Håller med om mycket av det där, men min erfarenhet är inte samma som din när det gäller effektbehov för det högre registret. Menar att många som argumenterar som du, alltför ofta kör med klippande slutsteg för de högre registren.
Självklart beror effektbehovet på de olika högtalarnas verkningsgrader, men jag vill påstå att det, om man bortser ifrån filmmusik, tillhör det normala att det i registret över 80 Hz finns starkare effektpeakar än under 80 Hz. De är dock kortare och när det klipps så kan det märkas mindre tydligt. Men oklippt är ändå alltid rätt så trevligt bäst.
Med det sagt finns det självklart en massa exempel på människor som aldrig spelar speciellt starkt, eller som har högtalare med extrem verkningsgrad och då behövs förstås mindre effekt. Men om man som du skriver använder så mycket effekt för registret under 80 Hz, ja då behöver man en massa även över, eller också för man stå ut med klippning.
lennartj skrev:Morello skrev:Å varför skall man använda en stärkare som är så klen att den klipper?
Jag har 650 W per kanal disponibelt, så det klipper inte.

Inte???
På förra Arken-mässan då dina slutsteg demades tillsammans med ett par högtalare som
jag tror Ing. Öhman konstruerat, konstaterade jag att att det en mycket kapabel
kombination, i synnerhet för att ha endast två 8" baselement per sida.
Jag beslöt att sätta kombinationen på prov med en medhavd Telarc-inspelning av Berlioz
Rakoczy-marsch, som med fördel avnjuts STARKT.
Ing. Öhman blev faktiskt lite impad av att jag lyckades sätta nivån så att systemet spelade
exakt på gränsen av sin förmåga.
Slutsteget klippte exakt en och endast en gång under stycket.
Tyvärr hade vi inte tillgång till någon ljudtrycksmätare vid tillfället, men jag tror inte vi spelade
"louder than live" men jag kan subjektivt spela lika starkt med mina Perka-ombyggda Dynaco
Mk.III i klass-A på ca. 30 W/kanal och Carlsson OA52.2 när de avlastas under 80 Hz av fyra tiotums
Bremenbasar med mycket kraftfulla Neodym-magneter parallell och serirekopplade till ett B&O
ICEPower1000ASP slutsteg på 1 kW (litet, lätt, prisvärt och energisnålt).
Nej det kan du inte.
Sagt med reservation för att du skrev subjektivt. Rent subjektivt finns inget sant svar, bara åsikter, och därmed många olika svar. Du kan ha vilken åsikt du vill. Om du upplever att det är lika starkt så gör DU det, men det betyder inte att det är sant att det är så "subjektivt". Det finns inga entydiga subjektiva svar. Någon annan kan påstå att det subjektivt var mycket starkare när Morello spelade och det är lika sant/osant.
När man inte talar om objektiva saker utan om subjektiva, så blir de inte längre faktiska, med mindre än att du blandar in dig själv också. Det räcker inte att du skriver subjektivt.
Men lika starkt kan du inte spela. Inte ens nästan. Om du talar om det tillfälle jag tror, då två bryggade Oggar användes. ~4 kW transientpeaknivå är mycket, och att man nådde dit märktes tydligt på den mässan, det gör man inte hos dig. Dock uppfattar många allting MYCKET starkare när man spelar i en skapligt tyst miljö. Så jag ifrågasätter inte din upplevelse.
- - -
Högtalaren ifråga är Morellos konstruktion, även om jag bidragit med goda råd och flera av högtalarelementen till dem.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).