fl. säljer en RIAA/hörlursstärkare/USB-ADC/DAC som kanske skulle kunna vara nåt? Kostar ju en slant (5 500:-) och heter ADL GT40a.

GT40a.JPG
GT40a.JPG (27.95 KiB) Visad 4045 gånger

Annars har jag sneglat på USB-enheter för inspelning i musikvärlden. En sån här Steinberg UR242 kostar ju mindre än hälften av Svalanders pryl:

Steinberg UR242.JPG
Steinberg UR242.JPG (27.67 KiB) Visad 4045 gånger

Annars om man vill gå upp i nivå ett par steg så kostar ju den här SPL Crimson ungefär som Svalanders och kanske ger bättre A/D-omvandling. Har också RCA-honor direkt in:

spl crimson.JPG
spl crimson.JPG (30.38 KiB) Visad 4045 gånger

Som jag ser det:

Fördelar ADL GT40a: "audiofil-kvalitet" (vad det nu är?). Kan spela in både direkt från pickupen eller linjenivå. Kan under lediga stunder, då den inte rippar vinyler, tjäna som hörlurssteg kanske på jobbet också (borde ju gå att ansluta iPad med adapter).

Fördelar "musik-inspelare": Kan spela in med mikrofoner också om det skulle bli intressant i framtiden. Kan komma billigare undan om jag väljer en enklare modell.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-08-05 10:19

Ingen? Kör ni analoga signalen efter RIAA direkt in i hörlurs/mikrofon-ingången i laptopen och hoppas att det sitter en riktig fin och lågbrusig ADC där inne..? :wink:

Lutar själv år att testa den där multifunktionsapparaten från ADL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-05 10:29

Själv kör jag en Yamaha dubbel cd-brännare vid stereon som gör CDA-format direkt.
Den konverterar jag till valfri kvalitet i datorn med CDEX som är ett gratisprogram som finns här
http://cdex.mu/
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-08-05 10:38

Perfector skrev:Själv kör jag en Yamaha dubbel cd-brännare vid stereon som gör CDA-format direkt.

Hur gör brännaren med nivåerna ut från RIAA:n så att det varken blir för starkt (klippning) eller för svagt (inte utnyttja mediet fullt ut)?

Tycker du att det blir så bra att den rippade filen låter lika som att lyssna på vinyen direkt?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-05 10:55

Conan skrev:
Perfector skrev:Själv kör jag en Yamaha dubbel cd-brännare vid stereon som gör CDA-format direkt.

Hur gör brännaren med nivåerna ut från RIAA:n så att det varken blir för starkt (klippning) eller för svagt (inte utnyttja mediet fullt ut)?

Tycker du att det blir så bra att den rippade filen låter lika som att lyssna på vinyen direkt?

Den har diverse hjälp i elektroniken.
Jag tycker CD'n låter minst lika bra som vinylen
Yamaha CDR-D651 om du vill söka info om den.
http://www.nodevice.com/download/user_m ... -d651.html

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-08-05 11:18

Jag har alltid tvivlat på att en lp ger en signal som inte lätt haneteras inom 44/16, så jag tycker att det ör bortkastad möda att rippa till något häftigare. Om man inte ska manipulera en massa i datorn, då.

En ad/da kostar inga stora pengar, varför inte köpa något enkelt hos kjelle och kolla själv innan du storsatsar?

Ex: https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... ort-p99008
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-05 11:31

Perfector skrev:
Conan skrev:

Det går dock inte att trolla - maskinen vet aldrig vad högsta nivå på albumet är innan det är för sent.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-05 11:33

PerStromgren skrev:Jag har alltid tvivlat på att en lp ger en signal som inte lätt haneteras inom 44/16, så jag tycker att det ör bortkastad möda att rippa till något häftigare. Om man inte ska manipulera en massa i datorn, då.

En ad/da kostar inga stora pengar, varför inte köpa något enkelt hos kjelle och kolla själv innan du storsatsar?

Ex: https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... ort-p99008

Man bör vara medveten om att en LP spottar ut sig ordentligt med skit över 20 KHz, varför använd AD-omvandlare måste ha ett adekvat LP-filter för att inte skapa vikningsdistorsion.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-08-05 11:37

En sak som jag har börjat fundera på är om det är vits att koppla pickupen direkt till en 24/96-mikingång,sköta anti-RIAA i datorn och sedan konvertera till 44/16. Det handlar om kanske 40 dB förstärkning av låga frekvenser, vilket motsvarar en förlust på "7 bitar", jag tycker att det borde kunna funka. Man skulle få 13-14 bitars upplösning i basen efter den digitala kompensationen och det borde räcka mer än väl för att återge det som finns på en vinylskiva.

Fördelen skulle vara att man slipper analoga precisionskomponenter för att tonkurvan ska bli rak.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-05 11:47

Morello skrev:
Perfector skrev:
Conan skrev:

Det går dock inte att trolla - maskinen vet aldrig vad högsta nivå på albumet är innan det är för sent.

Brännare var en av de bättre då den såldes och kostade 8000:- så den innehåller vad som behövs för att återge ljudet utan missfärgning.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-08-05 12:21

Svante skrev:En sak som jag har börjat fundera på är om det är vits att koppla pickupen direkt till en 24/96-mikingång,sköta anti-RIAA i datorn och sedan konvertera till 44/16. Det handlar om kanske 40 dB förstärkning av låga frekvenser, vilket motsvarar en förlust på "7 bitar", jag tycker att det borde kunna funka. Man skulle få 13-14 bitars upplösning i basen efter den digitala kompensationen och det borde räcka mer än väl för att återge det som finns på en vinylskiva.

Fördelen skulle vara att man slipper analoga precisionskomponenter för att tonkurvan ska bli rak.

Det låter nästan lite för bra. Har du grejer hemma så att du kan testa?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-08-05 12:23

Perfector skrev:
Morello skrev:
Perfector skrev:Den har diverse hjälp i elektroniken.

Brännare var en av de bättre då den såldes och kostade 8000:- så den innehåller vad som behövs för att återge ljudet utan missfärgning.

Perfector, Morello har faktiskt rätt, maskinen kan inte veta, bara gissa. Det kan ju gå tillräckligt bra, men också käpprätt åt pipsvängen...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-05 13:09

PerStromgren skrev:
Perfector skrev:
Morello skrev:

Perfector, Morello har faktiskt rätt, maskinen kan inte veta, bara gissa. Det kan ju gå tillräckligt bra, men också käpprätt åt pipsvängen...

Det är iofs sant, men den jag har scratchfilter och eq inbyggd.
Nivån ställer jag efter att ha kollat samtliga spår efter högsta nivå och sedan sköter brännaren om att nivåerna hålls inom max nivå så det inte spricker i ljudet.
Överstyrningsreserven i brännaren ser till att det inte blir skruttljud.
Har funkat sedan jag fick den 2002 när jag fyllde 50.

Nästa

Återgå till Köpråd