Rörförstärkare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Rörförstärkare

Inläggav lennartj » 2016-06-06 18:47

Morello skrev:Å varför skall man använda en stärkare som är så klen att den klipper?
Jag har 650 W per kanal disponibelt, så det klipper inte. :wink:

Inte???
På förra Arken-mässan då dina slutsteg demades tillsammans med ett par högtalare som
jag tror Ing. Öhman konstruerat, konstaterade jag att att det en mycket kapabel
kombination, i synnerhet för att ha endast två 8" baselement per sida.
Jag beslöt att sätta kombinationen på prov med en medhavd Telarc-inspelning av Berlioz
Rakoczy-marsch, som med fördel avnjuts STARKT.
Ing. Öhman blev faktiskt lite impad av att jag lyckades sätta nivån så att systemet spelade
exakt på gränsen av sin förmåga.
Slutsteget klippte exakt en och endast en gång under stycket.
Tyvärr hade vi inte tillgång till någon ljudtrycksmätare vid tillfället, men jag tror inte vi spelade
"louder than live" men jag kan subjektivt spela lika starkt med mina Perka-ombyggda Dynaco
Mk.III i klass-A på ca. 30 W/kanal och Carlsson OA52.2 när de avlastas under 80 Hz av fyra tiotums
Bremenbasar med mycket kraftfulla Neodym-magneter parallell och serirekopplade till ett B&O
ICEPower1000ASP slutsteg på 1 kW (litet, lätt, prisvärt och energisnålt).
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-06-06 21:05

lennartj skrev:
Morello skrev:Å varför skall man använda en stärkare som är så klen att den klipper?

Inte???
På förra Arken-mässan då dina slutsteg demades tillsammans med ett par högtalare som
Jag beslöt att sätta kombinationen på prov med en medhavd Telarc-inspelning av Berlioz
Ing. Öhman blev faktiskt lite impad av att jag lyckades sätta nivån så att systemet spelade
Tyvärr hade vi inte tillgång till någon ljudtrycksmätare vid tillfället, men jag tror inte vi spelade
"louder than live" men jag kan subjektivt spela lika starkt med mina Perka-ombyggda Dynaco
Mk.III i klass-A på ca. 30 W/kanal och Carlsson OA52.2 när de avlastas under 80 Hz av fyra tiotums
Bremenbasar med mycket kraftfulla Neodym-magneter parallell och serirekopplade till ett B&O

Coolt. Är den inspelningen mer påfrestande för utrustningen än 1812?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-06-06 21:09

Nej, men INGEN kan återge äkta kanonskott med full realism via högtalare i ett rum, ens om man packar ett rum överfullt med ett kraftigt PA-system avsett för en arena som rymmer tusentals människor, och jag vill inte uppleva det heller. 8O

Enligt min uppfattning är delade system överlägset kostnadseffektiva.
I många rum sammanfaller inte den högtalarposition som ger bästa ljudbild med den som ger bästa frekvensgång i (djup)basregistret.
För de flesta musikformer är det djupbasen som slukar mest effekt.
Delar man vid ca 80 Hz behöver inte använda traditionellt uppbyggda och dyra slutsteg i lågpassdelen, jag har inte träffat på någon som trovärdigt kunnat hävda att kostnadseffektiva klass-D slutsteg på något sätt skulle vara underlägsna konventionellt konstruerade och mycket dyrare slutsteg, vid dessa frekvenser, snarare tvärtom. För musikåtergivning i ett "normalstort" tycker jag att fyra små subwooferlådor på endast 25 liters nettovolym vardera räcker gott, om man kan få tag på kapabla element, och kan placera dem optimalt i rummet.
I högpassdelen kan man då välja slutsteg med en bråkdel av den effekt som skulle krävts för att spela fullrefgister, men kanske av ännu högre kvalitet.

Innan jag kompletterade min anläggning med det beskrivna subwoofersystemet behövde jag oftast urskulda mig med att ska det spelas bastung musik måste jag sänka volymen.
Att byta till ett fett stereoslutsteg och ett par fullregisterhögtalare skulle inte kunna leverera musikåtergivning med den realism och kvalitet som mitt delade system ens till flerfaldigt högre pris (i mitt vardagsrum, åtminstone).
Senast redigerad av lennartj 2016-06-06 21:22, redigerad totalt 1 gång.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-06-06 21:13

Håller med om mycket av det där, men min erfarenhet är inte samma som din när det gäller effektbehov för det högre registret. Menar att många som argumenterar som du, alltför ofta kör med klippande slutsteg för de högre registren.

Självklart beror effektbehovet på de olika högtalarnas verkningsgrader, men jag vill påstå att det, om man bortser ifrån filmmusik, tillhör det normala att det i registret över 80 Hz finns starkare effektpeakar än under 80 Hz. De är dock kortare och när det klipps så kan det märkas mindre tydligt. Men oklippt är ändå alltid rätt så trevligt bäst.

Med det sagt finns det självklart en massa exempel på människor som aldrig spelar speciellt starkt, eller som har högtalare med extrem verkningsgrad och då behövs förstås mindre effekt. Men om man som du skriver använder så mycket effekt för registret under 80 Hz, ja då behöver man en massa även över, eller också för man stå ut med klippning.

lennartj skrev:

Inte???

Nej det kan du inte.

Sagt med reservation för att du skrev subjektivt. Rent subjektivt finns inget sant svar, bara åsikter, och därmed många olika svar. Du kan ha vilken åsikt du vill. Om du upplever att det är lika starkt så gör DU det, men det betyder inte att det är sant att det är så "subjektivt". Det finns inga entydiga subjektiva svar. Någon annan kan påstå att det subjektivt var mycket starkare när Morello spelade och det är lika sant/osant.

När man inte talar om objektiva saker utan om subjektiva, så blir de inte längre faktiska, med mindre än att du blandar in dig själv också. Det räcker inte att du skriver subjektivt.

Men lika starkt kan du inte spela. Inte ens nästan. Om du talar om det tillfälle jag tror, då två bryggade Oggar användes. ~4 kW transientpeaknivå är mycket, och att man nådde dit märktes tydligt på den mässan, det gör man inte hos dig. Dock uppfattar många allting MYCKET starkare när man spelar i en skapligt tyst miljö. Så jag ifrågasätter inte din upplevelse.

- - -

Högtalaren ifråga är Morellos konstruktion, även om jag bidragit med goda råd och flera av högtalarelementen till dem.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2016-06-06 21:21, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-06 21:16

Lennart, det där stämmer inte; det är inte så att en majoritet av musikens energi ligger under 80 Hz. Visste vinner du lite på delningen vid 80 Hz, men inte så mycket att "en bråkdel av effekten" räcker.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-06 21:18

IngOehman skrev:Nej det kan du inte.

Sagt med reservation för att du skrev subjektivt. Rent subjektivt finns inget sant svar, bara åsikter, och därmed många olika svar. Du kan ha vilken åsikt du vill. Om du upplever att det är lika starkt så gör DU det, men det betyder inte att det är sant att det är så "subjektivt". Det finns inga entydiga subjektiva svar. Någon annan kan påstå att det subjektivt var mycket starkare när Morello spelade och det är lika sant/osant.

När man inte talar om objektiva saker utan om subjektiva, så blir de inte längre faktiska, med mindre än att du blandar in dig själv också. Det räcker inte att du skriver subjektivt.

Men lika starkt kan du inte spela. Inte ens nästan. Om du talar om det tillfälle jag tror, då två bryggade Oggar användes. ~4 kW transientpeaknivå är mycket, och att man nådde dit märktes tydligt på den mässan, det gör man inte hos dig. Dock uppfattar många allting MYCKET starkare när man spelar i en skapligt tyst miljö. Så jag ifrågasätter inte din upplevelse.

- - -

Högtalaren ifråga är Morellos konstruktion, även om jag bidragit med goda råd och flera av högtalarelementen till dem.

Vh, iö

Jag är hyggligt säker på att endast en RS2000 användes, men det spelar inte så stor roll för resonemanget. Givetvis kommer man inte i närheten av den ljudtryckskapaciteten med ett par carlsson OA52 som drivs av cirka 30 W
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-06-06 21:42

Nej självklart inte.

För övrigt inser jag att jag inte vet vilken mässa som åsyftades. Jag fick ett tag intrycket att det var när du spelade i stora salen, och då var det väl dubbla, bryggade? Exakt vilket år var det du åsyftade, Lennart? (Du kanske skrev det, ursäkta min blindhet i så fall.)

[Edit, nu såg jag, det stod ju "förra arkenmässan", inte den jag tänkte på, så de 4000 W transientpeakeffekt var istället bara 1,3 kW. Det är mycket mera än 60 W. Mer än 13 dB mera. Det vill säga kanske runt 20 gånger högre akustisk effekt sisådär.]

Vh, iö

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-06-06 22:10

Morello har rätt, det var ett stereoslutsteg, vid det refererade tillfället.
Mina inlägg var formulerade för att väcka debatt och "subjektivt" är den springande punkten.
Tror 17 att rörslutstegen inte spelar utan att runda eller platta till vågformerna en del, om man pressar upp medelnivån motsvarande vad ett hårdklippande transistorsteg med flerfaldigt högre maxeffekt kan leverera utan att det låter "orvar".
Innan rören riktigt klipper får jag ofta känslan att "nu är det jäkligt starkt, det räcker" och då ligger jag kanske på flera dB lägre ljudtryck än Morellos slutsteg och högtalare kan leverera.
I hemmiljö anser jag att illusionen är målet, inte vissa absolutvärden.
Hela stereoåtergivningen är ju också en illusion.
Å andra är det vanligen absolutvärdena man betalar för, så man bör förstå vad som är vad för att inte bli blåst.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-06 22:32

Vad är det som händer på forumet? Röra runt i grytan som gäller?

Har folk druckit för mycket sprit över långhelgen eller vad är det fråga om?

Ljudstyrka är inte något subjektivt. Tugga i dig det.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-06-06 23:00

Morello skrev:Vad är det som händer på forumet? Röra runt i grytan som gäller?

Ljudstyrka är objektivt mätbart om man har något att mäta det med.
Det hade vi inte vid det refererade tillfället.
Upplevd ljudstyrka är subjektiv och upplevelsen påverkas sannolikt
av om en hårt driven rörförstärkares distorsionsspektrum liknar
örondist. ==> Illusion av att ljudstyrkan är högre än den verkligen är.

Ingen alkohol alls här!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-06-06 23:55

Ja, upplevd ljudstyrka är något subjektivt - och DÄRFÖR PERSONLIGT. Så det finns ingen sanning i att något låter lika högt subjektivt som något annat, om de i verkligheten är olika ljudstyrkor.

Så man kan därför heller inte göra ett påstående om att "ljudstyrkan är lika hög subjektivt", bara för att man själv upplever det så. Visst kan man tala om den upplevelse man har, som är subjektiv. Men om man talar om den som om den vore gemensam för alla så har man ju missat vad subjektivt betyder.

Antingen förstår man vad subjektivt är eller också gör med det inte. Om man inte gör det bör man vara försiktig med att använda det för att kunna påstå något som skall se objektivt ut.

Ber om ursäkt om någon uppfattar det ovanstående som provocerande. Det är inte menat att vara det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-07 06:36

Men om vi skippar definitionsdebatten så är ju Lennarts point att han upplever "mer" vid lägre ljudnivåer när han spelar med sina rörsteg. I trådn om global motkoppling så delger jag min erfarenhet att steg med hög global motkoppling känns tröga, lite bedövade. Detta gäller ju de steg jag provat hemma förstås. Man behöver spela riktigt högt för att uppleva mer nerv och energi än med tex CJ Premier 350.
Då funderar jag: Sambandet mellan dessa lyssningsupplevelser ovan och graden av global motkoppling och rörsteg, kan det ha sin orsak i att rörsteg ofta har låg global motkoppling?
Nästa fundering: Är det enklare att bygga ett rörsteg med låg global motkoppling än ett transistorsteg?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-06-07 06:57

Jag känner mig åtminstone inte besvärande provocerad.
Tanken med mina något provocerande inlägg var att väcka lite nytt liv i tråden och försöka komma in på varför många ägare av normalkänsliga högtalare och rörförstärkare med uteffekt på bara något eller några tiotal Watt känner sig nöjda med ljudtryckskapaciteten.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-07 08:29

sprudel skrev:Men om vi skippar definitionsdebatten så är ju Lennarts point att han upplever "mer" vid lägre ljudnivåer när han spelar med sina rörsteg. I trådn om global motkoppling så delger jag min erfarenhet att steg med hög global motkoppling känns tröga, lite bedövade. Detta gäller ju de steg jag provat hemma förstås. Man behöver spela riktigt högt för att uppleva mer nerv och energi än med tex CJ Premier 350.
Då funderar jag: Sambandet mellan dessa lyssningsupplevelser ovan och graden av global motkoppling och rörsteg, kan det ha sin orsak i att rörsteg ofta har låg global motkoppling?
Nästa fundering: Är det enklare att bygga ett rörsteg med låg global motkoppling än ett transistorsteg?

Har tanken någonsin slagit dig allt du lyssnar på hemma har passerat massor med förstärkarsteg med kanske upp mot 100 dB slingförstärkning?

Varför är det juset den sista apparaten som räknas?
(retorisk fråga)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-07 08:42

sprudel skrev:Nästa fundering: Är det enklare att bygga ett rörsteg med låg global motkoppling än ett transistorsteg?

Jag vill vända på det. Det är svårare att bygga ett rörsteg med hög global nfb pga utg.trafons egenskaper. Det räddar rörslutstegen från att bli ihjälmotkopplade. Med 60-80dB nfb skulle ett rörslutsteg ha samma ljudande egenskaper som ett trissesteg.
Kulturen med trissesteg är att motkoppla så mycket det bara går, eftersom det i högre grad går jämfört med rörsteg, för att få säljande siffror på allt mätbart. Reklamen genom åren har satt sina spår.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-07 10:12

Erfarenhet visar också att de slutsteg som visat sig färga allra minst (tex Bryston, Holographic AMP27) samtliga är ordentligt återkopplade/reglerade.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-06-07 10:21

Morello skrev:
sprudel skrev:Men om vi skippar definitionsdebatten så är ju Lennarts point att han upplever "mer" vid lägre ljudnivåer när han spelar med sina rörsteg. I trådn om global motkoppling så delger jag min erfarenhet att steg med hög global motkoppling känns tröga, lite bedövade. Detta gäller ju de steg jag provat hemma förstås. Man behöver spela riktigt högt för att uppleva mer nerv och energi än med tex CJ Premier 350.

Har tanken någonsin slagit dig allt du lyssnar på hemma har passerat massor med förstärkarsteg med kanske upp mot 100 dB slingförstärkning?

Varför är det juset den sista apparaten som räknas?
(retorisk fråga)

Om det handlar om att man vill domesticera signalen, alltså med hjälp av lite lagom stora olinjäriteter göra musiken "rikare" redan vid de lite lägre ljudtrycken som man kanske föredrar att spela, så är det inte just den sista elektronikapparaten som räknas.

Det som räknas då är att få med effekten i någon apparat i kedjan, vilken som helst, t ex den sista. ;)

Jag tror ingen påstått att det måste vara just den sista. Men jag kan ha missat något.

Om man dessutom önskar en mjukare drivning av högtalarna (t ex för att de låter bättre då, vilket ofta är fallet om den optimerats med hjälp av mätningar i ekofria rum) så är dock sista elektronikapparaten den plats i kedjan som det måste bli. Det är ju den sista elektronikapparaten - slutsteget - som driver högtalarna.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-07 10:32

Det finns ju herrar som menar att återkopplingen förstör och plattar musiken (Perka, Flint, Sprudel med flera) och då undrade jag hur dessa herrar förhåller sig till återkoppling tidigare i kedjan. Alltså i mikrofonförstärkare, mixerbord etc.

Det du beskriver handlar ju mer om att medvetet idstordera musiken. (jag undviker den förskönande, svengelska termen domesticera)
-Innehar F-skattsedel-

JM

Inläggav JM » 2016-06-07 10:37

Hur är det med OTL-rörslutsteg och motkoppling.
Köpte för länge sedan en grön ruskigt tung OTL förstärkare med en skog av rör av Lodström.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-07 10:49

JM skrev:Hur är det med OTL-rörslutsteg och motkoppling.
Köpte för länge sedan en grön ruskigt tung OTL förstärkare med en skog av rör av Lodström.

JM

Jag har ingen egen erfarenhet av OTL-steg men tippar/anser att dom betydligt lättare borde gå att motkoppla som transistorsteg och därmed få liknande även ljudkaraktär. Det är därför jag inte har intresserat mig för OTL. Om jag vill ha trissestegegenskaper väljer jag trissesteg direkt.

Hur tyckte du att OTL-steget lät?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-07 10:53

Ett potentiellt problem är att det öppna systemets utgångsimpedans i en OTL-stärkare blir ganska hög, varför det slutan systemet kan bli känsligt för reaktiva laster.

Flintm, du söker alltså diverse färgningar som typiska rörsteg bjuder på?

Kan vara bra att veta om vi talar hifi eller podtproduktion - utan att lägga någon värdering i det.

Jag tror det skulle vara roligt att jobba med studiogrejjer - alltså apparater som medvetet färgar. EQ´s, kompresorer och sånt.
Jag jobbar i skrivande stund med en ny mikrofonförstärkare.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-06-07 12:04

Menar du SPL, mätt i dB, där man använder ett medelvärde på den mänskliga hörselns tröskelvärde för uppfattbarhet av 1kHz som referens? Eller menar du något annat?

En del blir aggressiva av alkoholförtäring. Var vinet gott? :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-06-07 12:11

Morello skrev:"bös"="mög"?

Korrekt. :D

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-06-07 12:16

Morello skrev:Det finns ju herrar som menar att återkopplingen förstör och plattar musiken (Perka, Flint, Sprudel med flera) och då undrade jag hur dessa herrar förhåller sig till återkoppling tidigare i kedjan. Alltså i mikrofonförstärkare, mixerbord etc.

En mycket bra fråga och det vore intressant med svar på den frågan.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-06-07 12:18

Igår så åkte jag på en gammal Cresent compact moped. När jag gasade på som mest så upplevde jag en hastighet som jag aldrig upplevt i någon av de BMW och Ferrari bilar jag åkt i. Så låt er inte sätta för mycket vikt vid hastighetsmätaren...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-07 12:23

Morello skrev:Det finns ju herrar som menar att återkopplingen förstör och plattar musiken (Perka, Flint, Sprudel med flera) och då undrade jag hur dessa herrar förhåller sig till återkoppling tidigare i kedjan. Alltså i mikrofonförstärkare, mixerbord etc.

Problemen blir inte lika lyssningsmässigt tydliga där som i slutsteg. Du är välkommen att spåna om varför.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-07 12:26

music4ever skrev:Igår så åkte jag på en gammal Cresent compact moped. När jag gasade på som mest så upplevde jag en hastighet som jag aldrig upplevt i någon av de BMW och Ferrari bilar jag åkt i. Så låt er inte sätta för mycket vikt vid hastighetsmätaren...

Kul, jag hade en sådan när jag avr 14-15 :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-07 12:27

music4ever skrev:Igår så åkte jag på en gammal Cresent compact moped. När jag gasade på som mest så upplevde jag en hastighet som jag aldrig upplevt i någon av de BMW och Ferrari bilar jag åkt i. Så låt er inte sätta för mycket vikt vid hastighetsmätaren...

Återgav mopeden vägen korrekt eller gick den sin egen väg? 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-07 12:28

Flint skrev:

Problemen blir inte lika lyssningsmässigt tydliga där som i slutsteg. Du är välkommen att spåna om varför.

Så om jag spelar in en snutt från CD analogt in i ljudkortet och sedan spelar in signalen från slutstegets utgång, så kommer du att kunna skilja A från B?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-07 12:34

petersteindl skrev:

Menar du SPL, mätt i dB, där man använder ett medelvärde på den mänskliga hörselns tröskelvärde för uppfattbarhet av 1kHz som referens? Eller menar du något annat?

En del blir aggressiva av alkoholförtäring. Var vinet gott? :)

Mvh
Peter

Jag menade vad jag skrev. Du kan mäta ljudtrycket och ange i godtycklig enhet och sedan logaritmera med godtycklig referens - det har inte med saken att göra.
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi