Rör-bestyckad elektronik På faktiskt, hur vanligt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Använder du rörbestyckade för- eller slutsteg?

Nej
55
64%
Ja, enbart försteg
1
1%
Ja, enbart slutsteg
8
9%
Ja, både för-och slutsteg
10
12%
Ja, integrerad rörförstärkare
12
14%

Antal röster : 86

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Rör-bestyckad elektronik På faktiskt, hur vanligt?

Inläggav sprudel » 2016-06-04 10:27

Flera diskussioner om rör- och transistorbestyckad elektronik nu. Det vore kul att få lite inblick i hur vanliga rörsteg är i Faktiskt-medlemmarnas anläggningar.
Ange gärna vilka högtalare du har också.
Senast redigerad av sprudel 2016-06-07 23:28, redigerad totalt 3 gånger.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Rör bestyckad elektronik På faktiskt, hur vanligt?

Inläggav sprudel » 2016-06-04 10:32

Försteg Conrad Johnson Premier 17 (rör), slutsteg CJ Premier 350 (transistor) till Ino i16s och px-2 (Hypex Ncore nc400)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-06-04 10:32

Monacor DSR-2000 = 5 kanalig transistorreciever
samt Hemkörda Perfector Original byggda 1982 (Min avatar)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-06-04 11:34

Försteg McIntosh C2300
Slutsteg ett par McIntosh MC75 60th anniversary
samt tre par Dynaco Mk.III,
ett par i strålande originalskick
ett par lätt modifierade
ett par radikalt ombyggda av Erik Andersson (bättre än MC75!)
samt en Dynacord MV-17 (mono) för 78-varvsspelning
och ett Dynaco PAS2 som för tillfället står på avbytarhyllan.
https://www.dropbox.com/sc/zlbc6fz72ag8om1/AAC0KlR0v8bOeLidFnEcyFAna
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-06-04 11:44

Har f n bara en rörbestyckad hörlursförstärkare, jag gillar glöden så det kan bli ännu rörigare en vacker dag.
Sitter nöjd :)

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-04 12:00

Pre JJ243
Bild
Slutsteg Cary V-12r (CAD-280-SA)
Bild
Högtalare Magnepan 3,7
Bild
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

JM

Inläggav JM » 2016-06-04 12:12

Svarade nej trots jag föredrar rör.
Av bekvämlighet lyssnar jag på en gammal Sunfire förstärkare. Vid speciella tillfällen tar jag fram mina one-off push-pull 300b slutsteg med horn över 800 Hz.
Således föredrar sannolikt "maskerad-filtrerad" ej distorderad musik.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-06-04 12:41

Elektronik: ja, HiFi elektronik: nej.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-04 13:13

Inga rör här, förutom i källaren där bandkamraterna har diverse rörbestyckade (Fender, Traynor etc) gitarrstärkare.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-06-04 13:23

Aesthetix Calypso Signature försteg, har en Audion 300B för mellanregister och en Audion 2A3 för diskanten.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-06-04 13:37

Linn försteg och slutsteg. Transistorer. Hemkörda dipolära högtalare.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2016-06-04 15:30

Inga rör men har testar både McIntosh & ARC försteg. Föredrog ML men det var hårfint mot ARC.
Försteg: Mark Levinson 326S
Förstärkare: Bryston 14BSST2
Högtalare: B&W 802D2

mvh
Lasse

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2016-06-04 15:40

Jag körde Audion Silver Night 300B mk2 monoblock till mina ino pi60 förut. Det gick utmärkt! :-)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-06-04 16:09

Spelar mina i32s med Audion Silver Night. Basmodulerna drivs av NAD trissor.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2016-06-04 16:14

Har både rörsteg och transistorsteg.

Försteget består av en Grounded Grid förstärkare med Relästyrda ingångar och en optokopplad volymkontroll.

Transistorsteg har jag ett LeMonstre 2x8W och en F5-klon på 2x25W

Rörsteg en är ett P-P steg med 6550 rör, uteffekt ca 2x35W

Sen har jag en nad 216, men detta är mera i reserv om något av de andra skulle gå sönder.

Högtalarna varierar, men oftast är det horn konstruktioner eller bredbandare som det spelas på.

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2016-06-04 17:30

Jag har ett par Sentec M30 monoblock, ca 30 W, som jag spelar på då o då. De är inkopplade på min AVRs pre out, och med en relästyrd högtalarväxel spelar jag med dessa då o då. Standard ingångsrör är 5751 vilket ger en motkoppling om 13 dB och en utgångsresistans på 0,7 Ohm. Genom byte av ingångsrör kan man välja i ett spann om 6-15 dB, 2,8-0,5 Ohm
Jag tycker att de låter utmärkt!

/Anders

Användarvisningsbild
jari

Inläggav jari » 2016-06-04 21:55

Jag har en integrerad rörförstärkare Dared vp845,som
mina Ino pi60s som trivs alldeles utmärkt med.
"För lata svin är marken alltid frusen"

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-06-05 00:45

sprudel skrev:Flera diskussioner om rör- och transistorbestyckad elektronik nu. Det vore kul att få lite inblick i hur vanliga rörsteg är i Faktiskt-medlemmarnas anläggningar.

Jag har ett Edison Triod slutsteg som jag använder till diskanterna i mina Linkwitz Orion.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
music4ever

Re: Rör-bestyckad elektronik På faktiskt, hur vanligt?

Inläggav music4ever » 2016-06-06 15:12

Nej, ingen distpedal i min anläggning. Möjligt att jag skaffar det senare till en mindre anläggning som ska "se retro" ut.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-06 16:13

music4ever skrev:Nej, ingen distpedal i min anläggning. Möjligt att jag skaffar det senare till en mindre anläggning som ska "se retro" ut.

Som du uttrycker dig har du nog valt rätt elektronik.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-06-07 21:51

AndersP skrev:
sprudel skrev:Flera diskussioner om rör- och transistorbestyckad elektronik nu. Det vore kul att få lite inblick i hur vanliga rörsteg är i Faktiskt-medlemmarnas anläggningar.

Jag har ett Edison Triod slutsteg som jag använder till diskanterna i mina Linkwitz Orion.

Feinschmecker!
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2016-06-07 22:05

Saknar alternativet "Integrerad rörförstärkare"?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-07 23:26

Objektivisten skrev:Saknar alternativet "Integrerad rörförstärkare"?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Då lägget vi väl till det. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-06-07 23:45

Har en rörhörlursförstärkare, finns inte heller med på listan :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-08 08:01

Hej Mods!

När jag lade till ett alternativ försvann alla gamla röster, går det att åtgärda eller är det enbart historia nu?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-06-10 11:05

Förresten,
Med risk för att gå offtopic; Min Edison Triod består av ena halvan av ett 6922/6DJ8/ECC88 i ingångssteget, andra halvan i drivsteget och 300b som utgångsrör. Vilka smårör kan användas för att sänka ingångskänsligheten och slippa volpoten för användning av apparaten som rent slutsteg?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-06-10 12:22

AndersP skrev:Förresten,
Med risk för att gå offtopic; Min Edison Triod består av ena halvan av ett 6922/6DJ8/ECC88 i ingångssteget, andra halvan i drivsteget och 300b som utgångsrör. Vilka smårör kan användas för att sänka ingångskänsligheten och slippa volpoten för användning av apparaten som rent slutsteg?

6922/6DJ8/ECC88 har väl samma spänningsförstärkningsfaktor. Då spelar det ingen roll. Jag känner inte till att det finns andra rör med lägre spänningsförstärkningsfaktor som skulle vara mer lämpat i applikationen.

Erik Andersson kan ge ett bra och komplett svar.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-10 13:23

Det kanske går att reglera med lite återkoppling?? :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-10 13:29

Morello skrev:Det kanske går att reglera med lite återkoppling?? :mrgreen:

Lite, nu överdriver du väl! :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-06-10 15:15

Räknas denna?
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi