Kul att fler använder elementet. Blev du nöjd med hornet/ljudet dilon?
Det blev bättre än förväntat efter lite EQ (Tuba HT).
Moderator: Redaktörer
Kul att fler använder elementet. Blev du nöjd med hornet/ljudet dilon?
Doofus skrev:boom skrev:Rille skrev:Ja högre Q, men fortfarande inom tolleransen mellan 0,5 och 0,7. Där har jag en fråga. Hur mycket skillnad hör man mellan Q 0,5 och Q 0,7?
Dvs samma element i två olika stora slutna lådor och inom samma arbetsområde.. Inte där ena elementet spelar 3db starkare..
Så här skrev Magnus Ö i en tråd där han beskriver Q värdet på lådor Det är enklare att klippa och klistra för jag hade skrivit samma sak .
q=0,707 faller med 12db/oktav
q=0,5 faller flackare
q-värdet på systemet är avhängt många faktorer, bla ökar det om talspolen värms upp. Att designa för 0,707 med oupvärmd talspole leder kanske i praktiken till 0,8 eller högre vid spelning, dvs en känslighetsökning och snabbare dropp off.
Ju lägre q-värde desto större låda, desto starkare kan man spela innan luften i lådan distroerar.
Ju lägre q-värde desto tidigare börjar systemet falla i känslighet och det kan kännas tunnt. Många är ju vana vid höga q-värden och den extra discodunken vad som än spelas och kan tycka att det är för mjäkigt.
Ju lägre q-värde desto transientexaktare blir återgivningen teoretiskt. Toner klingar av och startar "naturligare".
Ju högre q-värde desto mer resonant beter sig systemet, det blir svårare att urskillja instrument och allt tenderar att låta lika.
Om man aktivt kompenserar en sluten låda med q=0,7 kommer det krävas mer effekt och bli mer dist än om man gör detsamma med en q=0,5 låda för samma ljudtryck.
Ju fler baslådor man har ju starkare kan man spela utan att ljudtrycket i lådan blir kritiskt starkt. Det gör ju att man kan öka q-värdet (minska lådvolymen) också om man planerar att ha pluralis utan att det blir kritiskt.
Många kommersiella baslådor har monsterförstärkare och lådor som ligger nära 1 eller t om över det i q innan kompensering - för att få till så liten låda som möjligt. Det blir extrema ljudtryck i de lådorna och luften inuti beter sig inte längre likadant längre.
Förutsättningarna för välljud är inte så bra!
Ju snabbare ett system faller av desto högre q har det. Underavstämda basreflexkonstruktioner (tex Ino) eller slutna lådor med låga q-värden låter naturligast för mig.
En sluten låda kan aktivt kompenseras för att få ner brytpunkten riktigt, riktigt lågt. För att kunna spela lika sarkt som en dito basreflexlåda uppe vid 60-100hz krävs då massivt mer luftflyttningsförmåga pga den sänkta känsligheten och avsaknad av hjälp från port.
Ett aktivt kompenserat slutet system blir därför dyrare om man skall spela lika starkt.
Försöker argumentera för att HO är det bättre elementet ?
Ok vi hettar upp talspolen till 100 C, då landar vi på Q= 0,68 för HF i en 180 liters låda fylld till 90% viso.
För HO i en mindre låda (120 L 90% Viso) hamnar vi på Q 0,51, vilket ser ju kanon ut !
Problemet är att det krävs mer EQ och mer än dubbla effekten för att HO ska lyftas 2,5 dB vid 16 Hz . Dessutom har HF en längre linjär slaglängd, när dessa aspekter vägdes in föll mitt val på HF då jag inte spelar så vansinnigt starkt, men gillar utsträckningen neråt och slipper kravet på PA-steg i vardagsrummet.
Dom är både väldigt bra element, men att svara på en tråd "HO är bättre" blir lite krystat, kanske man kan fråga varför TS valde just det elementet först ?
Doofus skrev:Ehm, Boom... Det var inte mening att göra dig upprörd.
Ja lådorna blev mycket bra !
boom skrev:Doofus skrev:Ehm, Boom... Det var inte mening att göra dig upprörd.
Tycker bara det blir fel när man påstår en sak som senare visar sig att inte stämma.
Doofus skrev:boom skrev:Doofus skrev:Ehm, Boom... Det var inte mening att göra dig upprörd.
Tycker bara det blir fel när man påstår en sak som senare visar sig att inte stämma.
Nu tappade du mig helt igen... Vad menar du inte stämmer ?
Rille skrev:boom jag förstår inte heller. Men om det kan påverka mitt bygge så är jag jätteintresserad av vad du menar. Än är det inte byggt..
PappaBas skrev:Om det är någon tröst fattar jag inte heller vad Boom menar.
Antingen förklarar han bättre eller så skulle jag bara skita i hans oformulerade åsikter och inte lägga mer tid på det.
boom skrev:Rille skrev:Ja högre Q, men fortfarande inom tolleransen mellan 0,5 och 0,7. Där har jag en fråga. Hur mycket skillnad hör man mellan Q 0,5 och Q 0,7?
Dvs samma element i två olika stora slutna lådor och inom samma arbetsområde.. Inte där ena elementet spelar 3db starkare..
Så här skrev Magnus Ö i en tråd där han beskriver Q värdet på lådor Det är enklare att klippa och klistra för jag hade skrivit samma sak .
q=0,707 faller med 12db/oktav
q=0,5 faller flackare
boom skrev:q-värdet på systemet är avhängt många faktorer, bla ökar det om talspolen värms upp. Att designa för 0,707 med oupvärmd talspole leder kanske i praktiken till 0,8 eller högre vid spelning, dvs en känslighetsökning och snabbare dropp off.
boom skrev:Ju lägre q-värde desto större låda, desto starkare kan man spela innan luften i lådan distroerar.
boom skrev:Ju lägre q-värde desto tidigare börjar systemet falla i känslighet och det kan kännas tunnt. Många är ju vana vid höga q-värden och den extra discodunken vad som än spelas och kan tycka att det är för mjäkigt.
boom skrev:Ju lägre q-värde desto transientexaktare blir återgivningen teoretiskt. Toner klingar av och startar "naturligare".
Ju högre q-värde desto mer resonant beter sig systemet, det blir svårare att urskillja instrument och allt tenderar att låta lika.
boom skrev:Om man aktivt kompenserar en sluten låda med q=0,7 kommer det krävas mer effekt och bli mer dist än om man gör detsamma med en q=0,5 låda för samma ljudtryck.
boom skrev:Ju fler baslådor man har ju starkare kan man spela utan att ljudtrycket i lådan blir kritiskt starkt.
boom skrev:Det gör ju att man kan öka q-värdet (minska lådvolymen) också om man planerar att ha pluralis utan att det blir kritiskt.
boom skrev:Många kommersiella baslådor har monsterförstärkare och lådor som ligger nära 1 eller t om över det i q innan kompensering - för att få till så liten låda som möjligt. Det blir extrema ljudtryck i de lådorna och luften inuti beter sig inte längre likadant längre.
Förutsättningarna för välljud är inte så bra!
boom skrev:Ju snabbare ett system faller av desto högre q har det. Underavstämda basreflexkonstruktioner (tex Ino) eller slutna lådor med låga q-värden låter naturligast för mig.
boom skrev:En sluten låda kan aktivt kompenseras för att få ner brytpunkten riktigt, riktigt lågt. För att kunna spela lika sarkt som en dito basreflexlåda uppe vid 60-100hz krävs då massivt mer luftflyttningsförmåga pga den sänkta känsligheten och avsaknad av hjälp från port.
boom skrev:Ett aktivt kompenserat slutet system blir därför dyrare om man skall spela lika starkt.
IngOehman skrev:[quoteboom skrev:Ju fler baslådor man har ju starkare kan man spela utan att ljudtrycket i lådan blir kritiskt starkt.
Det stämmer inte.
Det är högtalarlådornas sammanlagda volym som bestämmer trycket i dem vid ett givet ljudtryck på lyssningsplats, inte antalet lådor.
Vh, iö
Rille skrev:I morgon blir jag pappa för första gången om allt går som det ska
Detta innebär att jag troligen inte är så aktiv i tråden på några dar. Element är dock beställda med beräknad leverans 10/6. Blir jag inte nöjd med resultatet så får jag gräva djupare i lädret och köpa vad jag vet är topp notch.. Ja det blir EQ.. Infra tillsats ska inhandlas till delningsfiltret, liksom diskantskydd till i28orna. IÖ jag ringer när det lugnat ner sig..
boom skrev:IngOehman skrev:[quote
Det stämmer inte.
Det är högtalarlådornas sammanlagda volym som bestämmer trycket i dem vid ett givet ljudtryck på lyssningsplats, inte antalet lådor.
Vh, iö
Här kan du nog förklara dig lite bättre om man har flera lådor så blir volymen fortfarande bara i styck om man har 4 lådor på 100 liter st så skulle enligt dig bli en total volym på 400 liter men det är fortfarande bara lådor om 100 liter styck.
IngOehman skrev:boom skrev:IngOehman skrev:Här kan du nog förklara dig lite bättre om man har flera lådor så blir volymen fortfarande bara i styck om man har 4 lådor på 100 liter st så skulle enligt dig bli en total volym på 400 liter men det är fortfarande bara lådor om 100 liter styck.
Ja, och?
Vad är det du invänder emot av det jag skrev?
Vh, iö
IngOehman skrev:boom skrev:Ju fler baslådor man har ju starkare kan man spela utan att ljudtrycket i lådan blir kritiskt starkt.
Det stämmer inte.
Elfsberg skrev:Faktiskt så är det ofta ett rent helvete att utläsa vad boom vill ha sagt och när folk påpekar att han faktiskt skriver så illa att man inte förstår så blir han sur och tar till påhopp.
boom skrev:Elfsberg skrev:Faktiskt så är det ofta ett rent helvete att utläsa vad boom vill ha sagt och när folk påpekar att han faktiskt skriver så illa att man inte förstår så blir han sur och tar till påhopp.
Påhopp får den tillbaka som ger mig påhopp så som du gjorde nu i din text.Om du tänker lite längre och ser bortom i inläggen och dom som är citerade så blir det inte så svårt att läsa vad jag menar .
Så läser man den citerade texten först och sedan vad jag har skrivit så kan det bli mycket enklare att förstå .
sen kan jag inte förstå varför man skall lägga en massa text i sina förklaringar så att det bara blir ordvrängeri av det hela.
har du problem så skicka ett pm så får du fullutläggning i text.
sky_eye skrev:boom skrev:Elfsberg skrev:Faktiskt så är det ofta ett rent helvete att utläsa vad boom vill ha sagt och när folk påpekar att han faktiskt skriver så illa att man inte förstår så blir han sur och tar till påhopp.
Påhopp får den tillbaka som ger mig påhopp så som du gjorde nu i din text.Om du tänker lite längre och ser bortom i inläggen och dom som är citerade så blir det inte så svårt att läsa vad jag menar .
Så läser man den citerade texten först och sedan vad jag har skrivit så kan det bli mycket enklare att förstå .
sen kan jag inte förstå varför man skall lägga en massa text i sina förklaringar så att det bara blir ordvrängeri av det hela.
har du problem så skicka ett pm så får du fullutläggning i text.
Du har ju själv sagt att du gillar att särskriva, hoppa över skiljetecken och skriva allmänt svårförståeligt för att jävlas.
Användare som besöker denna kategori: Froggy och 238 gäster