petersteindl skrev:
Jämför nivån vid 40-45-50 Hz. Det skiljer upp till 10 dB med olika avstämning. Tänk även så här: Om avstämningen är på 60 Hz och nivån inte har fallit något så har systemet ett Q-värde= ungefär 1, Om avstämningen är på 55 Hz och systemet har fallit 3 dB så är Q-värdet ungefär 0,7 och det kallas "Butterworthavstämning" (Detta kan diskuteras om det är användbar nomenklatur för basreflex men jag väljer att använda det ändå) och impedanspucklarna är lika höga. Om avstämningen är 50 Hz och tonkurvan har fallit 6 dB vid 50 Hz så är Q= ungefär 0,5 och systemet är kritiskt dämpat (Nu blir det inte riktigt så eftersom det är basreflex och inte sluten låda). Lägger man in förluster och annat så blir det kanske inte 100 % så som jag skriver men man kan ha det som en slags ursprungsriktlinje om man så vill. Ett Q-värde på 1,0 ger en fet bas med överslängar och passar bäst till Metal om man vill få lite mer tjong i bakplåten. Jag gillar inte sådan optimering för jazz och klassiskt och vanlig pop men en beskuren Heavy metal kan kanske må bra av lite fet bas. Jag har dock fått för mig att det inte är din melodi.
Med så liten volym som du nu får så kanske Butterworth låter bäst i dina öron? Men om volymen skulle vara större så finns alternativet att stämma av för Q=0,5. Jag vet att man med basreflexsystem inte riktigt kan prata om Q-värden på samma sätt som med slutna system, men om man snabbt skall försöka förklara på enkelt sätt så kan det vara fog för att approximera. En basreflex är ett högre ordningens system och faller betydligt brantare under avstämningsfrekvensen. Dessutom visar den övre puckeln lite av Q-värdet på låda element som sluten låda ovanför portens avstämning och det påverkar också ljudet. Då högtalaren placeras i rum så påverkas det också. Mitt tips, prova olika avstämningar och lyssna. Det kommer ge ny info över hur basåtergivning från högtalare fungerar med olika avstämning.
Med vänlig hälsning
Peter
Aha. Du har rätt, Heavy Metal är inte min (primära) melodi. Gillar mer rytmer, melodier, (kvinnliga) röster. Men gillar bra musik inom alla genrer. Jag lyssnar dock oftast på Modern pop, Kvinnliga sångare, Klassisk pop/rock, Akustisk musik, Jazz men även Punk och House (vilken kanske kan vara lika "avgrundsdjup" som Metal?). Svensk musik/pop är extra bra tycker jag, vår "vistradition" som finns i vår pop gillar jag. Dessutom är min musiksmak ganska "gejjig" - får man säga så?

Åter till "aha". Om jag förstår dig rätt, rekommenderar du mig att kanske ha en viss avrullning och ej rak tonkurva som jag siktat på. (Du förklarar via Q-värden, men jag tolkar det som att du föreslår och rekommenderar lägre avstämning än 67Hz för att få viss avrullning nedåt.)
Se bild nedan. GRÖN area är det man "vinner" på hög avstämning. RÖD area är det man vinner på låg avstämning. Jag tolkar dig som att det röda är intressant. Tänkvärt.
Jag kanske ska dra ned min avstämning lite och lägga mig "halvvägs" som en bra svensk kompromiss ...