Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dilon

Re: Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav dilon » 2016-05-25 23:26

Kul att fler använder elementet. Blev du nöjd med hornet/ljudet dilon?

Det blev bättre än förväntat efter lite EQ (Tuba HT).
< ? >

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-05-26 06:29

Doofus skrev:
boom skrev:
Rille skrev:Ja högre Q, men fortfarande inom tolleransen mellan 0,5 och 0,7. Där har jag en fråga. Hur mycket skillnad hör man mellan Q 0,5 och Q 0,7?
Dvs samma element i två olika stora slutna lådor och inom samma arbetsområde.. Inte där ena elementet spelar 3db starkare..

Så här skrev Magnus Ö i en tråd där han beskriver Q värdet på lådor Det är enklare att klippa och klistra för jag hade skrivit samma sak .
q=0,707 faller med 12db/oktav

q=0,5 faller flackare

q-värdet på systemet är avhängt många faktorer, bla ökar det om talspolen värms upp. Att designa för 0,707 med oupvärmd talspole leder kanske i praktiken till 0,8 eller högre vid spelning, dvs en känslighetsökning och snabbare dropp off.

Ju lägre q-värde desto större låda, desto starkare kan man spela innan luften i lådan distroerar.

Ju lägre q-värde desto tidigare börjar systemet falla i känslighet och det kan kännas tunnt. Många är ju vana vid höga q-värden och den extra discodunken vad som än spelas och kan tycka att det är för mjäkigt.

Ju lägre q-värde desto transientexaktare blir återgivningen teoretiskt. Toner klingar av och startar "naturligare".

Ju högre q-värde desto mer resonant beter sig systemet, det blir svårare att urskillja instrument och allt tenderar att låta lika.

Om man aktivt kompenserar en sluten låda med q=0,7 kommer det krävas mer effekt och bli mer dist än om man gör detsamma med en q=0,5 låda för samma ljudtryck.

Ju fler baslådor man har ju starkare kan man spela utan att ljudtrycket i lådan blir kritiskt starkt. Det gör ju att man kan öka q-värdet (minska lådvolymen) också om man planerar att ha pluralis utan att det blir kritiskt.

Många kommersiella baslådor har monsterförstärkare och lådor som ligger nära 1 eller t om över det i q innan kompensering - för att få till så liten låda som möjligt. Det blir extrema ljudtryck i de lådorna och luften inuti beter sig inte längre likadant längre.
Förutsättningarna för välljud är inte så bra!

Ju snabbare ett system faller av desto högre q har det. Underavstämda basreflexkonstruktioner (tex Ino) eller slutna lådor med låga q-värden låter naturligast för mig.

En sluten låda kan aktivt kompenseras för att få ner brytpunkten riktigt, riktigt lågt. För att kunna spela lika sarkt som en dito basreflexlåda uppe vid 60-100hz krävs då massivt mer luftflyttningsförmåga pga den sänkta känsligheten och avsaknad av hjälp från port.

Ett aktivt kompenserat slutet system blir därför dyrare om man skall spela lika starkt.

Försöker argumentera för att HO är det bättre elementet ?

Ok vi hettar upp talspolen till 100 C, då landar vi på Q= 0,68 för HF i en 180 liters låda fylld till 90% viso.
För HO i en mindre låda (120 L 90% Viso) hamnar vi på Q 0,51, vilket ser ju kanon ut !

Problemet är att det krävs mer EQ och mer än dubbla effekten för att HO ska lyftas 2,5 dB vid 16 Hz . Dessutom har HF en längre linjär slaglängd, när dessa aspekter vägdes in föll mitt val på HF då jag inte spelar så vansinnigt starkt, men gillar utsträckningen neråt och slipper kravet på PA-steg i vardagsrummet.

Dom är både väldigt bra element, men att svara på en tråd "HO är bättre" blir lite krystat, kanske man kan fråga varför TS valde just det elementet först ?

Här kan man läsa vem som bygger dina lådor på 125 liter.
viewtopic.php?f=16&t=58342&start=60
Nu blir det väl ett jävla liv på dig

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-05-26 10:29

Liv på mig vet jag inte, varför skulle det bli det? Kul att se lådorna då jag tänker mig liknande i samma färg. Jag ser fram mot att få lådorna på plats.

Kul att du blev positivt överaskad dilon. Jag hoppas på att få din reaktion när jag kopplar in mina också. :-)

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-05-26 11:30

Ehm, Boom... Det var inte mening att göra dig upprörd.

Ja lådorna blev mycket bra !
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-05-26 11:39

Doofus skrev:Ehm, Boom... Det var inte mening att göra dig upprörd.

Tycker bara det blir fel när man påstår en sak som senare visar sig att inte stämma.

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-05-26 11:45

boom skrev:

Tycker bara det blir fel när man påstår en sak som senare visar sig att inte stämma.

Nu tappade du mig helt igen... Vad menar du inte stämmer ?
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-05-26 12:53

Doofus skrev:
boom skrev:

Nu tappade du mig helt igen... Vad menar du inte stämmer ?

Andra inlägget i tråden.

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-05-26 13:11

Det är ju precis så lådorna ser ut och det hjälper mig inte att förstå dig alls.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-05-27 15:41

boom jag förstår inte heller. Men om det kan påverka mitt bygge så är jag jätteintresserad av vad du menar. Än är det inte byggt..

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-05-27 20:44

Rille skrev:boom jag förstår inte heller. Men om det kan påverka mitt bygge så är jag jätteintresserad av vad du menar. Än är det inte byggt..

Det gäller inte ditt bygge.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-05-27 21:53

Om det är någon tröst fattar jag inte heller vad Boom menar.
Antingen förklarar han bättre eller så skulle jag bara skita i hans oformulerade åsikter och inte lägga mer tid på det.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-05-27 22:09

PappaBas skrev:Om det är någon tröst fattar jag inte heller vad Boom menar.
Antingen förklarar han bättre eller så skulle jag bara skita i hans oformulerade åsikter och inte lägga mer tid på det.

Gnäll är det enda du är bra på och att klaga det finns en pm knapp som man använder när man löser vissa saker i stället för att fortsätta i tråden och vad Doofus och jag pmade om det skall du fullständigt skita i men om du är så nyfiken så kan du få utdrag ur pmet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-05-27 23:01

boom skrev:
Rille skrev:Ja högre Q, men fortfarande inom tolleransen mellan 0,5 och 0,7. Där har jag en fråga. Hur mycket skillnad hör man mellan Q 0,5 och Q 0,7?
Dvs samma element i två olika stora slutna lådor och inom samma arbetsområde.. Inte där ena elementet spelar 3db starkare..

Så här skrev Magnus Ö i en tråd där han beskriver Q värdet på lådor Det är enklare att klippa och klistra för jag hade skrivit samma sak .
q=0,707 faller med 12db/oktav

q=0,5 faller flackare

Det stämmer inte.

Oavsett Q-värde (inte q-värde) så faller systemets tonkurva (i ekofri miljö) med 6 dB (inte db) per oktav vid resonansfrekvensen. Långt under denna faller det dock med 12 dB/oktav, men också det gäller oavsett Q-värde.

Skillnaden är att registret där man i en knäpunktsmodell har 6 dB/oktav blir större ju lägre Q man har. Det gäller inte bara under resonansfrekvensen utan även över. Vid Q = 0,707 så blir registret med brantheten 6 dB/oktav precis noll oktaver stort. :)

Men fallet om 6 dB/oktav råder ändå vid avstämningsfrekvensen. Knäpunktsmodellen gör detta.

boom skrev:q-värdet på systemet är avhängt många faktorer, bla ökar det om talspolen värms upp. Att designa för 0,707 med oupvärmd talspole leder kanske i praktiken till 0,8 eller högre vid spelning, dvs en känslighetsökning och snabbare dropp off.

Det allra sista där stämmer inte.

Känsligheten sjunker med stigande Q-värde på grund av talspoleuppvärmning, inte stiger.

Ju högre Q desto lägre känslighet om det beror på talspoletemperaturen, men relativt sätt så sjunker känsligheten minst vid just resonansfrekvensen. Det gör det dock inte till en ökning av känsligheten. ;)

boom skrev:Ju lägre q-värde desto större låda, desto starkare kan man spela innan luften i lådan distroerar.

Det stämmer inte.

Det vill säga orsak och verkan har blivit ihopblandade. Ju större låda desto lägre Q-värde blir det (allt annat lika). Men inte det omvända. Ett lägre Q-värde ger varken större låda eller mindre låddistorsion. Lägre Q betyder mindre resonansvilja, och ingenting annat. Vad som ger den lägre resonansviljan kan vara många olika saker. En lägre drivimpedans t ex (kan även vara negativ) eller ett starkare magnetsystem.

boom skrev:Ju lägre q-värde desto tidigare börjar systemet falla i känslighet och det kan kännas tunnt. Många är ju vana vid höga q-värden och den extra discodunken vad som än spelas och kan tycka att det är för mjäkigt.

Begreppet discodunk brukar ofta användas för en pucken i registret 120 Hz.

Sen tycker jag det blir lite konstigt att diskutera hur olika Q-värden "låter" när det inte är givet att högtalarna kommer att användas utan eq. Och ännu konstigare blir det när ett Q-värde till på köpet utnämns till bättre. (Det gjorde du inte förvisso)

Sanningen är väl den att man i ett system som skall kunna optimeras med eq kanske inte bör stirra sig blind på Q-värdet i sådan detalj. Det är bättre att göra som Rick - hålla det öppet och ange ett intervall där man tycker det är okej att hamna.

boom skrev:Ju lägre q-värde desto transientexaktare blir återgivningen teoretiskt. Toner klingar av och startar "naturligare".

Ju högre q-värde desto mer resonant beter sig systemet, det blir svårare att urskillja instrument och allt tenderar att låta lika.

Igen - om man talar om system som skall kompenseras med eq så faller alla sådana diskussioner.

boom skrev:Om man aktivt kompenserar en sluten låda med q=0,7 kommer det krävas mer effekt och bli mer dist än om man gör detsamma med en q=0,5 låda för samma ljudtryck.

Det stämmer inte.

Det är ett bra exempel på hur fel det kan bli när man försöker förenkla de här sakerna till tumregler. Om två olika system har två olika Q-värden så måste man börja med att utreda orsaken till att de har olika Q, innan kan man säga något om vilken som har högre respektive lägre känslighet, och det är långt ifrån omöjligt att det ena systemet har högre känslighet vid vissa frekvenser, men lägre vid andra.

Tumregler förslår inte.

boom skrev:Ju fler baslådor man har ju starkare kan man spela utan att ljudtrycket i lådan blir kritiskt starkt.

Det stämmer inte.

Det är högtalarlådornas sammanlagda volym som bestämmer trycket i dem vid ett givet ljudtryck på lyssningsplats, inte antalet lådor.

boom skrev:Det gör ju att man kan öka q-värdet (minska lådvolymen) också om man planerar att ha pluralis utan att det blir kritiskt.

Mycket märklig slutsats.

Som Rick varit inne på så finns det ett rätt som litet intervall av Q-värden som är lämpliga.

boom skrev:Många kommersiella baslådor har monsterförstärkare och lådor som ligger nära 1 eller t om över det i q innan kompensering - för att få till så liten låda som möjligt. Det blir extrema ljudtryck i de lådorna och luften inuti beter sig inte längre likadant längre.
Förutsättningarna för välljud är inte så bra!

Hög låddistorsion kan vara ett problem, men beroende på konstruktion så behöver det inte vara så. Det beror på och det beror på mycket. Bara för att Q-värdet är högt behöver det inte bli hög luftdistorsion. Och det finns även fall där högtalarelementets upphängning är så olinjär att även ganska små lådors olinjärt fjädrande luft faktiskt linjäriserar systemet. Talar man om aktiva högtalare som är byggda runt en sluten låda kan de även vara rörelseåterkopplade, och då spelar luftdistorsionen mycket mindre roll.

Jag avråder ifrån tumregelförenklingar och tumregelbilder lärda utantill, om målet är att förstå hur olika system kan komma att bete sig. Det är bättre att lära sig på riktigt även om det blir lite mera att lära sig. Men då blir det rätt på en gång och man slipper olära sig, lära om, om och om igen.

boom skrev:Ju snabbare ett system faller av desto högre q har det. Underavstämda basreflexkonstruktioner (tex Ino) eller slutna lådor med låga q-värden låter naturligast för mig.

Tack för de väldiga orden, men det är som jag skrivit tidigare inte riktigt korrekt beskrivet att brantheten är proportionell mot Q-värdet.

I själva verket är det man brukar kalla branthet helt oberoende av Q-värdet, medan det däremot beror på ordningstalet. Sen kan man förstås tala om branthet vid den ena eller andra frekvensen, och då är det som jag skrev tidigare så att brantheten vid resonansfrekvensen hos ett slutet system är 6 dB/oktav, oavsett Q, och långt under resonansfrekvensen är det 12 dB/oktav, igen avsett Q-värdet.

Möjligen skulle man kunna säga att branthetsutvecklingen (om ordet ursäktas) påverkas av Q-värdet. Om man utgår ifrån ett urfilter - ett LP-filter, av något lämpligt ordningstal, vi kan säga andra ordningens (eftersom det gör allt enkelt då det bara finns ett polpar), så går vi från 0 dB/oktav till 12 dB/oktav när frekvensen stiger, och hur vägen dit ser ut påverkas av Q-värdet.

boom skrev:En sluten låda kan aktivt kompenseras för att få ner brytpunkten riktigt, riktigt lågt. För att kunna spela lika sarkt som en dito basreflexlåda uppe vid 60-100hz krävs då massivt mer luftflyttningsförmåga pga den sänkta känsligheten och avsaknad av hjälp från port.

Nästan riktigt.

Det är att spela lika starkt som basreflexsystemet klarar i dess nedersta oktav som är det svåra för det slutna systemet. Uppe vid 60-100 Hz (inte hz) så presterar ofta en sluten låda nästan lika mycket som ett basreflexsystem.

Men om man jämför ett basreflexsystem som sträcker sig ned till säg 20 Hz med ett slutet system som använder samma baselement, så kommer det senare som regel till korta en faktor tre gånger ungefär. Dock är de slutna systemen ju också mindre, så totalvolymen blir ofta ungefär samma. Men med tre gånger flera baselement.

boom skrev:Ett aktivt kompenserat slutet system blir därför dyrare om man skall spela lika starkt.

Helt riktigt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-05-27 23:54

I morgon blir jag pappa för första gången om allt går som det ska :-)
Detta innebär att jag troligen inte är så aktiv i tråden på några dar. Element är dock beställda med beräknad leverans 10/6. Blir jag inte nöjd med resultatet så får jag gräva djupare i lädret och köpa vad jag vet är topp notch.. Ja det blir EQ.. Infra tillsats ska inhandlas till delningsfiltret, liksom diskantskydd till i28orna. IÖ jag ringer när det lugnat ner sig..

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-05-28 00:09

IngOehman skrev:[quote
boom skrev:Ju fler baslådor man har ju starkare kan man spela utan att ljudtrycket i lådan blir kritiskt starkt.

Det stämmer inte.

Det är högtalarlådornas sammanlagda volym som bestämmer trycket i dem vid ett givet ljudtryck på lyssningsplats, inte antalet lådor.
Vh, iö

Här kan du nog förklara dig lite bättre om man har flera lådor så blir volymen fortfarande bara i styck om man har 4 lådor på 100 liter st så skulle enligt dig bli en total volym på 400 liter men det är fortfarande bara lådor om 100 liter styck.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-05-28 00:10

Rille skrev:I morgon blir jag pappa för första gången om allt går som det ska :-)
Detta innebär att jag troligen inte är så aktiv i tråden på några dar. Element är dock beställda med beräknad leverans 10/6. Blir jag inte nöjd med resultatet så får jag gräva djupare i lädret och köpa vad jag vet är topp notch.. Ja det blir EQ.. Infra tillsats ska inhandlas till delningsfiltret, liksom diskantskydd till i28orna. IÖ jag ringer när det lugnat ner sig..

Då får man gratulera i förskott,

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-05-28 14:01

Tusen tack ska du ha IÖ, för att du tar dig tid och delar med dig av din kunskap.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-05-28 15:43

Tack boom!
Allt har gått bra! Och tösen är världens sötaste såklart :-D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-05-28 16:22

Oj, nu måste jag ju säga grattis i den här tråden också! :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-05-28 16:24

boom skrev:
IngOehman skrev:[quote

Det stämmer inte.

Vh, iö

Här kan du nog förklara dig lite bättre om man har flera lådor så blir volymen fortfarande bara i styck om man har 4 lådor på 100 liter st så skulle enligt dig bli en total volym på 400 liter men det är fortfarande bara lådor om 100 liter styck.

Ja, och?

Vad är det du invänder emot av det jag skrev?

Vh, iö

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-05-28 18:50

Grattis !

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-05-28 19:09

IngOehman skrev:
boom skrev:
IngOehman skrev:Här kan du nog förklara dig lite bättre om man har flera lådor så blir volymen fortfarande bara i styck om man har 4 lådor på 100 liter st så skulle enligt dig bli en total volym på 400 liter men det är fortfarande bara lådor om 100 liter styck.

Ja, och?

Vad är det du invänder emot av det jag skrev?

Vh, iö

ordvrängeri bara i från din sida när du inte kan förklara.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-05-29 21:38

IngOehman skrev:

Det stämmer inte.

Du tycker inte att du jävlas i överkant nu och låtsas att du inte förstår det som skrivs?

För de flesta människor är det boom skriver rätt förståeligt och korrekt, om man inte gör sitt bästa för att missförstå förstås.

Om man har en låda A med känd volym kommer den få ett visst inre lådtryck vid vid utnivå X. Om man tycker det är ett för högt värde kan man utöka med baslåda B, C och D. Vi systemets utnivå X kommer lådtrycket i var och en av lådorna vara lägre än om A spelade ensam. Tämligen självklart. Och när samtliga lådor har samma lådtryck som A ensamt hade vid utnivå X kommer systemet spela betydligt starkare.

Det är det här och inget annat boom menade när han skrev sin mening.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-05-30 18:07

Faktiskt så är det ofta ett rent helvete att utläsa vad boom vill ha sagt och när folk påpekar att han faktiskt skriver så illa att man inte förstår så blir han sur och tar till påhopp. :D
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-05-30 19:43

Elfsberg skrev:Faktiskt så är det ofta ett rent helvete att utläsa vad boom vill ha sagt och när folk påpekar att han faktiskt skriver så illa att man inte förstår så blir han sur och tar till påhopp. :D

Påhopp får den tillbaka som ger mig påhopp så som du gjorde nu i din text.Om du tänker lite längre och ser bortom i inläggen och dom som är citerade så blir det inte så svårt att läsa vad jag menar .
Så läser man den citerade texten först och sedan vad jag har skrivit så kan det bli mycket enklare att förstå .
sen kan jag inte förstå varför man skall lägga en massa text i sina förklaringar så att det bara blir ordvrängeri av det hela.
har du problem så skicka ett pm så får du fullutläggning i text.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-05-31 12:22

Det blir lite som så att man ofta får läsa din inlägg flera gånger och ändå får man inte riktigt fjong på vad som sägs. Frånvaron av interpunktion gör det väldigt svårt att läsa för många.
Tack för att du använde punkt några gånger, det blev genast mycket enklare för mig.

Det är inte så att jag vill hacka, men jag har ju sett flera gånger hur detta påpekats och då har det kommit påhopp tillbaka. Kanske har de som gjort påhopp på dig inte vart väldigt tydliga.

Peace

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2016-05-31 15:53

boom skrev:
Elfsberg skrev:Faktiskt så är det ofta ett rent helvete att utläsa vad boom vill ha sagt och när folk påpekar att han faktiskt skriver så illa att man inte förstår så blir han sur och tar till påhopp. :D

Påhopp får den tillbaka som ger mig påhopp så som du gjorde nu i din text.Om du tänker lite längre och ser bortom i inläggen och dom som är citerade så blir det inte så svårt att läsa vad jag menar .
Så läser man den citerade texten först och sedan vad jag har skrivit så kan det bli mycket enklare att förstå .
sen kan jag inte förstå varför man skall lägga en massa text i sina förklaringar så att det bara blir ordvrängeri av det hela.

Du har ju själv sagt att du gillar att särskriva, hoppa över skiljetecken och skriva allmänt svårförståeligt för att jävlas.
\\Sky

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-05-31 17:30

sky_eye skrev:
boom skrev:

Du har ju själv sagt att du gillar att särskriva, hoppa över skiljetecken och skriva allmänt svårförståeligt för att jävlas.

men du det har med läsförståelse att göra ,kan du läsa en text som är skriven av en gravt dyslexier där orden stavas som det pratas, troligen inte eller där det finns text utan några som helst tecken skulle du kunna klara det ? Troligen inte Jag tro inte att man skall gnälla så jävla förbannat på hur folk skriver utan ta och lär er hur man läser
text rakt upp och ner.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-05-31 19:35

Jo jag tänkte på basprojektet..
Tanken är ju att få elementen på ca 60cm från golvet till centrum av basen vilket är nära 1/4delsmåttet av höjden. När sen den andra basen ställs ovanpå den första så kommer ju även den på 1/4delsmåttet av höjden från taket.. Detta borde rimligen resultera i en tonkurva som påverkas minimalt av rummet. Eller?
baslådorna kommer också placeras så nära 1/4delsmåttet i bredd både från höger och vänster sida. Detta borde också vara fördelaktigt för tonkurvan. Eller?
Har någon en annan teori om lämplig basplacering?
Jo dom kommer stå mot vägg som jag tidigare skrivit, så en placering 1m in i rummet är tyvär ej möjlig om jag vill behålla min fantastiska bättre hälft.. :-)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-05-31 22:28

Blir oftast finfint på det viset.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum