Rörförstärkare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Rörförstärkare

Inläggav Flint » 2016-06-08 18:04

Jag ger mig. Strömmen genom slutrören ser i alla fall ut så här.

Ia.gif

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-06-08 18:09

JM skrev:Har jag fattat rätt att genom att parallellkoppla en skog med rör ökar möjligheten att belasta förstärkaren med lägre impedanser och samtidigt ha en rimlig effekt.
Hur är frekvensomfånget och disten för OTL-förstärkare vid olika vanliga belastningar.

JM

Det går inte att säga på rak arm. I det aktuella steget är inte "power bandwidth" så där alldeles överväldigande och distorsionen står i proportion till feedbacken. Men tillräcklig bandbredd är inget praktiskt problem. Traditionellt har man MYCKET feedback i OTL för att få ned utgångsimpedansen. Problemet med OTL är att strömmen är begränsad. Ju högre högtalarimpedans, desto högre effekt kan man ta ut (inom rimliga gränser). Rör är helt enkelt inte särskilt lämpade att driva lågohmiga laster.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-08 18:13

Hur ser utsignalen ut UTAN återkoppling men med runt 10 ohms last?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-08 18:19

Morello skrev:Hur ser utsignalen ut UTAN återkoppling men med runt 10 ohms last?

Ungefär likadant men vid förstås en betydligt lägre insignal. 8 ohm i båda fallen

Ia 2.gif

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-08 18:20

Sorry, jag menade spänningen ut (eller strömmen genom Rl)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-08 18:23

Morello skrev:Sorry, jag menade spänningen ut (eller strömmen genom Rl)

Spänningen över belastningen 8 ohm utan nfb.

Ut utan nfb.gif

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-08 18:31

Har du inkluderat återkopplingen via R13?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-08 18:32

Det här är alltså Rozenblit-steget. Nfb. Open loop är förstås vit.

Rozenblit-steget nfb.gif

Ri

Ri.gif

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-08 18:36

Det finns återkoppling lokalt från utgång till drivafren - är den med i simuleringarna du kallar "open loop"?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-08 18:45

Morello skrev:Det finns återkoppling lokalt från utgång till drivafren - är den med i simuleringarna du kallar "open loop"?

Var vänlig översätt den knostigna svenskan?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-08 18:51

Stegets dist vid 15W ut, motkopplat.

THD 15W ut.gif

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-08 18:53

Flint skrev:
Morello skrev:Det finns återkoppling lokalt från utgång till drivafren - är den med i simuleringarna du kallar "open loop"?

Det finns återkoppling från utgången till drivaren (katodsidan) i ett schema - är denna slinga med i din simulering?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-08 18:56

Morello skrev:
Flint skrev:

Det finns återkoppling från utgången till drivaren (katodsidan) i ett schema - är denna slinga med i din simulering?

Nej, inte ac-mässigt i open loop.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-08 19:38

Varje par slutrörsfunktion har Ri ca 130 ohm i den här kopplingen. 6080 är ju en dubbeltriod och kan alltså ses som ett sådant par här. För att komma ner i säg två ohm Ri utan nfb behövs det alltså 65 stycken 6080, för ett monoblock.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-08 19:55

JM skrev:Har jag fattat rätt att genom att parallellkoppla en skog med rör ökar möjligheten att belasta förstärkaren med lägre impedanser och samtidigt ha en rimlig effekt.
Hur är frekvensomfånget och disten för OTL-förstärkare vid olika vanliga belastningar.

JM

Ja, jag påstår att ökat antal parallellkopplade slutrör får den effekten pga ökad strömkapacitet. Nätdelen måste förstås också dimensioneras för den belastningen.

Bandbredden verkar det inte vara några större problem med. Här i åtta ohm.

Bandbredd i 8ohm.gif

JM

Inläggav JM » 2016-06-08 20:07

Flint skrev:Varje par slutrörsfunktion har Ri ca 130 ohm i den här kopplingen. 6080 är ju en dubbeltriod och kan alltså ses som ett sådant par här. För att komma ner i säg två ohm Ri utan nfb behövs det alltså 65 stycken 6080, för ett monoblock.

Bara glödströmmen torde kräva en hel del effekt. Det ryska kärnvapentåliga 6C33 röret var enligt Canadensarna betydligt mer lämpad för OTL. Eller?

JM
Senast redigerad av JM 2016-06-08 20:17, redigerad totalt 1 gång.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

JM

Inläggav JM » 2016-06-08 20:16

Flint skrev:Stegets dist vid 15W ut, motkopplat.

THD 15W ut.gif

Det var länge sedan jag kollade på distkurvor men lite intressant att det är de udda komponenterna som sticker ut. Den typiska rördisten på andratons finns inte i detta OTL-slutsteg om jag fattat rätt.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-08 20:19

Kan man så se ett simuleringsschema, alltså det schema du använt vid simulering?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-08 20:23

Morello skrev:Kan man så se ett simuleringsschema, alltså det schema du använt vid simulering?

Jo, det finns här.
Och originalet här.
Senast redigerad av Flint 2016-06-08 20:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-08 20:27

JM skrev:
Flint skrev:Stegets dist vid 15W ut, motkopplat.

THD 15W ut.gif

Det var länge sedan jag kollade på distkurvor men lite intressant att det är de udda komponenterna som sticker ut. Den typiska rördisten på andratons finns inte i detta OTL-slutsteg om jag fattat rätt.

JM

De jämna övertonerna släcks nog ut av slutrörens PP-koppling. I alla fall dom som orsakas av själva slutrören.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-08 20:40

JM skrev:
Flint skrev:Varje par slutrörsfunktion har Ri ca 130 ohm i den här kopplingen. 6080 är ju en dubbeltriod och kan alltså ses som ett sådant par här. För att komma ner i säg två ohm Ri utan nfb behövs det alltså 65 stycken 6080, för ett monoblock.

Bara glödströmmen torde kräva en hel del effekt. Det ryska kärnvapentåliga 6C33 röret var enligt Canadensarna betydligt mer lämpad för OTL. Eller?

JM

Glödeffekten för 65st 6080 blir 65x6,3x2.5 = dryga 1kW.

Ja 6C33 har ju lägre ri så det borde ju vara lättare att få till. Ska kolla var ett par hamnar där.

Ett par 6C33 hamnar runt Ri = 40 ohm så det blir ju några par i alla fall innan det är dags att motkoppla ner dom ytterligare.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-06-08 23:46

Flint skrev:
Morello skrev:
Flint skrev:Var vänlig översätt den knostigna svenskan?

Jag vill absolut inte verka dryg men är du säker? Det undre motståndet på drivröret går ju direkt till output som (förhoppningsvis) ligger på nollpotential. Feedbacken för DC och AC blir då lika. Om inte den feedbackloopen finns ser jag inte hur man skall få en balanserade signal mellan bankerna av slutrör. Det är liksom hela "grejen" med Futterman-kopplingen. Eller har jag fått allt om bakfoten? Någon?

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-08 23:50

DQ-20 skrev:
Flint skrev:
Morello skrev:

Jag vill absolut inte verka dryg men är du säker? Det undre motståndet på drivröret går ju direkt till output som (förhoppningsvis) ligger på nollpotential. Feedbacken för DC och AC blir då lika. Om inte den feedbackloopen finns ser jag inte hur man skall få en balanserade signal mellan bankerna av slutrör. Det är liksom hela "grejen" med Futterman-kopplingen. Eller har jag fått allt om bakfoten? Någon?

/DQ-20

Jag utnyttjar en finess i LTspice.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-06-09 00:09

Flint skrev:
JM skrev:

JM

Ja 6C33 har ju lägre ri så det borde ju vara lättare att få till. Ska kolla var ett par hamnar där.

Ett par 6C33 hamnar runt Ri = 40 ohm så det blir ju några par i alla fall innan det är dags att motkoppla ner dom ytterligare.

Jag funderade lite på uträkningen. Eftersom OTL oftast går i klass B så blir väl dubbelt så många eftersom hälften av rören är bortkopplade under halva cykeln?
Skön tråd förresten. Amatörernas julafton när den är som bäst.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-09 00:15

DQ-20 skrev:
Flint skrev:
JM skrev:

JM

Jag funderade lite på uträkningen. Eftersom OTL oftast går i klass B så blir väl dubbelt så många eftersom hälften av rören är bortkopplade under halva cykeln?
Skön tråd förresten. Amatörernas julafton när den är som bäst.

/DQ-20

Glödeffekten som jag räknade på blir samma oavsett anodeffekt. Ska kolla om och i så fall vad det skiljer mellan OTL och PP hur anodeffekten uppför sig.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-06-09 03:05

Vårt forum har en medlem som man ser rätt sällan vid namn Bernt Jansson. Tror han har byggt nåra sånna där rosenblitzar. Han använder PL519 som slutrör och nät-trafos som suttit i gamla lyktstolpar om jag minns rätt.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-06-09 07:16

Flint skrev:Stegen kanske tilltalar de som vill att det ska se rör ut. Ett ofta uttalat argument på forumet för att skaffa rörprylar från de som knappt har hört ett rörsteg. De som bara tror att det handlar om ljudet av en distpedal med ett mysigt utseende. De kunderna finns och har förstås också rätt att tycka som de vill. Det är sina egna pengar de spenderar. En affär är en affär oavsett anledning.

Har själv ägt flera olika rörhäckar i över 10 år, så sluta sprid dina lögner.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-06-09 07:29

music4ever skrev:
Flint skrev:Stegen kanske tilltalar de som vill att det ska se rör ut. Ett ofta uttalat argument på forumet för att skaffa rörprylar från de som knappt har hört ett rörsteg. De som bara tror att det handlar om ljudet av en distpedal med ett mysigt utseende. De kunderna finns och har förstås också rätt att tycka som de vill. Det är sina egna pengar de spenderar. En affär är en affär oavsett anledning.

Hur tänker du nu? Tror du inte att det tillverkas prylar där mer läggs på utseende än på ljud? Jag tror det är så, oavsett om det handlar om rör eller transistorer. Oavsett om det handlar om högtalare eller förstärkare osv. Och, håll i dig nu, jag tror det har spridit sig till andra branscher också ;-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-09 07:52

music4ever skrev:

Lögn vet jag inte? Jag hade nog det här inlägget, som du gjorde för inte så länge sedan, i minnet. I det framgår det inte att du har tagit dig upp ur rörmissbruket.

music4ever skrev:Nej, ingen distpedal i min anläggning. Möjligt att jag skaffar det senare till en mindre anläggning som ska "se retro" ut.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-09 07:58

DQ-20 skrev:
Flint skrev:
Morello skrev:

/DQ-20

Frekvenssvepen i mina sumuleringar som visar open loop är fria från feedbacken till fasvändaren. Den är däremot med i "oscilloscopebilderna".

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi